Instruks: Hvis det skal utføres arbeid som kan innebære særlig fare for liv eller helse, skal det utarbeides en skriftlig instruks om hvordan arbeidet skal utføres og hvilke sikkerhetstiltak som skal iverksettes. En instruks skal ikke fravikes.
Mål/Hensikt |
Kristiansand kommune må kunne gi nødvendige tjenester også i situasjoner med sviktende forsyninger av varer og tjenester.
Ansvar |
Kommunalsjefene har et særskilt ansvar for planlegging og iverksetting av tiltak som sikrer kommunens innbyggere nødvendige varer og tjenester for å ivareta beredskapsverdiene (Liv/helse, ytre miljø, materielle verdier og omdømme) i den rekkefølgen.
Ved alvorlig og/eller langvarig svikt i forsyninger vurderes etablering av kriseledelse.
Hvordan |
Forsyningssvikt i samfunnet kan hurtig bli utfordrende, og medføre trussel mot liv og helse.
Det er derfor svært viktig med forberedelser og planlegging for å sikre leveranser der det er mulig.
Det må iverksettes informasjonstiltak til befolkningen/samfunnet med formål å sikre at det ikke forekommer hamstring av produkter. Hamstring vil kunne forverre situasjonen.
Mangel på | Beskrivelse | Kontaktpunkt/referanse | |
Elektrisk kraft |
Kan ramme samfunnet hardt, spesielt ved lave temperaturer (høst, vinter, vår). Kommunen i samarbeid med Å-energi og statsforvalter har utarbeidet egen prioriteringsliste over kommunale objekter som har enten prioritet for liv og helse (1), viktige samfunnsfunksjoner (2) eller næringsinteresser (3). AU i samarbeid med SF og Å-energi vil kunne bidra til å prioritere viktige strømobjekter i en situasjon med mangel og utfall på kraft over tid. Kommunikasjon ut til publikum må i en slik situasjon være koordinert med Å-energi. |
Se tiltakskort i plan for overordnet kriseberedskap: |
|
Drikkevann | Bortfall av vannforsyningen kan gi driftsproblemer for ulike kommunalområder, og for samfunnet for øvrig. Må vurderes etablering av alternativ vannforsyning. Ved utfall i deler av kommunen, ved forurenset drikkevann eller andre årsaker til at vannforsyningen ikke kan benyttes må det sikres alternative drikevannsreserver til tjenester og publikum. Arbeidsutvalget for krisehåndtering (AU) kan bidra til å koordinere dete ved store eller alvorlige hendelser. Det må sikres kommunikasjon og rådføring ut til publikum om hvor og hvordan de kan anskaffe drikkevann. Det må antas at butikker går tom for flaskevann etter kort tid. |
|
|
Mat |
Ved forsyningssvikt av matvarer vil det raskt kunne bli nasjonal krise. Sentrale myndigheter vil da koordinere og prioritere arbeidet med å sikre nødvendige leveranser. Kristiansand kommune iverksetter og administrerer de tiltak som besluttes gjennomført. Ferskvarelagre vil kunne påvirkes ved bortfall av elektrisk kraft. Kommunikasjon i en slik situasjon må være koordinert med SF, øvrige kommuner i regionen. |
Statsforvalteren vil kunne samordne regionale etater og kommuner. Videre følge opp vedtak om rekvirering og prioritering av tilgejngelige matreserver dersom det er hjemmel for det.
|
|
Drivstoff |
Drivstoffpumper vil ikke fungere ved bortfall av elektrisk kraft. Ved leveringsproblemer øker faren for hamstring av drivstoff. Kristiansand kommune må sikre seg tilstrekkelig mengde drivstoff til å kunne levere de nødvendige tjenester til publikum. I tillegg må det sikres tilstrekkelig mengde drivstoff til å opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner og infrastruktur, herunder også opprettholdelse av prioriterte busslinjer. Så raskt som mulig etablere forbindelse med drivstoffleverandører og sikre leveranser av drivstoff for prioriterte tjenester. Beredskapsavtaler bør inngås i forkant. Ved nasjonal svikt i drivstoffleveranse må behovet for å bli prioritert snarest meldes til Statsfovalteren med anmodning om at nødvendig drivstoff rekvireres. Kommunikasjon i en slik situasjon må være koordinert med SF, øvrige kommuner i regionen. |
Statsforvalteren vil kunne samordne regionale etater og kommuner. Videre følge opp vedtak om rekvirering og prioritering av tilgjengelige matreserver dersom det er hjemmel for det. |
|
Medikamenter |
Ved brudd på transportveier, tilbud- eller produksjonssvikt av et eller flere viktige legemidler tømmes legemiddellagre svært raskt. Ofte i løpet av få dager.
|
Se delavtale 11 med SSHF. |
|
Personell | Ved personellmangel pga. høyt sykefravær, streik, krevende situasjon som krise og katastrofer med mer, må enn ta i bruk ulike innfallsvinkler forutsatt hva som er jurdisk mulig i situasjonen:
|
Arbeidsgivergruppen for sterikeberedskap. Personellbanken aktiveres ved behov og prioriterte innmeldte ressruser fordeles. |
Samfunnets kritiske funksjoner
Vedlegg vil være skjemaer eller annet innhold som direkte er knyttet til prosedyren.
Referanser kan være kilder som har blitt brukt til å skrive dokumentet, veiledere eller andre dokumenter som har relevans for dokumentet.