Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å klargjøre, beskrive og definere prinsipper for hvordan den administrative myndigheten skal delegeres fra byingeniøren.
Gjelder for
Alle ansatte med delegert myndighet.
Vedtatt
Vedtatt av byingeniøren 24.3.21
1. Innledning
Dette prinsippdokumentet beskriver delegering av byingeniørens myndighet til enhetslederne, andre ledere og ansatte angitt i dette dokument, samt prinsipper for videre delegering. Grunnlaget for dette dokumentet er det til enhver tid gjeldende delegeringsvedtak fra bystyret til kommunedirektøren, Delegering fra bystyret til kommunedirektøren - reglement og Delegering fra kommunedirektøren .
Byingeniøren er gitt myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning, jf. kommuneloven § 13-1, sjette ledd. Byingeniøren har adgang til å videredelegere sin myndighet. Videredelegeringen skal være skriftlig.
Dokumentet er et ledelses- og styringsverktøy mellom byingeniøren, øvrige ledere og medarbeidere og skal bidra til å skape en felles ledelseskultur.
2. Generelt om delegering
All delegert myndighet skal utføres innen rammen av lov, forskrifter, avtaleverk, styrende dokumenter gitt av overordnede, vedtatte budsjettrammer og i samsvar med de saksbehandlingsregler som følger av lover, forskrifter og god forvaltningsskikk.
Videredelegeringen skal være skriftlig og iht. retningslinjene omtalt i Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre
Med delegering menes å tildele et organ/en person man har organisasjons- og instruksjonsmyndighet over, myndighet til å treffe avgjørelser i nærmere angitte saker.
Ved delegering beholder den som delegerer sin overordnede myndighet, både til å tilbakekalle delegeringsfullmakten, til å gi instrukser om hvordan den tildelte avgjørelsesmyndigheten skal utøves – generelt eller i den enkelte sak – og til å omgjøre vedtak truffet i medhold av delegeringsvedtak, så langt ikke private parters interesser er til hinder for dette.
Overordnet har fullt faglig og administrativt ansvar for de avgjørelser som underordnede treffer i medhold av delegering. Direkte overordnede har full instruksjonsmyndighet innenfor sitt ansvarsområde, når det gjelder delegert myndighet. Instrukser kan gis ved generelle fastsatte retningslinjer eller ved konkrete instrukser i den enkelte sak.
Delegert myndighet kan når som helst trekkes tilbake.
Direkte overordnede kan omgjøre avgjørelser og vedtak fattet av underordnede i henhold til delegert fullmakt, innenfor rammene av forvaltningslovens regler, jf. fvl. § 35.
3. Saker av prinsipiell betydning
Bystyret har i delegeringsreglement, (vedtatt 09.10.2019) gitt kommunedirektøren myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning.
Hva som er «av prinsipiell betydning», må avgjøres ut fra vedtakets karakter og konsekvenser, ut fra kommunens størrelse, og ut fra en vurdering av i hvilken utstrekning de mer prinsipielle sidene av den aktuelle avgjørelse, må anses klarlagt ved prinsippavgjørelser, instrukser eller tidligere praksis. Det forhold at et mindretall blant de folkevalgte er uenige med dette, og ønsker en kursomlegging, vil ikke i seg selv medføre at saken anses av «prinsipiell betydning», så lenge det ikke er inntrådt nye omstendigheter som medfører at det er en nærliggende mulighet, for at det vil være mulig å oppnå flertall for en slik omlegging nå.
Administrasjonen har et selvstendig ansvar for å vurdere om saken er prinsipiell. Dersom saksbehandler/leder er i tvil, skal han/hun legge saken frem for overordnet som avgjør om saken er prinsipiell. Dersom det er tvil om hvorvidt en sak er av prinsipiell betydning, har kommunedirektøren og ordfører ansvaret for å avklare dette. Det er ordfører som til sist har ansvaret for å avgjøre om en sak er prinsipiell eller ikke.
