Renholds prosedyre for arbeid i lokaler med støv og støy, bruk av heis og headset v. 2.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at alle ansatte kjenner hvilke sikkerhetsrutiner som gjelder ved arbeid i støvfylte lokaler og der det er støy. Den er også en instruks for å hindre at ansatte bruker headset i arbeidstiden samt regler for bruk av heis.
 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte i renhold. 

 

Ansvar for gjennomføring

Det er renholdsleder som er ansvarlig for at denne rutinen fins og er oppdatert. Videre er det teamlederne som er ansvarlig for at renholderne er kjent med innholdet. Renholderne selv skal bruke rutinen.

 

Beskrivelse - generelt

ID-kort skal alltid være med når du er på jobb.
Renholdsvogna skal alltid holdes under oppsikt (grunnet kjemikalier, kniv, fare for tyveri)
Det vises også til 
egen risikovurdering for renhold

 

Bruk av heis

Heis skal ikke brukes dersom en er alene i bygget eller utenom ordinær "åpningstid" 0800-1400 mandag til fredag. Grunnen til denne regelen er at en i verste fall kan komme i fare for å bli låst inne i heisen uten å få hjelp til å komme seg ut. 

Utstyr kan sendes i heis og renholderen går da selv opp og trykker på knappen og omvendt når du skal ned. 

 

Beskrivelse av arbeid i lokaler der det er støy

Støyprosedyre for Kristiansand kommune skal følges.

Generelt gjelder at du bruker hørselsvern der det er uønsket lyd – som er definisjonen på støy.

 

  • Irriterende støy fra f. eks. ventilasjonsanlegg, vifte i PC-en og lignende.
  • Skadelig støy fra støyende omgivelser > 80 dB (A) og impulslyd > 130 dB (C).

Arbeidsgiver skal stille hørselsvern til disposisjon når gjennomsnittlig lydtrykknivå overstiger 80 dB eller arbeidstakeren opplever støynivået sjenerende. Egnet hørselsvern er påbudt når arbeidstaker utsettes for en gjennomsnittlig lydtrykknivå (normert ekvivalentnivå) høyere enn 85 dB, eller når maksimalt lydnivå er høyere enn 130 dB (C) Peak.
 

Beskrivelse av arbeid i lokaler der det er støv

Kristiansand kommunes prosedyre for inneklima brukes.
Bruk støvmaske.
Klima og luftkvalitet på arbeidsplassen - Arbeidstilsynet

 

Musikk på ørene og bruk av telefon i arbeidet

Musikk på ørene i arbeidstiden er ikke tillatt. Dette er endel av arbeidsgivers styringsrett.

Telefonsamtaler i arbeidstiden skal fortrinnsvis være jobbrelaterte. Private samtaler skal begrenses til kun å motta og gi korte beskjeder.

Begrunnelsen for dette forbudet er at musikk på ørene kan medføre hørselsskader, at du står i fare for ikke å høre brannalarmer, bli mer uoppmerksom og ikke «hører omgivelsene». 
Begrunnelsen for at en ikke skal ha lengre samtaler, er sikkerhet, kvalitet og oppmerksomhet på omgivelsene.

 

Vedlegg og referanser