Tiltak ved skolefravær
Kartlegging av årsaker, både utløsende og opprettholdende, gir viktig informasjon med tanke på å velge riktige tiltak. Det er spesielt viktig å få tak i elevens opplevelse, og vurdere hva som er til elevens beste . Det er også viktig at noen tiltak iverksettes allerede fra første dag slik at kartleggingsprosessen ikke står til hinder for handling.
For at man skal lykkes med tiltakene, er det av avgjørende betydning at alle involverte samarbeider og støtter opp om avtalte tiltak. Tiltakene må være så konkrete og avgrensede at de er oppnåelige for eleven. Det må avklares hva som skal prøves ut, hvem som har ansvar for det som skal iverksettes og hvilke frister man har på utprøvingen. Tiltakene nedtegnes i stafettlogg eller aktivitetsplan (standardtekst i P360), og skal evalueres i møte med elev, foresatte og evt. andre instanser senest innen 14 dager. Evaleringen nedtegnes i stafettlogg eller i evalueringsskjema (standardtekst i P360).
Trygghet og forutsigbarhet - Tilrettelegging og tett voksenoppfølging i ustrukturerte aktiviteter som friminutt, utedag, idrettsdag o.l. - Gi eleven bedre kontroll på skolehverdagen, med god informasjon på forhånd om hva, hvor, hvem og hvordan. - Egen dagsplan - Faste møter med kontaktlærer for å skape oversiktlighet. - Møte eleven i skolegård eller avtalt sted for å følge til klasserom. - Utarbeide arbeidsavtaler om faglige forventninger. - Sikre at alle lærere er informert og samkjørt. - Unngå uforutsigbare undervisningsopplegg. - Sikre at både skolen og foresatte er samkjørte i forventninger . .
Sosiale relasjoner - Nøye gjennomtenkt plassering, gruppesammensetninger, osv. - Koble eleven til medelever - Sørge for at eleven har noen å gå med til og fra skolen - Styrke elevens posisjon i klassen; aktiviteter eleven liker og mestrer - Er eleven fraværende; besøk av klassevenner, digitale møter, sms, brev fra klassen e.l. - La eleven møte venner etter skolen, selv om eleven ikke har vært på skolen - Aktiviteter i friminutt f.eks trivselsaktiviteter, faddergrupper, åpen gymsal, spillgrupper e.l. - Klassebytte - Samarbeid med foreldre om voksenstyrte aktiviteter utenfor skoletid.
Fellesskap - godt klassemiljø -Tydelig og varm klasseledelse - Økt fokus på fellesskapsbyggende undervisning - Sosiale aktiviteter, f.eks introduksjonsopplegg ved skolestart, aktivitetstilbud i friminutt, klasseturer, prosjekter, grupper for elever som strever sosialt mm. - Arbeidet med sosial kompetanse - Involver elevene i å lage klasseregler - Arbeid med digital kompetanse og dømmekraft - Endre plassering i klasserommet og sørge for gjennomtenkt gruppeinndeling (voksenstyrt) - Holde oversikt over klassemiljø gjennom jevnlige undersøkelser - Oppfordre foreldrekontakt og foresatte til å organisere sosiale aktiviteter utenom skolen . .
Styrke voksenrelasjoner - Utnevn er trygghetsperson som skal ha hovedoppgaven med å bygge god og trygg relasjon til eleven. - Legge opp til samtaler og aktiviteter der man blir kjent med positive sider av eleven og styrer unna problematiske temaer. - Skape kontakt og tillit. Vise eleven at hen er betydningsfull og at noe mangler når hen ikke er på skolen/ i klassen. - Faste samtaler med eleven og kontaktlærer (gjerne daglig eller ukentlig og på fast tidspunkt) - Fast person som tar imot eleven om morgenen, eventuelt henter eller ringer om eleven ikke kommer. - Samtaler med helsesykepleier, rådgiver, sosiallærer, eller annen. - Gi mulighet til kommunikasjon med kontaktlærer i skriftlig form (mail, sms, chat e.l.) dersom muntlig kommunikasjon er vanskelig. Spesielt viktig i forbindelse med overganger etter ferier o.l. - Dersom eleven er helt fraværende fra skolen, kan kontaktlærer eller annen voksen besøke eleven hjemme som et ledd i kartleggingen/ tilbakeføringsplanen.
Tilbakeføring - Enighet om arena for tilbakeføring - Fremheve hensikten med å være på skolen eller gjennomføre annen hensiktsmessig aktivitet gjennom daglig aktivitet på skolen/ tilrettelagt arena - Veilede og trygge foresatte i at det beste for eleven er å være på skolen/den aktuelle arenaen - Sørge for at skolesituasjonen virkelig er trygg for eleven - Tilby foresatte (og elev) informasjon om engstelse og eksponering der dette er en medvirkende årsak til fraværet/vegringen - Gradvis tilbakeføring etter individuelt tilpasset plan. Planen må være konkret og målbar. - Hente eleven hjemme - Relasjonsbyggende aktiviteter med trygghetsperson, hjemme, utenfor skolen eller på skolen. - Daglig kontakt mellom en trygghetsperson på skolen og eleven, oppmøte hjemme, sms, telefon, meet e.l.
Faglige tilpasninger - Fokusere på fag som eleven mestrer og sørge for faglig tilrettelegging og støtte - Sørge for oppgaver som virker overkommelige for eleven - Arbeide med individuelle målsetninger og vektlegge personlig utvikling, fremfor sammenlikning med andre. - Eleven får mulighet til selv å påvirke arbeidsmengde - Permanente eller midlertidige fritak fra krav - Fritak fra lekser - Tilpasset prøver, muntlig, skriftlig, digitalt, eget grupperom, lengre tid, e.l. - Vurderingssituasjoner i trygge rammer - Fjerning av enkelte evalueringssituasjoner i avgrenset periode - Gi eleven mulighet til å påvirke frister for innleveringer, prøver o.l - Mulighet til å ta prøver/ levere innlevering på nytt for å forbedre karakter - Mulighet for å få vurdert arbeid underveis for så å få karakter til slutt - Fritak fra karakterer eller avvik fra kompetansemål og/eller fag- og timefordeling for trinnet (PPT) - Alternativ opplæringsarena (PPT) - Kortere skoledag - Flere pauser i løpet av skoledagen
I hjemmet - Skolen har ansvar for å bygge god relasjon og tillitt med foresatte - Veiledning og støtte til foresatte (ekstra oppfølging fra skole, helsesykepleier, familieveileder eller barnevern) - Søke bistand fra eksisterende nettverk, familie, venner, naboer e.l. - Avklare hvilket «press» foresatte skal legge på eleven, f.eks i samarbeid med fastlege, helsesykepleier, abup, barnevern e.l. - Krav til skolearbeid om eleven er hjemme - Opprettholde gode rutiner; leggtid, stå opp, frokost o.l. selv om barnet ikke går på skolen. - Hjelp til å komme seg til skolen, bli kjørt, fulgt e.l. (må vurderes konkret i den enkelte sak hvem som skal være ansvarlig.) - Fjerne opprettholdende faktorer, digitale plattformer, hyggelige aktiviteter på dagtid osv. - Hjemmeundervisning er kun anbefalt en kort tid, da redselen for å gå på skolen kan øke.
Langvarig og alvorlig skolefravær - Samarbeid og veiledning fra støtteapparat (PPT, familieveileder, skolehelsetjeneste, fastlege, spesialisthelsetjenesten, barneverntjenesten mm.) Behov for individuell plan og koordinator må vurderes. (Barnevern/helse sin oppgave.) - Alternativ opplæringsarena - Foreldreveiledning - Kjernegrupper - Terapi og behandling - Eksponeringstrening - Hjemmeundervisning - Delvis fritak/fritak fra opplæringsplikten