Vedtak her vil være retningsgivende for tilsvarende saker i ettertid.
4. Byingeniørens delegering til enhetsledere, øvrige ledere og ansatte
Alle enhetsledere gis myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning.
Enhetsledere har myndighet til å treffe vedtak iht. KF delegering .
Enhetsledere har delegert fagansvaret for sin enhet i delegasjonsreglement fra direktør til kommunalsjef og oversikt i KF delegering.
Myndigheten delegeres videre fra kommunalsjef til enhetsledere og øvrige ansatte i ingeniørvesenet iht. vedlagte signaturmatrise.
Stedfortreder
Stedfortrederrollen kan inntre ved planlagt eller ikke-planlagt fravær. Ved planlagt fravær orienteres stedfortrederen av byingeniøren i forkant. Byingeniøren orienterer også by- og stedsutviklingsdirektøren. Ved ikke-planlagt fravær vil stedfortrederrollen inntre i forbindelse med akutte og/eller plutselige hendelser, der byingeniøren ikke selv kan meddele sitt fravær.
Stedfortreder overtar alle fullmakter i byingeniørens fravær og overtar ansvaret for beslutninger knyttet til daglig drift. Beslutningene skal tas i tråd med gitte styringssignaler og de rammer og mål som er satt for kommunen.
Enhetsleder produksjon Glen Allan Eikeland fungerer som byingeniør i dens fravær.
Adgang til videredelegering
Videredelegering er ikke aktuelt utover det som omtales i dette dokument med vedlegg.
Delegeringen skal være tydeliggjort og skriftlig i sak- og arkivsystemet (P 360) og i Kvalitetssystemet i tråd med Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre
Ved delegering av myndighet til å treffe enkeltvedtak, skal det sikres at enkeltvedtak signeres med to underskrifter for å ivareta hensynet til kontroll.En signatur kan godtas i saker, så fremt direktør finner det hensiktsmessig.
Enkeltvedtak tilknyttet parkeringsvirksomheten kan fattes med kun en signatur da dette er hensiktsmessig, i forbindelse med den løpende parkeringskontrollen.
5. Budsjett-, økonomiansvar og anvisningsmyndighet
Alle enhetsledere gis budsjett- og anvisningsmyndighet for drifts- og investeringsbudsjettet innen sitt ansvarsområde.
Ledere på nivå 3, 4 og 5 gis budsjett- og anvisningsmyndighet for drifts- og investeringsbudsjett innen sitt ansvarsområde. I tillegg er det gitt myndighet for å bestille og attestere til ansatte med ansvar for oppfølging, innenfor et avgrenset ansvarsområdet og iht. vedlagt fullmaktsmatrise for Ingeniørvesenet.
Nærmere angivelse av myndigheten gis i kommunens styrende dokumenter.
Delegering av myndighet i budsjettsaker - reglement
6. Personalmyndighet
Myndighet i personalsaker
Kommunedirektøren har etter kommuneloven det løpende personalansvaret for den enkelte ansatte.
Byingeniøren er gitt myndighet til å treffe avgjørelser i personalsaker, hvor dette ikke i henhold til særskilt lov eller bestemmelse er tillagt annet organ, eller kommunedirektøren eller by- og stedsutviklingsdirektøren selv. Myndigheten er begrenset til avgjørelser innenfor budsjettets rammer.
Myndigheten kan delegeres videre til ledere med personalansvar. Det samme gjelder myndighet til å gjennomføre medarbeidersamtaler og å behandle søknader om permisjon. Eventuelle unntak skal begrunnes skriftlig og forelegges byingeniøren for vurdering og godkjennelse.
Alle enhetsledere gis myndighet til å treffe avgjørelser i personalsaker, hvor dette ikke i henhold til særskilt lov eller bestemmelse er tillagt annet organ, eller kommunedirektøren selv. Myndigheten er begrenset til avgjørelser innenfor budsjettets rammer.
