P-Hus Gyldengården v. 1.0

 

1.    Hensikt

 Hensikten med dokumentet er å sikre god standard og trygge forhold i våre P-Hus.

 

2.    Gjelder for

Dokumentet gjelder for alle i Parkeringsenheten.

 

3.   Ansvar for gjennomføring

Utføres av

Nr.

Aktivitet

Avdelingsleder

1.    

Ansvarlig for at Gyldengården P-Hus fungerer og at sikkerhet er ivaretatt.

Tekniker

2.    

Ansvarlig for å holde P-Hus rent og pent, og at automater/bom/søyler fungerer til enhver tid. Rapportere heisproblemer og uønsket opphold til leder.

 

4.   Beskrivelse

Generelt

  • Innkjøring fra Skippergata.
  • 3 etasjer under bakken: U1-U2-U3.
  • U1 og U2: parkering  bak bom eller utenfor bom.
  • Billett søyler og bom for parkering bak bom.
  • Parkering utenfor bom, betal på vanlig Cale Automat eller bruk EasyPark app.
  • Gyldengården P-Hus er tilknyttet en privat P-Plass, for å komme dit må abbonentene kjøre gjennom vårt P-Hus både inn og ut.

 

Innkjøring

Billett

  1. Ved ankomst
  2. Trekk billettt-  innkjøringstidspunktet registreres
  3. Billett  tas vare på for betaling ved avreise

 

Abbonement kort

  1. Ved ankomst
  2. Hold kort bortil det gule feltet
  3. Bom åpner

 

Automatisk nummergjenkjenning

  1. Ved ankomst
  2. Bom åpner

 

 

Parkering

  • Publikum parkerer i U1 og U2.
  •  6 ladeplasser for publikum  i U1.
  •  HC plasser tilgjengelig utenfor bom i U2.
  • U3 KUN leietakere- de fleste tilknyttet Kommunen, og her er det montert ladestasjoner for el-biler.

 

Betalingsløsninger

  • Publikum betaler med sedler, mynt, kort , eller parkerings app.
  • Mistet billett medfører at en må betale en sum tilsvarende en dags parkering for å få en ny billett.
  • Dersom publikum hverken har mynt eller kort.
  • Ved automatisk nummer gjenkjenning er det bare å kjøre inn og ut straks bommen åpner.

 

Power Cash

  • I inngangen fra Festningsgaten er det Power Cash automater for betaling med sedler, mynt eller kort.
  • Power Cash gir vekslepenger.

Link til beskrivelse av Power Cash betalingsautomat: Automater Power Cash P-Hus Gyldengården

 

 

Utkjøring

Ubetalt billett

  • Ved bom
  • Stikk inn billett på søylen
  • Billett avleses- tidspunkt for ankomst avleses, sum å betale  vises i display.
  • Sett inn betalingskort i kortleser på betalingsterminalen og betal.
  • Billett kommer ut igjen- bom åpner.

 

Betalt billett i Power Cash

  • Ved bom
  • Stikk inn billett på søylen
  • Bom åpner

 

Automatisk nummergjenkjenning

  • Kjør til bom.
  • Bom åpner.

 

Automatisk Nummer gjenkjenning

  • Når Automatisk nummergjenkjenning er aktivisert vil betaling skje i etterkant via parkerings-app.
  • Når det er snø/slaps er det problematisk å lese skiltene og bom åpner ikke.

 

Søyler ved bom

  • Søylene på inn og ut kjøring er like.
  • Åpne dør med nøkkel.
  • Spake opp-under på venstre innside trekkes ut så front på øverste del kan svinges ut.
  • Øverste tak kan nå løftes opp og låses med et stag.
  • Fremste enhet er billettleser så kommer termohode for skriving og innerst er Feeder.
  • De to ytterste komponentene henger sammen som en enhet, og ved å trekke forsiktig i håndtaket på høyre side løsner enheten fra kontakten på baksiden, og enheten kan tas ut for rengjøring.
  • Et lite digital display vil vise et av følgende tall 6,7,og 5 - og disse tallene viser til hvilken av de 3 ehetene som det er noe uregelmessig med. Sjekk display først dersom du skal sjekke for feil på søyle.

