Sjekkliste 3 - Innkomstsamtale Bolig med bemanning og omsorgssenter v. 1.6

 

  Når:

  Samtalen er ca.14 dager etter innflytting

  Ansvarlig:

  Primærkontakt og sekundærkontakt

  Deltagere:

 

  • Primærkontakt. Eventuelt sekundærkontakt, teamkoordinator, avdelingsleder eller annen ansatt i tillegg.
  • Beboer
  • Beboers pårørende, dersom beboer ønsker dette.
  • Sykehjemlegen ( for beboere på sykehjem)

 

 

 

  Del 1: Forberedelse til samtalen

  Kartlegginger og registreringer

  •  Normal NEWS
  • Trykksårrisiko (Braden)
  • Fallrisiko (Stratify)
  • Ernæringskartlegging
  • LMG kartleggingsskjema

  Profil

  • Sjekke at informasjon i Profil er tilstrekkelig og oppdatert

 


OBS: dersom det som kommer fram i samtaler er dokumentasjonspliktig MÅ det opprettes og skrives et journalnotat

 

 Del 2: Innkomstsamtale

 Oppgave

 Kommentarer

 Huk av

«Hva er viktig for deg?»

 

  • Min livshistorie: eget ark brukes som utgangspunkt for samtalen

Her er også sentrale punkter ift "Hva er viktig for deg?": Dokument «Sikre tros- og livssynsfrihet for mottakere av helse og omsorgstjenester- samt ivaretakelse av eksistensiell og åndelig omsorg», ID 3071 - EQS (extend.no)

 

Nærmeste pårørende

  • Noe nytt? Presiseringer?
  • Det gis informasjon til næreste pårørende. Nærmeste pårørende informerer øvrige pårørende

 

Forventninger

  • Til personalet
  • Til beboer og pårørende
  • Får du den informasjonen du har behov for?

 

 

Behandlingsnivå

  • Hva slags tanker har beboer omkring behandlingsnivå ved forverring/sykdom
  • Ved livets slutt: er det ønske om kontakt med representant fra tros- eller livssynssamfunn?

 

Hverdagsmestring  - prinsipper for å klare mest mulig selv

  • Hva mestrer beboeren selv?
  • Samtale om viktigheten av å opprettholde funksjonsnivå, og hvordan dette kan gjøres

 

 

Aktiviteter – interesser

 

  • Preferanser om deltakelse
  • Ønsker om å være med på aktiviteter
  • Kulturrullatoren/ andre faste tilbud
  • Tro og livssyn: medlemskap, ønsker om kontakt, deltakelse på gudstjenester
  • Andre vaner / tradisjoner. Eks daglige rutiner: Har du spesielle skikker i forbindelse med mat/måltider? Lesing av tekster/bønn? Pleier du å synge/høre på musikk? Hvilke høytider feirer du? Pynting/mattradisjoner/faste
  • På omsorgssenter: Informere om frisør, fotpleie, tannlegebesøk

 

 

 

 

Hva ønsker/kan pårørende bidra med?

 

  • Handling
  • Følge
  • Sosialt samvær
  • Vask

 

Avklare behov for praktisk bistand (omsorgsbolig)

  • Informasjon om hva praktisk bistand innebærer, hvordan søke om det, og avklare rollefordeling
 

Leiligheten /rommet – hvordan fungerer

dette?

  • Avklar hva som er hensiktsmessig møblering med hensyn til forflytning, hjelpemidler o.l.
  • Hvordan gjøre det personlig med bilder, album etc.
  • Anbefaler ikke tepper
  • Om nødvendig informere om rutine for ønske om bytte av institusjonsplass

 

 

Oppfølging av kartlegginger

 

  • Samtale om resultat og eventuelle tiltak i forhold til risikoområdene: ernæring, fall, trykksår osv. 
 

Økonomi og post/regninger

  • Avklare rutiner for innkjøp, regninger og evt. behov for kontanter
  • Innhente informasjon om hvem som har hatt ansvar for økonomiske forhold før innflytning
  • Dersom beboer selv ikke kan ivareta sine økonomiske interesser, informer om mulighet for å søke om økonomisk verge

 

Spørsmål fra beboer/pårørende?

  • Får du den informasjonen du har behov for?

 

 

 

Videre kontakt 

  • Informer om avdelingens rutiner angående videre kontakt
  • Informer om oppfølgingssamtale innen et halvt år

 

 

 

 

 

 

 Del 3: Etterarbeid etter innkomstsamtalen

Oppdatere profil

  • Sammenfatninger
  • Tiltaksplaner
  • Kontaktpersoner
  • IPLOS
  • Hovedkort
  • Oppdatere legemiddelkort

Avklare HLR-status med fastlege/ tilsynslege

  • OBS notat

Se Hjerte- /lungeredning (HLR)- avklaring av HLR-status https://kristiansand.extend.no/cgi-bin/document.pl?pid=nyekristiansand&DocumentID=4922