Plan og bygg: Oppfølging av tilsyn v. 1.2

Under utvikling

 

Hensikt

Formål med ulovlighetsoppfølging er å få brakt det ulovlige forhold i samsvar med lov og forskrift. Ulovligheter kan være at tiltak er oppført uten eller i strid med tillatelse, eller i strid med bestemmelser gitt i eller i medhold av plan- og bygningsloven, herunder reguleringsplaner, TEK osv. En tommelfingerregel bør være at vi alltid prøver å få tiltaket lovlig via søknad.

Hensikten med rutinen er en optial praksis for mottak av mistanke om ulovligheter inkludert prioriteringer av disse.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte som arbeider med ulovligheter.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at den beste praksisen til en hver tid er reflektert i denne prosedyren.

Arbeidsgiver har videre ansvar for ar prosedyren er kjent. Ansatte skal følge den.

 

Beskrivelse

 

 

1. Fordeling og prioritering

  • Sak fordeles av (tilsyns)leder. 
  • Foreløpig vurdering og prioritering
  • Hver sak vurderes iht. prioriteringsliste og fordeles til saksbehandler av (tilsyns)leder. 
  • Saksbehandler følger opp saken.

 

2. Utredning av sak

2a. Forarbeid/første utredning

Saksbehandler står for videre oppfølging av saken uten ugrunnet opphold. Det må foretas sjekk vedr. følgende forhold:

  • Er tiltaket godkjent og gitt tillatelse?
  • De faktiske forhold på eiendommen

 

Følgende skal også vurderes:

  • Sjekk gjøres mot historiske arkiv og mot saksarkvissystemet P360. Norge i bilder og karttjenester kan nyttes.
  • Vurder behov for befaring av eiendom og tiltak. Er omfang av ulovligheten uklart bør befaring gjennomføres. Rapport fra befaring skrives og registreres sammen med bilder fra befaring på saken.
  • Det kan etter sjekk, hvis saksbehandler er usikker på de faktiske forhold, bes om en redegjørelse fra tiltakshaver/hjemmelshaver, bruk den malen som passer best ut fra hva vi vet om tiltaket og eiendommen. En evt. forespørsel om redegjørelse må ha frist for innsendelse, husk å legge inn tidsfrist i kalender/oppgaver i Outlook.

 

2b. Vurdering videre behandling/prosess

Vurder saken etter utredning:

  • Er tiltaket omsøkt? Foreligger ikke tillatelse?
  • Er tiltaket i strid med gitt tillatelse?
  • Er tiltaket bygget i strid med TEK17?
  • Er tiltaket i strid med planer?
  • Er tiltaket i strid med vilkår eller privatrettslige avtaler?
  • Er tiltaket unntatt søknadsplikt? (rettstilstanden er lovlig) (2.2.1)
  • Tiltaket er søknadspliktig, men er av mindre betydning, jf. pbl § 32-1 annet ledd (avstår fra å forfølge) (2.2.2)
  • Søknadspliktig, og ikke av mindre betydning. (ulovlig, og må følges opp) (3.1- 3.3)

 

2b.1 Vurdering videre behandling/prosess:  Lovlige tiltak (unntatt søknadsplikt eller i tråd med gitt tillatelse)

  • Ved lovlige tiltak avsluttes saken med brev til merknadshaver og til tiltakshaver om dette. Saken avsluttes i saksarkivsystem etter utsending av brev

 

2b.2 Vurdering videre behandling/prosess:  Ulovlige tiltak av mindre betydning

  • Dersom tiltaket vurderes å være av mindre betydning etter pbl. § 32-1 annet ledd, avsluttes saken med brev om dette. (Bruk mal: Avstår fra å forfølge ulovlighet)
  • Denne vurderingen vil hovedsakelig bestå av en avveining av de ulemper en tiltakshaver vil påføres ved et pålegg opp mot ulempene det vil medføre for nabo/allmennheten at forholdet ikke følges opp.

