Hensikten med dette dokumentet er å gi veiledning i drift av kommunekart. Dokumentet forklarer rutiner for vedlikehold av kartløsningen og med hvilket tidsintervall de skal utføres. Komplette interne rutiner drift av kommunekart lagres hos Avdeling for geografisk informasjon.
Dette dokumentet beskriver ansvar for drift av kommunekart i Avdeling for geografisk informasjon.
Superbruker skal meld fagansvarlig om feil og mangler løpende, fagansvarlig skal ha kontakten med leverandør og IT
Leder for geografisk informasjon, har ansvar for at prosedyren gjennomføres. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Ansatte skal følge den.
Aktuelle kartdata skal overføres til Norkarts web-hotell hvert døgn via programmet GisLine Server Klient. Dette programmet er lokalt installert hos rådgiverne.
Hver arbeidsdag skal det sjekkes at denne jobben er kjørt uten feil.
Ukentlig bør det sjekkes manuelt at kritiske kartlag tegnes opp korrekt.
Være obs på data som ikke overføres daglig. Dette gjelder spesielt kommuneplan, kommunedelplaner og FKB-data, som oppdateres sjelden. Hvilke kartlag som overføres styres via et eget GIS-prosjekt (Gisline_Web.gis).
Oppsett av kommunekart gjøres via Norkarts «tjenestepanel», et webbasert grensesnitt. Dette administreres av dedikerte ansatte i enheten.
Her styres også tilgang til Kommunekart proff og hvem som skal ha adgang til å se hjemmelsforhold.
Ekstern support av alle systemene får man via Norkarts kundesenter: https://kundesenter.norkart.no/