 

FEIL på Søyle – (Erfaringsoverføring)

  • TDS informerte om feil i U1 utkjøring.
  • Søyle nærmest bom var svart,- helt død.
  • Denne styrer LPR og utkjøring på automatisk nummergjenkjenning, dvs denne funksjonen var nå ute av drift.
  • Spenning målt på inntak i bunnen viste 0 VAC.
  • Sikringskapet i Teknisk rom U2, aktuell sikring var «OFF» (nede).
  • Sikring satt til «ON».
  • Søylen var fremdeles svart i display.
  • Ingen spenning målt etter sikring, konkluderte at sikring var brent og power supply var ødelagt.
  • Fant ny sikring, den andre var svartbrent,-
  • Skiftet sikring og power supply (4 små skruer og 2 kontakter).
  • Slo på pwr bryter i søyle, søyle startet opp og kom i normal drift igjen.

 

"UTRUSTNING"-  Skidata.

  • Bytte av kortleser enhet
  • Etter bytte av kortleser enhet vil det stå feilmelding på enheten på Skidata «UTRUSTNING»
  • Prosedyre for å fjerne dette:

 

  1. Gå inn på Hovedmeny
  2. Gå inn på Alle programmer
  3. Gå inn på Konfigurering
  4. Gå inn på Enheter
  5. Velg Enhet på listen (for eksempel UT 241)
  6. Velg Bearbeide
  7. Velg «Komponent overtakelse».

 

 

Sløyfe ved bom

I toppen av bomsøyle er det en blå boks knyttet til Sløyfene før og etter bom. Boksen har ikke Resett-knapp slik det er i Slottet, derfor trekkes 24 VDC kontakter ut når vi ønsker å re-tune disse sløyfene.

 

«Teknisk rom»

  • For å komme inn i «teknisk rom» i U2 må en ha K1 nøkkel.
  • Her er det servere, billetter, PC med skidata og nøkler til betalingsautomatene i et nøkkelskap.
  • PC gjør det mulig å «fjern-åpne» bom i både Slottet og Gyldengården.

 

Servere

  1. Dac, Asane, Mk6, Milestone.
  2. UPS for Milestone og søyler i Gy Gården i tilfelle nød drift.
  3. Switch komm nettverk: Skidata, LPRS og Asane
  4. Switch eksterne signaler: Internett.

 

Instruks

 Restart av Skidata Switch i Gyldengården U2 Teknisk rom- Instruks

  1. Det er den øverste switchen i venstre rack (under denne switchen er det tre Patcher).
  2. Trekk ut power kabel bak på switch.
  3. La systemet være av et minutt (eller så).
  4. Bom og søyle går nå i «Nød drift» og fungerer som normalt en periode.
  5. Kople i kontakten igjen bak på switch, og følg med på at lysene på fremsiden kommer i drift igjen (tegn på aktivitet).

 

11_feb.PNG

 

 

 

Milestone

  • Drifts kamera i P-Husene er knyttet til Milestone.
  • Milestone består av kameraer, monitorer og server for sanntid overvåking og avspilling i ettertid i forbindelse av spesielle hendelser. Systemet har også muligheter for å hente ut video dersom politiet forespør dette.
  • Serveren til Milestone er plassert i egen rack Teknisk rom U2.
  • I samme rack står en UPS tilknyttet serveren.

 

Milestone Rack Teknisk rom U2.

     

 

 

Erfaring ved påloggingsfeil:

  • Pålogging på Milestone (TDS) feilet.
  • Høy alarm i Teknisk rom U2 Gyldengården.
  • Alarmlyden kom fra UPS.
  • UPS ble slått av (lyd forsvant) og på igjen (reset knapp mangler).
  • UPS startet opp og var ok etterpå.
  • Server startet også opp når UPS var oppe igjen.
  • Pålogging til Milestone fungerte igjen.

 

Restart Skidata generelt

  • Enhver restart av server, er en enkel sak, NÅR ALT GÅR GREIT.
  • Restart av DAC og MK-06 tar omtrent 10 minutter fra start til slutt.
  • Utfordringen er dersom det kommer et avvik under restarten, derfor er det lurt å snakke med support slik at de kan være tilgjengelig for å gi støtte dersom noe feiler underveis.

 

Hvilken server er knyttet mot hvilke søyler?

