Videredelegering fra byingeniøren til enhetsledere, øvrige ledere og ansatte, samt prinsipper for videre delegering av myndighet v. 1.1

Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å klargjøre, beskrive og definere prinsipper for hvordan den administrative myndigheten skal delegeres fra byingeniøren.

 

Gjelder for
Alle ansatte med delegert myndighet.

 

Vedtatt
Vedtatt av byingeniøren 24.3.21

 

1. Innledning
Dette prinsippdokumentet beskriver delegering av byingeniørens myndighet til enhetslederne, andre ledere og ansatte angitt i dette dokument, samt prinsipper for videre delegering. Grunnlaget for dette dokumentet er det til enhver tid gjeldende delegeringsvedtak fra bystyret til kommunedirektøren,  Delegering fra bystyret til kommunedirektøren - reglement og   Delegering fra kommunedirektøren .
 

Byingeniøren er gitt myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning, jf. kommuneloven § 13-1, sjette ledd. Byingeniøren har adgang til å videredelegere sin myndighet. Videredelegeringen skal være skriftlig.

Dokumentet er et ledelses- og styringsverktøy mellom byingeniøren, øvrige ledere og medarbeidere og skal bidra til å skape en felles ledelseskultur. 

 

2. Generelt om delegering
All delegert myndighet skal utføres innen rammen av lov, forskrifter, avtaleverk, styrende dokumenter gitt av overordnede, vedtatte budsjettrammer ​og i samsvar med de saksbehandlingsregler som følger av lover, forskrifter og god forvaltningsskikk.

Videredelegeringen skal være skriftlig og iht. retningslinjene omtalt i   Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre

Med delegering menes å tildele et organ/en person man har organisasjons- og instruksjonsmyndighet over, myndighet til å treffe avgjørelser i nærmere angitte saker.

Ved delegering beholder den som delegerer sin overordnede myndighet, både til å tilbakekalle delegeringsfullmakten, til å gi instrukser om hvordan den tildelte avgjørelsesmyndigheten skal utøves – generelt eller i den enkelte sak – og til å omgjøre vedtak truffet i medhold av delegeringsvedtak, så langt ikke private parters interesser er til hinder for dette.

Overordnet har fullt faglig og administrativt ansvar for de avgjørelser som underordnede treffer i medhold av delegering.  Direkte overordnede har full instruksjonsmyndighet innenfor sitt ansvarsområde, når det gjelder delegert myndighet. Instrukser kan gis ved generelle fastsatte retningslinjer eller ved konkrete instrukser i den enkelte sak.

Delegert myndighet kan når som helst trekkes tilbake.

Direkte overordnede kan omgjøre avgjørelser og vedtak fattet av underordnede i henhold til delegert fullmakt, innenfor rammene av forvaltningslovens regler, jf. fvl. § 35.

 

3. Saker av prinsipiell betydning
Bystyret har i delegeringsreglement, (vedtatt 09.10.2019) gitt kommunedirektøren myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning.

Hva som er «av prinsipiell betydning», må avgjøres ut fra vedtakets karakter og konsekvenser, ut fra kommunens størrelse, og ut fra en vurdering av i hvilken utstrekning de mer prinsipielle sidene av den aktuelle avgjørelse, må anses klarlagt ved prinsippavgjørelser, instrukser eller tidligere praksis. Det forhold at et mindretall blant de folkevalgte er uenige med dette, og ønsker en kursomlegging, vil ikke i seg selv medføre at saken anses av «prinsipiell betydning», så lenge det ikke er inntrådt nye omstendigheter som medfører at det er en nærliggende mulighet, for at det vil være mulig å oppnå flertall for en slik omlegging nå.

Administrasjonen har et selvstendig ansvar for å vurdere om saken er prinsipiell. Dersom saksbehandler/leder er i tvil, skal han/hun legge saken frem for overordnet som avgjør om saken er prinsipiell. Dersom det er tvil om hvorvidt en sak er av prinsipiell betydning, har kommunedirektøren og ordfører ansvaret for å avklare dette. Det er ordfører som til sist har ansvaret for å avgjøre om en sak er prinsipiell eller ikke.

