Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at ansatte i Parkeringsenheten skal vite hvilke oppgaver og ansvar ulike ansatte har knyttet til ladestasjoner for elbil.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder alle ansatte i Parkeringsenheten som jobber med planlegging av nye el bil ladestasjoner, igangsetting, drift og eventuell ufasing.
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver har ansvaret for at rutinen fins, skal informere ansatte om at rutinen fins og skal invitere ansatte til forbedring av den. Ansatte har ansvar for å følge rutinen.
Beskrivelse
1. Behov meldes fra følgende mulige kilder
- Kommunens tjenestebiler (skjema) meldes av enhetsleder/ avdelingsleder
- Nybygg og større modifiseringer, se prosjektprosessen her Hovedprosessene i Parkeringsenheten
- Ettermontering av el ladere ved eksisterende kommunale bygg. Husk at byggforvalter må involveres tidlig så en kan sjekke ut hvor strømmen kan hentes fra
- Husk regel for vilkårsparkering der en viss prosentandel av tilgjengelige p plasser skal ha lader for elbli (se framtidig parkeringsstrategi)
- Tilrettelegging for taxinæringen - der flere går over til elbil (se framtidig parkeringsstrategi)
- Behov for samkjøring med aktuelle gatebruksplaner/skiltplaner i forhold til lading - nødvedning med samarbeid med veieier (se framtidig parkeringsstrategi)
- Behov meldt i utbyggingsplanen, inkludert behov for lading ved offentlige bygg som nye skoler, sykehjem med mer.
2. Vurdere: Finaniserinig ok? Budsjett på plass? Reguleringsforhold ok?
- Finanisering må på plasss før en kan gå videre og starte et prosjekt.
- Sjekk reguleringsforhold ok?
- Ladestasjoner på under 50 kW som plasseres i tilknytning til parkeringsplasser, trengs ikke å søkes om jf unntak i SAK10 § 4-1. Større ladestasjoner må søkes om, eller kommunen må unnta tiltaket fra søknadsplikt. Se rundskriv H-4/21.
3. Prosjekt starter: Plan før utførelse
- Avtale med bestiller om ønsket kapasitet (informere om effekt fra 3,6 kW, 7,2 kW, 22 kW (400V), hurtiglader (fra 50 kW), lynladere (over 150kW) )
- Grunneier: Ikke kommunal? Gå i dialog med grunneier og planlegg med ekstra tid for å få avtale (leie, eie) i havn. Vi må minst ha avtale med 10 års leieperspektiv dersom større investeringer.
- Kontakte byggforvalter, installatør og IT enheten for befaring
- Befaring gjennomføres og en blir enige om en plan for gjennomføring.
- Montøren henvender seg til Glitre ang tilgang på tilstrekkelige effekt? Om nei, kan prosjektet risikere å bli stoppet
- Dersom en må grave langt til nærmeste trafo, kan også dette stoppe prosjektet av kostnadsmessige årsaker
- Mottar et skriftlig tilbud fra Glitre nett som en må ta stilling til
- Lage totalt kostnadsestimat og bestemmer om en skal gå videre (avdelingsleder Drift og vedlikehold)
4. Utforming av ladestasjonene sett opp mot universiell utforming
Lov om likestilling og forbud mot diskriminering - kap. 17 Universiell utforming:
Offentlige og private virksomheter rettet mot allmennheten har plikt til universell utforming av virksomhetens alminnelige funksjoner.Med universell utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene, slik at virksomhetens alminnelige funksjoner kan benyttes av flest mulig, uavhengig av funksjonsnedsettelse. Plikten gjelder ikke utforming eller tilrettelegging som innebærer en uforholdsmessig byrde for virksomheten. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på
a) |
effekten av å fjerne barrierer for personer med funksjonsnedsettelse |
b) |
om virksomhetens alminnelige funksjoner er av offentlig art |
c) |
kostnadene ved tilretteleggingen |
d) |
virksomhetens ressurser |
Parkeringsenheten vil framover forsøke å få til universell utforming dersom dette er fysisk mulig.
Sikkerheten har større fokus på våre hurtigladere.
