Rutine for klagenemnda v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre rettsikkerhet for brukere av tjenestene i kommunen. Dokumentet er også til for at arbeidet med klagesaker skal være strømlinjeformet gjennom hele organisasjonen og som en hjelp for saksbehandlere i førstelinjen som ikke er kjent med fremgangsmåte for klagebehandling i kommunens klagenemnd.

Juridisk forankring

Kristiansand kommunes klagenemnd er en særskilt klagenemnd etter reglene i forvaltningslovens § 28, annet ledd  

Klagenemnda behandler klager over enkeltvedtak fattet av kommunale instanser, bortsett fra: 

  • De tilfeller hvor særlov fastsetter annen klageinstans, herunder for lovpålagte tjenester 
  • De tilfeller hvor departementet er klageinstans etter forvaltningslovens § 28, annet ledd 
  • De tilfeller hvor bystyret har lagt avgjørelsesmyndighet til annen særskilt klageinstans 

Gjelder for

Alle som skal oversende klager til kommunens klagenemnd. 

Ansvar for gjennomføring

Ansvaret er delt mellom saksbehandlere i førstelinje, sekretariat for klagenemnda herunder juridisk rådgiver som foretar en reell annengangsbehandling av klagesakene på vegne av kommunedirektøren.

Beskrivelse

Hvordan skal saker oversendes til Klagenemnda?

Prosess_hvordan_skal_saker_oversendes_til_klagenemnda.JPG

Hva skjer etter at sekretariatet har mottatt saken?

Prosess_etter_at_sekretariatet_har_mottatt_saken_2.JPG

Vedlegg

Komplett rutine for klagenemnda