  • DAC – Partall Søyler
  • MK-06 – Oddetall søyler

 

Instrukser

Restart av Dac i Teknisk rom U2 - instruks

På PC i teknisk rom:

  1. Kople løs mus og tastatur til DAC USB inngangene (eller bruk mus og tastatur fra PC)
  2. På tastatur ved PC- trykk 2 ganger på Scroll knappen
  3. På bilde som kommer opp, velg «DAC»
  4. På innlogging: Logg inn med ditt bruker navn-og din pinkode
  5. I Styresentral-U2: På bilde av DAC oppe til venstre- høyreklikk –og klikk på RESTART.
  6. Søylene vil gå i NØDDRIFT når DAC slår seg av, dette er normalt.
  7. Når DAC starter opp lastes data ned og man kan se prosessen undervies på popup dialogbokser.
  8. Når den starter opp Skidata og tar kontakt med hver enkelt søyle, kommer det opp en dialogboks med info om hvilken søyle som kontaktes, og om man samtidig ser på Styresentral, så vil man se at Nød drift forsvinner etter hvert som søylene kjøres opp igjen.
  9. Det er ingen avsluttende dialog boks for å avslutte seansen, la det avslutte uten å gjøre noe mer, sjekk heller om bilene kommer greit ut gjennom U2 bomanlegget.

 

 

 

 

 

 

Restart av Mk 6 i Gyldengården U2 Teknisk rom - instruks

På pc i teknisk rom:

  1. Logg inn som beskrevet for DAC.
  2. På tastatur ved PC- trykk 2 ganger på Scroll knappen
  3. På bilde som kommer opp, velg «MK-06»
  4. På innlogging: Logg inn med ditt bruker navn-og din pinkode
  5. I Styresentral-U2: På bilde av MK-06 oppe til venstre- høyreklikk –og klikk på RESTART.
  6. Søylene vil gå i NØDRIFT når MK-06 slår seg av, dette er normalt.
  7. Når MK-06 starter opp lastes data ned og prosessen kan overvåkes undervies på popup dialogbokser.
  8. Når den starter opp Skidata og tar kontrakt med hver enkelt søyle, kommer det opp en dialogboks med info om hvilken søykle som kontaktes, og om man samtidig ser på Styresentral, så vil man se at Nød drift forsvinner etter hvert som søylene kjøres opp igjen.
  9. Det er ingen avsluttende dialog boks for å avslutte seansen, la det avslutte uten å gjøre noe mer, sjekk heller om bilene kommer greit ut gjennom U2 bomanlegget.

 

Restart av Switch - instruks

  1. Lokaliser Switch i Rack (øverst)
  2. Lokaliser 230VAC ledning/kontakt bak på switch.
  3. Trekk ut kontakten.
  4. Søylene går i nødrift.
  5. Vent ett minutt.
  6. Sett i kontakt igjen.

 

 

Batteriskifte i UPS-Søyler 

 

  • Innledning
  • Søyle ved utkjøring U3 feilet, den gikk ikke opp, det ble konstatert at det ikke var spenning igjen på batteri.
  • Kontaktene for INN og UT på baksiden av UPS ble koplet sammen, slik at søylen fremdeles fungerte uten UPS som backup.

 

        

 

 

 

UPS Batteri skifte - instruks

  1. UPS Sikring i sikringskapet til OFF.
  2. Grønn Data kontakt trukket ut. (Medførte at bom i UT U3 ble stående oppe).
  3. Løsne INN og UT kontakter på baksiden dersom dette ikke er gjort for å kople utenom UPS. Hvis mange kabler UT, merk dem med hvor de skal stå.
  4. Skyv 2 plastikk deksler på hver side ut til siden.
  5. Skru ut 4 skruer med stjernetrekker.
  6. Løsne front deksel, la det henge i ledning.
  7. Løsne kontaktene foran på UPS.
  8. Løsne 2 skruer og fjern metall plate foran batteripakke.
  9. Trekk ut batteripakken.
  10. Løsne ledningene som er festet til batteriene- husk plassering (seriekoplet).
  11. Åpne plastdeksel omkring batteripakken dersom det er der, løsne batteriene og erstatt med nye batterier.
  12. Kople ledningene på hvert batteri igjen.
  13. Sett på plass metall platen og fest med 2 skruer.
  14. Kople sammen kontaktene på fremsiden av UPS
  15. Monter front deksel med 2 klips på riktig sted så dekslet sitter tett på kassen.
  16. Sett i 4 skruer.
  17. Monter plast deksel på hver side.
  18. Sett i Grønn data kontakt bak på UPS.
  19. Sett på INN og UT  kontakt/eventuelt andre kontakter bak på UPS
  20. Sett sikring til ON.