Da det har vært nødvendig å etablere sperrestolper, for å unngå påkjøring.
En forhøyning av fundamentet kan av og til være nødvendig for unngå vanninntrenging.
Lenke nasjonal ladestrategi
Lenke universell utforming av ladestasjoner
5. Utføring
- Sjekk at det er nok brikker tilgjengelig på lager
- Bestille ladeenheter (ca. 6 ukers levering)
- Egen måler installeres - (Husk reistrering av nr og anleggsadresse) Husk Overføre til rett Strøm leverandør.
- Alle ladepunkt må ha nettverk via skysystem eller tilgjengelig nett avhengig av leverandørens løsning
- Noen leverandører krever GPRS simkort
- Kontakt IT i kommunen ved behov
- Se til at alle eksterne involverte har rammeavtale eller er kommunens ansatte
- Elektro på rammeavtale ser til at Glitre nett leverer iht. tilbud mottatt
- Parkeringsenheten bestiller ingeniørvesenet produksjon til gravearbeid, legging av trekkerør til kabler og å støpe fundament
- Ansatte fra Parkeringsenheten kan montere ladeenhetene selv
- El montøren kopler til og setter på strøm
- Parkeringsenheten sine ansatte sikrer at bruksanvisning monteres opp på hver lader
- Parkeringsenheten sine ansatte sikrer at lokalt nummer på hver ladeboks. Lokalt nummer vises i baksystem, og refereres til f.eks. dersom avvik (eksempel: Kpl 1234)
- Anlegget driftsettes i samarbeid med tekniker (IP adresse) og leverandør av baksystemet / styringssystemet for elbilladere
6. Drifting av parkeringsenheten
- Sikre at ladere blir registrert i appen til leverandøren
- Tjenestebiler: Brikke må koples til enheten. Brikken signeres ut av de ansatte (tekniker sender skjema til ansatte som så leveres parkering)
- Utlevert brikke skal kun benyttes til tjenestebilen
- Strømforbruket kan sees per lader og anlegg digitalt
- Lovpålagt ukentlig visuell kontroll av alle ladere (dokumenteres i excel som er lagret i Sharepoint - Drift og vedlikehold)
- Lovpålagt årlig kontroll av eksternt godkjent installatør (rapport lagres i sharepoint - Drift og vedlikehold)
- Reparasjoner ved behov:
- Meldes enten inn via brukere eller via baksystemet (automatisk generert feilmelding).
- Feilmelding kan en elliminere ved å fjernstyre (firmaet løser noen feil selv).
- Firmaet sender mail til post parkering ved feil de ikke kan rette selv. Parkering retter da feil.
- Om ikke parkering kan rette feilene, rekvirerer parkering en montør eller IT.
- Faktura behandling
- Baksystemer, Backoffice, diverse skjemaer
7. Utfasing av elbil lader
- Avbestille abbonement hos energileverandør - i baksystem
- Ledninger kan fjernes frem til Glitre sitt skap/ trafo (montør)
- Demontere andre deler av anlegget ved behov
- Vurdere gjenbruk av anlegg til andre steder - lagres
- Oppdatere app'er om relevant - (ulike kart og leverandører)
- Avslutte relevante abonementer
Definisjoner
- En normallader er en ladestasjon som kjennetegnes med en effekt på 3,6 - 22 kW.
-
En hurtiglader kjennetegnes ved at den har høy effekt på 30-150 kW og at den har en fastmontert ladekabel. Det vil si at du bare trenger å kjøre inntil disse ladestasjonene, plugge i ladekabelen som er plassert i ladestasjonen og starte ladingen via app eller på automaten.
-
En lynlader er betegnelsen på en elbil-lader som gir fra 150 kW effekt på 400V eller 800V spenning. En lynlader kan være raskere i bruk enn en hurtiglader, men dette forutsetter blant annet at bilen din kan håndtere effekten og at temperaturen på batteriet og i lufta er gunstig.
-
Forskjell på offentlige ladere og ladere for kommunens tjenestebiler, er at tjenestebilene benytter brikke
Vedlegg og referanser