Ledere på nivå 3, 4 og 5 gis myndighet til å gjennomføre medarbeidersamtaler, godkjenne bruk av overtid, samt behandle søknader om permisjon.
Sykefravær - oppfølgingsrutine, nærværsarbeid
Prosedyre for utviklingssamtale(medarbeidersamtale)
Prosedyre for endring og opphør av arbeidsforhold (kommer)
Kommunens regler og retningslinjer skal praktiseres slik at det i størst mulig grad oppnås lik praksis i hele kommunen.
Opprettelse av stillinger
Myndigheten tilligger direktør for by- og stedsutvikling og kan ikke videredelegeres.
Oppsigelse av stillinger
Myndigheten tilligger direktør for by- og stedsutvikling og kan ikke videredelegeres. Varsel om oppsigelse, avskjed eller suspensjon etter arbeidsmiljøloven, skal også undertegnes av by- og stedsutviklingsdirektøren.
Ansettelsesmyndighet
Ansettelser delegeres til den enkelte enhetsleder. Den som får delegert myndigheten skal se til at det oppnevnes ansettelsesutvalg i den enkelte sak.
Myndighet i henhold til gjeldende hovedtariffavtale (HTA) og hovedavtale (HA):
Kommunedirektøren fastsetter lønn for direktører.
Fullmakt for fastsetting av lønn ved tilsetting for ledere i kap. 3.4.2 og 3.4.3, og ansatte i kap. 5 delegeres til direktørene i kommunalområdet, i samsvar med retningslinjene i lokal lønnspolitikk
Fastsetting av lønn ved tilsetting for ansatte i kapittel 4 foretas av nærmeste leder med personalansvar. Lønnsfastsettelse ut over garantilønn i Hovedtariffavtalen og lokalt etablerte tillegg skjer etter anbefaling fra kommunalsjef. Lønnsvedtak fattes i slike tilfeller av Forhandlingsleder.
Lokale forhandlinger etter HTA kap. 3 pkt. 3.4.1 C gjennomføres av kommunedirektøren med bistand fra Forhandlingsleder.
Lønnsforhandlinger etter HTA kap. 3 (3.4.2, 3.4.3 og 3.4.4), kap. 5 (5.1 og 5.2), kapittel 4, og lønnspolitiske drøftinger etter kap. 3.2.1 delegeres til organisasjonsdirektøren.
Organisasjonsdirektørens fullmakter videredelegeres til Forhandlingsleder.
Det er kommunedirektøren som godkjenner forhandlingsresultatet etter lønnsforhandlingene i medhold av HTA kap 3, 4 og 5.
Ferieloven
Den enkelte direktør, kommunalsjef og enhetsleder gis myndighet til å treffe avgjørelser etter ferieloven innen egen enhet.
7. Internkontroll
Alle enhetsledere har ansvar for å følge opp kommunedirektørens føringer for en tilfredsstillende internkontroll.
Ansvar og myndighet for internkontroll er beskrevet i Kristiansand kommunes internkontrollpolicy, Internkontrollpolicy, hvor de tre ledernivåene direktør, kommunalsjef og enhetsleder er nærmere beskrevet
Alle enhetsledere og avdelingsledere gis myndighet til å godkjenne dokumenter som skal tas inn i eget område i kvalitetssystemet.
8. Informasjonsmyndighet
Alle enhetsledere gis myndighet til å informere om sitt ansvarsområde internt. Alle enhetsledere kan offentlig gi informasjon innenfor sitt ansvarsområde. Slik informasjon skal være i tråd med vedtak truffet i overordnet organ.
Myndigheten kan delegeres videre. Delegeringen skal være tydeliggjort og skriftlig i sak- og arkivsystemet (P 360) og i Kvalitetssystemet i tråd med Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre
I kontroversielle saker orienteres byingeniøren fortløpende.
