Behandling av konsesjonssaker i parkvesenet v. 1.2

Hensikt

Hensikten med rutinen er best mulig praksis for behandling av saker etter Konsesjonsloven, Lov om konsesjon ved erverv av fast eiendom mv.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder ansatte som arbeider med saker etter Konsesjonsloven.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at den beste praksisen til enhver tid er reflektert i denne prosedyren. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Alle ansatte skal følge den.

 

Beskrivelse 

  • Søknad registreres i 360
  • Saksbehandler følger opp saken
  • Saken saksbehandles i P360

 

Forarbeid

Saksbehandler står for videre oppfølging av saken uten ugrunnet opphold.

 

Vurdering videre behandling/prosess ved komplett søknad

Saken behandles etter Konsesjonsloven, Lov om konsesjon ved erverv av fast eiendom mv. og gjeldene rundskriv Konsesjon, priskontroll og boplikt Rundskriv M-1/2021

 

Etter delegering fra by- og stedsutviklingsdirektør til kommunal – og stabssjefer, samt prinsipper for videre delegering av myndighet fattes vedtak i saker av ikke prinsipielle betydning administrativt

 

Stikkord for vurderinger som gjøres

 

Saker av prinsipiell betydning fremmes til politisk behandling

  • Saksfremstilling skives i 360 Legg inn utvalg, Areal og miljøutvalget
  • Legg inn møtedato, så tidlig som mulig
  • Mal ligger i 360
  • Legg saksbehandlingsgebyr i vedtaket Forskrift om gebyr for behandling av konsesjons- og delingssaker. Kopi av vedtak til økonomi parkvesenet
  • Det er viktig å skrive enkel og konsentrert slik at politikerne finner sakens kjerne og hva de skal konsentrer seg om. Bruk opplysninger fra kommuneplan, gårdskart.
  • Legg ved dokumenter som har betydning for saken (søknad, redegjørelser og relevant dokumentasjon)
  • Saksfremstillingen skal godkjennes av parksjefen
  • Når vedtak er fattet sendes vedtaket til søker
  • Orientering om klageadgang vedlegges
  • Konsesjonsforhold registreres i Matrikkelen
  • Når klagefrist er utløpt avsluttes sak i 360

 

Klagebehandling

Saksbehandlingsreglementet for folkevalgte organer i Kristiansand

  • Klager over enkeltvedtak som er fattet av et folkevalgt organ/annet kommunalt organ, jf. kommuneloven § 5-1 og § 5-2, behandles av dette organer før oversendelse til klageinstansen.
  • Unntak fra dette er klager på enkeltvedtak etter plan- og bygningsloven, konsesjonsloven, jordloven eller vegloven. Dersom det ikke kommer frem nye momenter av betydning i klagen, oversendes klagen direkte til klageinstans etter forberedende klagebehandling fra administrasjonen.
  • Kommunedirektøren er underinstans etter forvaltningsloven § 33 ved saksforberedelse av klagesaker gjelder enkeltvedtak truffet av kommunedirektøren selv, eller denne har videre delegert vedtaksmyndighet til.

 

Klage på politisk vedtak

Jf. saksbehandlingsreglementet behandles disse politisk med unntak i andre avsnitt.

  • Legg inn utvalg, Areal og miljøutvalget
  • Legg inn møtedato, så tidlig som mulig
  • Mal ligger i 360
  • Det er viktig å skrive enkel og konsentrert slik at politikerne finner sakens kjerne og hva de skal konsentrer seg om. Bruk kartutsnitt, tegninger og bilder.
  • Legg ved dokumenter som har betydning for saken (søknad, redegjørelser og relevant dokumentasjon)
  • Saksfremstillingen skal godkjennes av parksjefen
  • Opprettholdes vedtaket sendes klagen til Statsforvalter sammen med dokumentene i saken
  • Søker orienters om videre saksgang
  • Tas klagen tilfølge sendes vedtak til søker

 

Klage på administrativt vedtak

  • Jf. saksbehandlingsreglementet er det kommunedirektøren v/administrasjonen som skal behandle klagen når førstegangsvedtaket er fattet.
  • Opprettholdes vedtaket sendes klagen til Statsforvalter sammen med dokumentene i saken

 

Definisjon

  • Konsesjon er det samme som tillatelse, løyve eller bevilling. Konsesjon kan gis der samfunnsnytten er positiv og der det er tatt hensyn til andre miljø- og samfunnsinteresser.

 

Vedlegg