Rammeverk - Teorigrunnlag v. 3.2

Kapasitetsbygging er et overordnet prinsipp for å skape varig læring og varige endringer i organisasjonen. Det innebærer å utvikle felles verdier, ferdigheter, kompetanse og ny kunnskap, slik at en har en felles identitet, eierskap og motivasjon for å arbeide sammen om større endringer.

Kapasitetsbygging skjer gjennom å utvikle en kultur for læring der ansatte lærer av hverandre og blir kollektivt opptatt av forbedringsprosesser. Det er ikke et mål å skape flest mulig nyvinninger, men heller å oppnå innsikt i nye mønster som gjør folk i stand til å fokusere dypere på hvordan strategier for effektiv læring henger sammen. Intern og ekstern evaluering fremmer disse lærings- og forbedringsprosessene (Fullan & Quinn, 2017).

Nøkkelen til en kapasitetsbyggingstilnærming handler om å:

  1. utvikle felles verdier, ferdigheter og kunnskap hos alle ledere og ansatte
  2. ha fokus på noen få mål
  3. opprettholde innsats og fokus over flere år

 

Kapasitetsbygging handler ikke bare om å gi enkeltpersoner flere ferdigheter eller kunnskaper, men heller om å utvikle fellesskapets kapasitet til å lære, tilpasse seg endringer og drive kontinuerlig forbedring.

Kapasitetsbygging skjer gjennom:

  • Realistiske felles mål
  • Resultatorientering
  • Kollektiv kompetanseheving
  • Partnerskap og samarbeid (nettverk)
  • Samarbeid med forskningsfeltet

 

Videre lesning:

Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT (Roland, Hye & Øgård, 2023)

Barnevernledelse for fremtiden (Moe & Kvello, 2023)