Smittevernrutiner ved utbrudd av luftveisinfeksjoner i kommunale sykehjem v. 1.5

Mål/Hensikt:

  • Hindre videre smittespredning av luftveisinfeksjoner ved utbrudd.

Definisjoner: 

Ansvar: 

  • Ledelsen har ansvaret for å iverksette smittevernrutiner på sin avdeling og kan evt kontakte hygienesykepleier ved behov for råd og veiledning. 
  • Smittevernkontakt/ansvarlig sykepleier har ansvar for gjennomføring og oppfølging av smittevernrutiner i enheten.
  • Alle ansatte skal følge vedtatte smittevernrutiner. 
  • Kommuneoverlegen og smittevernoverlegen varsles om utbruddet på e-post, dette for at utbrudd skal varsles i Vesuv.

Oppfølging av beboere på sykehjem

Isolering

Beskyttelse:

  • Ansatte som skal stelle, undersøke, behandle eller ha annen kontakt nærmere enn 2 meter med beboere som er isolert skal benytte munnbind, øyebeskyttelse, smittefrakk og hansker.
  • På- og avkledning av beskyttelsesutstyr bør skje i forgang til enerommet. Ved bruk av enerom uten forgang, må det gjøres en vurdering av om på- og avkledning bør gjennomføres like innenfor, eller rett utenfor, døren til rommet.

Beboere som er isolert:

  • Isoleres på enerom, helst med eget bad og toalett. Testes for covid-19, det anbefales også å teste for andre relevante luftveisagens. 
  • For beboere som ikke er i stand til å holde seg på rommet, f.eks. pasienter med demens som vandrer, bør andre tiltak vurderes.
  • Det må tydelig markeres smitteregime på døren til enerommet.
  • Beboere bør i minst mulig grad forlate isolatet. Må de likevel forlate rommet, bør de benytte munnbind.
  • Begrens antall ansatte som går inn til beboer. Alle ansatte som går inn til beboeren skal være opplært i de smitteverntiltak som foreligger, dette gjelder også annet nødvendig personell.
  • Isolerte beboere må observeres, og lege kontaktes ved behov.  
  • Varighet av isolering vurderes i samråd med lege.
  • Se også 6.1 Isolering 

 

Praktisk gjennomføring på sykehjem med fellesarealer ved utbrudd: 

  • I en utbruddsituasjon er det viktig at alle beboere og ansatte.
    • forsøker å holde avstand så langt det er mulig, evt bruker munnbind og øyebeskyttelse
    • er årvåken for utvikling av symptomer på covid-19
  • Ansatte bør bruke munnbind og øyebeskyttelse i kontakt med beboere inntil utbruddet er over. 
  • Forebyggende bruk av munnbind vurderes, og tas på før man går inn i avdelingen som er berørt. 
  • Ved utfordrende atferd pga demens eller sykdom som gjør det vanskelig å isolere smittede beboere, bør man vurdere andre relevante tiltak.
  • Beboere som er smittet kan vurderes å isoleres i kohort under fullt dråpesmitteregime, se 6.1.1 Kohortisolering .
  • Beboerne har rett til å motta besøk. Ved utbrudd er det viktig at besøkende informeres slik at de kan ta forhåndsregler for å unngå smitte, evt. utsette besøket. Beboer må samtykke til informasjonsdeling.
  • Dersom besøk gjennomføres skal de bruke samme beskyttelsesutstyr som de ansatte.
  • Sosiale aktiviteter og fellessamlinger på tvers av avdelinger utsettes til utbruddet er over.
  • Det bør utføres hyppig rengjøring/desinfeksjon av alle kontaktflater i avdelingen, for å hindre smitte fra overflater. 
  • Håndhygiene skal utføres når hendene kan ha vært i kontakt med smittestoffer fra beboere eller omgivelsene, og før rene og aseptiske oppgaver. Husk håndhygiene både inne hos den enkelte beboer, mellom beboere og mellom ulike oppgaver. 
  • Munnbind kan benyttes i opptil 4 timer. Det skal ikke tas av under bruk og må ikke berøres. Må byttes dersom det blir fuktig eller tilsølt.
  • Ved bruk av beskyttelsesbriller/-visir kan disse benyttes ett helt skift av en person. Bør tas minst mulig av og på. Dersom de tas av må de håndteres og oppbevares slik at utsiden ikke berøres. Husk å desinfisere brillene etter bruk, vanlig overflatedesinfeksjon kan benyttes. Engangsbriller/-visir kastes etter endt vakt, flergangsbriller/-visir desinfiseres i Virkon før de skal tilbake til rent lager. 

Tillegg: Råd for hjemmeboende tjenestemottakere

Tjenestemottakere som er bekreftet smittet eller har symptomer

Beskyttelse:

  • Ansatte som skal stelle, undersøke, behandle eller ha annen kontakt nærmere enn 2 meter med beboere som er bekreftet smittet/antatt smittet med symptomer, skal benytte munnbind, øyebeskyttelse, smittefrakk og hansker.
  • Hos tjenestemottakere med luftveissymptomer av andre årsaker skal det benyttes munnbind og øyebeskyttelse.
  • Ta på beskyttelsesutstyr innenfor døren til tjenestemottaker, ev. før en går inn i boenhet i samlokalisert omsorgsbolig.

Smittevernrutiner og råd:

  • brukte tekstiler og sengetøy legges rett i vaskemaskin, og vaskes ved høyeste temperatur tekstilene tåler.
  • overflater som baderomservant, toalett, dørhåndtak og kjøkkenbenk vaskes jevnlig med vanlige rengjøringsmidler.
  • avfall kan kastes i vanlig restavfall, både tjenestemottakers avfall og brukt beskyttelsesutstyr.  Man kan vurdere å dobbeltemballere posene ved dryppende avfall eller ved fare for at posene kan sprekke under transport.
  • Følg med på utvikling av symptomer hos tjenestemottaker, og kontakt lege ved behov. Helsedirektoratets har utarbeidet en anbefaling om klinisk observasjon og håndtering av tjenestemottaker med covid-19.
  • Tjenestemottaker, ev. også pårørende, informeres om  råd for Nyoppståtte luftveissymptomer

Henvisninger/Kilder: