Klagebehandling i byggesaksbehandlingen v. 1.2

Hensikt

Hensikten med rutinen er en optial praksis for klagebehandling i byggesaksprosessen.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte som arbeider med klagebehandling i byggesaker. 

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at den beste praksisen til en hver tid er reflektert i denne prosedyren.

Arbeidsgiver har videre ansvar for ar prosedyren er kjent. Ansatte skal følge den.

 

Beskrivelse

Mottak av klager

  • Vurder om klager er part eller har rettslig klageinteresse, jf. fvl. §28 og at klagefristen overholdt, jf. fvl. § 29. (Dersom disse vilkårene ikke er oppfylt skal klagen avvises i eget vedtak. Dette er et enkeltvedtak som det må gis klagerett på. Selve klagen skal da ikke behandles. Dersom avvisningsvedtaket påklages, skal dette behandles av kommunen. Dersom kommunen ikke tar denne til følge, sendes klagen på avvisningsvedtaket videre til Statsforvalteren. Opphever Statsforvalteren avvisningen, skal selve klagen behandles.)

 

Behandling av klage

  • Behandling av klager har en tidsfrist på 8 uker.
  • Klagen(e) sendes til søker og eventuell motpart til klagen, slik at de kan kommentere klagen.
  • Klagesaker som ikke er av prinsipiell betydning behandles etter delegert myndighet. Klagesaker av prinsipiell betydning skal legges fram for by- og stedsutviklingsutvalget. Dersom det er tvil om en sak er prinsipiell avklares dette med ledelsen.
  • Vurder om det foreligger saksbehandlingsfeil, om det er kommet nye opplysninger/ dokumentasjon i saken, og om det er tvil ved skjønnet.
  • Ved flere klager på samme vedtak er hovedregelen at hver klage behandles for seg. Kravet til individuell behandling kan likevel oppfylles ved at en gjør et klart skille mellom hver klage.
  • Alle forhold i klagene må behandles og omtales. Nye anførsler må vurderes og kommenteres. Dersom klagen tar opp samme tema som i merknader, kan det henvises til førstegangs vedtak.
  • Skriv klagesaken som oversendelse til Statsforvalter eller politisk saksfremlegg
    • Maler ligger i eByggesak

 

Klageavgjørelse dersom saken omgjøres av By- og stedsutvalget

  • Vedtak sendes søker med kopi til tiltakshaver og klager.

 

Klageavgjørelse dersom saken er avgjort av Statsforvalter

  • Statsforvalterens endelige avgjørelse sendes kommunen med kopi til klager. Sjekk at alle berørte parter er varslet om vedtaket, inkludert tiltakshaver.

 

Sjekkliste

 

Definisjoner

  • Vurder om klager er part eller har rettslig klageinteresse, jf. fvl. §28 og at klagefristen overholdt, jf. fvl. § 29. (Dersom disse vilkårene ikke er oppfylt skal klagen avvises i eget vedtak. Dette er et enkeltvedtak som det må gis klagerett på. Selve klagen skal da ikke behandles. Dersom avvisningsvedtaket påklages, skal dette behandles av kommunen. Dersom kommunen ikke tar denne til følge, sendes klagen på avvisningsvedtaket videre til Statsforvalteren. Opphever Statsforvalteren avvisningen, skal selve klagen behandles.)

 

Vedlegg og referanser