9. Arkivmyndighet – en presisering
I henhold til kommuneloven og arkivforskriften har kommunedirektøren som øverste administrative leder ansvar for kommunens arkiv. Kommunedirektøren har også ansvar for at organiseringen og oppfølging av arkivarbeidet, er i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.
Kommunen ved kommunedirektøren har i tillegg ansvar for at underliggende virksomheter får nødvendige veiledninger og råd, i forhold til arkiv. Dette omfatter også eventuelle offentlige utvalg som kommunen nedsetter.
Direktør for organisasjon delegeres myndighet innen arkivtjenestens virkeområder. Myndigheten delegeres videre til arkivsjef.
10. Søksmålskompetanse
Alle direktører delegeres myndighet til å beslutte om kommunen skal gå til søksmål eller anvende rettsmidler til ivaretakelse av kommunens interesser og myndighet, hvis ikke annet er bestemt. Kommunedirektøren skal holdes løpende orientert. Plikt til løpende orientering gjelder ikke i saker etter barnevernloven.
I ekstraordinære situasjoner, som anke til Høyesterett eller saker av prinsipiell karakter, skal direktøren forelegge saken for kommunedirektøren (som skal forelegge saken for næring- og eierskapsutvalget).
Byingeniøren er delegert myndighet til å anmelde straffbare forhold på vegne av kommunen, med mindre saken er av prinsipiell betydning. Myndigheten kan videredelegeres dersom byingeniøren finner det hensiktsmessig. Videredelegeringen skal være skriftlig.
Den enkelte enhetsleder og avdelingsleder delegeres myndighet til å anmelde straffbare forhold på vegne av kommunen, med mindre saken er av prinsipiell betydning.
Prosessfullmakt
Advokatene ved kommuneadvokatkontoret gis alminnelig prosessfullmakt på vegne av kommunen i medhold av tvisteloven § 3-4.
11. Myndighet til å undertegne dokumenter
I tråd med delegert myndighet fra bystyret gis kommunedirektøren myndighet til å undertegne dokumenter på vegne av kommunen.
I tråd med den videredelegerte myndigheten fra by- og stedsutviklingsdirektøren til byingeniøren, gis alle enhetsledere fullmakt til å undertegne dokumenter på vegne av kommunen innen sitt område.
Myndighet til å undertegne dokumenter delegeres videre iht. signaturmatriser og bestillings- og attestasjonsfullmakter i ingeniørvesenet.
Direktør for by- og stedsutvikling er gitt myndighet til å gjennomføre anskaffelser i henhold til regelverket for offentlige anskaffelser, og til å inngå påfølgende kontrakter, innen sitt område. Fullmakten kan kun delegeres videre til stabsleder prosjekt som kan delegere videre innen egen stab.
Det vises til Kjøp av varer og tjenester til kommunen - prosedyre for nærmere beskrivelse av ansvarsfordelingen.
Det er kun direktør for by og stedsutvikling (og eventuelt de det videredelegeres til) som gis myndighet til å inngå leieavtaler for fast eiendom med varighet mer enn 12 måneder. Denne myndigheten delegeres kun videre fra by- og stedsutviklingsdirektøren til eiendomssjefen (kommunalsjef eiendom). Signering forutsetter at leieavtalen er godkjent av budsjettansvarlig og innenfor budsjettrammene der avtalen skal belastes.
12. Myndighet ved kriser og katastrofer i fredstid
Bystyret har gitt kommunedirektøren utvidede fullmakter i krisesituasjoner og under katastrofer i fredstid (vedtatt av bystyret 27.11.19 sak 69/19).
Ved krisesituasjoner og under katastrofer i fredstid skal kommunedirektøren etablere en kriseledelse.
I situasjoner der kommunens innsats ledes av kriseledelsen, har kommunedirektøren fullmakt til å:
De økonomiske disposisjonene, sammen med rapport om kommunens innsats, legges snarest mulig etter hendelsen fram til politisk behandling.
