1. Navn på samhandlingsarenaen
Digitaliseringsgruppen.
2. Hensikt og ansvarsområder
Digitaliseringsgruppen skal være en rådgivende gruppe knyttet til digitaliseringsspørsmål. Samarbeidet bygger opp under den gjennomgående strategien «Innovasjon og digitalisering» i kommuneplanens samfunnsdel.
Oppgaver for gruppens medlemmer:
3. Organisering og ressursbruk
3.1 Hovedansvarlig område
Organisasjon og teknologi.
3.2 Områdenes representasjon i samarbeidet
Deltakere og representasjon |
||
Stilling og organisatorisk plassering |
Rolle i samarbeidet, evt. fullmakter |
Navn på deltaker |
Rådgiver, Stab plan og forvaltning |
Områderepresentant Oppvekst |
Ole Wongraven |
Teamleder, Team utvikling og kompetanse |
Områderepresentant Helse og mestring |
Elisabeth Holen-Rabbersvik |
Administrativ koordinator, Kultur og innbyggerdialog, stab |
Områderepresentant Kultur og innbyggerdialog |
Linda Salvesen |
Rådgiver, Prosjektstab |
Områderepresentant By- og stedsutvikling |
Knut-Kristian Aas Bjørnstad |
Rådgiver, Politikk og administrasjon |
Områderepresentant Organisasjon og teknologi |
Tove Merethe Lande Næss |
Rådgiver, Strategi, analyse og styring |
Områderepresentant Økonomi og virksomhetsstyring |
Kristin Skjelbred |
Avdelingsleder, Arkitektur og utvikling |
Arkitektur og utvikling |
Kenneth Fedog |
IT og digitaliseringssjef, IT og digitalisering |
Leder av digitaliseringsgruppen |
Kari Røskaft |
Rådgiver informasjonssikkerhet og beredskap, Organisasjon og teknologi |
Informasjonssikkerhet |
Rolv Arne Berås Løvåsen |
Porteføljeforvalter, Strategi, analyse og styring | Porteføljeforvalter og sekretær | Tor-Aage Lukashaugen |
3.3 Krav til representasjon i samarbeidet
Gruppen bør bestå av ressurser som innehar strategisk forståelse og driftskompetanse innen de kommunale tjenesteområdene, samt IT-drift og utvikling.
Hvert område skal være representert med en person som har god oversikt over sitt eget område og områdets behov. Representantene utpekes av områdets direktør. Personen bør sitte i områdets ledergruppe eller stab.
I tillegg skal IT og digitaliseringssjef og informasjonssikkerhetsrådgiver delta.
Det er ikke nødvendig med vara ved forfall.
3.4 Ledelse av samarbeidet
Digitaliseringsgruppen ledes av IT og digitaliseringssjef.
3.5 Sekretariatsfunksjon knyttet til samarbeidet
Porteføljeforvalter ivaretar sekretariatsfunksjonen.
3.6 Undergrupper
Det er ingen formelle undergrupper.
4. Møteform og møtehyppighet
Deltakerne møtes om lag månedlig. De fleste møtene vil være av én til to timers varighet, mens møter i forkant av innspill til økonomiplan og tertialrapporter vil være lengre.
5. Avhengigheter og koblinger andre samarbeid
Gruppen har ingen formelle avhengigheter til andre samarbeid. Imidlertid har enkelte områder opprettet interne IT/digitaliseringsgrupper som det er naturlig å ha en god dialog med. Det samme gjelder særlig følgende etablerte og foreslåtte samhandlingsarenaer: