Hensikt
Hensikten med dokumentet er å sikre at Kristiansand kommune til enhver tid har et oppdatert offentlig kartgrunnlag til bruk i plan- og byggesaksbehandling og andre offentlige og private formål. Dette er kommunene pålagt etter lov og forskrift.
Avdeling for geografisk informasjon tilrettelegger data fra Det offentlige kartgrunnlaget (DOK) for bruk i Kristiansand kommunes datasystemer.
Gjelder for
DOK-dataansvarlig i Avdeling for geografisk informasjon
Ansvar for gjennomføring
Leder for geografisk informasjon, har ansvar for at prosedyren gjennomføres. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Ansatte skal følge den.
Beskrivelse
- Følge med på endringer i DOK-data på Kartverkets hjemmesider
- Undersøke og kvalitetssjekke nye datasett som dataeier legger ut
- Sjekke om det finnes WMS-tjenester for disse datasettene
- Eventuelt laste ned SOSI-data fra Geonorge og kontrollere kvaliteten på disse
- I Kartverkets oversikt godkjenne de datasett som brukes i Kristiansand kommunes saksbehandling og forvaltning
Definisjoner
- DOK: Det offentlige kartgrunnlaget er en samling av detaljerte topografiske geodata og et nærmere definert utvalg av tematiske geodata som er tilrettelagt for bruk i plan- og byggesakspriosesser og andre offentlige og private formål. Kartverket har ansvar for å tilgjengeliggjøre oppdaterte DOK-data fra nasjonale produsenter/eiere på Geonorge
Vedlegg og referanser