Fakturering for tvangsmulkt og overtredelsesgebyr - prosedyre for v. 1.0

Hensikt

Formål med denne rutinen, er å beskrive hvordan fakturere i disse spesielle sakene.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte som arbeider med fakturering av tvangsmulkt og overtredelsesgebyr. Det er saksbehandler som skal utføre oppgavene. 

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver har ansvaret for at den beste praksisen til en hver tid er reflektert i denne prosedyren.

Arbeidsgiver har videre ansvar for ar prosedyren er kjent. Ansatte skal følge den.

 

 

Beskrivelse

 

 

For fakturering av tvangsmulkt gjelder:

  1. Pålegget sendes ut med frist for retting eller søknad. Saksbehandler følger opp saken ift. satte frist, fakturaavd. (Renate) sender ikke ut faktura før saksbehandler gir beskjed om at faktura skal effektueres.
  1. Når frist er utgått og i de tilfeller det ikke er innkommet bekreftelse på at tiltaket er rettet eller omsøkt, skal saksbehandler informere fakturaavd. om at innkreving av mulkten skal igangsettes.
  1. Engangsmulkt innkreves første dag etter frist i pålegget, løpende dagsmulkt innkreves med termin ukentlig (7 dager).
  1. Dersom søknad eller bekreftelse på retting/tilbakeføring mottas skal saksbehandler gi beskjed til fakturaavd. om at tvangsmulkten skal stanses.

 

For fakturering av overtredelsesgebyr gjelder:

  1. Når det er vedtatt ileggelse av overtredelsesgebyr sendes vedtaket til fakturaavd. for innkreving samme dag. Dette da gebyret må betales selv om det blir påklaget, det kan dog gis utsatt iverksetting etter begjæring, jf. fvl § 42.
  2. I de tilfeller hvor klage fører til oppheving/omgjøring eller endring av størrelse på gebyret skal saksbehandler kontakte fakturaavd for tilbakebetaling.

 

Definisjoner

Tvangsmulkt etter pbl. § 32-5  er en sanksjon som nyttes for å få gjennomført pålegg. 

Forelegg og tvangsmulkt retter seg mot en eventuell fremtidig situasjon, en eventuell fristoversittelse, og kan avverges ved å oppfylle pålegget innen fristen. Tvangsmulkt skal forhåndsvarsles, og kan ilegges i samme vedtak som rettingspålegget eller i eget vedtak senere. Tvangsmulkt ilegges som et engangsbeløp, en løpende mulkt eller en kombinasjon av engangsbeløp og løpende mulkt, jf. pbl. § 32-5. Tvangsmulktens form og størrelse fastsettes på grunnlag av en konkret vurdering i den enkelte sak.

Vedtak om tvangsmulkt skal begrunnes både når det gjelder hvorfor den ilegges og hvorfor beløpets størrelse er fastsatt slik det er gjort. Begrunnelsen skal reflektere de momentene som er nevnt i pbl. § 32-5. Dess mer alvorlig overtredelsen er desto større beløp bør fastsettes. Det skal ved utmålingen av tvangsmulkt tas særlig hensyn til graden av eventuell uaktsomhet, grovheten av bruddet og mulige fordeler av overtredelsen i motsetning til ved pålegg etter § 32-3 og selve ileggelsen av tvangsmulkt, som ikke stiller krav om skyld. Tvangsmulkten må settes så høyt at den oppfordrer til rettidig oppfyllelse av pålegget. På den annen side skal den ikke ramme urimelig hardt.

 

Vedlegg og referanser