LIVSMESTRING I BARN- OG FAMILIETJENESTENE
Livsmestring handler om god fysisk og psykisk helse. Stabile og forutsigbare omsorgspersoner som inngår i et utviklings støttende samspill med barnet er avgjørende byggesteiner for barnets framtidige livsmestring. Gode relasjoner som fremmer trygghet, anerkjennelse og gjensidighet, samt beskytter mot truende eller farlige omstendigheter er avgjørende. Til dette trengs det sensitive voksne som ser barnets behov.
Nivå |
Slik vil vi ha det |
Slik gjør vi det |
Organisasjon |
Barne- og familietjenester
har en helsefremmende funksjon, og bidrar til tverrfaglig samarbeid.
|
- Barne- og familietjenester samarbeider med andre som har betydning for barnets omsorg og helse.
- Samarbeidet har alltid barnets beste som mål.
- Tjenester og tiltak er forsvarlige.
- Sårbare grupper får koordinert hjelp.
|
Ansatte |
Ansatte har fokus på barnets behov og gode relasjoner |
- Ansatte reflekterer i fellesskap over egen praksis.
- Ansatte vurderer og videreutvikler praksis gjennom en undersøkende og kunnskapsbasert tilnærming.
|
Barn |
Barnet har en trygg omsorgsbase.
|
- Alle som blir utsatt for vold og overgrep, sikres nødvendig hjelp og beskyttelse.
- Barn sikres tilfredsstillende omsorg.
- Barn føler seg trygge i sine relasjoner til voksne.
- Barn gis mulighet til fritt å gi uttrykk for sine synspunkter.
- Barn får tilstrekkelig informasjon slik at de kan ha reell medvirkning.
- Det legges vekt på barnets mening i samsvar med dets alder og modenhet.
|
Foreldre/forestte |
Foreldre opplever at de får hjelp som hjelper. |
- Foreldre opplever seg møtt med respekt og at hjelpen så langt som mulig skjer i samarbeid.
- Foreldre opplever å få hjelp til riktig tidspunkt og i tilstrekkelig omfang.
- Foreldre som har barn med særlige behov eller nedsatt funksjonsevne, får tjenester som er koordinerte og tilpasset.
|
Lenker til aktuelle ressurser:
Trygghetssirkelen (Foreldresamtaler helsestasjon)
"Kort fortalt" Filmer om livsmestring (NRK)
Framework for social and emotional learning (CASEL)
Barn og unge med problematisk og skadelig seksuell atferd i barneskolen (artikkel, Draugedalen, 2018)