"Rød tråd" - Overganger for barn i barnehage og elever i grunnskolen - en prosedyre for samarbeid og sammenheng v. 1.7

Rød tråd - Overgangerfor barn i barnehage ogelever i grunnskolen - enprosedyre for samarbeidog sammenhengOvergangerRammeverk for kvalitet og mestringInnledning

 

 

 

 

Innledning

Denne prosedyren skal sikre grunnleggende viktige forhold i overgangsfaser som har vesentlig betydning for barnas utvikling, læring og trivsel.

Barn og elever skal oppleve å mestre overganger mellom opplæringsinstitusjoner. Alle ansatte i barnehager og skoler i Kristiansand skal:

  • Kjenne til og forstå betydningen av trygghet, tilknytning og tilhørighet i en overgangsfase.

Barnet/ungdommen opplever mestring og føler seg trygt og godt ivaretatt.
 

  • Kjenne til og forstå betydningen av å få nye opplevelser og nye muligheter og læring i en overgangsfase.

Barnet/ungdommen opplever å mestre det nye og vokser på å møte nye utfordringer.
 

  • Kjenne til og forstå betydningen av å se barn, deres hjemmemiljø og deres foreldre/foresatte som likeverdige partnere i overganger.

Det er sikret god dialog og god informasjonsflyt ved alle overganger mellom tilsatte og foreldre/foresatte.
 

  • Kjenne til og forstå betydningen av sammenheng og samarbeid mellom ulike aktører i en overgang.

Det er etablert møteplasser mellom tilsatte som sikrer at kompetanse og kultur støtter intensjonene over. Nødvendig informasjon overføres.

 

Dette gjelder for arbeidet med å sikre godt samarbeid og god sammenheng i overganger i Kristiansand kommune:

  • Barnehagene og skolene snakker godt om hverandre slik at barn, elever og foreldre/ foresatte får positive og relle forventninger.
     
  • Barn og ungdom opplever at det de kan og har erfart, blir brukt videre for å sikre at den nye hverdagen blir tilpasset og gir best mulig faglig og sosialt utbytte.
     
  • Mottakende instans har hovedansvar for å ta initiativ og iverksette tiltak.
     
  • Foreldre og barn/unge medvirker i overganger.
     
  • Foreldre skal ved behov være med på informasjons- og overføringsmøter ved overganger. Tillatelse til å overføre personopplysninger skal følge gjeldende lover og forskrifter for barnehage og skole.
     
  • Ledelsen ved barnehagene og skolene har ansvaret for at barn og unge opplever sammenheng og gode overganger. Ledelsen skal sikre at prosedyren følges, men kan delegere det praktiske arbeidet, som planlegging, gjennomføring av møter og oppfølging av tiltak.

     

 

 

 

 

For at alle barn og unge i Kristiansand skal få en trygg og god oppvekst, må alle ledere og ansatte ha et felles verdigrunnlag og arbeide mot et felles formål.  Vi må jobbe innenfor felles strategier, som bygger på en undersøkende og kunnskapsbasert tilnærming.

Rammeverket angir en felles retning og beskriver en felles ramme vi jobber innenfor. Rammeverket skal støtte ledere og ansatte i arbeidet med å undersøke egen praksis, identifisere styrker og svakheter, og med å velge forbedrings- og utviklingsområder som gjør at barn og unge får et godt tilbud og en trygg og god oppvekst.

Rammeverket vil være et viktig redskap når skole/SFO, barnehage og andre aktører skal samarbeide for å lage god sammenheng rundt overganger.

 

Rammeverket.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overganger

De ulike overgangene i barnehage og skole representerer en stor endring i barns og unges liv. De kan være både en kilde til utvikling og vekst, men også en risiko for nederlag og krise. I slike perioder har barn og unge behov for voksne som har evne til å forstå hva overgangen betyr for det enkelte barn, for å kunne gi den støtte det enkelte barn / den unge har behov for i sin utviklings- og læringsprosess.  For at barnet / den unge skal oppleve god sammenheng i overgangene kreves et godt samarbeid mellom berørte parter; barnet, foresatte, og de ulike voksne på de aktuelle arenaene.

For noen barn og unge kan overgangene være ekstra krevende fordi de har kort botid i landet. Språk og kultur kan være både ukjent og utfordrende. Dette må vi ha med i vurderingen når disse barna og familiene møter barnehagen og skolen.

