Vedtak om hasteflytting etter ordinær arbeidstid - Barnevern v. 1.6

Hensikt

Hensikten med prosedyren er å klargjøre arbeidsprosessen når det treffes vedtak om hasteflytting etter ordinær arbeidstid.

 

Gjelder for 

Dette dokumentet gjelder for alle ansatte i tjenesten. 

 

Ansvar for gjennomføring

Ansatte på barnevernsvakta.

 

Beskrivelse

Ved hasteflyttinger etter § 4-2 eller § 4-4 jf. § 6-2 der vedtak underskrives av jourhavende politijurist, oppgis navn på jourhavende, dato og klokkeslett for godkjenning. Vedtaket sendes digitalt til nemnda og barnevernstjenesten.

 

Forhåndsvarsel:

En part som ikke allerede ved en søknad eller på annen måte har fått uttalt seg i saken, skal varsles og få anledning til å uttale seg innen en fastsatt frist før vedtak treffes, jf. forvaltningsloven § 16 første ledd. Hensynet med forhåndsvarsel er at parten skal få kjennskap til saken og skal ha mulighet til å uttale seg slik at parten kan ivareta sine interesser i saken.Forhåndsvarsling reguleres i forvaltningsloven § 16. Les mer i Saksbehandlingsrundskrivet kap. 4.2.1, Saksbehandlingsrundskrivet - barnevern.

  • Hovedregelen er at et forhåndsvarsel skal gis skriftlig. Er det særlig byrdefullt å gi skriftlig underretning kan dette gjøres muntlig eller på annen måte, jf. § 16 annet ledd.
  • Dersom varsel gis muntlig må det nedtegnes umiddelbart etterpå.

Den klare hovedregel er at varsling skal finne sted, og det må særskilt begrunnes i vedtaket dersom parten ikke er varslet. Grunner for å unnlate varsling kan etter § 16 tredje ledd være:

  • Når forhåndsvarsel ikke er praktisk mulig.
  • Når varsel vil medføre fare for at vedtaket ikke kan gjennomføres, for eksempel at barnet gjemmer seg eller blir bortført.
  • Når varsel vil medføre fare for barnet, for eksempel utsatt for vold og trusler, og press for ikke å fortelle om overgrep.

 Momenter i vurderingen kan være:

  • Hva slags fare foreligger, og hvor sannsynlig er den? Har foreldrene tidligere unndratt seg tiltak, eller uttalt noe som gir grunn til å mistenke at de vil gjøre det?
  • Alder på barnet – hvor mye forstår han eller hun, og hva er konsekvensene av unnlatt varsling for barnet?
  • Hva er konsekvensen for barnet dersom en må vente på at foreldrene varsles?
  • Finnes det mindre inngripende tiltak enn å unnlate å varsle?
  • Er det sannsynlig at varsel til foreldrene kan påvirke vedtaket?
  • Hvor inngripende er unnlatt varsling for foreldrene i den konkrete saken?
  • Hvor hastig er situasjonen; Jo mer det haster, jo større adgang til å unnlate varsling.

Så snart vedtaket er fullbyrdet, vil det ikke lenger være fare for at vedtaket ikke kan gjennomføres, og foreldrene bør varsles umiddelbart.

 

Vedlegg

Modulus oppskrift: Akuttvedtak i barnevernssak.docx og Tilknytte post med akuttvedtak fra barnevernvaktsak.docx