Vedtak her vil være retningsgivende for tilsvarende saker i ettertid.

 

4. Byingeniørens delegering til enhetsledere, øvrige ledere og ansatte
Alle enhetsledere gis myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning.

Enhetsledere har myndighet til å treffe vedtak iht.  KF delegering  .

Enhetsledere har delegert fagansvaret for sin enhet i delegasjonsreglement fra direktør til kommunalsjef og oversikt i KF delegering.

Myndigheten delegeres videre fra kommunalsjef til enhetsledere og øvrige ansatte i ingeniørvesenet iht. vedlagte signaturmatrise.  


Stedfortreder
Stedfortrederrollen kan inntre ved planlagt eller ikke-planlagt fravær. Ved planlagt fravær orienteres stedfortrederen av byingeniøren i forkant. Byingeniøren orienterer også by- og stedsutviklingsdirektøren. Ved ikke-planlagt fravær vil stedfortrederrollen inntre i forbindelse med akutte og/eller plutselige hendelser, der byingeniøren ikke selv kan meddele sitt fravær.

Stedfortreder overtar alle fullmakter i byingeniørens fravær og overtar ansvaret for beslutninger knyttet til daglig drift. Beslutningene skal tas i tråd med gitte styringssignaler og de rammer og mål som er satt for kommunen.

Enhetsleder produksjon Glen Allan Eikeland fungerer som byingeniør i dens fravær. 


Adgang til videredelegering
Videredelegering er ikke aktuelt utover det som omtales i dette dokument med vedlegg.

Delegeringen skal være tydeliggjort og skriftlig i sak- og arkivsystemet (P 360) og i Kvalitetssystemet i tråd med  Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre

Ved delegering av myndighet til å treffe enkeltvedtak, skal det sikres at enkeltvedtak signeres med to underskrifter for å ivareta hensynet til kontroll.En signatur kan godtas i saker, så fremt direktør finner det hensiktsmessig.

Enkeltvedtak tilknyttet parkeringsvirksomheten kan fattes med kun en signatur da dette er hensiktsmessig, i forbindelse med den løpende parkeringskontrollen.
 

5. Budsjett-, økonomiansvar og anvisningsmyndighet
Alle enhetsledere gis budsjett- og anvisningsmyndighet for drifts- og investeringsbudsjettet innen sitt ansvarsområde.

Ledere på nivå 3, 4 og 5 gis budsjett- og anvisningsmyndighet for drifts- og investeringsbudsjett innen sitt ansvarsområde. I tillegg er det gitt myndighet for å bestille og attestere til ansatte med ansvar for oppfølging, innenfor et avgrenset ansvarsområdet og iht. vedlagt fullmaktsmatrise for Ingeniørvesenet.  

Nærmere angivelse av myndigheten gis i kommunens styrende dokumenter.

Delegering av myndighet i budsjettsaker - reglement

Anvisningsreglement

 

6. Personalmyndighet
 

Myndighet i personalsaker

Kommunedirektøren har etter kommuneloven det løpende personalansvaret for den enkelte ansatte.

Byingeniøren er gitt myndighet til å treffe avgjørelser i personalsaker, hvor dette ikke i henhold til særskilt lov eller bestemmelse er tillagt annet organ, eller kommunedirektøren eller by- og stedsutviklingsdirektøren selv. Myndigheten er begrenset til avgjørelser innenfor budsjettets rammer. 

Myndigheten kan delegeres videre til ledere med personalansvar. Det samme gjelder myndighet til å gjennomføre medarbeidersamtaler og å behandle søknader om permisjon. Eventuelle unntak skal begrunnes skriftlig og forelegges byingeniøren for vurdering og godkjennelse.

Alle enhetsledere gis myndighet til å treffe avgjørelser i personalsaker, hvor dette ikke i henhold til særskilt lov eller bestemmelse er tillagt annet organ, eller kommunedirektøren selv. Myndigheten er begrenset til avgjørelser innenfor budsjettets rammer.