Gjennom hele utdanningsløpet trenger barn og unge trygge voksne, som støtter, viser godhet, beskytter og hjelper med følelsesregulering. Voksne må støtte barn og unge til vekst og utvikling, tilrettelegge for og glede seg sammen med de i nye utfordringer som livet byr på. Barnets opplevelse av trygghet og tilknytning vil være individuelt og må alltid tilpasses det enkelte barnets behov.

 

 
 

 

Overgang fra hjem til barnehage 

Gjelder uavhengig av starttidspunkt i barnehagen

Sammenheng:

  • Barnehagen samarbeider med foreldre for at barnet får en trygg og god start i barnehagen. Det er viktig med tett oppfølging og at det legges tilrette for at barnet opplever tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.
     
  • Barnehagen tilpasser rutiner og organiserer hverdagen slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og andre barn.
     
  • Det må settes av tilstrekkelig tid fra både foreldre og barnehagens side til denne overgangen.

 

Informasjon:  

  • Barnehagen gir foreldre god informasjon på forhånd, slik at de blir kjent med barnehagen før oppstart.
     
  • Barnehage og foreldre utveksler informasjon om barnets behov, vaner og rutiner.
     
  • Barnehagen sørger for plan for oppstart.
     
  • Det er utarbeidet egen rutine for oppstart i barnehage for de aller yngste barna Oppstart i barnehagen
     
  • Det er også utarbeidet et felles infoskriv til foreldre "Velkommen til barnehagen"
     
  • Det anbefales et fast samtaleskjema ved oppstart. Første foreldresamtale.

 

 

Møteplasser:

  • Barn og foreldre inviteres til besøk i barnehagen for å bli kjent
     
  • Foreldre inviteres til samtale og foreldremøte
     
  • Daglig kontakt mellom barnehage og foreldre i barnehagen

 

 

 

 

ÅRSHJUL - Overgang fra hjem til barnehage

Tidspunkt

Tiltak

Medvirkende

Ansvar

Mars/april

 

Tildeling av barnehageplass

 

 

Oppvekst

 

Mai/juni

 

 

Besøksdager i barnehagen

Informasjon om oppstart og om barnehagen formidles til foreldre.

Barn
Foreldre
Barnehage

 

Pedagog 

Barnehageleder

 

August

 

Oppstart for barnet.

Førstegangssamtale med foreldre.

Barn
Foreldre
Personalet i barnehagen

Pedagog

Barnehageleder

Kontinuerlig

 

Tett dialog mellom hjem og barnehage.

Samarbeid om barnets trivsel og tilknytning.

Foreldre
Personalet

Pedagog

Barnehageleder

 
 

 

Overganger mellom avdelinger / baser / grupper i barnehagen

 

Sammenheng:

  • Barnehagen setter av tid og organiserer hverdagen slik at det en god overgang når barn bytter avdeling, base eller gruppe.
     
  • Barna blir kjent med den nye barnegruppa og personalet i forkant.
     
  • Barnehagen samarbeider med foreldre og sikrer god informasjonsflyt i overgangen. Det legges vekt på foreldres medvirkning.

 

Informasjon:

  • Ansatte skal overføre informasjon i henhold til lover og regler, i samarbeid med og etter tillatelse fra foreldre.
     
  • Foreldre får informasjon om ny avdeling / base / gruppe.

 

Møteplasser:

  • Barnehagen skal tilrettelegge for formelle og uformelle besøk på ny avdeling/base/gruppe ved flere anledninger
     
  • Samtale med foreldre
     
  • Foreldremøte

 

ÅRSHJUL - Overganger mellom avdelinger/baser/grupper i barnehagen

Tidspunkt

Tiltak

Medvirkende

Ansvar

Mars/juni

Organisering av nye grupper
 

Barnehageleder
Pedagoger

Barnehageleder

Mai/juni

Bli kjent med nye grupper

Barn og ansatte

Pedagoger

Juni

Informasjon om ny avdeling til foreldre

Foreldre
Pedagoger
Ansatte

Barnehageleder

Pedagoger

Juni /juli/august

 

Markering av endelig bytte

 

Barn og ansatte

Pedagoger

I etterkant

Evaluering

Alle involverte

Barnehageleder

Pedagoger

 

 
 

 

Overgang mellom barnehage – SFO – skole

 

Sammenheng:

  • Barnehage og SFO/skole skal i samarbeid med foreldre/foresatte legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til SFO/skole.
     
