Digitaliseringsgruppen - mandat v. 1.11

1. Navn på samhandlingsarenaen

Digitaliseringsgruppen.

 

2. Hensikt og ansvarsområder

Digitaliseringsgruppen skal være en rådgivende gruppe knyttet til digitaliseringsspørsmål. Samarbeidet bygger opp under den gjennomgående strategien «Innovasjon og digitalisering» i kommuneplanens samfunnsdel. 

Oppgaver for gruppens medlemmer:  

  •     Delta i faste møter i digitaliseringsgruppen.  
  •     Holde seg oppdatert på relevant utvikling innenfor digitalisering.
  •     Holde seg oppdatert på nasjonale føringer og relevante nasjonale prosjekter.  
  •     Bidra til at eget område følger kommunens metodikk for prosjekt- og porteføljestyring.

 

3. Organisering og ressursbruk

 

3.1 Hovedansvarlig område

Organisasjon og teknologi.

 

3.2 Områdenes representasjon i samarbeidet

Deltakere og representasjon 

Stilling og organisatorisk plassering

Rolle i samarbeidet, evt. fullmakter

Navn på deltaker

Rådgiver, Stab plan og forvaltning

Områderepresentant Oppvekst

Ole Wongraven

Teamleder, Team utvikling og kompetanse

Områderepresentant Helse og mestring

Elisabeth Holen-Rabbersvik

Administrativ koordinator, Kultur og innbyggerdialog, stab

Områderepresentant Kultur og innbyggerdialog

Linda Salvesen

Rådgiver, Prosjektstab

Områderepresentant By- og stedsutvikling

Knut-Kristian Aas Bjørnstad

Rådgiver, Politikk og administrasjon

Områderepresentant Organisasjon og teknologi

Tove Merethe Lande Næss

Rådgiver, Strategi, analyse og styring

Områderepresentant Økonomi og virksomhetsstyring

Kristin Skjelbred

Avdelingsleder, Arkitektur og utvikling

Arkitektur og utvikling

Kenneth Fedog

IT og digitaliseringssjef, IT og digitalisering

Leder av digitaliseringsgruppen

Kari Røskaft

Rådgiver informasjonssikkerhet og beredskap, Organisasjon og teknologi

Informasjonssikkerhet

Rolv Arne Berås Løvåsen

Porteføljeforvalter, Strategi, analyse og styring Porteføljeforvalter og sekretær Tor-Aage Lukashaugen

 

3.3 Krav til representasjon i samarbeidet

Gruppen bør bestå av ressurser som innehar strategisk forståelse og driftskompetanse innen de kommunale tjenesteområdene, samt IT-drift og utvikling.  

 

Hvert område skal være representert med en person som har god oversikt over sitt eget område og områdets behov. Representantene utpekes av områdets direktør. Personen bør sitte i områdets ledergruppe eller stab. 

 

I tillegg skal IT og digitaliseringssjef og informasjonssikkerhetsrådgiver delta.

 

Det er ikke nødvendig med vara ved forfall.

 

3.4 Ledelse av samarbeidet

Digitaliseringsgruppen ledes av  IT og digitaliseringssjef.

 

3.5 Sekretariatsfunksjon knyttet til samarbeidet

Porteføljeforvalter ivaretar sekretariatsfunksjonen.

 

3.6 Undergrupper

Det er ingen formelle undergrupper.

 

4. Møteform og møtehyppighet

Deltakerne møtes om lag månedlig. De fleste møtene vil være av én til to timers varighet, mens møter i forkant av innspill til økonomiplan og tertialrapporter vil være lengre.

 

5. Avhengigheter og koblinger andre samarbeid

Gruppen har ingen formelle avhengigheter til andre samarbeid. Imidlertid har enkelte områder opprettet interne IT/digitaliseringsgrupper som det er naturlig å ha en god dialog med. Det samme gjelder særlig følgende etablerte og foreslåtte samhandlingsarenaer:

  • Informasjonssikkerhetsutvalget.
  • Fagsystemansvarliggruppe.