 

Sivilombudsmannen har angitt at følgende momenter kan tillegges vekt:

  • Tidsmomentet; eldre ulovlighet som har vært "akseptert" i en årrekke?
  • Overskridelsens art – formell feil/materiell feil?
  • Hvilken bestemmelse er overtredelsen i strid med? (§ 20-1 jf. § 20-3 eller § 20-4?)
  • Hvilke hensyn er bestemmelsen ment å ivareta? (Manglende brannsikkerhet, utsiktstap taler for oppfølgning)
  • Off. interesser berørt? (Konflikt med bestemmelser om vei, avkjørsel, avstand til nabogrense taler for oppfølgning)
  • Overtredelsens omfang/grovhet – flere meter eller bare cm feilplassert?
  • Hva vil fremstå som rimelig og forholdsmessig? (pbl. § 32-10).
  • Hvilken nytteverdi har tiltakshaver av tiltaket?
  • Hvilke ulemper påføres klager/naboer ved tiltaket?
  • Hvilke muligheter har klager for å ivareta sine interesser?
  • Er forholdet ment regulert i plan- og bygningsloven? Kan annet regelverk passe bedre?
  • Er overtredelsen påregnelig i tettbygd strøk?

 

Dersom tiltaket er av mindre betydning, jf. pbl § 32-1, 2. ledd, avstår vi å forfølge saken. Skriv beslutning om dette. Avslutt saken i sakarkivsystemet.

 

 

3. Saksbehandling av ulovlige forhold og tiltak

  • Viser konklusjon etter utredning at tiltaket er ulovlig og i strid med pbl skal saksbehandler følge opp saken videre. Saksbehandler er ansvarlig for at rett saksgang følges.
  • Ved pågående byggeaktivitet skal stoppordre vurderes.
  • Er tiltaket utført av et ansvarlig foretak bør foretakstilsyn vurderes (revisjonstilsyn). Diskuter med leder. 

 

3a. Stoppordre

  • Vurder om stoppordre skal gis, her om det foreligger fare for liv og helse, eksempelvis bekymringsmelding fra KBR, eller større tiltak. Også ved tiltak på bevaringsverdige eller fredet byggverk, eller tiltak i strandsone/vassdrag.
  • Stoppordre kan gis på stedet, jf. pbl. 32-4, bruk mal – (Forenklet) stoppordre.
  • Dersom (forenklet) stoppordre gis, må saksbehandler innen en uke følge opp med formelt vedtak om stoppordre. Vedtak om stoppordre skal godkjennes av leder.

 

3b. Varsel om pålegg og tvangsmulkt

  • Varsel sendes alle hjemmelshavere.
  • Bruk mal for varsel om pålegg om retting og tvangsmulkt.
  • Beskrivelse av ulovlighet/tiltak må være identisk i varsel og pålegg. Beskriv hvordan retting skal/kan utføres, her enten via søknad (med samme tidsfrist som retting) eller retting. Illustrer ved bilder, beskrivelser.
  • Legg inn tidsfrister i kalender slik at du husker å følge opp saken.
  • Varsel om pålegg og tvangsmulkt sendes til leder for godkjenning.

 

3c. Når tidsfrist for varsel om pålegg om tvangsmulkt er utløpt

  • Sjekk om det er sendt inn søknad eller uttalelse til varsel. Forsikre deg om at saken er innkommet på rette gnr/bnr.

 

3c.1 Uttalelse

  • Vurder saken.
  • Endrer uttalelsen vårt syn på saken?
  • I de tilfeller tiltaket er tilbakeført/rettet avsluttes saken. Se punkt 4d.
  • I de tilfeller saken ikke endrer tidligere syn på saken gis pålegg om retting, i de fleste tilfeller med tvangsmulkt.

 

3c.2 Ved innsendt søknad

  • Bekreft at bruk av tiltaket er opphørt.
  • Videre varsel om pålegg om retting må avventes til søknadsprosess er avsluttet. (innvilgelse eller avslag). Legg inn påminnelse i kalender en måneds tid frem for sjekk om saken er ferdigbehandlet av byggesak.
  • Blir søknad avvist, pga. mangel, fattes vedtak om pålegg om retting og ileggelse av tvangsmulkt, se punkt. 4. 
  • Ved avslag på byggesøknad avventes videre prosess til klagefrist og evt. klagebehandling er utgått. Når det foreligger endelig avslag på søknaden, gis pålegg om retting, se punkt 4

 

 

3c.3 Ved igitt tillatelse

  • Se punkt 4d.