I kommunedirektørens fravær er myndigheten tillagt kommunedirektørens stedfortreder. Kommunedirektøren delegerer myndigheten til beredskapssjef som blir tillagt ansvar for spesielle oppdrag i tilknytning til kommunens innsats under den ekstraordinære situasjonen.
Roller og ansvar
Alle ledere som har fått delegert myndighet er ansvarlig for:
Eierskap og implementering av policyen
Kommunedirektøren er ansvarlig for implementering og direktørene skal følge dette opp i linjen.
Vedlegg:
Signaturmatrise Vei
Signaturmatrise Parkering
Delegerte bestillings- og anvisningsfullmakter i Ingeniørvesenet
Signaturmatrise Vei
Underskriftsmatrise iht. delegasjon av 1.1.2020
Vegloven §40- 43
Behandling avkjørselssøknader |
Saksbehandler og enhetsleder |
Klagebehandling avkjørselssaker eller andre klagesaker etter veiloven |
Enhetsleder og byingeniør |
Vegtrafikkloven §5, §7 og Skiltforskriften
Behandling av skiltsøknader |
Saksbehandler |
Skiltvedtak der kommunen har skiltmyndighet eller fått delegert skiltmyndighet fra Statens vegvesen |
Enhetsleder |
Skiltvedtak der vegvesenet har skiltmyndighet (oversendes til Statens vegvesen) |
Saksbehandler og enhetsleder |
Skiltvedtak 40 km/t og fartsdempere i samleveier* |
Saksbehandler og enhetsleder |
Midlertidige skiltvedtak (inntil 3 mnd.) |
Enhetsleder |
Saksbehandling fjerning ulovlig skilt langs vei (vegloven § 33) |
Saksbehandler og enhetsleder |
Vegloven §32 og ledningsforskriften
jfr. Forskrift om saksbehandling og ansvar ved legging og flytting av ledninger over, under og langs offentlig veg
Behandling av Gravemeldingssøknader/Arbeidsvarsling |
Oppsynsmann |
Kommunens retningslinje for driftstilskudd til privat vedlikehold av veier
Behandle søknader om tilskudd private veier |
Saksbehandler (driftsansvarlig) |
Klagebehandling vedrørende tilskudd til private veier |
Enhetsleder og Byingeniør |
Plan og bygningsloven § 32.1bygging mot vei/ vegloven §29, 30, 31
Varsel om pålegg om fjerning av ulovlige byggetiltak mot vei/ på veigrunn inkludert sikthinder |
Saksbehandler |
Pålegg om fjerning av ulovlige byggetiltak mot vei/ på veigrunn inkludert sikthinder |
Saksbehandler og enhetsleder |
Klagebehandling av pålegg om fjerning av ulovlige byggetiltak mot vei/ på veigrunn inkludert sikthinder |
Enhetsleder og byingeniør |
Saksbehandling som eier, ikke enkeltvedtak
Behandling av tekniske planer |
Saksbehandler og enhetsleder |
Overtakelse av tekniske anlegg |
Saksbehandler og byingeniør |
Behandle søknader om veilys |
Saksbehandler (veilysansvarlig) |
Følge opp driftskontrakt veilys |
Saksbehandler (veilysansvarlig) |
Følge opp drift vei |
Saksbehandler (driftsansvarlig) |
Politivedtektene §9-3 hva kommunen kan håndheve
NB må sjekkes med Kommuneadvokat
§3.1 hindringer på/ved fortau |
Saksbehandler |
§3.9 Takras |
Saksbehandler |
§3.10 Fjerning av sperrer når arbeidet er ferdig |
Saksbehandler |
§4.1 Rengjøring av lysgraver |
Saksbehandler |
§4.2 Rydding etter snø eller takras |
Saksbehandler |
§4.3 Vannavløp |
