Ehandel - Visma Behovsmelding - Brukerveiledning v. 1.2

Visma Behovsmelding 

 

Alle ansatte i Kristiansand kommune som ikke har tilgang til ehandel som rekvirent (bestiller) eller godkjenner har tilgang til Behovsmelding på web.  

 

Oppstart av Behovsmelding web 

Behovsmelder åpner Visma fra Innafor (under Nyttige verktøy, velger Visma Enterprise og trykk på Visma - Hovedside) eller gjennom Fagapplikasjonsportalen på pc.

Behovsmelding er tilgjengelig i toppmenyen i Enterprise Startside, som for en bruker kan se slik ut: 

 

Når en bruker starter opp Behovsmelding første gang, må brukeren angi selskap og hvilken forbruksenhet (internkunde)brukeren tilhører. Selskap skal være 1 Kristiansand kommune. 

 

 

Når det er gjort, kommer brukeren inn i ‘Handle’. Her har brukeren tilgang til Artikkelsøk, Handlelister, Formular og Eksterne nettbutikker. Skal du søke etter katalogvarer kan du benytte enkelt søk eller avansert søk. 

 

Enkelt søk 

 

Skriv inn minst 1 verdi (bokstav/tall) i søkefeltet, og trykk deretter søkesymbolet. Søkeresultatet kan filtreres. 

 

 

Avansert søk 

 

Ved avansert søk kan bruker søke på varer tilknyttet en bestemt leverandør, en bestemt avtale, en bestemt produsent, en produsents artikkelnummer eller en kombinasjon av dette. 

 

 

 

Etterhvert som bruker handler, blir varene lagt i en handlevogn. Når bruker er ferdigtrykker han på Til handlevogn og får en oversikt over artiklene. Merk at det kan være artikler fra forskjellige leverandører i samme handlevogn. 

 

 

Det er lurt å endre navn på handlevogna. Det blir enklere for rekvirent og deg å søke i eget arkiv.    Behovsmelderen kan skrive internt notat til bestiller (skriv tekst og trykk på Legg til) 

 

 

Send til vurdering 

 

Bruker kan da velge å sende handlevognen til vurdering (til noen som har tilgang til eHandel på din avdeling). Personen som tar seg av handlevognen kan endre den, (legge til mer, endre på innholdet etc) eller sende den til godkjenning hos overordnede. 

 

 

Flere funksjoner 

 

Under flere funksjoner kan bruker basert på innholdet i handlevognen lagre den som en privat eller avdelingens handleliste. Bruker kan slette handlevognen eller tømme den. Bruker kan også gi handlevognen et nytt navn eller skrive et internt notat. (Dersom den lagres som en handleliste, kan det være smart å endre navnet først.) 

 

 

Arkiv 

 

 

 

Status på behovsmelding viser hvor i flyten behovsmelding er: 

 

Registrering – liger fortsatts hos deg og er ikke sendt til vurdering enda 

Til vurdering – ligger i system og har enda ikke blitt behandlet av noen rekvirent 

Vurdering pågår – ligger hos rekvirent under arbeid, du kan se rekvirent navn 

Ferdigbehandlet – betyr at rekvirent har markert behovsmelding som ferdigbehandlet. Du kan ikke ut fra dette vite om det har blitt bestilt noe eller ikke 

 

 

Du kan trykke på handlevogn for å åpne linjene: 

 

 

I dette eksempel har rekvirent plukket begge artikler som du har lagt inn, men han har overstyrt antallet. Her kan du se at handlevognstatus er ferdigbehandlet, det betyr at ordre er sendt til leverandør. Du kan se hvilken status har ordre – her har den status venter varemottak.