 

 

4. Vedtak om pålegg om retting og ileggelse av tvangsmulkt

  • Ved utløp av frist i varsel skal det fattes vedtak om pålegg og ileggelse av tvangsmulkt i de tilfeller hvor tiltaket ikke er rettet eller legalisert eller det foreligger søknad som er avvist.
  • Sjekk at opphør av bruk er stadfestet. Er det ikke det skal opphør av bruk vedtas sammen med pålegget.
  • Det vil ikke bli innvilget utsatt frist av frist gitt i varselet.
  • Vedtaket sendes alle hjemmelshavere.
  • Beskrivelsen av tiltaket/ulovligheten må være konkret og identisk i både varsel og pålegg. Det skal også vises til hvilken bestemmelse i plan- og bygningsloven tiltaket strider imot. Det må beskrives hvordan retting/tilbakeføring skal utføres. Bruk bilder, beskrivelser og evt. tidligere godkjente tegninger for å illustrere. Vedtaket må begrunnes godt og vi skal alltid kunne dokumentere grunnlaget for pålegget vårt. Grunnlaget for pålegget vil typisk være siste godkjente tillatelse for et bygg, herunder godkjente tegninger. Historiske ortofoto (Norge i bilder) vil også kunne danne grunnlaget for vedtaket vårt i de tilfeller hvor det fremgår tydelig at tiltaket er ført opp i nyere tid uten at det finnes en søknad for dette.
  • Det kan åpnes for innsending av søknad med samme tidsfrist som for retting. Hvis dette ikke er behandlet før.
  • Legg tidsfrister inn i Oppgaver i kalender i Outlook, slik at du husker å følge opp saken.
  • Vedtak om pålegg og ileggelse av tvangsmulkt skal sendes til leder for godkjenning. Leder godkjenner vedtaket og videresender til byggesaksleder for signering.

 

4a. Ved innsendt søknad

  • Dersom opphør av bruk ikke er bekreftet innen fristen satt i vedtaket, vedtas tvangsmulkt som løper inntil bruk er bekreftet avsluttet. Vedtak om ileggelse av tvangsmulkt skal godkjennes av leder.
  • Pålegg om retting må avventes til prosess for søknad er ferdig. Legg inn påminnelse i kalender ca. 1 mnd. frem i tid.

 

4b. Ved avslag på søknad

Ved avslag avventes videre behandling til klagefrist i byggesaken er utløpt og evt. til klage er ferdigbehandlet. Ved utløp av klagefrist/behandling gis pålegg om retting.

 

4c. Avvist søknad

  • Blir søknad avvist pga. mangler, løper tvangsmulkt for manglende retting fra og med frist i vedtaket.  Tvangsmulkt sendes ut 1 mnd. etter frist i vedtaket. Tvangsmulkt løper fra dagen etter at avvisningsvedtaket er gitt.

 

4d. Ved gitt tillatelse

 

4d.1 Tillatelse til tiltaket i sin helhet

 

  • Saken kan avsluttes når det er innvilget Midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest.
  • Det må da vurderes om det foreligger grunn til å ilegge overtredelsesgebyr, jf. pbl § 32-8. Dette vurderes i samråd med leder.

 

Momenter som taler for at overtredelsesgebyr skal ilegges:

  • Den ansvarlige er en profesjonell aktør som burde hatt kjennskap til plan- og bygningsloven
  • Samme ulovlighet har blitt gjennomført flere ganger av samme part
  • Skaden som har skjedd i forbindelse med ulovligheten er uopprettelig, eks. terrenginngrep ved sprengning, terrenginngrep som har medført skade på miljø med vernestatus/strandsonen/svaberg eller rivning av verneverdige/vernede bygg.
  • Den ansvarlige har ved å fortsette en ulovlig bruk satt andre i fare

 

Dersom det besluttes å ikke ilegge overtredelsesgebyr, avsluttes saken ved at det sendes brev til hjemmelshaver.

