"Rød tråd" - Overganger for barn i barnehage og elever i grunnskolen - en plan for samarbeid og sammenheng v. 1.6

Rød tråd - Overganger forbarn i barnehage ogelever i grunnskolen - enplan for samarbeid ogsammenhengTidlig innsats til barn og unge med behov for støtteOvergangerRammeverk for kvalitet og mestringInnledning

 

 

 

 

Innledning

Denne planen skal sikre grunnleggende viktige forhold i overgangsfaser som har vesentlig betydning for barnas utvikling, læring og trivsel.

Barn og elever skal oppleve å mestre overganger mellom opplæringsinstitusjoner. Alle ansatte i barnehager og skoler i Kristiansand skal:

  • Kjenne til og forstå betydningen av trygghet, tilknytning og tilhørighet i en overgangsfase.

Barnet / ungdommen opplever mestring og føler seg trygt og godt ivaretatt.
 

  • Kjenne til og forstå betydningen av å få nye opplevelser og nye muligheter og læring i en overgangsfase.

Barnet / ungdommen opplever å mestre det nye og vokser på å møte nye utfordringer.
 

  • Kjenne til og forstå betydningen av å se barn, deres hjemmemiljø og deres foreldre / foresatte som likeverdige partnere i overganger.

Det er sikret god dialog og god informasjonsflyt ved alle overganger mellom tilsatte og foreldre / foresatte.
 

  • Kjenne til og forstå betydningen av sammenheng og samarbeid mellom ulike aktører i en overgang.

Det er etablert møteplasser mellom tilsatte som sikrer at kompetanse og kultur støtter intensjonene over. Nødvendig informasjon overføres.

 

Dette gjelder for arbeidet med å sikre godt samarbeid og god sammenheng i overganger i Kristiansand kommune:

  • Virksomhetene skal snakke godt om hverandre slik at barn, elever og foreldre/ foresatte får positive og relle forventninger.
     
  • Barn og ungdom skal oppleve at det de kan og har erfart, blir brukt videre for å sikre at tilbudet i den nye virksomheten blir tilpasset og gir best mulig utbytte, faglig og sosialt.
     
  • Mottakende instans har hovedansvar for å ta initiativ og iverksette tiltak.
     
  • Foreldre/foresatte og barn/unge skal få mulighet til medvirkning ved overganger.
     
  • Foreldre/foresatte skal, ved behov være med på informasjons- og overføringsmøter ved overgang. Tillatelse til å overføre personopplysninger skal følge gjeldende lover og forskrifter for barnehage og skole.
     
  • Ledelsen har ansvaret for at barn og unge opplever sammenheng og gode overganger. Det praktiske arbeidet kan delegeres.
     

 

 

 

Rammeverket for kvalitet og mestring er en videreføring av satsingene FLiK og Inkluderende Læringsmiljø, i Nye Kristiansand. Vi skal bygge videre på det gode arbeidet som har blitt gjort, men samtidig se fremover. Sammen skal vi bygge den kvaliteten som kreves for å kunne gi barn og unge best mulige oppvekstvillkår i et samfunn som preges av økt kompleksitet og stadig raskere endringstakt.

Rammeverket skal være: 

  • en hjelp til å identifisere områder for utvikling, samt å angi neste steg 
  • et utgangspunkt for kollektive samtaler om læring, utvikling, inkludering og livsmestring  
  • en videreutvikling av en undersøkende praksis knyttet til barn og unges læring, utvikling og mestring 
  • en hjelp til enhetene i arbeidet med å legge planer for utviklingsarbeidet 
  • en modell som skaper sammenheng i og mellom tjenestene i kommunen og kommunens øvrige instanser og satsingsområder 

 

Rammeverket vil være et viktig redskap når skole/SFO, barnehage og andre aktører skal samarbeide for å lage god sammenheng rundt overganger.

 

Rammeverket.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overganger

De ulike overgangene i barnehage og skole representerer en stor endring i barns og unges liv. De kan være både en kilde til utvikling og vekst, men også en risiko for nederlag og krise. I slike perioder har barn og unge behov for voksne som har evne til å forstå hva overgangen betyr for det enkelte barn, for å kunne gi den støtte det enkelte barn / den unge har behov for i sin utviklings- og læringsprosess.  For at barnet / den unge skal oppleve god sammenheng i overgangene kreves et godt samarbeid mellom berørte parter; barnet, foresatte, og de ulike voksne på de aktuelle arenaene.

