Delegering av administrativ myndighet fra direktør for Næring og Nav v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å delegere myndighet fra direktør for område Næring og Nav i tråd med videredelegering av administrativ myndighet fra direktør Delegering fra kommunedirektøren Velg kapittel Dokument

 

Gjelder for

Alle ansatte med delegert myndighet i område Næring og Nav.

 

Vedtatt

Delegeringen er vedtatt av direktør for Næring og Nav.

 

1. Innledning

Dette dokumentet beskriver delegeringen fra direktør for Næring og nav innenfor området Næring og Nav samt prinsipper for videre delegering.  

Tekst i kursiv er hentet direkte fra dokumentet Delegering fra kommunedirektøren

 

2. Generelt om delegering 

2.1 Krav til utøvelse av delegert myndighet 

All myndighet skal utøves i henhold til gjeldende lover og forskrifter, samt være i samsvar med politiske vedtak og øvrige administrative retningslinjer og instrukser. 

 

Den som delegerer myndighet, har ansvar for hvordan den man gir myndighet anvender den delegerte myndigheten. Den som delegerer har derfor tilsyns- og kontrollansvar, og kan gi instruksjoner med hensyn til utøvelsen av den delegerte vedtaksmyndigheten. 

2.2 Videredelegering 

Delegert myndighet kan delegeres videre, helt eller delvis, hvis ikke noe annet følger av lov, forskrift eller vedtatt delegeringssperre. 

2.3 Tilbakekalling av delegert myndighet og omgjøringsrett 

Delegering av myndighet innebærer ikke frasigelse av myndighet.  Den som har delegert myndighet til andre, kan trekke myndigheten tilbake. Dette gjelder også for enkeltsaker. Den som har delegert my

 

3. Saker av prinsipiell betydning

Bystyret har i delegeringsreglement, (vedtatt 11.10.2023) gitt kommunedirektøren myndighet til å treffe vedtak i saker som ikke har prinsipiell betydning

 

Når det gjelder hva som er saker av prinsipiell betydning, vises det til Prop 46 L (2017-2018) s 64 som henviser til Ot.ptp.nr. 42 (1991-92) s 277: 

Hva som er «av prinsipiell betydning», må avgjøres ut fra vedtakets karakter og konsekvenser, ut fra kommunens størrelse, og ut fra en vurdering av i hvilken utstrekning de mer prinsipielle sidene av den aktuelle avgjørelse må anses klarlagt ved prinsippavgjørelser, instrukser eller tidligere praksis. Det forhold at et mindretall blant de folkevalgte er uenige med dette, og ønsker en kursomlegging, vil ikke i seg selv medføre at saken anses av «prinsipiell betydning», så lenge det ikke er inntrådt nye omstendigheter som medfører at det er en nærliggende mulighet for at det vil være mulig å oppnå flertall for en slik omlegging nå.

 

Eksempler på saker som ikke er prinsipielle:

  • Utlegge reguleringsforslag til offentlig ettersyn i samsvar med Pbl. § 12-10
  • Erklæringer som skal tinglyses eller slettes i relasjon til plan- og bygningslovens bestemmelser

 

Vedtak her vil være retningsgivende for tilsvarende saker i ettertid.

 

4. Direktør for Næring og Nav sin delegering til kommunalsjefer i Næring og Nav

Direktør for helse og mestring, direktør for oppvekst, direktør for kultur og innbyggerdialog, direktør for by- og stedsutvikling, direktør for Næring og Nav, direktør for organisasjon og teknologi, samt direktør for økonomi og virksomhetsstyring (heretter omtalt som alle direktører) gis myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning. Delegeringen til direktør omfatter også å være underinstans til å forberede klagesaker etter forvaltningsloven §33​.

 

Dersom det er tvil om saken er prinsipiell eller ikke, tas saken opp med kommunedirektøren.  Det legges vekt på vedtakets prinsipielle betydning og dets konsekvenser. Dersom kommunedirektør vurderer at en sak er av prinsipiell betydning, skal den legges fram for formannskap eller det aktuelle utvalg for avgjørelse. 

 

Kommunedirektørens videredelegering skal fremgå av KF Delegering. 

 

Stedfortreder

Stedfortrederrollen kan inntre ved planlagt eller ikke-planlagt fravær.Ved planlagt fravær orienteres stedfortrederen av direktøren i forkant. Direktørene orienterer også kommunedirektøren. Ved ikke-planlagt fravær vil stedfortrederrollen inntre i forbindelse med akutte og/eller plutselige hendelser der kommunedirektøren/direktøren ikke selv kan meddele sitt fravær.

