Hensikt
Formålet med politiattest er å sikre tryggheten til brukere av kommunale tjenester. En slik attest er et et kriminalitetsforebyggende virkemiddel, hvor opplysninger om enkeltpersoners vandel (adferd, livsførsel) brukes til å avgjøre om vedkommende er skikket til å inneha den aktuelle stillingen. Les mer på politiets nettside om politiattest: https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/
For elever i videregående opplæring har kommunen ansvaret for at politiattest innhentes og oppbevares. For studenter i høyere utdanning (universitet) er utdanningsinstitusjon ansvarlig for innhenting og oppbevaring av politiattest.
Dette dokumentet gjelder for koordinator for studenter/elever, avdelingsledere, fagutviklere og veiledere som har elever i praksis.
Koordinator for studenter og elever sørger for at elevene er informert om at de selv må søke om politiattest før de kan starte i prakis.
Leder ved praksisplassen er ansvarlig for at elever ikke starter i praksis før politiattest er levert.
Prosedyren bygger på "Ansettelse - prosedyre for innhenting og oppbevaring av politiattest" som presiserer at "Kommunen er oppdragsgiver for elevene som skal i praksis hos oss, og er den som skal kreve politiattest der det foreligger en lovhjemmel for det."
Kravet om å fremlegge politiattest gjelder alle som jobber i stillinger som yter kommunale helse- og omsorgstjenester, inkludert elever, lærlinger og studenter.
Lovhenvisninger:
Helse- og omsorgsloven §5-4
Helsepersonelloven §20a