Ledere på nivå 3, 4 og 5 gis myndighet til å gjennomføre medarbeidersamtaler, godkjenne bruk av overtid, samt behandle søknader om permisjon.

Permisjonsreglement

Sykefravær - oppfølgingsrutine, nærværsarbeid

Prosedyre for utviklingssamtale(medarbeidersamtale)

Prosedyre for endring og opphør av arbeidsforhold (kommer)

Kommunens regler og retningslinjer skal praktiseres slik at det i størst mulig grad oppnås lik praksis i hele kommunen.

 

Opprettelse av stillinger
Myndigheten tilligger direktør for by- og stedsutvikling og kan ikke videredelegeres.


Oppsigelse av stillinger
Myndigheten tilligger direktør for by- og stedsutvikling og kan ikke videredelegeres. Varsel om oppsigelse, avskjed eller suspensjon etter arbeidsmiljøloven, skal også undertegnes av by- og stedsutviklingsdirektøren.


Ansettelsesmyndighet
Ansettelser delegeres til den enkelte enhetsleder. Den som får delegert myndigheten skal se til at det oppnevnes ansettelsesutvalg i den enkelte sak.

Ansettelsesreglement

 

Myndighet i henhold til gjeldende hovedtariffavtale (HTA) og hovedavtale (HA):
Kommunedirektøren fastsetter lønn for direktører.

Fullmakt for fastsetting av lønn ved tilsetting for ledere i kap. 3.4.2 og 3.4.3, og ansatte i kap. 5 delegeres til direktørene i kommunalområdet, i samsvar med retningslinjene i lokal lønnspolitikk

Fastsetting av lønn ved tilsetting for ansatte i kapittel 4 foretas av nærmeste leder med personalansvar. Lønnsfastsettelse ut over garantilønn i Hovedtariffavtalen og lokalt etablerte tillegg skjer etter anbefaling fra kommunalsjef. Lønnsvedtak fattes i slike tilfeller av Forhandlingsleder.

Lokale forhandlinger etter HTA kap. 3 pkt. 3.4.1 C gjennomføres av kommunedirektøren med bistand fra Forhandlingsleder.

Lønnsforhandlinger etter HTA kap. 3 (3.4.2, 3.4.3 og 3.4.4), kap. 5 (5.1 og 5.2), kapittel 4, og lønnspolitiske drøftinger etter kap. 3.2.1 delegeres til organisasjonsdirektøren.

Organisasjonsdirektørens fullmakter videredelegeres til Forhandlingsleder.

Det er kommunedirektøren som godkjenner forhandlingsresultatet etter lønnsforhandlingene i medhold av HTA kap 3, 4 og 5.

 

Ferieloven
Den enkelte direktør, kommunalsjef og enhetsleder gis myndighet til å treffe avgjørelser etter ferieloven innen egen enhet.

 

7. Internkontroll
Alle enhetsledere har ansvar for å følge opp kommunedirektørens føringer for en tilfredsstillende internkontroll.

Ansvar og myndighet for internkontroll er beskrevet i Kristiansand kommunes internkontrollpolicy,  Internkontrollpolicy, hvor de tre ledernivåene direktør, kommunalsjef og enhetsleder er nærmere beskrevet

Alle enhetsledere og avdelingsledere gis myndighet til å godkjenne dokumenter som skal tas inn i eget område i kvalitetssystemet.

 

8. Informasjonsmyndighet
Alle enhetsledere gis myndighet til å informere om sitt ansvarsområde internt. Alle enhetsledere kan offentlig gi informasjon innenfor sitt ansvarsområde. Slik informasjon skal være i tråd med vedtak truffet i overordnet organ.

Myndigheten kan delegeres videre. Delegeringen skal være tydeliggjort og skriftlig i sak- og arkivsystemet (P 360) og i Kvalitetssystemet i tråd med  Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre

I kontroversielle saker orienteres byingeniøren fortløpende.


9. Arkivmyndighet – en presisering
I henhold til kommuneloven og arkivforskriften har kommunedirektøren som øverste administrative leder ansvar for kommunens arkiv. Kommunedirektøren har også ansvar for at organiseringen og oppfølging av arkivarbeidet, er i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. 

