Hovedinntak - Fordeling av elever som ikke får plass på skolen i nærmiljøet v. 1.2

LeNLeder -skolen inærmiljøetLedLeder -Ønsket/annen skoleSkoleplassHoved-inntakSaksbehandlingForvaltningslovens§§ 11-29Fordeling nårelever ikke fårplass på skoleni nærmiljøetBehandling avklagerRetten til å gåpå en skole inærmiljøetVurdereskolenskapasitetLeNLedSkole-innskrivings-prosessSkole i nærmiljøet1. trinnValg avannen skole ihovedinntaks-prosessen(skolebytte)Skole i nærmiljøet8. trinnSkoleplasseringHovedinntak

 

Inngangsfaktor

Før man begynner på dette prosessteget må følgende dette være gjort / være på plass:

  • Inntaksområde for kommende skoleår må være klart definert
  • Kartlegge om skolen har flere søkere med rett til å gå på skolen enn det er kapasitet til

 

Beskrivelse

 

Unntak fra retten til å gå på skolen i nærmiljøet

Unntak fra retten til å gå på skolen i nærmiljøet kan tenkes dersom skolen har nådd maks kapasitet. Dette må kunne dokumenteres. 

En skole er full i prinsippets forstand når elevtallet har nådd en viss grense, skjønnsmessig, pedagogisk og bygningsmessig. Med et slikt maksimumstall som bakgrunn, må kommunen fordele de øvrige elevene på andre skoler på en forsvarlig og likeverdig måte. 

I saker om retten til å gå på skolen i nærmiljøet kan det i utgangspunktet ikke legges vekt på fremtidige kapasitetsproblemer, uansett hvor dokumentert disse skulle vise seg å være. Dette innebærer at skolene hvert år må fylles opp med de elevene som etter prinsippet om en skole i nærmiljøet hører til den enkelte skole.

 

Saksbehandling der skolen i nærmiljøet ikke har kapasitet

Dersom det ikke er plass til alle elevene med rett til å gå på skolen og har ønsket plass, har skolen ansvar for å finne ledig plass på nærmeste mulige skole. Skolen eleven har rett til å gå på melder til Oppvekst sentralt om kapasitetsproblem ift. retten til å gå på skolen. Oppvekst inviterer aktuelle skoler til inntaksmøte for å avklare hvilke skoler som skal ta i mot elevene. 

Skolen eleven har rett til å gå på sender vedtak om ikke innvilget skoleplass, og i samme dokument vedtak om skoleplass på en annen skole. Vedtak om ikke innvilget plass på skolen i nærmiljøet skal begrunnes. Begrunnelsen skal være konkret og redegjøre for hvorfor skolen i nærmiljøet ikke har kapasitet. Det skal synliggjøres hvorfor denne eleven ble overført i stedet for andre aktuelle elever. Vedtaket skal derfor inneholde:

1. Kapasiteten på alderstrinnet, og en konkret begrunnelse for dette maksimumstallet:

Skolen skal gjøre en vurdering av hvor mange elever skolen kan ta inn på de ulike årstrinnene.

Skolen skal dokumentere en vurdering for maksimumstallet på hvert trinn. Begrunnelsen skal beskrive følgende:

  • antall elever
  • disponible rom på trinnet
  • størrelsen på rommene
  • organiseringen av årstrinnet
  • evt. andre relevante forhold, f.eks.; behov for plasskrevende utstyr, begrensninger ved inneklimaet, pålegg fra kommunelegen, brannsikkerhet o.l

2. Kriterierene som er lagt til grunn for utvelgelse av elever:

Utvelgelsen av elevene skal primært gjøres etter elevens gangavstand til skolen de har rett til å gå på og til nærmeste andre skole.

I særlige tilfeller kan følgende hensyn veie tyngre:

  • At eleven har søsken på skolen
  • Trafikkforhold
  • Samhold i nærmiljøer
  • Fysiske eller psykososiale hensyn

Skolen skal utarbeide en liste som viser rangeringen av søkerne, og hvilke kriterier som er vektlagt. Ved forsvarlig anonymisering og fjerning av personsensitive opplysninger, kan listen benyttes som begrunnelse for skolens rangering av søkerne. Listen skal bevares i egen systemsak i Visma Sikker Sak, slik at den kan oversendes Statsforvalteren i en eventuell klagesak.

 

Resultat

Etter at dette prosessteget er fullført skal resultatet være følgende:

  • I samråd med andre nærliggende skoler er det bestemt hvilken skole eleven skal få plass på.
  • Vedtak om skoleplass (inkl. avslag) er sendt.

Vedlegg

Skoleinntak grunnskolen - prosedyre