Gjennom hele utdanningsløpet trenger barn og unge trygge voksne, som støtter, viser godhet, beskytter og hjelper med følelsesregulering. Voksne må støtte barn og unge til vekst og utvikling, tilrettelegge for og glede seg sammen med de i nye utfordringer som livet byr på. Barnets opplevelse av trygghet og tilknytning vil være individuelt og må alltid tilpasses det enkelte barnets behov.

 

Trygghetssirkelen

Trygghetssirkelen.png

 

Cooper, Hoffman, Marwin & Powell 1999

 
 

 

Overgang fra hjem til barnehage 

Gjelder uavhengig av starttidspunkt i barnehagene (Løpende opptak). 

Sammenheng:

  • Barnehagen skal i samarbeid med foreldre/foresatte legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. En trygg og god oppstart har stor betydning for barnets videre utvikling.
     
  • Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn. Barnehagen skal i samarbeid med foreldre/foresatte sette av tilstrekkelig tid til tilknytningsprosess for barnet.
     
  • Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.
     
  • Barnehagen skal legge til rette for foreldre/foresattes opplevelse av trygghet ved barnehagestart.

 

 

Informasjon:  

 

 

Møteplasser:

  • Barn og foreldre/foresatte skal inviteres til besøk i barnehagen for å bli kjent
     
  • Foreldre/foresatte skal inviteres til samtale og foreldremøte
     
  • Daglig kontakt mellom barnehage og foreldre/foresatte i barnehagen

 

 

 

 

ÅRSHJUL - Overgang fra hjem til barnehage

Tidspunkt

Tiltak

Medvirkende

Ansvar

Mars / April

 

Tildeling av barnehageplass

 

 

Oppvekstsektor

 

Mai / Juni

 

 

Besøksdager i barnehagen

Informasjon om oppstart og om barnehagen formidles til foreldre / foresatte.

Barn
Foreldre /Foresatte
Barnehage

 

Pedagog  Barnehageleder

 

August

 

Oppstart for barnet.

Førstegangssamtale med foreldre / foresatte.

Barn
Foreldre /Foresatte
Personalet i barnehagen

Pedagog

Barnehageleder

Kontinuerlig

 

Tett dialog mellom hjem og barnehage.

Samarbeid om barnets trivsel og tilknytning.

Foreldre / Foresatte
Personalet

Pedagog

Barnehageleder

 
 

 

Overganger mellom avdelinger / baser / grupper i barnehagen

 

Sammenheng:

  • Personalet skal sørge for at barn og foreldre / foresatte får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe.

 

 

Informasjon:

  • Ansatte skal overføre informasjon i henhold til lover og regler, i samarbeid med og etter tillatelse fra foreldre/foresatte.
     
  • Foreldre / foresatte får informasjon om ny avdeling / base / gruppe.

 

 

Møteplasser:

  • Barnehagen skal tilrettelegge for formelle og uformelle besøk på ny avdeling/base/gruppe ved flere anledninger
     
  • Samtale med foreldre/foresatte
     
  • Foreldremøte

 

ÅRSHJUL - Overganger mellom avdelinger / baser / grupper i barnehagen

Tidspunkt

Tiltak

Medvirkende

Ansvar

Mars / Juni

Organisering av nye grupper
 

Barnehageleder
Pedagog(er)

Barnehageleder

Mai / Juni

Bli kjent med nye grupper

Barn og ansatte

Pedagog

Juni

Informasjon om ny avdeling til foreldre / foresatte

Foreldre / Foresatte
Pedagoger
Ansatte

Barnehageleder

Pedagoger

Juni / Juli/ August

 

Markering av endelig bytte

(kan gjøres på ulike måter, for eksempel flytte hylle / ting)

Barn og ansatte

Pedagog

I etterkant

Evaluering

Alle involverte

Barnehageleder

Pedagog

 

 
 

 

Overgang mellom barnehage – SFO – skole

 

Sammenheng:

  • Barnehage og SFO/skole skal i samarbeid med foreldre/foresatte legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til SFO/skole.
     