Kommunen ved kommunedirektøren har i tillegg ansvar for at underliggende virksomheter får nødvendige veiledninger og råd, i forhold til arkiv. Dette omfatter også eventuelle offentlige utvalg som kommunen nedsetter. 

Direktør for organisasjon delegeres myndighet innen arkivtjenestens virkeområder. Myndigheten delegeres videre til arkivsjef.

 

10. Søksmålskompetanse
Alle direktører delegeres myndighet til å beslutte om kommunen skal gå til søksmål eller anvende rettsmidler til ivaretakelse av kommunens interesser og myndighet, hvis ikke annet er bestemt. Kommunedirektøren skal holdes løpende orientert. Plikt til løpende orientering gjelder ikke i saker etter barnevernloven. 

I ekstraordinære situasjoner, som anke til Høyesterett eller saker av prinsipiell karakter, skal direktøren forelegge saken for kommunedirektøren (som skal forelegge saken for næring- og eierskapsutvalget).

Byingeniøren er delegert myndighet til å anmelde straffbare forhold på vegne av kommunen, med mindre saken er av prinsipiell betydning. Myndigheten kan videredelegeres dersom byingeniøren finner det hensiktsmessig. Videredelegeringen skal være skriftlig.

Den enkelte enhetsleder og avdelingsleder delegeres myndighet til å anmelde straffbare forhold på vegne av kommunen, med mindre saken er av prinsipiell betydning.


Prosessfullmakt
Advokatene ved kommuneadvokatkontoret gis alminnelig prosessfullmakt på vegne av kommunen i medhold av tvisteloven § 3-4.

 

11. Myndighet til å undertegne dokumenter
I tråd med delegert myndighet fra bystyret gis kommunedirektøren myndighet til å undertegne dokumenter på vegne av kommunen.

I tråd med den videredelegerte myndigheten fra by- og stedsutviklingsdirektøren til byingeniøren, gis alle enhetsledere fullmakt til å undertegne dokumenter på vegne av kommunen innen sitt område.

Myndighet til å undertegne dokumenter delegeres videre iht. signaturmatriser og bestillings- og attestasjonsfullmakter i ingeniørvesenet.

Direktør for by- og stedsutvikling er gitt myndighet til å gjennomføre anskaffelser i henhold til regelverket for offentlige anskaffelser, og til å inngå påfølgende kontrakter, innen sitt område. Fullmakten kan kun delegeres videre til stabsleder prosjekt som kan delegere videre innen egen stab.

Det vises til  Kjøp av varer og tjenester til kommunen - prosedyre  for nærmere beskrivelse av ansvarsfordelingen.

Det er kun direktør for by og stedsutvikling (og eventuelt de det videredelegeres til) som gis myndighet til å inngå leieavtaler for fast eiendom med varighet mer enn 12 måneder. Denne myndigheten delegeres kun videre fra by- og stedsutviklingsdirektøren til eiendomssjefen (kommunalsjef eiendom). Signering forutsetter at leieavtalen er godkjent av budsjettansvarlig og innenfor budsjettrammene der avtalen skal belastes.
 

12. Myndighet ved kriser og katastrofer i fredstid
Bystyret har gitt kommunedirektøren utvidede fullmakter i krisesituasjoner og under katastrofer i fredstid (vedtatt av bystyret 27.11.19 sak 69/19).

Ved krisesituasjoner og under katastrofer i fredstid skal kommunedirektøren etablere en kriseledelse.

I situasjoner der kommunens innsats ledes av kriseledelsen, har kommunedirektøren fullmakt til å:

  1. Utøve den kommunale myndighet som hendelsen krever, og beslutte iverksetting av de nødvendige tiltak.
  2. Disponere et nødvendig beløp til
    • skadebegrensning og sikringstiltak for å verne liv, materielle verdier og miljø.
    • hjelp ved umiddelbart behov for opprydding og utbedring av skader.
    • påtrengende hjelp til personer som er rammet av krisen.
    • andre tiltak som anses påkrevet.
  3. Foreta midlertidig stans i kommunal virksomhet for å omdisponere ressurser.