Saksbehandler |
§5.1 Hindre forsøpling og tilgrising |
Saksbehandler |
§5.2 Rydding ved kioskslag arrangementer |
Arrangementskoordinator |
Signaturmatrise Parkering
Underskriftsmatrise iht. delegasjon av 1.1.2020
HC saker:
jf. Vegtrafikklovens § 8 – med Forskrift om parkeringstillatelse for forflytningshemmede § 3
Første gangs vedtak, tillatelse og avslag |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak, når nye momenter foreligger |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Forberede klagesak til klagenemda |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Håndheving av stans- og parkeringsovertredelser:
jf. Vegtrafikklovens § 3, 8, 11, 31 a, 36b og 37
Første gangs vedtak, Ileggelse av parkeringsgebyr § 31 a |
Trafikkbetjent |
Første gangs vedtak, Ileggelse av kontrollsanksjon § 8 |
Trafikkbetjent |
Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak parkeringsgebyr, når nye momenter foreligger |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak kontrollsanksjon, når nye momenter foreligger |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Forberede klagesak til nasjonal parkeringsklagenemda |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Forberede klagesak til Tingretten |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Borttauing:
jf. Vegtrafikklovens § 8, 37 - med Parkeringsforskriften §42 og 38
Første gangs vedtak, Fjerning og forvaring av kjøretøy |
Trafikkbetjent |
Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak fjerning av kjøretøy, når nye momenter foreligger |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Forberede klagesak til nasjonal parkeringsklagenemda |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Forberede klagesak til Tingretten |
Saksbehandler og sidemannskontroll |
Politivedtektene:
Dagens politivedtekter: Første gangs vedtak, Avsperring av fortau § 8 |
Konsulent |
Bosone:
jf. lokal forskrift om bosone
Første gangs vedtak, tillatelse og avslag |
Konsulent |
Andre gangs behandling, omgjøring av vedtak, når nye momenter foreligger |
Konsulent |
Forberede klagesak til klagenemda |
Saksbehandler / Enhetsleder |
Behandling av person opplysninger:
jf. Vegtrafikklovens §43b
Innhente personopplysninger i førerkort- og motorvognregisteret |
Alle i parkeringsenheten |
Delegerte bestillings- og anvisningsfullmakter i Ingeniørvesenet
I tilknytning til fullmakts- og ansvarsmatrise skal det foreligge en administrativ beslutning med oversikt over personer som har bestillings- og anvisningsfullmakter innenfor de ulike ansvarsområder. Ny oversikt revideres ved starten av et budsjettår eller ved endringer i organisering. Oversikten lagres og holdes oppdatert i kvalitetssystemet.
Byingeniør/Enhetsleder har ansvar for at de som delegeres fullmakter innehar nødvendig kompetanse for å utøve fullmaktene og bestemmer beløpsgrenser til fullmaktene.
Inngåtte rammeavtaler skal følges og den som skal anskaffe varer og tjenester skal derfor alltid sjekke ut om det er inngått slik avtale.