  • Barnets første møte med skolen er ofte møtet med SFO. Bevissthet om dette bidrar til en trygg og god overgang.
     
  • De eldste barna i barnehagen får mulighet til å forberede seg til å begynne på skolen og skolen og SFO skal tilrettelegge for at barna opplever sammenheng.
     
  • Barnehagen legger til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Skole og SFO tar i bruk erfaringer og arbeidsmåter fra barnehagen.
     
  • Barnehagen bidrar til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. Barna blir kjent med hva som skjer i SFO og skolen.
     
  • Barnehagene i Kristiansand har felles overgangsobjekt/aktivitet "Overgangsryggsekken" slik at noe er kjent for alle barn, uavhengig av hvilken barnehage de kommer fra og hvilken SFO/skole de kommer til. 
    Overgangsryggsekk - En rød tråd fra barnehage til skole
    Overgangsryggsekk - Tipshefte
 

 

Informasjon:

  • Ansatte overfører informasjon i henhold til lover og regler, i samarbeid med og etter tillatelse fra foreldre/foresatte. Overføringsskjema barnehage - SFO/skole
     
  • Barnehagen og skolen deler informasjon om plan og innhold for arbeidet det siste året i barnehagen og det første året i skolen. Dette for å sikre kontinuitet, sammenheng og progresjon.
     
  • Ansatte og foreldre/foresatte samarbeider om informasjon som trygger barnet i overgangen.
     
  • Foreldre/foresatte får informasjon om skolen, SFO og praksis rundt overgangen.
     
  • Barnet medvirker i informasjonsoverføringa.
     
  • Foreldre/foresatte får informasjon om gjeldende praksis i forhold til utsatt eller tidlig skolestart.
 
 
 

Møteplasser:

  • Foreldre/foresatte skal ha mulighet til å delta i overføringen av informasjon om barnet sitt sammen med pedagogisk leder og kontaktlærer (overføringsskjema eller samtale).
     
  • Skolen/SFO møter aktuelle barnehager for å utveksle pedagogiske planer, forventninger og samarbeidsformer.
     
  • Skole/SFO og barnehage samarbeider om hvordan de arrangerer foreldremøte for kommende skolestartere.
     
  • Skole/SFO og barnehager planlegger aktiviteter/møteplasser der barna blir kjent i skolemiljøet.
     
  • Skoleeier arrangerer to årlige lærende nettverk på bydelsnivå. 

 

 
 

 

ÅRSHJUL - Overgang mellom barnehage – SFO - skole

Tidspunkt

Tiltak

Medvirkende

Ansvar

September

Informasjon på foreldremøte om barnehagens arbeid med denne aldersgruppa.

Informasjon om skoleinnskriving og skolevalg, og muligheten for å valg av kommunal skole eller privatskole (friskole).

Informasjon om utsatt eller tidlig skolestart.

 

Barnehage
Foreldre / Foresatte

Barnehageleder

September /oktober

 

Rød tråd samling

  • Evaluere årets overgang og samarbeidet rundt denne.
  • Plan for kommende års samarbeid
  • Gjensidig utveksling av planer, arbeidsformer og forventninger til tilbudet det siste året i barnehagen og det første året i skolen.
  • Lage plan for besøksordninger.

 

 

Første utviklingssamtale i skolen med kontaktlærer og SFO.

Barnehage
Skole
SFO

 

 

 

 

Kontaktlærer
SFO
Foreldre / foresatte

Oppvekst

 

 

 

 

 

Rektor

September til
Februar

Samarbeidsmøter/overføringsmøter om barn som har eller vurderes å trenge ekstra oppfølging det siste året/halvåret i barnehage og videre inn i skolen.

Barnehage
Skole
SFO
Støttetjenester

Foreldre / Foresatte

Barnehageleder /

Rektor

Januar/februar

Innskriving via Foreldreportalen

 

 

Januar - 
Juni

Skole/SFO og barnehage gjennomfører aktiviteter der barna blir kjent med skolen.

Skole/SFO
Barnehage
Barn

Rektor
Barnehage-leder

Februar - Juni

Skole/SFO og aktuelle barnehager samarbeider om å arrangere foreldremøte for kommende skolestartere.

Skole/SFO – barnehage gjør avtaler.

Foreldre/foresatte

 

April

Barnehagene sender Overføringsskjema barnehage - SFO/skole og avtaler nødvendige overføringsmøter med aktuelle skoler.