De økonomiske disposisjonene, sammen med rapport om kommunens innsats, legges snarest mulig etter hendelsen fram til politisk behandling.

I kommunedirektørens fravær er myndigheten tillagt kommunedirektørens stedfortreder. Kommunedirektøren delegerer myndigheten til beredskapssjef som blir tillagt ansvar for spesielle oppdrag i tilknytning til kommunens innsats under den ekstraordinære situasjonen.


Roller og ansvar
Alle ledere som har fått delegert myndighet er ansvarlig for:

  • å avklare behovet for å delegere myndighet videre.
  • å sikre at videredelegeringen er godt kjent i organisasjonen.
  • å sikre at den som får delegert myndighet har den kompetanse som skal til for å utøve delegering på en forsvarlig måte.


Eierskap og implementering av policyen
Kommunedirektøren er ansvarlig for implementering og direktørene skal følge dette opp i linjen.


Vedlegg:
Signaturmatrise Vei
Signaturmatrise Parkering
Delegerte bestillings- og anvisningsfullmakter i Ingeniørvesenet


Signaturmatrise Vei
Underskriftsmatrise iht. delegasjon av 1.1.2020 

 

Vegloven §40- 43

Behandling avkjørselssøknader

Saksbehandler og enhetsleder

Klagebehandling avkjørselssaker eller andre klagesaker etter veiloven

Enhetsleder og byingeniør

 

Vegtrafikkloven §5, §7 og Skiltforskriften

Behandling av skiltsøknader

Saksbehandler

Skiltvedtak der kommunen har skiltmyndighet eller fått delegert skiltmyndighet fra Statens vegvesen

Enhetsleder

Skiltvedtak der vegvesenet har skiltmyndighet (oversendes til Statens vegvesen)

Saksbehandler og enhetsleder

Skiltvedtak 40 km/t og fartsdempere i samleveier*

Saksbehandler og enhetsleder

Midlertidige skiltvedtak (inntil 3 mnd.)

Enhetsleder

Saksbehandling fjerning ulovlig skilt langs vei (vegloven § 33)

Saksbehandler og enhetsleder

 

Vegloven §32 og ledningsforskriften
jfr. Forskrift om saksbehandling og ansvar ved legging og flytting av ledninger over, under og langs offentlig veg

Behandling av Gravemeldingssøknader/Arbeidsvarsling

Oppsynsmann

 

Kommunens retningslinje for driftstilskudd til privat vedlikehold av veier

Behandle søknader om tilskudd private veier

Saksbehandler (driftsansvarlig)

Klagebehandling vedrørende tilskudd til private veier

Enhetsleder og Byingeniør

   

 

Plan og bygningsloven § 32.1bygging mot vei/ vegloven §29, 30, 31

Varsel om pålegg om fjerning av ulovlige byggetiltak mot vei/ på veigrunn inkludert sikthinder

Saksbehandler

Pålegg om fjerning av ulovlige byggetiltak mot vei/ på veigrunn inkludert sikthinder

Saksbehandler og enhetsleder

Klagebehandling av pålegg om fjerning av ulovlige byggetiltak mot vei/ på veigrunn inkludert sikthinder

Enhetsleder og byingeniør

 

Saksbehandling som eier, ikke enkeltvedtak

Behandling av tekniske planer

Saksbehandler og enhetsleder

Overtakelse av tekniske anlegg

Saksbehandler og byingeniør

Behandle søknader om veilys

Saksbehandler (veilysansvarlig)

Følge opp driftskontrakt veilys

Saksbehandler (veilysansvarlig)

Følge opp drift vei

Saksbehandler (driftsansvarlig)

 