Ansvar |
Bestiller / budsjetteier |
Rolle |
Beløpsgrense |
Anviser (andre enn leder nivå over) |
---|---|---|---|---|
Ingeniørvesenet 510000-510489 |
Terje Lilletvedt |
Byingeniør (kommunalsjef) |
Budsjett Ing.vesenet |
Tone Iglebæk |
510000-510489 |
Glen Allan Eikeland |
Stedfortreder Byingeniør |
Budsjett Ing.vesenet |
Tone Iglebæk |
510000-510489 |
Sandra Sait Eppeland |
Økonomi – stab |
Budsjett Ing.vesenet |
Glen Allan Eikeland |
510000-510489 |
Jeanette E. Andresen |
Økonomi – stab (ansatt) |
50.0000 eller iht. bestilling fra budsjetteier |
Sandra Sait Eppeland |
510000-510489 |
Richard Gumpen |
IT-rådgiver |
Iht. bestilling fra budsjetteier |
|
Næringsavfall 510015 |
Magne Lorentzen |
Driftsleder avløp |
Budsjett |
Sandra Sait Eppeland |
Off. toalett |
Øystein Smith |
Avdelingsleder Sone Centrum |
Budsjett |
Sandra Sait Eppeland |
Vei 510330-510340 |
Gro Solås |
Veisjef (enhetsleder) |
Budsjett vei |
Glen Allan Eikeland |
Veidrift |
Jon Petter Langfeldt |
Fagleder drift veier |
Budsjett Sommer-vedlikehold |
|
Veidrift vinter 510330 |
Glen Allan Eikeland |
Enhetsleder Produksjon |
Budsjett vinter-vedlikehold |
Sandra Sait Eppeland |
Veilys |
Rune Børresen |
Fagleder veilys
|
Budsjett Veilys |
|
Vann og avløp 510200-510270 |
Torleif Jacobsen |
VA-sjef (enhetsleder) |
Budsjett VA |
Glen Allan Eikeland |
OIA og KVIA 29001, 29002 |
Torleif Jacobsen
|
Enhetsleder VA |
Budsjett iht. styrevedtak |
Sandra Sait Eppeland |
Dammer 510090 |
Monica Fredvik |
Fagleder Dammer |
Budsjett Dammer |
|
Ledningskart 510230 |
Kjetil Breistein |
Avd.leder |
Budsjett Ledningskart |
|
Ledningskart |
Rolf Syvertsen |
Fagleder ledningskart |
Budsjett Avdeling |
|
IT |
Terje Dvergsnes |
Fagleder |
Budsjett |
|
VA Drift Vann |
Odd Y. Lian |
Avd.leder |
Budsjett Drift vann |
|
Drift Vann |
Odd Terje Øidna |
Driftsleder vannverk |
Budsjett Tronstadvann |
|
Drift Vann |
Bernt J. Knudsen |
Driftsleder vannverk |
Budsjett Rossevann |
|
Drift Avløp 510270 |
Tore Magnussen |
Avd.leder |
Budsjett Drift avløp |
|
Bredalsholmen RA |
Magne Lorentzen |
Driftsleder |
Budsjett Bredalsholmen |
|
Odderøya RA |
Frank Halseth |
Driftsleder |
Budsjett Odderøya RA |
|
Pumpestasjoner 510270 |
Fredrik Pedersen |
Arbeidsleder |
Budsjett Pumpestasjoner |
|
Høllen RA 510270 |
Bjørn Fugledal |
Driftsleder |
Budsjett Høllen |
|
Avløpsledning |
Kjell Einar Liane |
Driftsleder |
Budsjett Drift ledningsnett |
|
Plan og prosjekt 510220 |
Mustafa Dumpor |
Avd.leder |
Budsjett Plan og prosjekt |
|
Plan og prosjekt 510220 |
Jørund Haugland Øyvind E. Pettersen Erlend Myrhaug Kjell Atle Thorbjørnsen Martine E. Haddeland Randi Skjelanger Steffi S. Kiedaisch Ola Skår Dahl Ola Johannes Dehli Østtveit Andreas Ims Winther Nicole Pilar Castillo
|
Prosjektleder |
Iht. budsjett for prosjektet |
|
Abonnent 510210 |
Kjell Løyning |
Avd.leder |
Budsjett Abonnent |
|
Produksjon 510410 - 510489 |
Glen Allan Eikeland |
Produksjonssjef (enhetsleder) |
Budsjett Produksjon |
