Hensikt
Formålet med samtaleprosess kan være å;
Hensikten med denne rutinen er å sikre en god forberedelse og gjennomføring av samtaleprosess i barneverns- og helsenemnda.
Ansatte i barneverntjenesten.
Alle ansatte i tjenesten.
Barneverns- og helsenemnda kan gi partene tilbud om samtaleprosess i alle (tvangs)saker etter barnevernsloven, med mindre hensynet til barnets beste eller sakens karakter taler imot. Igangsetting av samtaleprosess krever samtykke fra samtlige parter i saken.
En part som har gitt samtykke til å delta i samtaleprosess, kan trekke sitt samtykke på ethvert trinn i prosessen.
PROSEDYRE:
Spørsmål om barneverntjenestens vurdering av om saken er egnet for samtaleprosess avklares i beslutningsteam i forbindelse med drøfting av omsorgsspørsmålet, og i drøftingsmøte med ansatt fra stab, kommuneadvokat, avdelingsleder/fagstøtte og kontaktperson når det gjelder krav om økt samvær eller krav om tilbakeføring for barn under omsorg.
Vurderingen skal dokumenteres og begrunnes.
Begjæring om omsorgsovertakelse skrives i hht gjeldende rutiner. Spørsmål om samtaleprosess skal fremgå av denne (eget punkt)
Kontaktperson er kommunens representant i samtaleprosessen, og avdelingsleder eller fagstøtte bistår.
Det gjennomføres minimum to forberedende møter mellom kommuneadvokaten, avdelingsleder eller fagstøtte og kontaktperson, der rammene for samtalen avklares i forhold til følgende punkter;
Avdelingsleder må være tilgjengelig for kontaktperson og fagstøtte mens samtaleprosessen pågår. Avdelingsleder har myndighet til å avgjøre og avklare spørsmål og forslag om tiltak som kommer opp underveis. Ved uenighet eller uklarhet, tas spørsmålet opp med fagleder, og deretter barnevernleder, som fatter en endelig avgjørelse.
Parter i en samtaleprosess er foreldre, barn over 15 år og barneverntjenesten.
Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)