Politivedtektene §9-3 hva kommunen kan håndheve
NB må sjekkes med Kommuneadvokat

§3.1 hindringer på/ved fortau

Saksbehandler

§3.9 Takras

Saksbehandler

§3.10 Fjerning av sperrer når arbeidet er ferdig

Saksbehandler

§4.1 Rengjøring av lysgraver

Saksbehandler

§4.2 Rydding etter snø eller takras

Saksbehandler

§4.3 Vannavløp

Saksbehandler

§5.1 Hindre forsøpling og tilgrising

Saksbehandler

§5.2 Rydding ved kioskslag arrangementer

Arrangementskoordinator

 

 

Signaturmatrise Parkering 
Underskriftsmatrise iht. delegasjon av 1.1.2020 

HC saker:  
jf. Vegtrafikklovens § 8 – med Forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede § 3   

Første gangs vedtak, tillatelse og avslag 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak, når nye momenter foreligger 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

Forberede klagesak til klagenemda 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

 

Håndheving av stans- og parkeringsovertredelser 
jf. Vegtrafikklovens § 3, 8, 11, 31 a, 36b og 37  

Første gangs vedtak, Ileggelse av parkeringsgebyr § 31 a 

Trafikkbetjent 

Første gangs vedtak, Ileggelse av kontrollsanksjon § 8 

Trafikkbetjent 

Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak parkeringsgebyr, når nye momenter foreligger 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

 

Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak kontrollsanksjon, når nye momenter foreligger 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

Forberede klagesak til nasjonal parkeringsklagenemda 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

Forberede klagesak til Tingretten 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

 

Borttauing:  
jf. Vegtrafikklovens § 8, 37 - med Parkeringsforskriften §42 og 38  

Første gangs vedtak, Fjerning og forvaring av kjøretøy 

Trafikkbetjent 

Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak fjerning av kjøretøy, når nye momenter foreligger 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

Forberede klagesak til nasjonal parkeringsklagenemda 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

Forberede klagesak til Tingretten 

Saksbehandler og sidemannskontroll 

 

Politivedtektene:
 

Dagens politivedtekter: Første gangs vedtak, Avsperring av fortau § 8 

Konsulent 

 

Bosone:  
jf. lokal forskrift om bosone 

Første gangs vedtak, tillatelse og avslag 

Konsulent 

Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak, når nye momenter foreligger 

Konsulent 

Forberede klagesak til klagenemda 

Saksbehandler / Enhetsleder 

 

Behandling av person opplysninger:
jf. Vegtrafikklovens §43b

Innhente personopplysninger i førerkort- og motorvognregisteret 

Alle i parkeringsenheten 

 

 

Delegerte bestillings- og anvisningsfullmakter i Ingeniørvesenet 
I tilknytning til fullmakts- og ansvarsmatrise skal det foreligge en administrativ beslutning med oversikt over personer som har bestillings- og anvisningsfullmakter innenfor de ulike ansvarsområder. Ny oversikt revideres ved starten av et budsjettår eller ved endringer i organisering. Oversikten lagres og holdes oppdatert i kvalitetssystemet. 

Byingeniør/Enhetsleder har ansvar for at de som delegeres fullmakter innehar nødvendig kompetanse for å utøve fullmaktene og bestemmer beløpsgrenser til fullmaktene.  

Inngåtte rammeavtaler skal følges og den som skal anskaffe varer og tjenester skal derfor alltid sjekke ut om det er inngått slik avtale. 

Ansvar

Bestiller /  budsjetteier

Rolle

Beløpsgrense

Anviser (andre enn leder nivå over)

Ingeniørvesenet

510000-510489

Terje Lilletvedt

Byingeniør (kommunalsjef)

Budsjett Ing.vesenet

Tone Iglebæk

510000-510489
 

Glen Allan Eikeland

Stedfortreder Byingeniør

Budsjett Ing.vesenet

Tone Iglebæk

510000-510489
 

Sandra Sait Eppeland

Økonomi – stab

Budsjett Ing.vesenet

Glen Allan Eikeland

510000-510489

Jeanette E. Andresen

Økonomi – stab

(ansatt)

50.0000 eller iht. bestilling fra budsjetteier

Sandra Sait Eppeland

510000-510489

Richard Gumpen

IT-rådgiver

Iht. bestilling fra budsjetteier

 