 

Stedfortreder overtar alle fullmakter i kommunedirektørens/direktørens fravær og overtar ansvaret for beslutninger knyttet til daglig drift. Beslutningene skal tas i tråd med gitte styringssignaler og de rammer og mål som er satt for kommunen.

 

Behov for stedfortreder for kommunedirektør, stabsdirektør eller tjenestedirektørene avgjøres ut ifra den enkelte sak.​ 

Adgang til videredelegering

Med mindre annet fremkommer av dette dokumentet kan alle direktører innenfor sine ansvarsområder videredelegere sin myndighet til underordnede som de har organisasjons- og instruksjonsmyndighet over, dersom dette ikke er i strid med lov, forskrift eller instruks fra kommunedirektøren, og delegering fremstår som faglig forsvarlig.

 

Videredelegering av avgjørelsesmyndighet vil kunne variere i de ulike områdene. Direktørenes  videredelegering skal fremgå av KF Delegering. 

 

Delegeringen skal være tydeliggjort og skriftlig i sak- og arkivsystemet (P 360) og i Kvalitetssystemet i tråd med Videredelegering av administrativ myndighet fra direktør - prosedyre .

 

 

Kommunalsjef Næring og komunalsjef Nav gis myndighet til å treffe avgjørelser innen deres respektive ansvarsområder i saker som ikke har prinsipiell betydning. Dette omfatter også å være underinstans til å forberede klagesaker etter forvaltningsloven §33​.

  • Kommunalsjef Nav delegerer denne myndigheten videre til enhetsledere i Nav
  • Enhetsleder i Nav delegerer denne myndigheten videre til avdelingsledere i Nav

Kommunalsjef nav er fast stedfortreder i direktør for Næring og navs fravær. Stedfortreder for andre ledere må særskilt dokumenteres. Stedfortreder skal kun utøve den myndighet som er nødvendig for å ivareta ansvarsområde innenfor tidsrommet for leders fravær. Beslutningene skal tas i tråd med gitte styringssignaler og de rammer og mål som er satt for kommunen.

Ved delegering av myndighet til å treffe enkeltvedtak, skal det sikres at enkeltvedtak signeres med to underskrifter for å ivareta hensynet til kontroll. En signatur kan godtas i saker, så fremt direktør finner det hensiktsmessig.

 

5. Budsjett-, økonomiansvar og anvisningsmyndighet

Alle direktører er gitt budsjett- og anvisningsmyndighet for driftsbudsjett innen sitt ansvarsområde.

Adgangen til videredelegering gjelder så lenge en holder seg innenfor de rammer og mål for virksomheten som er vedtatt i økonomiplan og årsbudsjett. 

Kommunalsjefer, enhetslederne og avdelingsledere i område Næring og Nav videredelegeres budsjettmyndighet innenfor eget virksomhetsområde. 

Anvisningsmyndighet for driftsbudsjett delegeres i tilgangsportalen. 

Nærmere angivelse av myndigheten er gitt i kommunens styrende dokumenter.

Økonomireglement

Anvisningsreglement

 

6. Myndighet til å foreta organisasjonsendringer

Direktør for Næring og Navs myndighet til å gjennomføre organisasjonsendringer på alle nivå i eget område, delegeres ikke. Alle endringer, uavhengig av omfang, skal fremlegges for vurdering og godkjenning av Direktør for Næring og Nav og av Nav partnerskap der det dreier seg om endringer i kommunalsjefområde Nav.

Se også, Organisasjonsstruktur - endring - forside.

 

Vedtak i KDL 7.april 2025, sak 16/25 Frys i forbindelse med innføring av nytt ERP-system

Fra 16. april og ut september trekkes fullmakten til å utføre organisasjonsendringer tilbake. Kun kommunedirektøren kan beslutte endringer. Det må være sterke grunner til å innvilge organisasjonsendring. Før kommunedirektøren beslutter må ERP-prosjektet og kjerneteam høres.

 

7. Myndighet til å undertegne dokumenter

I tråd med kommunedirektørens delegering til direktørene videredelegeres myndighet til å signere dokumenter i alle typer saker (signaturfullmakt) innen sitt ansvarsområde, på vegne av kommunen. Denne myndigheten kan videredelegeres i linjen, eller ved særskilte behov, til ansatte uten personalansvar. Stor saksmengde ved tjenestetildelingsvedtak vil kunne være et slikt særskilt behov.