 

4d.2 Ved innvilget rammetillatelse

  1. Ved innvilget rammetillatelse avventes videre prosess i 4-6 uker.
  2. Dersom det ikke er innsendt søknad om igangsettingstillatelse innen denne fristen, skal det varsles om pålegg om innsendelse av dokumentasjon, her IG, eller alternativt retting.  Det gis frist for dette på 4-6 uker.
  3. Dersom det heller ikke da er innkommet søknad om IG innen fristen, fattes vedtak om pålegg om innsendelse av IG eller retting av tiltaket med en frist på 8 uker.

 

4d.3 Ved igangsettingstillatelse

  • Ved innvilget IG avventes saken i 4 uker før videre behandling.
  • Dersom det ikke er innkommet søknad om MB eller ferdigattest innen disse 4 ukene, skal saksbehandler sende varsel om pålegg om innsendelse av MB/FA med en frist på 3 mnd.
  • Dersom ikke søknad er innkommet innen fristen fattes vedtak om innsendelse av MB/FA med en ny frist på 3 mnd.
  • Merk! Tiltakshaver kan velge å tilbakeføre til sist godkjente tegning i stedet for å søke om IG/MB/FA.

 

4d.4 Delvis tillatelse til tiltaket

  • Hvis bare deler av tiltaket er godkjent må den videre saksbehandlingen skille mellom godkjent tiltak og de deler som ikke er godkjent.
  • For godkjent del følger videre behandling punkt 4.4.1 til 4.4.3.
  • For de deler som ikke er godkjent følger videre behandling punkt. 4.2.
  • Tiltaket er ikke fullstendig legalisert før bekreftelse på ferdigattest foreligger.

 

5. Når vedtak ikke etterkommes eller påklages

  • Når tidsfrist for pålegg om retting og ileggelse av tvangsmulkt er utløpt, uten at tiltaket er tilbakeført eller søknad er innkommet vedtas tvangsmulkt. Følg rutine beskrevet over og bruk mal – vedtak om ileggelse av tvangsmulkt.
  • Hvis tiltaket fortsatt ikke er tilbakeført eller omsøkt innen 6 mnd. med løpende tvangsmulkt vurderes videre saksgang, her evt. tinglysning av pålegg på eiendommen, eller forelegg, jf. pbl § 32-6.

 

6. Klage på stoppordre, pålegg og ilegging av tvangsmulkt

  • Klager behandles innen 8 uker, og oversendes direkte til Fylkesmannen i Agder i de fleste tilfeller.
  • Blir vedtaket omgjort eller opphevet og klagen tatt til følge, vurderes videre oppfølging evt. avslutning av saken, se punkt 4d.1

 

7. Søknad om frafall eller nedsettelse av tvangsmulkt

Ved retting eller godkjennelse av tiltaket, kan det søkes om reduksjon eller ettergivelse av påløpt tvangsmulkt, jf. pbl § 32-5, 2.ledd. Søknaden må avgjøres i vedtaksform og skal godkjennes av leder/byggesaksleder/Enhetsleder.

 

8. Saken avsluttes

  • Husk å avslutte saken i P360/eByggesak.
  • Maler og standardtekster er arkivert i P360 i mappen Tilsyn og i mappen Ulovligheter.

 

 

Definisjoner

Plan- og bygningslovens § 32 pålegger kommunen å forfølge overtredelser av bestemmelser gitt i eller i medhold av plan- og bygningsloven. Når bygningsmyndigheten blir kjent med at det er gjennomført tiltak som det er rimelig grunn til å anta at er ulovlig, må det iverksettes tilsyn og nærmere inspeksjon. Ved funn av forhold som er i strid med lovverket, må det igangsettes ulovlighetsoppfølging for å bringe tiltaket/forholdet i samsvar med plan- og bygningsloven. Det vil normalt sett forhåndsvarsles pålegg om retting og ileggelse av tvangsmulkt. Tiltakshaver/eier/den ansvarlige vil i disse varslene bli gitt mulighet for å enten; -få «ettergodkjent» tiltaket innen en tidsfrist, - eller gitt mulighet for å rette/tilbakeføre tiltaket til tidligere gitte tillatelser. Ved utløp av frist i varsel og hvor pålegget ikke etterkommes må kommunen gå til tvangsfullbyrdelse, altså kreve tiltaket/forholde rettet. Det vil da ilegges tvangsmulkt for å effektuere pålegget. Det påpekes at kommunen kan gi unntak for overtredelser av mindre betydning, jf. pbl § 32-1 annet ledd.

