Høringer - Digital utsendelse i Public360 v. 3.0

Hensikt

Prosedyre for eksterne høringer kommunen er ansvarlig for – digital utsendelse i P360.
Prosedyre for interne høringer kommunen er ansvarlig for – 
utsendelse og mottak direkte i P360. 

Saksbehandler har en sak i P360 der det skal sendes ut dokument på høring. Kontakt dokumentsenteret dersom det må opprettes ny sak.

Merk at en høring kan sendes til uttalelse både eksternt og internt. Som beskrevet nedenfor, svarer de eksterne via skjema på nettsiden, og de interne svarer via internt notat. Det må altså opprettes 2 dokument-typer - et utgående brev med kun eksterne mottakere og et internt notat med oppfølging - i samme sak.

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder saksbehandlere og ledere.
 

Ansvar for gjennomføring

Leder har ansvaret for gjennomføringen.

Beskrivelse

Klargjøring av svarskjema på kommuneportalen og informasjon i høringsbrev til eksterne mottakere.

I god tid før utsendelse sender saksbehandler e-post til post.kommunikasjon@kristiansand.kommune.no. Selve høringsbrevet trenger ikke å være ferdig.

E-posten skal inneholde følgende informasjon:

  • Saksnummer i P360
  • Navn på høring
  • Høringsfrist (Høringen må deaktiveres dagen etter høringsfristen)

Det skal gis informasjon i høringsbrevet om at svar på høringen skal sendes til kommunen via skjema på følgende nettadresse: https://www.kristiansand.kommune.no/skjemaer/KK101/

Dersom det er lagt ut informasjon om høringen på kommuneportalen under aktuelt fagområde, bør også lenke dit inngå i høringsbrevet. 
Lenke til høring/nettside sendes også til post.kommunikasjon@kristiansand.kommune.no , som publiserer dette på Kristiansand kommune - Kunngjøringer
 

Digital utsendelse via SvarUt

  • Saksbehandler registrerer høringsinstansene som mottakere av dokumentet i P360. Det ekspederes via SvarUt.

eller

  • Dersom det er så mange høringsinstanser at det ikke er hensiktsmessig å registrere hver enkelt mottaker i P360, kan det benyttes såkalt masseutsendelse via KS SvarUt. Se brukerveiledning for masseutsendelsesbrev.

Digitale høringsinnspill og mottak

Høringsinstansene går til oppgitt nettadresse https://www.kristiansand.kommune.no/skjemaer/KK101/. Her kan man som innbygger (privatperson eller virksomhet) logge seg inn via Id-porten, velge aktuell høring i en nedtrekksliste og gi høringsuttalelse ved å legge inn en kort melding og vedlegg.

Det er tilrettelagt for at ansatte i firma kan logge seg inn med egen ID og definere i eget felt hvilken virksomhet de opptrer på vegne av. Ved innsending mottas kvittering vedlagt egen uttalelse. 
Det aktuelle skjemaet er satt opp med integrasjon mot P360 og blir journalført i korrekt sak automatisk.

Informasjon i høringsbrev til interne mottakere

Dersom høringen skal sendes til saksbehandlere internt i kommunen, opprettes det internt notat med oppfølging til disse. Høringen sendes som vedlegg til notatet.

Saksbehandler svarer på høringen ved å svare på notatet med et nytt notat. Dette legger seg da i aktuell  høringssak. 

 

Vedlegg og referanser

https://www.kristiansand.kommune.no/skjemaer/KK101/

Definisjoner

P360: Public360 online - kommunens sak og arkivsystem.