  • Barnets første møte med skolen er ofte møtet med SFO. Bevissthet om dette bidrar til en trygg og god overgang.
     
  • De eldste barna i barnehagen får mulighet til å forberede seg til å begynne på skolen og skolen og SFO skal tilrettelegge for at barna opplever sammenheng.
     
  • Barnehagen legger til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Skole og SFO tar i bruk erfaringer og arbeidsmåter fra barnehagen.
     
  • Barnehagen bidrar til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. Barna blir kjent med hva som skjer i SFO og skolen.
     
  • Barnehagene i Kristiansand har felles overgangsobjekt/aktivitet "Overgangsryggsekken" slik at noe er kjent for alle barn, uavhengig av hvilken barnehage de kommer fra og hvilken SFO/skole de kommer til. 
    grunnlagsdokument-overgangsryggsekk.pdf (kristiansand.kommune.no)
    tipshefte-overganger.pdf (kristiansand.kommune.no)
 

 

Informasjon:

  • Ansatte skal overføre informasjon i henhold til lover og regler, i samarbeid med og etter tillatelse fra foreldre/foresatte. Språkstandard 2021. Dokument 6 - Overføringsskjema, barnehage - SFO - skole
     
  • Barnehagen og skolen skal dele informasjon om plan og innhold for arbeidet det siste året i barnehagen og det første året i skolen. Dette for å sikre kontinuitet, sammenheng og progresjon.
     
  • Ansatte og foreldre/foresatte skal samarbeide om informasjon som trygger barnet i overgangen.
     
  • Foreldre/foresatte skal få informasjon om skolen, SFO og praksis rundt overgangen.
     
  • Barnet medvirker i informasjonsoverføringa.
     
  • Foreldre/foresatte får informasjon om gjeldende praksis i forhold til utsatt eller fremskutt skolestart.

 

 
 
 

Møteplasser:

  • Foreldre / foresatte skal ha mulighet til å delta i overføringen av informasjon om barnet sitt sammen med pedagogisk leder og kontaktlærer (overføringsskjema eller samtale).
     
  • Skolen skal møte aktuelle barnehager for å utveksle pedagogiske planer, forventninger og samarbeidsformer.
     
  • Skole og barnehage skal samarbeide om hvordan de arrangerer foreldremøte for kommende skolestartere.
     
  • Skole, SFO og barnehager skal planlegge aktiviteter / møteplasser der barna blir kjent i skolemiljøet.
     
  • Skoleeier skal arrangere to årlige lærende nettverk på bydelsnivå. 

 

 

 
 

 

ÅRSHJUL - Overgang mellom barnehage – SFO – skole

Tidspunkt

Tiltak

Medvirkende

Ansvar

September

Informasjon på foreldremøte om barnehagens arbeid med denne aldersgruppa.

Barnehage
Foreldre / Foresatte

Barnehage-leder

September /Oktober

 

Rød tråd samling

  • Evaluere årets overgang og samarbeidet rundt denne.
  • Plan for kommende års samarbeid
  • Gjensidig utveksling av planer, arbeidsformer og forventninger til tilbudet det siste året i barnehagen og det første året i skolen.
  • Lage plan for besøksordninger.

 

 

Første utviklingssamtale i skolen med kontaktlærer og SFO.

Barnehage
Skole
SFO

 

 

 

 

Kontaktlærer
SFO
Foreldre / foresatte

Oppvekst

 

 

 

 

 

Rektor

September til
Februar

Samarbeidsmøter / overføringsmøter om barn som har eller vurderes å trenge ekstra oppfølging det siste året / halvåret i barnehage og videre inn i skolen.

Barnehage
Skole
SFO
Støttetjenester

Foreldre / Foresatte

Barnehage-leder /

Rektor

Januar

Innskriving via Foreldreportalen

 

 

Januar - 
Juni

Skole / SFO og barnehage gjennomfører aktiviteter der barna blir kjent med skolen.

Skole / SFO
Barnehage
Barn

Rektor
Barnehage-leder

Februar - Juni

Skole-SFO og aktuelle barnehager samarbeider om å arrangere foreldremøte for kommende skolestartere.

Skole – SFO – barnehage gjør avtaler.

