Bruksområde
Rutinebeskrivelsen gjelder behandling og oppfølging av søknader om leieplasser.
Hensikt
- Sikre at søknader om leieplasser blir arkivert, behandlet og besvart iht. ønsket standard.
- Sikre at kunder ikke har ubetalte faktura eller trekk etter at avtalen er avsluttet.
- Sikre at kunder som har penger til gode får disse utbetalt i forbindelse med opphør av avtalen.
- Sikre at vi har systemer for brikkeutlevering for kommunale elbil-leietakere samt oversikt over disse.
Gjelder for
- Dette dokumentet gjelder konsulenter i stab, Kristiansand kommune, parkering.
- For de deler av dokumentet som gjelder brikkeutlevering i forbindelse med kommunale elbil-leietakere gjelder dokumentet også for teknikere/leder i drift og vedlikehold, Kristiansand kommune, parkering.
Ansvar for gjennomføring
Konsulenter i stab og leder av drift og vedlikehold har ansvaret for gjennomføringen.
Beskrivelse
Veiledning av kunde
- Fremtidig kunde finner informasjon på kommunens hjemmeside, hvor vedkommende kan søke/bestille direkte fra vår kundeportal.
- Fremtidig kunde kan henvende seg på et av innbyggertorgene.
- Veileder på innbyggertorget henter gjerne informasjon fra hjemmesiden for å bistå med søknadsprosessen. Dersom veileder på innbyggertorget trenger ytterligere informasjon, kan aktuelt personell i Parkeringsenheten bidra.
Mottak av søknad
- Digital søknad mottas via kundeportalen, og ligger som en oppgave i saksbehandlingsprogrammet Parka.
- Gjelder søknaden varer vi ikke har, arkiveres den ikke i sak-/arkivsystemet.
- Søknaden registreres i kommunens sak-/arkivsystem.
- Dersom søker allerede er registrert i saksbehandlingsprogrammet oppdateres kunden mot folkeregisteret.
- Mottatt søknad kontrolleres. Ved manglende opplysninger innhentes det som mangler.
Behandling av søknad
- Konsulent vurderer søknaden opp mot tilgjengelige plasser.
- Eventuelt plassnummer tildeles.
- Riktig fakturaperiode legges inn.
Ønsket leieplass er ikke tilgjengelig
- Søknaden legges på venteliste i saksbehandlingsprogrammet Parka.
- Kunden tilskrives og informeres.
- Svaret registreres i sak-/arkivsystemet.
Ønsket leieplass er tilgjengelig, ordinær leieplass for fossil og elbil
- Konsulent svarer kunden og vedlegger følgende informasjon:
- Leietid.
- Plassnummer.
- Oppsigelsestid.
- Endring av bilnummer.
- Lading.
- Adgangskort.
- Svaret arkiveres i sak-/arkivsystemet.
- Fakturere via saksbehandlingsprogrammet Parka.
- Konsulent innhenter bekreftelse fra drift og vedlikehold om aktivering av ladetjeneste på aktuell plass.
- Kunden må selv skaffe ladebrikke.
Tilleggsoppgaver i forbindelse med leieavtale for kommunal elbilplass
- Drift og vedlikehold gis informasjon om hvilken kunde som skal ha ladebrikke, og hvor dette gjelder.
- Drift og vedlikehold kontakter kunden for utlevering av ladebrikke.
- Sender faktura to ganger i året for lading i samarbeid med rådgiver og teknisk leder.
Avslutning av avtalen
- Oppsigelse skal skje skriftlig. Denne arkiveres i sak-/arkivsystemet sammen med vår bekreftelse.
- Vår bekreftelse til kunden må inneholde informasjon om når avtalen utgår, informasjon om eventuell tilbakebetaling og at eventuelle oblat eller inngangsbrikke(r) må innleveres snarest etter at avtalen er utløpt.
- Når kunden selv sier opp avtalen, gis det beskjed til drift og vedlikehold.
- Avtalen i Parka avsluttes.
- Husk å rette eventuell telling på Skidata hvis dette er opprettet.
Utbetaling
Hvis tilbakebetaling skal skje i ettertid, settes det inn en oppfølgingsdato i Parka.