Arkitekturprinsipper for digitalisering v. 2.0

Overordnede prinsipper for digitalisering i Kristiansand kommune

Dette dokumentet beskriver formålet med prinsippene, målgruppen, når prinsippene skal anvendes, forvaltningsmodell og utdyping av hvert prinsipp.

Hensikt

Formålet med arkitekturprinsipper for digitalisering i Kristiansand kommune er å gi overordnede føringer og prinsipper for hvordan digitale løsninger anskaffes og implementeres.

Målet er at kommunens digitale tjenester bidrar til at brukernes møte med offentlig sektor oppleves sammenhengende og effektivt, som én digital offentlig sektor.

Områdene skal sette brukerens behov i sentrum. Brukere kan være innbyggere, næringsdrivende, egne ansatte, frivillige organisasjoner, og andre offentlige og private virksomheter.

Gjelder for

Alle som designer, anskaffer, utvikler og forvalter digitale løsninger, eller tar beslutninger som får konsekvenser for virksomhetsarkitekturen.

Anvendelse

Prinsippene skal legges til grunn ved etablering av nye IT-løsninger eller ved vesentlige ombygging av eksisterende IT-løsninger. Prinsippene gjelder både ved egenutvikling og ved anskaffelser.

Forklaring til beskrivelsen av prinsippene

Hvert prinsipp beskrives med navn, forklaring og begrunnelse. Anbefaling, veiledning og ressurser ift de nasjonale overordnede prinsippene beskrives nærmere på sidene til Digitaliseringsdirektoratet.

Forvaltning og videreutvikling av prinsippene

Prinsippene forvaltes og revideres i tråd med nasjonale føringer og anbefalinger.

Policyens overordnede føringer

  • Sett brukeren i sentrum for tjenesteutviklingen.
  • Tilrettelegg for gjenbruk og viderebruk av informasjon
  • Bygg inn arkiveringsfunksjoner
  • Følg opp informasjonssikkerheten
  • Bygg inn personvern
  • Personvern ved bruk av sosiale medier i kommunikasjon med innbyggere
  • Bruk av  nasjonale felleskomponeneter og fellesløsninger
  • Bruk av digital postkasse til innbyggere
  • Følg krav om arkitektur og standarder
  • Grenseoverskridende tjenester
  • Ta i bruk digital anskaffelsesprosess
  • Lag sourcingstrategi
  • Velg skytjenester
  • Sikre digital inkludering

Arkitekturprinsipper

Offentlige tjenester er oppdelt i områder og går på tvers av forvaltningsnivåene. Områdenes utviklingsarbeid skal følge opp den nasjonale digitaliseringsstrategien i tillegg til områdevise strategier. I utviklingsarbeidet betyr dette at man både må ta inn nasjonale arkitekturprinsipper for å sikre sammenhengende tjenester på tvers av forvaltningen, men også ta inn kommunens egne arkitekturprinsipper for å sikre sammenhengende tjenester på tvers av kommunens områder.

forvaltning.png
 

Overordnede arkitekturprinsipper for offentlig sektor

  1. Ta utgangspunkt i brukernes behov

Offentlige tjenester skal ta utgangspunkt i brukernes behov og perspektiver og kunne brukes av alle, uavhengig av alder og funksjonsevne

  1. Ta arkitekturbeslutninger på rett nivå

Arkitekturbeslutninger bør tas så nær oppgaveløsningen og brukernes behov som mulig.

  1. Bidra til digitaliseringsvennlig regelverk

Regelverk setter rammer for offentlig oppgaveløsning, og må kontinuerlig videreutvikles slik at det er tilpasset dagens og morgendagens muligheter og utfordringer

  1. Del og gjenbruk data

Data er en fellesressurs som gjennom deling og gjenbruk gir store gevinster for forvaltningen, innbyggere, næringsliv og frivillige organisasjoner

  1. Del og gjenbruk løsninger

Deling og gjenbruk av løsninger omfatter arkitekturprodukter, løsningskomponenter og tjenester

  1. Lag digitale løsninger som støtter samhandling

Digitale løsninger skal utvikles slik at de kan samhandle med andre løsninger i offentlig og privat sektor

  1. Sørg for tillit til oppgaveløsningen

Innbyggere, næringsliv og frivillige organisasjoner skal ha tillit til at offentlige virksomheter løser sine oppgaver på en god og sikker måte

Særskilte arkitekturprinsipper for Kristiansand kommune

For å sikre at løsninger som innføres også passer inn i kommunens eget it-driftsmiljø, er det utarbeidet egne prinsipper som tillegg til de overordnede nasjonale som gjelder for kommunens utviklingsarbeid.

 

1.     Lokale tjenester skal benytte AD (lokal tilgangsstyring)

Alle tjenester skal benytte Kristiansand kommunes identitetsløsning

  • Skytjenester for ansatte skal benytte AAD
  • Skytjenester for innbyggere skal benytte ID Porten for autentisering

2.     Etablerte tjenester mot felleskomponenter skal benyttes

Etablerte koblinger mot felleskomponentene i hyllevareløsninger, som driftes og vedlikeholdes av andre, skal benyttes.

3.     Oppslag mot nasjonale registerkomponenter

Informasjon fra sentrale registre som Folkeregisteret, Kontakt- og reservasjonsregisteret, Enhetsregisteret og Matrikkelen skal skje ved oppslag. Dette gjelder også for tjenester levert av tredjepart

4.     Sky først

Kristiansand kommune skal primært leie skytjenester. Nye og endrede tjenester skal baseres på løs kobling, dvs at de skal kunne endres individuelt uten å påvirke andre tjenester

5.     Klientprogramvare

Alle tjenester og systemer skal som hovedregel benytte nettleser som klient-programvare

6.     Tilgang til løsninger

Tilgang til alle tjenester i kommunen skal skje via kommunens foretrukne identitet.

Tilgang til løsninger levert i skyen skal skje ved bruk av federeringstjenester (tillitsbaserte løsninger)

7.     Lisensmodell

Nye SaaS-tjenester leveres fortrinnsvis som abonnementsløsninger

8.     Mobilitet

Tjenester som tilbys skal kunne nås av brukeren overalt forutsatt at det er tilgjengelig internettilgang

9.     Døgnåpne tjenester 24/7

Alle tjenester skal kunne tilbys som døgnåpne tjenester

10.    Sikkerhet

Alle tjenester som tilbys må være sikret på en hensiktsmessig måte i forhold til tjenesten de leverer. Kommunens sikkerhetspolicy skal være støttet for alle tjenester, slik at misbruk av data og tjenesteavbrudd unngås