Foreldre / foresatte

 

April

Barnehagene sender Språkstandard 2021. Dokument 6 - Overføringsskjema, barnehage - SFO - skole og avtaler nødvendige overføringsmøter med aktuelle skoler.

Barnehage
Skole
SFO
Støttetjenester
Foreldre / Foresatte

Barnehage- leder

April Rød tråd fagsamling

Rektorer

SFO

Barnehage

Oppvekst

Mai / Juni

 

Førskoledag på skole og SFO

 

Barn,
Foreldre / Foresatte
Skole / SFO

Rektor / SFO-leder

Mai/ Juni Bydelsvis samling rektor, SFO- leder og barnehageledere, kvalitetssjekk/ utsjekk av overgangen(overføringsskjema, førskoledag, andre aktiviteter)

Rektor

SFO 

Barnehage

Rektor

Juni

Barnehagen arrangerer avslutning for skolestarterne

Barnehagen, med barn og foreldre / foresatte

Barnehage - leder

 
 

 

Overgang småskole til mellomtrinn

 

Sammenheng:

  • Eleven skal oppleve en trygg og god start på mellomtrinnet.
     
  • Ansatte skal sikre kontinuitet og progresjon for å skape et optimalt læringsutbytte for hver enkelt elev.
     
  • Eleven skal oppleve at læringsformer og læringsstrategier blir videreførte fra småskoletrinnet.
     
  • De ansatte skal utveksle erfaringer som kan gi økt trivsel og økt læringsutbytte for hver elev.

 

Informasjon:

  • Ansatte skal overføre informasjon i henhold til lover og regler, i samarbeid med og etter tillatelse fra foreldre/foresatte.
     
  • Foreldre/foresatte skal få informasjon og involveres i eleven sin overgang.
     
  • Ansatte skal utveksle informasjon om planer, innhold og vurderingsformer for å sikre kontinuitet og progresjon.
     
  • Lærerne på mellomtrinnet skal:
    • kjenne til og bruke de læringsstrategiene elevene har lært på småskoletrinnet
    • kjenne til elevens trivsel og mestring på småskoletrinnet
    • kjenne til hvordan hver enkelt elev mestrer de grunnleggende ferdighetene
       
  • Lærerne på småtrinnet skal få tilbakemelding om trivsel og læringsutbytte på mellomtrinnet.

 

 

Møteplasser:

  • Elevene skal være godt kjente med mellomtrinnet før de begynner.
     
  • Ledelsen på skolen må legge til rette for at lærerne på småskoletrinnet og mellomtrinnet møtes for å utveksle og drøfte pedagogiske planer, læringsmiljø, trivsel, mestring, arbeidsmåter og samarbeidsformer.

 

 

 

ÅRSHJUL - Overgang småskole til mellomtrinn

Tidspunkt

Tiltak

Medvirkende

Ansvar

Vår

Samarbeidsmøter om barn som trenger ekstra oppfølging.

Kontaktlærere/PPT

Sosiallærer og spes.ped.koordinator

Rektor

Ved behov

Overføringsmøte ved bytte av kontaktlærer

Gjennomgang av klasse- og læringsmiljø

Foreldre / Foresatte

Rektor

Vår

Hospitering – Besøk i ny klasse

Kontaktlærere og skolens støttepersonell

 

Høst

Evalueringsmøte

Kontaktlærere og skolens støttepersonell

 

 
 

 

Overgang fra barnetrinn til ungdomstrinn

 

Sammenheng:

  • Eleven skal oppleve en trygg og god start på ungdomsskolen.
     
  • Alle ansatte skal sikre sammenheng og progresjon for at hver enkelt elev skal få realisert sitt potensiale for læring og utvikling.
     
  • Eleven skal oppleve at arbeidsmåter og læringsstrategier fra barneskolen blir videreførte i ungdomsskolen.
     
  • Både barne- og ungdomsskolene skal utveksle kunnskap og erfaringer som kan bedre kvaliteten på opplæringen og øke læringsutbyttet for alle elever

 

 

Informasjon:

  • Ansatte skal overføre informasjon i henhold til lover og regler, i samarbeid med og etter tillatelse fra foreldre/foresatte.
     
  • Foreldre/foresatte skal få god informasjon og bli involvert i eleven sin overgang fra 7. til 8. trinn.
     
  • Skolene skal utveksle informasjon om planer, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer for å sikre sammenheng og progresjonen i overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen.
     
