MÅL / HENSIKT
Hindre smitte fra forurenset utstyr til beboere, brukere og ansatte.
GJELDER FOR
I Kristiansand kommune gjelder infeksjonskontrollprogrammet (IKP) for sykehjem og døgnopphold på helseinstitusjoner.
Boliger og institusjoner kan gjerne bruke rutiner fra IKP om det er naturlig i driften, selv om de ikke rent juridisk er forpliktet til å følge disse i sin helhet. Mange av rutinene gjelder for kommunens helsetjenester generelt for at krav til forsvarlighet skal være oppfylt.
Basale rutiner skal beskytte både helsepersonellet mot smitte og forebygge smitte til og mellom pasienter.
ANSVAR
BESKRIVELSE
Instrumenter og utstyr som brukes i helsetjenesten, skal være rent og fritt for sykdomsfremkallende mikrober. Flergangsutstyr skal være rengjort og ved behov desinfisert eller sterilisert, før det brukes igjen enten til andre personer eller hos den samme personen. Dette er et grunnleggende smitteforebyggende tiltak, og en viktig forutsetning for pasientsikkerhet i tjenesten.
Hansker og stellefrakk bør vurderes brukt ved håndtering av urent utstyr, blant annet ved skylleromsoppgaver. Brukt utstyr må håndteres på riktig måte for å unngå risiko for smitte, og ikke mellomlagres andre steder.
Bruksanvisninger og datablad for produkter, kjemikalier og utstyr fra leverandør skal følges for å sikre riktig bruk. Gjenbruk av engangsutstyr (reprossesering) er ikke tillatt i helsetjenesten fra 01.01.2022.
Vi skiller gjerne mellom 3 metoder for rengjøring av flergangsutstyr. Hvilken metode som brukes, avhenger av hva utstyret skal brukes til, og hvor stor forurensingen kan være.
I denne tabellen fra folkehelseinstituttet vises eksempler på hvordan man vuderer det enkelte utstyret utifra bruk.
Klassifisering av utstyr | Bruksområdet | Krav til dekontaminering | Eksempler |
Ikke-kritisk utstyr | Direkte kontakt med intakt hud. Lav infeksjonsrisiko. |
I de fleste tilfeller vil rengjøring være tilstrekkelig. Ved søl med kroppsvæsker, kjent smitte eller i utbruddssituasjoner kan det være nødvendig å supplere med desinfeksjon. | Blodtrykksapparat, stetoskop, nattbord, seng, madrass, EGK-ledninger, møbler. |
Semikritisk utstyr | Direkte kontakt med slimhinner uten å penetrere disse eller ikke-intakt hud. | Utstyr bør fortrinnsvis være sterilt, men hvis det benyttes desinfisert utstyr, må det dokumenteres at rengjøring og desinfeksjon er tilstrekkelig effektiv både på vegetative bakterier, mykobakterier, sopp og virus. | Trakealtuber, bronkoskop, cystoskop og gastrointestinale fleksible endoskop. |
Kritisk utstyr | Direkte kontakt med sterile hulrom eller sterilt vev, blodbane. Høy infeksjonsrisiko. |
Utstyr skal rengjøres, desinfiseres og steriliseres. | Kirurgiske instrumenter, implantater, vaskulære katetre. |
1. Rengjøres med såpe og vann
Rengjøring med såpe og vann er tilstrekkelig for:
Men husk:
2. Desinfeksjon med varme eller kjemisk desinfeksjonsmiddel
Desinfeksjon er nødvendig for:
Varmedesinfeksjon er førstevalget.
Bruk av instrumentvaskemaskin til instrumenter og vaskevannsfat og spyledekontaminator (bekkenspyler) til bekken og urinflasker er effektive desinfeksjonsmetoder for mye utstyr.
Utstyr kan også kokes 5-10 minutter i vann som holder 100 grader. Utstyret må da være helt dekket av vann.
Oppvaskmaskin gir tilfredsstillende resultat med en vaskeprosess som varer i minst 60 minutter på 65-70 °c. Oppvaskmaskin kan benyttes til desinfeksjon av glass, steintøy, bestikk og annet utstyr som benyttes ved matservering. For oppvaskmaskiner(steamer) med vaskesyklus begrenset til noen minutter, skal temperaturen være minst 75°c.
Kjemisk desinfisering brukes når varmedesinfisering ikke er mulig, blant annet når utstyret er for stort til å passe i dekontaminator og oppvaskmaskin, at utstyret er fastmontert, eller at det ikke tåler varme eller vann.
Det finnes ulike desinfeksjonsmidler. Hva som brukes avhenger av hva slags utstyr og materiale som skal desinfiseres, samt hvilke mikrober det skal desinfiseres mot.
Direktoratet for medisinske produkter har utarbeidet en liste over godkjente desinfeksjonsmidler innen helsetjenesten og en veilder for bruk, dette skal følges ved valg og bruk av desinfeksjonsmiddel. Se lenke i henvisningen under. Merk at vanlige husholdningsmidler som klorin ikke er godkjent i helsetjenesten.
De vanligste kjemiske desinfeksjonsmidlene som brukes i kommunehelsetjenesten er alkoholbaserte midler som kun kan benyttes på synlig rene overflater, og oksidative midler som Virkon® og Perasafe® som også kan trenge gjennom organiske materialer.
3. Sterilisering
Sterilisering er aktuelt for
Sterilisering er en prosess som krever at alle ledd gjennomføres korrekt, fra rengjøring, desinfeksjon og frem til sterilisering, for å oppnå et sterilt produkt. Dette anbefales utført på spesialavdelinger eller sterilsentral for å sikre at den som gjennomfører prosessen har riktig kompetanse.
Sterilt engangsutstyr er ofte det beste alternativet, framfor å sterilisere flergangsutstyr.
Ved bruk av sterilt engangsutstyr skal datostempling overholdes og emballasjen være uskadet.
Rutiner for desinfeksjonsrom/skyllerom
Ved håndtering av utstyr på skyllerommet er det stor fare for kryssmitte mellom rent og urent utstyr. At alle følger grunnleggende smitteverntiltak er derfor svært viktig.
Aktuelle sykepleieprosedyrer
HENVISNINGER