LIVSMESTRING I BARNEHAGEN
Barnehagen skal bidra til trivsel, livsglede og mestring. Barnehagen skal forebygge mobbing og krenkelser. Alle barn skal lære å tåle motgang, håndtere utfordringer, og bli kjent med egne og andres følelser. Barnehagen skal være en arena for fysisk aktivitet og bevegelsesglede, og legge til rette for motorisk utvikling. Måltider i barnehagen skal vektlegge matglede og sunne matvaner. Barnehagen skal ha kunnskap om barnas omsorg- og livssituasjon.
Nivå |
Slik vil vi ha det |
Slik gjør vi det |
Organisasjon |
Barnehagen har en helsefremmende og forebyggende funksjon, og bidrar til å jevne ut forskjeller
|
- Barnehagen samarbeider med aktuelle aktører
- Barnehagen har rutiner for sikker drift
- Barnehagen har rutiner for forebygging, avdekking, og håndtering av bekymring rundt barn
- Barnehagen har rutiner for gode måltider
- Barnehagen har en god balanse mellom bevegelse og aktivitet, samt ro og hvile.
- Barnehagen tilbyr et utvalg av kulturopplevelser og aktiviteter.
|
De voksne |
De voksne har holdninger og kunnskap som bidrar til å utvikle lekne og rause barn med god selvfølelse |
- De voksne møter barn og foreldre med respekt og omsorg
- De voksne har mot, kunnskap og ferdigheter i møte med barn som kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep
- De voksne følger rutiner for meldeplikt og opplysningsplikt til barnevernet
- De voksne legger til rette for matlaging, matglede og sunne måltider som bidrar til glede deltakelse og samtaler .
- De voksne gir mulighet for at barna skal få kulturelle inntrykk, og selv ha kulturelle uttrykk.
- De voksne støtter barna i sin følelsesregulering
|
Barna |
Barna utrykker glede og trivsel. De utvikler tro på at de kan mestre motgang |
- Barna deltar i lek, aktivitet og får oppleve bevegelsesglede. Dette gir dem en opplevelse av tilhørighet i felleskapet.
- Barna opplever matglede rundt sunne måltider
- Barna støttes i medgang og motgang, og blir kjent med egne og andres følelser
- Barna er trygge og har tillit til at de voksne støtter dem i vonde opplevelser og utfordringer.
|
Foreldre |
Foreldre og barnehage samarbeider for å ivareta barnets behov |
- Det tilstrebes en god dialog preget av gjensidig respekt
- Barnehagen ivaretar foreldres rett til medvirkning, og arbeider i nært samarbeid og forståelse med foreldrene
- Målet er å ha et godt samarbeid til barnets beste
- Barnehagen legger til rett for utveksling av tanker, vurderinger og observasjoner knyttet til barnets trivsel og helse.
- Foreldre og personalet må forholde seg til at barnehagen har et verdigrunnlag og et samfunnsmandat som skal forvaltes på beste måte..
|
Lenker til aktuelle ressurser:
Trygghetssirkelen
Egenledelseshjulet - egenledelse i lek og læring (Sørensen, m..fl, ), side 37-45.