  • Lærerne på ungdomstrinnet skal:
    • kjenne til og bruke læringsstrategier elevene har lært på barneskolen
    • kjenne til elevenes trivsel og mestring fra barneskolen
       

 

 

Møteplasser:

  • Elevene skal besøke ungdomsskolen før de starter.
     
  • Ungdomsskolene skal arrangere møte for elever og foreldre/foresatte, med fokus på forventninger til elevenes læring og trivsel på ungdomsskolen.

     
 
 

 

ÅRSHJUL - Overgang fra barnetrinn til ungdomstrinn

Tidspunkt

Tiltak

Medvirkende

Ansvar

August

 

 

 

 

Gjennomgang av elever som skal begynne på 8.trinn.

Informasjonen formidles via rådgiver/sosiallærer/spespedkoordinator

Foreldremøte for nye 8. trinn, informasjon om fremmedspråk,  utdanningsvalg og videregående

Skoleledere, kontaktlærere,  faglærere, fagarbeidere

Rektor u-skole

August/september Utviklingssamtaler for nye 8. trinn
Kontaktlærer, elev og foreldre/foresatte
 
Kontaktlærer

Oktober

Informasjon til ungdomsskolen vedr. barneskoleelever med særskilte behov som skal begynne på 8.trinn kommende skoleår.

Skoleledere og skoleeier

Skoleeier, rektorer b-skole

Januar

Februar

Møte mellom barneskole, ungdomsskole og PPT:

  • Fokus på elever med behov for tilrettelegging.
     
  • Fokus på læringsmiljø

Skoleledere, spespedkoordinatorer, PPT

 

Rektor ungdomstrinn

Mars

Møte mellom barneskole og ungdomsskole:

Gjøre seg kjent med alle elevene som skal begynne på 8.trinn.

Rådgiver besøker barneskolen og informerer elevene om fremmedspråk og overgangen til ungdomsskolen.

 

Kontaktlærere fra barneskolen, rådgiver, sosiallærer, spespedkoordinator

Rådgiver og noen elever fra ungdomstrinnet 

Rektor og rådgiver ungdomsskole

April-juni

Overføringsmøter for 7. trinns-elever som har behov for tilrettelegging.

 

Aktuelle deltakere fra skoler, PPT, eleven og foresatte

Rektor.

Spes.ped.koor.

Mai

Foreldremøter på ungdomsskolen, 
informasjon om fremmedspråk og overgangen til ungdomsskolen.

Skoleledere, rådgiver og event. kontaktlærer

Rektor u-skole

 

Juni

Besøksdag der elevene på barneskolen besøker ungdomsskolen

Skoleledere, rådgiver og kontaktlærere

Rektor u-skole

 

 
 

 

Overgang fra grunnskole til videregående skole

 

Sammenheng:

  • Eleven skal få hjelp til å gjøre gjennomtenkte, selvstendige og kunnskapsbaserte valg som gjelder videregående opplæring.
     
  • Eleven skal oppleve en trygg og god start på videregående opplæring.
     
  • Lærerne og skolens personale skal sikre kontinuitet og progresjon mellom ungdomsskolen og videregående opplæring.

 

 

Informasjon:

  • Eleven skal kunne opptre selvstendig i forhold til lærere og medelever i den videregående skolen.
     
  • Foreldre/foresatte skal være involvert i overgangen til videregående opplæring. De skal være informert gjennom utviklingssamtaler, foreldremøte mm.
     
  • Rådgivere og ledere på ungdomstrinnet skal få tilbakemelding om gjennomføringsgrad i den videre opplæring.

 

 

Møteplasser:

  • Elevene skal ha god kjennskap til valgmuligheter, rettigheter og plikter i videregående opplæring.
     
  • Foreldre/foresatte skal delta på informasjonsmøter med videregående opplæring. De skal få informasjon om hvordan de kan bidra til å støtte eleven ved oppstart og gjennom utdanningsløpet.
     
  • Hospitering, Åpen dag, utdanningsmesser, overføringsmøter, mm
     
 

ÅRSHJUL - Overgang fra grunnskole til videregående skole

Tidspunkt

Tiltak

Medvirkende

Ansvar

August Overføringsmøter for elever med behov for tilrettelegging.