Kommunalsjefene i Næring og Nav delegeres fullmakt til å inngå følgende avtaler på vegne av kommunen, innenfor den enkeltes ansvarsområde:

  • Avtaler uten økonomiske forpliktelser for kommunen og som naturlig kan karakteriseres som samarbeidsavtaler, fagutviklingsavtaler, intensjonsavtaler etc.
  • Avtaler som kan karakteriseres som driftsavtaler og med en total økonomisk ramme for kommunen på maksimalt 100 000 kroner.
  • Avtaler som naturlig tilligger personalmyndighet etter pkt. 8.0.

Det presiseres særskilt at der ikke er videredelegeringsadgang når det gjelder myndighet til å binde kommunen ved avtaler.

Kjøp av varer og tjenester til kommunen skal foretas i overensstemmelse med gjeldende regelverk for offentlige anskaffelser og interne retningslinjer: 

Kjøp av varer og tjenester - Forside

 

8. Personalmyndighet

Kommunalsjefer og enhetsledere i område Næring og Nav gis myndighet til å treffe avgjørelser i personalsaker overfor sine underordnede der dette ikke i henhold til særskilt lov eller bestemmelse er tillagt annet organ eller kommunedirektøren selv, og annet ikke følger av dette delegeringsreglementet. 

 

8.1 Opprettelse av stillinger

Kommunalsjefer og enhetsledere delegeres under forutsetning av varig budsjettdekning, fullmakt til å opprette stillinger innenfor eget virksomhetsområde. Dersom opprettelse av stilling samtidig medfører en organisasjonsendring vises det til pkt. 6.0.

Enhetsleder kan i eget delegeringsreglement videredelegere denne myndighet innenfor eget område til avdelingsleder med personalansvar.

Vedtak med beskrivelse av hjemmel og finansiering skal være skriftlig i kommunens saks- og arkivssystem. 

 

8.2 Ansettelsesmyndighet

Kommunalsjefer, enhetsledere og avdelingsledere innenfor område Næring og Nav delegeres ansettelsesmyndighet innenfor sine ansvarsområder/virksomheter. Den som får delegert myndigheten skal se til at det oppnevnes ansettelsesutvalg i den enkelte sak. 

Følgende reglement skal følges Ansettelsesreglement

For fastsetting av lønn/ myndighet i henhold til gjeldende hovedtarfiffavtale (HTA) og hovedavtale (HA) vises det til Delegering fra kommunedirektøren.

 

Vedtak om innføring av ansettelses- og vikarstopp fra 21. oktober 2024

  1. Kommunedirektøren innfører vikar- og ansettelsesstopp med virkning fra 21. oktober 2024
  2. Det innebærer at alle stillinger vurderes og godkjennes av den enkelte direktør, eller den direktør bemyndiger
  3. Beslutningen gjelder inntil den blir opphevet av kommunedirektøren

Konsekvens

Dette innebærer at ansettelsesmyndigheten som er delegert gjennom kommunens delegeringsreglement til kommunens ledere midlertidig er trukket tilbake av kommunedirektøren.

Alle stillinger skal fra 21. oktober 2024 vurderes og godkjennes av den enkelte direktør, eller den direktør bemyndiger.

Oppfølging av VIA saker gjennomføres som vanlig.

Direktøren skal foreta en helhetlig vurdering om:

  1. det er budsjettmessig dekning for at stillingen kan utlyses, det vil si at driften i den aktuelle organisasjonsenheten er i økonomisk balanse
  2. og/eller om oppgaver kan tas bort, løses på tvers av områder gjennom effektivisering eller andre tilpasninger som gir mulighet for hel eller delvis stillingsreduksjon.
  3. og/eller den aktuelle stillingen er virksomhetskritisk for det aktuelle området eller kommunen, knytter seg til en definert bemanningsnorm eller stillinger er spesielt vanskelig å rekruttere til.

Eksempler på slike stillinger som nevnt i pkt. 3 kan være:

  • Undervisningspersonell i skole
  • Personell i barnehager innenfor definert bemanningsnorm
  • Leger, sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere
  • IT drift og sikkerhet.

En innføring av ansettelses- og vikarstopp vil kunne få konsekvenser for organisasjonens kapasitet.

