Rammeverk - livsmestrring - barnehage v. 1.10

RK6_Livsmestring_4.pngBarn_om_livsmestring.PNG

LIVSMESTRING I BARNEHAGEN

Barnehagen skal bidra til trivsel, livsglede og mestring. Barnehagen skal forebygge mobbing og krenkelser. Alle barn skal lære å tåle motgang, håndtere utfordringer, og bli kjent med egne og andres følelser. Barnehagen skal være en arena for fysisk aktivitet og bevegelsesglede, og legge til rette for motorisk utvikling. Måltider i barnehagen skal vektlegge matglede og sunne matvaner. Barnehagen skal ha kunnskap om barnas omsorg- og livssituasjon.

Nivå Slik vil vi ha det Slik gjør vi det
Organisasjon

Barnehagen har en helsefremmende og forebyggende funksjon, og bidrar til å jevne ut forskjeller

  • Barnehagen samarbeider med aktuelle aktører
  • Barnehagen har rutiner for sikker drift
  • Barnehagen har rutiner for forebygging, avdekking, og håndtering av bekymring rundt barn
  • Barnehagen har rutiner for gode måltider
  • Barnehagen har en god balanse mellom bevegelse og aktivitet, samt ro og hvile.
  • Barnehagen tilbyr et utvalg av kulturopplevelser og aktiviteter.
De voksne De voksne har holdninger og kunnskap som bidrar til å utvikle lekne og rause barn med god selvfølelse
  • De voksne møter barn og foreldre med respekt og omsorg
  • De voksne har mot, kunnskap og ferdigheter i møte med barn som kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep
  • De voksne følger rutiner for meldeplikt og opplysningsplikt til barnevernet
  • De voksne legger til rette for matlaging, matglede og sunne måltider som bidrar til glede deltakelse og  samtaler .
  • De voksne gir mulighet for at barna skal få kulturelle inntrykk, og selv ha kulturelle uttrykk.
  • De voksne støtter barna i sin følelsesregulering
Barna Barna utrykker glede og trivsel. De utvikler tro på at de kan mestre motgang 
  • Barna deltar i lek, aktivitet og får oppleve bevegelsesglede. Dette gir dem en opplevelse av tilhørighet i felleskapet.
  • Barna opplever matglede rundt sunne måltider
  • Barna støttes i medgang og motgang, og blir kjent med egne og andres følelser
  • Barna er trygge og har tillit til at de voksne støtter dem i vonde opplevelser og utfordringer.
Foreldre Foreldre og barnehage samarbeider for å ivareta barnets behov
  • Det tilstrebes en god dialog preget av gjensidig respekt
  • Barnehagen ivaretar foreldres rett til medvirkning, og arbeider i nært samarbeid og forståelse med foreldrene
  • Målet er å ha et godt samarbeid til barnets beste
  • Barnehagen legger til rett for utveksling av tanker, vurderinger og observasjoner knyttet til barnets trivsel og helse.
  • Foreldre og personalet må forholde seg til at barnehagen har et verdigrunnlag og et samfunnsmandat som skal forvaltes på beste måte..

 

Lenker til aktuelle ressurser:

Trygghetssirkelen

Egenledelseshjulet - egenledelse i lek og læring (Sørensen, m..fl, ), side 37-45.