Rådgivere i u-skole og videregående, kontaktlærere,  eleven og foreldre/foresatt

Rådgiver u-skole

August/ september

 

 

 

Foreldremøter på 9. og 10. tinn, informasjon om utdanningsvalg, karriereveiledning og videregående skole.

Rådgivere og kontaktlærere

 

Kontaktlærere og rådgiver u-skole

 

September

Nettverkssamling for rådgivere, informasjon
om utdanningsvalg og karriereveiledning.

Rådgivere u-skoler og aktuelle samarbeidspartnere Skoleeier v/rådgiverkoordinator
September

Evaluering av årets inntak til videregående.

Info-møte vedr. elever med tilmelding 1.okt, i samarbeid med og etter samtykke fra foreldre / foresatte.
(Elever med fortrinnsrett).

Rådgivere u-skole og videregående

 

Rådgiver, event spespedkoordinator

Fylkeskommunen

September Samarbeidsmøter med aktuelle elever (1.okt)
Kontaktlærer, elev, foreldre/foresatte rådgiver, PPT spespedkoordinator
 
Rådgiver u-skole

Oktober

Utdanningsmesse om videregående - 15 utdanningsprogram blir presentert

Fylkeskommunen, skoleeier, opplæringskontorer,

Elever (9. og 10. trinn), foreldre/foresatte, rådgivere, lærere og fagarbeidere

Fylkeskommunen, opplæringskontorene og skoleeier.

 

November/ desember

Inntakssamling - info om tilbudsstruktur, fokus på innsøking og overgangen til i videregående skole neste skoleår.

Søknadsprosess-/prosedyrer på Vigo

Rådgiverer vgs og  u-skoler

 

Fylkeskommunen

Desember

Hospitering i vgs

Rådgivere u-skoler, elever på 10.trinn, lærere,  fagarbeidere

Videregående skoler

Skoleeier

Januar

Åpne dager i vgs

 

Informasjonsmøter vgs

Elever og foreldre/foresatte 8., 9.og 10. trinn.

Elever 10.trinn

Videregående skoler

Januar

Innsøking – elever med tilleggsopplysninger og søknadsfrist 1. februar

Eleven i samarbeid med rådgivere, event også foresatte, kontaktlærer, spesped, fagarbeider

Rådgiver u-skole

Februar

Innsøking av alle elever på 10.trinn

Elevene i samarbeid med rådgiver

Rådgiver u-skole

April/mai

juni

Overførings- og avklaringsmøter for elever med særskilte behov.

 

Informasjon om sommerskole

 

Rådgivere u-skoler og vgs, eleven og foreldre/foresatte, kontaktlærere u-skole og vgs

Rådgivere i u-skoler og videregående

Rådgiver u-skole

 

Rådgivere i u-skole

 

Andre overganger – lærerbytte, overgang til ny barnehage eller skole

 

Sammenheng:

  • Barnet/eleven skal oppleve en trygg og god overgang.
     
  • Barn/elever skal få god mulighet til forberedelse før en overgang.
     
  • Ansatte skal sikre sammenheng og utvikling/progresjon i overgangen.
     
  • Ansatte skal utveksle kunnskap og erfaringer som er viktige for barnet/eleven i overgangen.

 

Informasjon:

  • Ansatte skal utveksle informasjon til beste for barnet/eleven i overgangen, og i samarbeid med og etter samtykke fra foreldre/foresatte.
     
  • Ved overgang til ny oppvekstenhet (som ved overgang barnehage-SFO/skole og skolebytte) og når barn flytter ut av kommunen, skal det innhentes samtykke fra foreldre/ foresatte ved informasjonsoverføring.
     
  • Ansatte skal utveksle informasjon om det pedagogiske i arbeidet der barnet/eleven kommer fra og der barnet/eleven skal begynne.
     
  • Foreldre/foresatte skal få god relevant informasjon om det nye.

 

Møteplasser:

  • Barnet/eleven skal, så langt det er mulig, bli kjent med ny enhet/lærer.
     
  • Ny enhet/lærer tar initiativ til å treffe barnet/eleven/foreldre/foresatte før overgang.
     
  • Nåværende og ny lærer møtes for å utveksle informasjon og planer.

