Miljøvernenheten: Veiledning av kunder v. 1.2

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre en god veiledning og en påminnelse om forhold som er ekstra viktig å være bevisst på.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte i Miljøvernenheten.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at det finnes en rutine og gjøre den kjent. De ansatte er ansvarlig for å følge den. 

 

Beskrivelse

Råd for god veiledning:

  • Det er viktig å være bevisst på sin egen rolle i enhver dialog, både internt og eksternt. Miljøvernenheten har både rollen som forurensningsmyndighet og som rådgiver (internt og eksternt)
    • Er man myndighet i denne henvendelsen?
    • Er man rådgiver?
  • Dersom den som henvender seg ønsker å være anonym må det vurderes om offentlighetslovens unntaksparagrafer (eks §§ 13 eller 24) kommer til anvendelse i saken.  
  • Hjelp til å bruke vårt eller andres nettsted.
  • Hjelp til å bruke "Meld fra" dersom en ønsker skriftlig tilbakemelding.
  • Vurdere om telefonsamtalen er relevant for saken og logg dette som en merknad i P360. Dersom det er innspill til en plan eller sak bør en oppfordre vedkommende til å sende det inn skriftlig. Se veiledning her

 

Definisjoner

Veiledning: Veiledning er en målrettet samtale som stimulerer deltakeren til å finne egne svar. Veiledning skal oppmuntre til refleksjon og til at deltakeren er aktiv både under samtalen og i perioden mellom hver veiledning.

 

Vedlegg og referanser

Arkivering av dokumenter