 

 

 

 

Batteripakke

  • Hvit ledning fra svart (negativ) på ett batteri til rød (positiv) på det andre batteriet.
  • Svart ledning til svart (negativ) pol på batteriet.
  • Rød ledning til rød (positiv) pol på batteriet.

 

  • Tilsvarende batterier kan kjøpes på Biltema.

 

 

 

 

 

 

UPS Rack Teknisk rom, U2

 

UPS Teknisk

  • Sikring nr 25
  • DAC, MK06, ASAN PRO, Øverste SW i Rack, ATEN server indikator (over Asan XLPR).

 

UPS 1

  • Sikring nr 14
  • ASAN XLPR, Nedre SW på Rack, Bom.

 

UPS 2

  • Sikring nr 17
  • Kun bom

 

UPS 3

  • Sikring nr 20
  • Kun bom

 

  • Ved skifte av batteripakker, slå av tilhørende utstyr før frakopling for å unngå korrupte filer i systemet.

 

 

Karcher B150R- gulv vaskemaskin

  • I U2 er det parkert en gulv vaskemaskin. Gul plastikk nøkkel henger i nøkkelskapet i Teknisk rom U2.
  • Når den står parkert skal ledning være i stikk kontakt på veggen for lading.

Link til mer detaljert beskrivelse av Karcher Vaskemaskin: P-Hus Gyldengården Kærcher Vaskemaskin

 

KB anlegg

  • Katodisk beskyttelseanlegg er et anlegg med strømførende baner som skal beskytte armeringsjern i gulvene i U1 og U2.
  • Online system monitoreres av eksternet selskap.
  • Kontroll boksen er plassert i U1, på veggen i den innerste delen.
  • Kontrollboksen åpnes med OLH nøkkel.
  • Stikk kontakt nede til høyre fjerner spenning til 24 VDC.

 

Skapet for katodisk anlgg har 3 sikringer:

1        Hovedbryter

2        MCB for stikk og Transfer 1-2.

3        Varme element

                   

 

 

Vann pumper

  • Det er pumper i U2 og U3 for å pumpe opp vann som kommer ned i slukene og rørene.
  • I U2 er pumpene lokalisert på gulvet i kjørebanen ved «søppelrommet».

 

                

 

 

 

Vannpumpe «kontroll-boks rom»

  • Kontrollboksen for vannpumpene er i U2, på baksiden av «søppelrommet», det er en firkantet plate på veggen, det er «døren» inn til kontrollrommet.
  • Kan være greit å ha en liten trapp med for å gjøre det enklere å komme ut og inn i dette «rommet».

 

Luken til rommet                                           Vanskelig tilkomst

      

Kontrollboks

 

 Port

Adgang etter stengetid

  • Åpner ca 0630
  • Stenger 2400
  • Ved ankomst 00:00-0629, vis billett (fra søyle) på billett leser på utsiden og port åpner, og går ned igjen etterpå.
  • Ved ukjøring vil portene åpne og lukke igjen automatisk.
  • Dersom behov kan boksen resettes ved å slå av og på pwr knapp inni boksen. Løsne 3 øverste skruene for å løsne deksel.

 

Port_pner_Gyldeng_rden_2_.jpg  Port_pner_Gyldeng_rden_3_.jpg

 

 

Portåpner

På innsiden av porten er det en boks på veggen, det er port åpneren. 

Når det er strøm på boksen, er det en rød strek i display, og når sensorene reagerer kommer tall opp i display.

  1. Skru av deksel ved å skru ut skruene (sitter fast).
  2. Trekk ut liten kontakt oppe til venstre på kortet, merket  1-2 (IKKE den flate kabelen), som har brun og hvit tvinnet ledning, -porten går automatisk ned etter 10 sekunder når kontakten trekkes ut.
  3. Signalet for å holde porten oppe "deaktiveres" når kontakten er trukket ut.
  4. Porten kjøres opp og ned manuelt med opp/ned pil på deksel - for eksempel i forbindelse med vask av port på dagtid.

  

gyg_rden_port_oversiktsbilde_1.PNG        Gyg_rden_port_1.PNG         20201013_122755.jpg

 

 

 

 

5 Definisjoner

 

6.   Beskrivelse