 

 

 

Tidlig innsats til barn og unge med behov for støtte

Barn og unge med behov for støtte kan være de som allerede har samarbeid med og oppfølging av ulike støttetjenester. Det kan også være barn og unge som av ulike grunner har behov for ekstra støtte i en periode.  

Kommunen skal sikre at ansatte har kunnskap om beskyttelses- og risikofaktorer, tegn og signaler som kan gi grunnlag for å oppdage behov hos barn og unge. Kristiansand kommune har rutiner for hvordan ansatte kan handle på bakgrunn av en bekymring for barn og unge. Disse rutinene er samlet i Bedre Tverrfaglig Innsats, BTI.Familiens Hus er ulike tjenester med oppfølging av barn, familier, skoler og barnehager samlet. Disse tjenester samarbeider om tjenestetilbudet.

Bedre Tverrfaglig Innsats - BTI 

 

Spesialpedagogisk hjelp i barnehager, Lov om barnehager §31

Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp dersom de har særlige behov for det. Dette gjelder uavhengig av om de går i barnehage. Rutiner for spesialpedagogisk hjelp, § 31 finnes her: 

https://www.kristiansand.kommune.no/navigasjon/barnehage-og-skole/skole-og-sfo/ppt/

 

Barn med nedsatt funksjonsevne Lov om barnehager §37

Kommunen skal sikre at barn med nedsatt funksjonsevne får et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud. Plikten til tilrettelegging omfatter ikke tiltak som innebærer en uforholdsmessig byrde for kommunen. Rutiner for tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne, §37 finnes her: 

https://www.kristiansand.kommune.no/navigasjon/barnehage-og-skole/barnehage/skjemar-for-ansatte-i-kommunale-og-private-barnehager/

 

Støtte for flerspråklige barn - er dette fremdeles aktuelt?

Kommunen skal legge til rette for at alle barna i barnehage får et fullverdig og likeverdig barnehagetilbud. Barnehagen skal støtte alle barnas utvikling og gi et tilpasset barnehagetilbud basert på barnas egne forutsetninger. Dette omfatter også flerspråklige barn, som kan ha særlig utbytte av barnehagen for sosial og språklig utvikling. Kristiansand kommune har tjenester for barn i barnehagealder med flerspråklig bakgrunn. Lenke til styrketjenesten for språk og mangfold ved Kongsgård barnehagesenter finner du her:

Styrketjenesten for språk og mangfold

Overgangsrutiner for barn som har hatt sitt barnehagetilbud ved Kongsgård barnehagesenter, finnes her.

I følge Opplæringslovens §2.8 har elever i grunnskolen med annet morsmål enn norsk og samisk rett til særskilt norskopplæring til de har tilstrekkelige ferdigheter i norsk til å følge den vanlige opplæringa. Rutiner for slike tiltak finnes her.

Overgangsrutiner for barn og unge som har hatt sitt opplæringstilbud ved Kongsgård skolesenter, finnes her.

 

Spesialundervisning i skolen - Lov om grunnskolen og den videregående opplæringen (opplæringsloven) §5.1

Elever som ikke har, eller ikke kan få rett til tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet har rett til spesialundervisning. Det er Pedagogisk Psykologisk Tjeneste som vurderer om barnet har slik rett.

https://www.kristiansand.kommune.no/navigasjon/barnehage-og-skole/skole-og-sfo/ppt/

 

 

 

Barneverntjenesten

Barn som får hjelp fra barnevernet kan oppleve overganger / skolebytte på andre tidspunkt enn ved skolestart, og er blant annet ekstra utsatt for kunnskapshull. Skolerapport  fra BUFDIR: 

https://bibliotek.bufdir.no/BUF/101/Skolerapport_barnevern_Bufdir_2014.pdf

Bufdir har laget en veileder for skolebytte der barnevern, skole og ev andre institusjoner samarbeider. Denne finner du her: 

https://bufdir.no/Barnevern/Skoleveileder/Skolebytte/For_skolen/Hva_gjor_skolen_nar_eleven_flytter/

 

Andre støttetjenester

Kommunen har ulike andre støttetiltak som kan være relevante i en overgangsfase:

  • Mobilt team 
  • Ressursteam for trygt og godt læringsmiljø, jmfr. Opplæringslovens §9A, Lov om barnehager §42.