I hvert direktørområde vil oppgaver knyttet til lovpålagte tjenester skjermes, men nivået på tjenesten må vurderes og det må vurderes om oppgaver kan omfordeles/overtas av andre.

For å sikre ivaretakelse av ansatte som blir berørt av en ansettelses- og vikarstopp er det viktig at det gjennomføres en forenklet ROS-analyse for å bli bevisst konsekvensene, samt at den lokale medbestemmelsesgruppen involveres.

 

8.3 Medarbeidersamtaler, permisjon, sykemeldingsoppfølging og ferie

Leder med delegert personalansvar har ansvar for å gjennomføre medarbeidersamtaler, vedta permisjon, følge opp sykefravær, og ta avgjørelser etter ferielovgivningen. 

Kommunalsjefene kan i særlige tilfeller beslutte at enhetsledere kan videredelegere overnevnte myndighet til andre ansatte uten personalansvar. Dette vil kun unntaksvis være aktuelt, der enheten f.eks har flere avdelinger, ulike fagområder eller har mange ansatte. Eventuelle unntak skal begrunnes skriftlig og forelegges kommunedirektøren for vurdering og godkjennelse.

Følgende prosedyrer skal følges: 

Permisjoner - Startside (Ikke tilgjengelig)

Sykefravær - Startside

Utviklingssamtale (medarbeidersamtale) - prosedyre for gjennomføring

Kommunens regler og retningslinjer skal praktiseres slik at det i størst mulig grad oppnås lik praksis i hele kommunen.

 

8.4 Tilrettevisning/advarsel

Myndighet til å gi skriftlig advarsel (ordensstraff) delegeres kommunalsjef. 

Enhetsledere delegeres fullmakt til å gi tilrettevisning. Kommunalsjef skal orienteres ved bruk av tilrettevisning.  

 

8.5 Oppsigelse av stillinger

Kommunalsjefer, innenfor område Næring og Nav, delegeres myndighet innenfor sine ansvarsområder/virksomheter til å treffe vedtak om oppsigelse, avskjed og suspensjon etter arbeidsmiljøloven. Det forutsettes god og løpende informasjon ovenfor direktør for Næring og nav.

Annen beslutning/avtale om opphør av stilling enn oppsigelse eller avskjed fra arbeidsgiver, tilligger direktør for Næring og nav.

 Prosedyre for endring og opphør av arbeidsforhold (kommer)

 

9. Anmeldelse av straffbare forhold/søksmålskompetanse

Enhetsledere i Næring og Nav delegeres myndighet til å anmelde straffbare forhold på vegne av kommunen som f.eks innbrudd, tyveri, skadeverk, kroppsskrenkelse, seksuelt krenkende atferd m.m så lenge den straffbare handlingen knytter seg direkte til interesser/eiendom som er underlagt eget virksomhetsområde. Før anmeldelse skal saken drøftes med kommunalsjef. 

Dersom den straffbare handling er begått mot den som er delegert myndighet til å anmelde, skal det av hensyn til arbeidsmiljøet til den ansatte vurderes om det er den nærmeste overordnende som skal anmelde den straffbare handling på vegne av kommunen. 

Videredelegeringen gjelder ikke straffbare handlinger som er begått av ansatte, eller myndighet til å gå til søksmål på vegne av kommunen. Myndigheten tilligger her direktør for Næring og Nav. 

 

10. Internkontroll

Alle ledere har ansvar for å følge opp kommunedirektørens føringer for en tilfredsstillende internkontroll i egen virksomhet. Ansvar og myndighet for internkontroll er beskrevet i Kristiansand kommunes internkontrollpolicy   

Kommunalsjefer, stabsledere og enhetsledere gis fullmakt til å godkjenne prosedyrer underlagt eget ansvarsområde i kvalitetssystemet.

 

11. Informasjonsmyndighet

Kommunalsjefer og enhetsledere, gis myndighet til å informere om sitt ansvarsområde internt og kan offentlig gi informasjon om sitt ansvarsområde. Nærmeste leder skal informeres i kontroversielle saker, og ved henvendelser fra media. Enhetsleder kan videredelegere myndigheten i enkeltsaker der det fremstår som hensiktsmessig.

 

 12. Roller og ansvar

Alle ledere som har fått delegert myndighet er ansvarlig for:

  • å avklare behovet for å delegere myndighet videre.
  • å sikre at videredelegeringen er godt kjent i organisasjonen.
  • å sikre at den som får delegert myndighet har den kompetanse som skal til for å utøve delegering på en forsvarlig måte.