Registrering og forvaltning av inventar og utstyr i Fritidsenheten - retningslinjer v. 1.1

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre felles forståelse for nødvendigheten av å ha oversikt over og kontroll av inventar og utstyr ved den enkelte avdeling og lokale.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte i enheten som har foretar innkjøp av inventar og utstyr.

 

Ansvar for gjennomføring

Ansatte i enheten som foretar innkjøp av inventar og utstyr.

 

Beskrivelse

Inventar og utstyr med innkjøpspris på minimum kr.2.500 for en enkel gjenstand eller pakke, bestående av flere komponenter som naturlig hører sammen, skal registerers. 

Innventar og utstyr som anslås å ha en markedsverdi lavere enn kr.2.500 men som kan ha høy nytte- eller bruksverdi tas også med.Her må det vises noen grad av skjønn. 

Alt som kan betegnes som forbruksvarer skal ikke registeres.

Registering skal foregå manuelt i dokumentet "Inventarliste", som oppdateres hvert år.

Det registerers opplysninger om: plassering i lokale, leverandør, varenavn, fabrikat og serie nr., antall, anskaffelsesbeløp inkludert mva, anskaffelsesdato, og bilags-/faktura nr, avgang ved beholdning og årsak, hvem som har ansvar for gjenstanden (ansatt).

En gang i året, innen 01.februar skal det foretas telling av det registrerte utstyret. 

Inventar og utstyr som ble ødelagt, byttet ut, flyttet eller kassert  merkes med relevant merknad i "Avgang"-feltet.

Det formelle ansvaret til telling og kassasjon ligger hos fritidsledere der, hvor utstyret forefinnes, og ansatte i administrasjonen som foretar innkjøp og registering av utstyr.

 

Vedlegg og referanser

Inventarliste-skjema:

https://krikom.sharepoint.com/:x:/r/sites/kult-fritid/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BE44176B3-F96C-4972-9643-2A7766784236%7D&file=INVENTARLISTE%202020%20Fritidsenheten.xlsx&action=default&mobileredirect=true