Næringsavfall

510015

Magne Lorentzen

Driftsleder avløp

Budsjett

Sandra Sait Eppeland

Off. toalett
510020

Øystein Smith

Avdelingsleder

Sone Centrum

Budsjett

Sandra Sait Eppeland

Vei

510330-510340

Gro Solås

Veisjef (enhetsleder)

Budsjett vei

Glen Allan Eikeland

Veidrift
510330

Jon Petter Langfeldt

Fagleder drift veier

Budsjett

Sommer-vedlikehold

 

Veidrift vinter

510330

Glen Allan Eikeland

Enhetsleder Produksjon

Budsjett vinter-vedlikehold

Sandra Sait Eppeland

Veilys
510330

Rune Børresen

Fagleder veilys

 

Budsjett

Veilys

 

Vann og avløp

510200-510270

Torleif Jacobsen

VA-sjef (enhetsleder)

Budsjett VA

Glen Allan Eikeland

OIA og KVIA

29001, 29002

Torleif Jacobsen

 

Enhetsleder VA

Budsjett iht. styrevedtak

Sandra Sait Eppeland

Dammer

510090

Monica Fredvik

Fagleder Dammer

Budsjett Dammer

 

Ledningskart

510230

Kjetil Breistein

Avd.leder

Budsjett

Ledningskart

 

Ledningskart
510230

Rolf Syvertsen

Fagleder ledningskart

Budsjett

Avdeling

 

IT
510200

Terje Dvergsnes

Fagleder
IT VA

Budsjett
IT VA

 

VA Drift Vann
510250

Odd Y. Lian

Avd.leder

Budsjett

Drift vann

 

Drift Vann
510250

Odd Terje Øidna

Driftsleder vannverk

Budsjett Tronstadvann

 

Drift Vann
510250

Bernt J. Knudsen

Driftsleder vannverk

Budsjett

Rossevann

 

Drift Avløp

510270

Tore Magnussen

Avd.leder

Budsjett

Drift avløp

 

Bredalsholmen RA
510270

Magne Lorentzen

Driftsleder

Budsjett Bredalsholmen

 

Odderøya RA
510270

Frank Halseth

Driftsleder

Budsjett

Odderøya RA

 

Pumpestasjoner

510270

Fredrik Pedersen

Arbeidsleder

Budsjett

Pumpestasjoner

 

Høllen RA

510270

Bjørn Fugledal

Driftsleder

Budsjett Høllen

 

Avløpsledning
510270

Kjell Einar Liane

Driftsleder

Budsjett

Drift ledningsnett

 

Plan og prosjekt

510220

Mustafa Dumpor

Avd.leder

Budsjett

Plan og prosjekt

 

Plan og prosjekt

510220

Jørund Haugland

Øyvind E. Pettersen

Erlend Myrhaug

Kjell Atle Thorbjørnsen

Martine E. Haddeland

Randi Skjelanger

Steffi S. Kiedaisch

Ola Skår Dahl

Ola Johannes Dehli Østtveit

Andreas Ims Winther

Nicole Pilar Castillo

 

 

Prosjektleder

Iht. budsjett for prosjektet

 

Abonnent

510210

Kjell Løyning

Avd.leder

Budsjett Abonnent

 

Produksjon

510410 - 510489

Glen Allan Eikeland

Produksjonssjef (enhetsleder)

Budsjett

Produksjon

 

Sone Vest 510421

Anita Egeland Råbu
Jan Ove Tveit
Ronny Hjemlestad

Morten Viervang

Morten Sakariassen Sven Anders Lomeland

Øyvind Uleberg

Rune Innbjo

 

Avd.leder

Oppsynsmann

Oppsynsmann

Anleggsleder

Bas

Bas

Bas

Spesialfagarbeider

Budsjett sone Vest
og iht. bestilling fra budsjetteier

 

Kjell Arild Vetrhus

Øystein Smith

Øyvind Markussen

 

 

 

 

