Hensikten med dette dokumentet er å sikre at eiendommer i Kristiansand kommune adresseres på en lett og forståelig måte slik at alle kan finne frem til rett bygning.
Dette dokumentet gjelder for ansvarlige for tildeling av adresser i Avdeling for geografisk informasjon.
Leder for geografisk informasjon, har ansvar for at rutinen gjennomføres. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Ansatte skal følge den.
Tildeling av gatekode
Adressekoder tildeles fortløpende og føres inn i regneark i Sharepoint. Adressekoder nye.xls (sharepoint.com)
For veinavn som behandles sammen med reguleringsplan gjøres dette etter at planen er vedtatt av bystyret.
Tildeling av adresser og bolignummer
En adresseenhet får tildelt adresse til den veien den har godkjent kjøreadkomst fra. Adresser tildeles med partall på høyre og oddetall på venstre side av veien, sett fra veiens startpunkt.
Utenfor tettbygd strøk gis det husnummer etter avstandsprinsippet, det vil si antall 10-meter fra veiens startpunkt til adressen, eller der hvor adkomstveien til adressen tar av fra hovedveien. Eksempelvis er adkomst til husnummer 183 cirka 1830 meter fra veiens startpunkt og på venstre side av veien.
Ved tildeling av adresser som vedtas samme med reguleringsplan er det viktig å se på bestemmelser i reguleringsplanen, slik at tomter som kan ha flere boenheter tildeles et tilstrekkelig antall adressenummer. Hver ytre inngang skal ha eget adressenummer.
Kristiansand kommune tildeler adressenummer og utfører omadressering administrativt. Eier, fester og tiltakshaver av bygning/eiendom må selv bekoste oppsetting av adressenummerskilt.
Ved adresseendringer får berørte eiere, festere og ev. leiere tilsendt brev med forslag til nye adresser samt kart med adresseforslaget. Det gis en frist på 2 – 3 ukers for å kommentere forslaget. Etter at kommunen har gjort sin vurdering skal det sendes vedtak til de berørte. Adressetildeling gjennomføres først etter minst 4 uker da det er 3 ukers klagefrist.
Bruksenhetsnummer (tidl. bolignummer)
Alle boliger har i tillegg til adresse også et bruksenhetsnummer. I hus med flere boenheter har hver enhet eget bruksenhetsnummer. Tidligere fikk hver bruksenhet tilsendt adressemerke med bruksenhetsnummer som skulle plasseres på eller ved siden av døra, men slike merker sendes for tiden ikke ut.
Bruksenhetsnummeret består av en bokstav og fire tall. Bokstaven og de to første tallene angir hvilken etasje leiligheten ligger i, og de to siste angir leilighetens nummer i etasjen, regnet fra venstre mot høyre.
Eksempel: H0201. H står for hovedetasje, 02 står for andre etasje og 01 står for første boenhet til venstre for trappen når en kommer opp i denne etasjen.
Klage på adressering
Tildeling av offisiell adresse er å betrakte som et enkeltvedtak Det er derfor anledning til å klage på tildelingen (Matrikkelforskriften § 22).
Klageberettigede kan klage på selve nummertildelingen eller på den tildelte atkomsten. En slik eventuell klage stiles til Statsforvalteren og sendes Kristiansand kommune på e-post eller som brev. Klagefrist er 3 uker fra vedtaket er mottatt.
Valg av adressenavn er et politisk vedtak, og kan derfor ikke påklages.