Planlegging og drift av elbil ladestasjoner v. 1.1

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at ansatte i parkering skal vite hvilke oppgaver og ansvar ulike ansatte har knyttet til ladestasjoner for elbil.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte i parkering som jobber med planlegging av nye el bil ladestasjoner, utføring, drift og ufasing.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at rutinen fins, skal informere ansatte om at rutinen fins og skal invitere ansatte til forbedring av den. Ansatte har ansvar for å følge rutinen. 

 

Beskrivelse

 

1. Behov meldes fra følgende mulige kilder

  1. Kommunens tjenestebiler (skjema) meldes av enhetsleder/ avdelingsleder
  2. Fra publikum
  3. Nybygg og større modifiseringer Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)
  4. Ettermontering av el ladere ved eksisterende kommunale bygg. Husk at byggforvalter må involveres tidlig så en kan sjekke ut hvor strømmen kan hentes fra
  5. Vilkårsparkering der inntil 6% av tilgjengelige p plasser skal ha lader for elbli
  6. Tilrettelegging for taxinæringen - der flere går over til elbil (spesifiseres hvilke føringer gjelder)
  7. Behov for samkjøring med aktuelle gatebruksplaner i forhold til lading - nødvedning med samarbeid med veieier (spesifiseres hvilke føringer gjelder og se til at en blir invitert med i loopen)

 

2. Vurdere: Finaniserinig ok? Budsjett på plass? Reguleringsforhold ok?

  • Finanisering må på plasss før en kan gå videre og starte et prosjekt. 
  • Ladestasjoner på under 50 kvm som plasseres i tilknytning til parkeringsplasser, ikke trengs å søkes om jf unntak i SAK10 § 4-1. Større ladestasjoner må søkes om, eller kommunen må unnta tiltaket fra søknadsplikt. Se rundskriv H-4/21. Se også 

 

3. Prosjekt starter: Plan (Ansvarlig: Alle teknikere i Drift og anlegg i samarbeid med avdelingsleder)

  • Avtale med bestiller hva ønsket kapasitet er (informere om effekt fra 3,6 kW, 7,2 kW, 22 kW (400V), hurtiglader (fra 50 kW) )
  • Grunneier: Ikke kommunal? Gå i dialog
  • Kontakte installatør og IT enheten for befaring
  • Befaring gjennomføres og en blir enige om en plan for gjennomføring. 
  • Montøren henvender seg til AE ang tilgang på tilstrekkelige effekt? Om nei, kan prosjektet risikere å bli stoppet
  • Dersom en må grave langt til nærmeste trafo, kan også dette stoppe prosjektet av kostnadsmessige årsaker
  • Mottar et skriftlig tilbud fra AE - lagres i Visma etter aksept.
  • Lage totalt kostnadsestimat og bestemmer om en skal gå videre (avdelingsleder Drift og anlegg)

 

4. Utforming av ladestasjonene sett opp mot universiell utforming (Ansvarlig: Alle teknikere i Drift og anlegg)

Lov om likestilling og forbud mot diskriminering - kap. 17 Universiell utforming:

Offentlige og private virksomheter rettet mot allmennheten har plikt til universell utforming av virksomhetens alminnelige funksjoner.Med universell utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene, slik at virksomhetens alminnelige funksjoner kan benyttes av flest mulig, uavhengig av funksjonsnedsettelse. Plikten gjelder ikke utforming eller tilrettelegging som innebærer en uforholdsmessig byrde for virksomheten. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på

a) effekten av å fjerne barrierer for personer med funksjonsnedsettelse
b) om virksomhetens alminnelige funksjoner er av offentlig art
c) kostnadene ved tilretteleggingen
d) virksomhetens ressurser
e) sikkerhetshensyn
f) vernehensyn.

Sikkerheten har hatt større fokus på våre hurtigladere. Da det har vært nødvendig å etablere en forhøyet kant for, samt sperre stolper, for å unngå påkjøring. En forhøyning av fundamentet var også viktig for å unngå vanninntrenging. Dette må vi fremover vurdere opp mot ønsket om bedre tilrettelegging for universiell utforming.
 

5. Utføring (Ansvarlig: Alle teknikere i Drift og anlegg)

  • Sjekk at det er nok brikker tilgjengelig på lager
  • Bestille ladeenheter (ca. 6 ukers levering)
  • Egen måler installeres
  • Alle ladepunkt må ha  nettverk og en må ha dialog med IT om ok (eventuelt modem GPRS simkort)
  • Se til at alle eksterne involverte har rammeavtale eller er kommunens ansatte 
  • Elektro på rammeavtale ser til at AE leverer iht. tilbud mottatt
  • Parkering bestiller ingeniørvesenet produksjon til gravearbeid, legging av trekkerør til kabler og å støpe fundament
  • Ansatte fra parkering monterer selv ladeenhetene 
  • El montøren kopler til og setter på strøm
  • Parkering sine ansatte sikrer at bruksanvisning monteres opp på hver lader 
  • Anlegget i driftsettes i samarbeid med tekniker (IP adresse) og leverandør av styringssystemet for elbilladere

 

 

6. Driftig - utføres av ansatte fra parkering (Ansvarlig: Alle teknikere i Drift og anlegg)

  • Sikre at ladere som blir registrert i appen til leverandøren 
  • Tjenestebiler: Brikke må koples til enheten. Brikken signeres ut av de ansatte (tekniker sender skjema til ansatte som så leveres parkering)
  • Utlevert brikke skal kun benyttes til tjenestebilen
  • Strømforbruket  kan sees per lader og anlegg digitalt
  • Lovpålagt ukentlig visuell kontroll av alle ladere (dokumenteres i excel) Sharepoint arbeidsrom/ mappe for Elbil 
  • Lovpålagt årlig kontroll av eksternt godkjent installatør (rapport lagres i sharepoint) Sharepoint arbeidsrom/ mappe for Elbil 
  • Reparasjoner ved behov:
    • Meldes enten inn via brukere eller via systemet (automatisk generert feilmelding).
    • Feilmelding kan en elliminere ved å fjernstyre (firmaet løser noen feil selv).
    • Firmaet sender mail til post parkering ved feil de ikke kan rette selv. Parkering retter da feil.
    • Om ikke parkering kan rette feilene, rekvirerer parkering en montør eller IT.

 

7. Utfasling av elbil lader - (Ansvarlig: Alle teknikere i Drift og anlegg)

  • Avbestille abbonement hos Agder Energi
  • Ledninger fjernes frem til AE sitt skap (montør)
  • Demontere andre deler av anlegg
  • Vurdere gjenbruk av anlegg til andre steder
  • Oppdatere app om relevant

 

Definisjoner

  • En ladestasjon er en offentlig tilgjengelig anordning for overføring av elektrisk energi til elbiler og ladbare hybridbiler. En ladestasjon kan kalles en hurtigladestasjon når den kan lade med en effekt på minst 22 kW. Hurtiglader har effekt 43KW eller mer. En ladestasjon kan per 2020 lade biler med en effekt på opptil 250 kW.

 

Vedlegg og referanser