 

Tvangsmulkt:

Tvangsmulkt er et sivilrettslig tvangsmiddel for å tvinge den private part til å oppfylle et pålegg. Formålet med tvangsmulkt er derfor ikke å ilegge en negativ reaksjon som følge av en begått overtredelse, men å fremtvinge oppfyllelse av de pålegg bygningsmyndigheten har ilagt. Størrelsen på tvangsmulktene er angitt i vedlagte Veiledning for fastsettelse av tvangsmulkt. Veiledningen viser til at jo mer alvorlig  overtredelsen er dess høyere blir tvangsmulkten.

Tvangsmulkt er et viktig verktøy for enheten for å tvunget igjennom de pålegg vi ilegger, her kan det eksempelvis være at det ilegges pålegg om opphør av bruk, eller at det er bygd i strid med reguleringsplan eller hvor det er oppført søknadspliktige tiltak uten tillatelse. En tvangsmulkt eller varsel om slik mulkt fører i de fleste tilfeller til at tiltakene enten omsøkes eller blir rettet innen de frister som fastsettes.

 

Overtredelsesgebyr (OTG):

Etter plan- og bygningslovens § 32-8 kan kommunen ilegge overtredelsesgebyr til ansvarlige for brudd på lovgivningen. Gebyret tilfaller kommunen. Overtredelsesgebyr ilegges etter at en evt. tilsyn og ulovlighetsoppfølging er ferdigstilt. Her kan tiltaket enten være tilbakeført til lovlig tilstand eller forholdet er rettet ved tilbakeføring til tidligere gitte tillatelser. Overtredelsesgebyr kan ilegges for følgende forhold:

  • Den som utfører eller lar utføre tiltak som nevnt i plan- og bygningsloven § 20-1, jf. § 20-2 og § 20-4 uten at det foreligger nødvendig tillatelse.
  • Den som bruker eller lar bruke tiltak uten at det foreligger nødvendig tillatelse til varig eller tidsbestemt bruksendring, ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse etter plan- og bygningsloven, eller er i strid med vilkårene i slike tillatelser.
  • Den som prosjekterer, utfører, lar prosjektere eller lar utføre tiltak som nevnt i plan- og bygningsloven § 20-1 til § 20-4 i strid med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven.
  • Den som forestår søknad, prosjekterer, utfører, lar prosjektere eller lar utføre tiltak som nevnt i plan- og bygningsloven § 20-1, uten at arbeidet blir utført av påkrevet ansvarlig foretak
  • Den som ikke utfører uavhengig kontroll av tiltak i samsvar med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven og gitte tillatelser.
  • Den som ikke etterkommer skriftlig pålegg i tilfellene som nevnt i plan- og bygningsloven § 32-8 bokstav g til l.
  • Den som utfører eller lar utføre tiltak og virksomhet som nevnt i plan- og bygningsloven § 1-6 første ledd i strid med et klart forbud eller påbud i reguleringsplan eller kommuneplanens arealdel.
  • Den som gir uriktige eller villedende opplysninger til plan- og bygningsmyndighetene. Ileggelse av gebyret må vurderes konkret i hver sak, og selve utmåling av størrelsen gis i SAK10 § 16-2. Størrelsen på gebyret er begrenset i omfang med maksimum satser. Gebyret kan videre kun ilegges til en person som visste eller burde ha visst at en handling var i strid med plan- og bygningsloven, forskriftene eller en byggetillatelse, og privatpersoner kan i utgangspunktet ilegges halvparten av hva et foretak kan ilegges. Overtredelsesgebyr skal varsles, og det er klageadgang på vedtak om ileggelse av gebyr. Klagesakene sendes til Fylkesmannen for endelig behandling.

 

Vedlegg og referanser

Plan og bygningsloven ulovlighetsoppfølging  kap.32 

Kap 15 og 16 i SAK10 om overtredelsesgebyr og tilsyn

Veileder for tilsyn punkt.1.5


Bibliotekene våre her på avdelingen:

  • Plan og bygningsrett, Pedersen, Sandvik m.fl.
  • Plan- og bygningsloven, Tyren