|
Sone Vest 510421 |
Anita Egeland Råbu Morten Viervang Morten Sakariassen Sven Anders Lomeland Øyvind Uleberg Rune Innbjo
|
Avd.leder Oppsynsmann Oppsynsmann Anleggsleder Bas Bas Bas Spesialfagarbeider |
Budsjett sone Vest
|
Kjell Arild Vetrhus Øystein Smith Øyvind Markussen
|
Sone Sentrum 510422 |
Øystein Smith Håvard Moen Arvid Høyåsen Jan Kåre Hunsbedt Kostyantyn Saprykin
|
Avd.leder Oppsynsmann Oppsynsmann Anleggsleder Anleggsleder Bas |
Budsjett sone Sentrum
|
Anita Egeland Kjell Arild Vetrhus Øyvind Markussen
|
Sone Øst 510423 |
Øyvind Markussen Øyvind Ramse Thomas J. Martinsen Geir Atle Steffensen
|
Avd.leder Oppsynsmann Anleggsleder Bas Bas |
Budsjett sone Øst og iht. bestilling fra budsjetteier |
Anita Egeland Kjell Arild Vetrhus Øystein Smith
|
Sone Nord 510424 |
Kjell Arild Vetrhus Hans Ivar Eieland Roger Hansen Ronald Hansen Sigbjørn Fintland Jan Roald Nordahl Geir Åmlid
|
Avd.leder Bas Bas Spesialfagarbeider Spesialfagarbeider Fagarbeider |
Budsjett sone Nord |
Anita Egeland Øystein Smith Øyvind Markussen
|
510410-510489 |
Torfinn Jore |
Ass. Produksjonssjef Avd.leder for Fellestjenester |
Budsjett Produksjon |
|
Fellestjenester 510450 |
Sven Solberg |
Rådgiver Oppsynsmann |
Budsjett Fellestjenester
|
|
Bil og maskin-administrasjon Verksted 510452 Bilparken 510479 |
Trond Richardsen |
Seksjonsleder |
Budsjett |
Janfrid Birkeland |
Verksted |
Thor A. Bjelle |
Teknisk leder |
Budsjett verksted |
|
Slam og transport- tjenester 510451 |
Erik Bøhn |
Seksjonsleder |
Budsjett |
|
510000-510489 |
Inge Fossdal |
Fellestjenester – stab |
50.0000 eller iht. bestilling fra budsjetteier |
|
510000-510489 |
Jarl Munkelien
Martin Yankow Olaf Breilid
|
Fellestjenester –Lageransv. Fagarb. Lager Fagarb. lager |
Iht. bestilling fra budsjetteier |
|
510000-510489 |
Janfrid Birkeland |
Økonomi – Produksjon stab |
50.0000 eller iht. bestilling fra budsjetteier |
Sandra Sait Eppeland |
Parkering 510100-510180 |
Wibekke Syvertsen |
Parkeringssjef (Enhetsleder) |
Budsjett Parkering |
Glen Allan Eikeland |
510100-510180 |
Anne Marit Tønnesen |
Rådgiver |
Iht. bestilling fra budsjetteier |
|
510100-510180 |
Melanie Hagen |
Saksbehandler |
Iht. bestilling fra budsjetteier |
|
Parkering adm. 510100 |
Anny Hermansen, Trine M. Eidem |
Saksbehandler Konsulent |
Iht. bestilling fra budsjetteier |
|
Parkering drift og vedlikehold 510100-510180 |
Arvid Rune Larsson |
Avd.leder
|
Budsjett |
|
510100-510180 |
Aina G. Brent |
Konsulent |
Iht. bestilling fra budsjetteier |
|
510110-510160 |
Haakon Ådnevik |
Tekniker |
Iht. bestilling fra budsjetteier |
|
Parkering kontroll og håndheving 510180 |
Siren Fjellestad, |
Avd.leder
|
Budsjett Kontroll og håndheving |
|
510180 |
Tina Stedjan Egeli |
Formann/
|
Iht. bestilling fra budsjetteier |
|
Terje Lilletvedt
Byingeniør
Torleif Jacobsen Enh.leder Vann og Avløp |
|
Gro K. Solaas Enh.leder Vei og prosjekt |
|
Glen Allan Eikeland Enh.leder Produksjon |
Enh.leder Parkering
|