Sone Sentrum 510422

Øystein Smith
Bjørn Anders Strand

Håvard Moen

Arvid Høyåsen

Jan Kåre Hunsbedt

Kostyantyn Saprykin

 

 

Avd.leder

Oppsynsmann

Oppsynsmann

Anleggsleder

Anleggsleder

Bas

Budsjett sone Sentrum
og iht. bestilling fra budsjetteier

 

Anita Egeland

Kjell Arild Vetrhus

Øyvind Markussen

 

Sone Øst

510423

Øyvind Markussen
Olav Austenaa

Øyvind Ramse

Thomas J. Martinsen

Geir Atle Steffensen

 

Avd.leder

Oppsynsmann

Anleggsleder

Bas

Bas

Budsjett sone Øst og iht. bestilling fra budsjetteier

Anita Egeland

Kjell Arild Vetrhus

Øystein Smith

 

Sone Nord 510424

Kjell Arild Vetrhus

Hans Ivar Eieland

Roger Hansen

Ronald Hansen

Sigbjørn Fintland

Jan Roald Nordahl

Geir Åmlid

 

Avd.leder
Oppsynsmann

Bas

Bas

Spesialfagarbeider

Spesialfagarbeider

Fagarbeider

Budsjett sone Nord
og iht. bestilling fra budsjetteier

Anita Egeland

Øystein Smith

Øyvind Markussen

 

510410-510489

Torfinn Jore

Ass. Produksjonssjef

Avd.leder for Fellestjenester

Budsjett

Produksjon

 

Fellestjenester 510450

Sven Solberg
Andreas Almedal

Rådgiver Oppsynsmann

Budsjett Fellestjenester

 

 

Bil og maskin-administrasjon

Verksted 510452

Bilparken 510479

Trond Richardsen

Seksjonsleder

Budsjett
Bil og maskin-adm

Janfrid Birkeland

Verksted
510452

Thor A. Bjelle

Teknisk leder

Budsjett verksted

 

Slam og transport- tjenester

510451

Erik Bøhn

Seksjonsleder

Budsjett
Slam og transport-tjenester

 

510000-510489

Inge Fossdal

Fellestjenester – stab

50.0000 eller iht. bestilling fra budsjetteier

 

510000-510489

Jarl Munkelien

 

Martin Yankow

Olaf Breilid

 

Fellestjenester –Lageransv.

Fagarb. Lager

Fagarb. lager

Iht. bestilling fra budsjetteier

 

510000-510489

Janfrid Birkeland

Økonomi – Produksjon stab

50.0000 eller iht. bestilling fra budsjetteier

Sandra Sait Eppeland

Parkering

510100-510180

Wibekke Syvertsen

Parkeringssjef (Enhetsleder)

Budsjett Parkering

Glen Allan Eikeland

510100-510180

Anne Marit Tønnesen

Rådgiver

Iht. bestilling fra budsjetteier

 

510100-510180

Melanie Hagen

Saksbehandler

Iht. bestilling fra budsjetteier

 

Parkering adm. 510100

Anny Hermansen,

Trine M. Eidem

Saksbehandler

Konsulent

Iht. bestilling fra budsjetteier

 

Parkering drift og vedlikehold

510100-510180

Arvid Rune Larsson 

Avd.leder

 

Budsjett
Drift og vedlikehold

 

510100-510180

Aina G. Brent

Konsulent

Iht. bestilling fra budsjetteier

 

510110-510160

Haakon Ådnevik

Tekniker

Iht. bestilling fra budsjetteier

 

Parkering kontroll og håndheving

510180

Siren Fjellestad,
 

Avd.leder

 

Budsjett

Kontroll og håndheving

 

510180

Tina Stedjan Egeli

Formann/
arbeidsleder

 

Iht. bestilling fra budsjetteier

 

 

 

 

Terje Lilletvedt

Byingeniør 

 

Torleif Jacobsen 

Enh.leder Vann og Avløp 

 

Gro K. Solaas 

Enh.leder Vei og prosjekt 

 

Glen Allan Eikeland 

Enh.leder Produksjon 

 


Wibekke Syvertsen

Enh.leder Parkering