Interne samhandlingsarenaer (nettverk mm) - prosedyre for opprettelse v. 1.1

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å gi ansatte en felles og samordnet fremgangsmåte for hvordan å opprette en ny intern samhandlingsarena.

Prosedyren skal bidra til å:

  • Sikre fast samarbeid på tvers av direktørområder der det er nødvendig eller er et behov.
  • Tilrettelegge for at alle ledere og ansatte har tilgang til en oversikt over faste samhandlingsarenaer på tvers av kommunalområdene.
  • Sikre at faste samhandlingsstrukturer er forankret i ledelsen, har klare mandat, oppgaver og rapporteringslinjer, samt riktig representasjon.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder ansatte som ser behov for å opprette en samhandlingsarena som skal ha representanter fra flere områder.  

 

Ansvar for gjennomføring

Samfunn og innovasjon har ansvaret for at prosedyren opprettes og gjøres kjent.

Direktører og ledere er ansvarlige for at prosedyren blir brukt ved opprettelse av samhandlingsarenaer.

 

Beskrivelse

Slik oppretter du en intern samhandlingsarena: 

  1. Avklar behovet for  samhandlingsarena med nærmeste leder og berørte områder. 

  2. Orienter deg om hvilke  interne samhandlingsarenaer som finnes fra før i organisasjonen: Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)

  3. Mandat for samhandlingsarenaen skal utarbeides i Kvalitetssystemet. Benytt mal for mandat for interne samhandlingsarenaer til å beskrive samhandlingsarenaen du vil opprette. Ta gjerne kontakt med samhandlingsrådgiver Stine Busborg Sagen for hjelp til utfylling. 

  4. Forankring: Du må skrive sak med forslag til mandat til kommunedirektørens ledergruppe, saken må godkjennes av ansvarlig direktør som fremmer saken i kommunedirektørens ledergruppe. Forslag til mandat for samhandlingsarenaen behandles og godkjennes i kommunedirektørens ledergruppe.

  5. Formidling: Send mandatet til formell godkjenning i Kvalitetssystemet når det er ferdig behandlet i kommunedirektørens ledergruppe til 1) den direktøren som er hovedansvarlig for samhandlingsarenaen og 2) samhandlingsrådgiver Stine Busborg Sagen (dette for å sikre at nyopprettet arena legges inn i felles oversikt).

 

Definisjoner

Intern samhandlingsarena: Arena for å løse og samarbeide om løpende oppgaver og felles utfordringer som krever kontinuitet og samhandling mellom flere områder. Deltakerne er faste medlemmer som møter i kraft av sin funksjon. 

Samhandlingsarenaer kan ha ulike benevnelser utfra formål, eksempelvis nettverk, forum, samarbeidsgruppe eller koordineringsgruppe.

 

Vedlegg og referanser

Vedlegg :

Referanser:

  • Saken om interne samhandlingsarenaer ble presentert i KDL 28.08.19, sak 200/19, som da besluttet at ulike former for samarbeid mellom områder kan grupperes i følgende tre typer : 1) Faste samhandlingsstrukturer, 2) Program-styrte samhandlingsstrukturer, og 3) Ad-hoc samhandlingsstrukturer. Denne prosedyren gjelder faste samhandlingsstrukturer på tvers av kommunalområder, nå omtalt som interne samhandlingsarenaer