Barnehage
Skole
SFO
Støttetjenester
Foreldre / Foresatte

Barnehageleder

April Rød tråd fagsamling

Rektorer

SFO

Barnehage

Oppvekst

Mai / Juni

 

Førskoledag på skole og SFO

 

Barn,
Foreldre/foresatte
Skole/SFO

Rektor/SFO-leder

Mai/ Juni Bydelsvis samling rektor, SFO- leder og barnehageledere, kvalitetssjekk/utsjekk av overgangen (overføringsskjema, førskoledag, andre aktiviteter)

Rektor

SFO 

Barnehage

Rektor

Juni

Barnehagen arrangerer avslutning for skolestarterne

Barnehagen, med barn og foreldre/foresatte

Barnehageleder

 
 

 

Overgang småskole til mellomtrinn

 

Sammenheng:

  • Eleven opplever en trygg og god start på mellomtrinnet.
     
  • Ansatte sikrer kontinuitet og progresjon for å skape et optimalt læringsutbytte for hver enkelt elev.
     
  • Eleven opplever at læringsformer og læringsstrategier blir videreførte fra småskoletrinnet.
     
  • De ansatte utveksler erfaringer som kan gi økt trivsel og økt læringsutbytte for hver elev.

 

Informasjon:

  • Ansatte overfører informasjon i henhold til lover og regler, i samarbeid med og etter tillatelse fra foreldre/foresatte.
     
  • Foreldre/foresatte får informasjon og involveres i eleven sin overgang.
     
  • Ansatte utveksler informasjon om planer, innhold og vurderingsformer for å sikre kontinuitet og progresjon.
     
  • Lærerne på mellomtrinnet:
    • kjenner til og bruker de læringsstrategiene elevene har lært på småskoletrinnet
    • kjenner til elevens trivsel og mestring på småskoletrinnet
    • kjenner til hvordan hver enkelt elev mestrer de grunnleggende ferdighetene
       
  • Lærerne på småtrinnet får tilbakemelding om trivsel og læringsutbytte på mellomtrinnet.

 

Møteplasser:

  • Elevene er godt kjent med mellomtrinnet før de begynner.
     
  • Ledelsen på skolen legger til rette for at lærerne på småskoletrinnet og mellomtrinnet møtes for å utveksle og drøfte pedagogiske planer, læringsmiljø, trivsel, mestring, arbeidsmåter og samarbeidsformer.

 

 

 

ÅRSHJUL - Overgang småskole til mellomtrinn

Tidspunkt

Tiltak

Medvirkende

Ansvar

Vår

Samarbeidsmøter om barn som trenger ekstra oppfølging.

Kontaktlærere/PPT

Sosiallærer og TPO-koordinator

Rektor

Ved behov

Overføringsmøte ved bytte av kontaktlærer

Gjennomgang av klasse- og læringsmiljø

Foreldre / Foresatte

Rektor

Vår

Hospitering – Besøk i ny klasse

Kontaktlærere og skolens støttepersonell

 

Høst

Evalueringsmøte

Kontaktlærere og skolens støttepersonell

 

 
 

 

Overgang fra barnetrinn til ungdomstrinn

 

Sammenheng:

  • Eleven opplever en trygg og god start på ungdomsskolen.
     
  • Alle ansatte sikrer sammenheng og progresjon for at hver enkelt elev skal få realisert sitt potensiale for læring og utvikling.
     
  • Eleven opplever at arbeidsmåter og læringsstrategier fra barneskolen blir videreførte i ungdomsskolen.
     
  • Både barne- og ungdomsskolene utveksler kunnskap og erfaringer som kan bedre kvaliteten på opplæringen og øke læringsutbyttet for alle elever.

 

Informasjon:

  • Ansatte overfører informasjon i henhold til lover og regler, i samarbeid med og etter tillatelse fra foreldre/foresatte.
     
  • Foreldre/foresatte får god informasjon og blir involvert i eleven sin overgang fra 7. til 8. trinn.
     
  • Skolene utveksler informasjon om planer, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer for å sikre sammenheng og progresjonen i overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen.
     
  • Lærerne på ungdomstrinnet:
    • kjenner til og bruker læringsstrategier elevene har lært på barneskolen
    • kjenner til elevenes trivsel og mestring fra barneskolen

 

 

Møteplasser:

  • Elevene får besøke ungdomsskolen før de starter.
     
  • Ungdomsskolene arrangerer møte for elever og foreldre/foresatte, med fokus på forventninger til elevenes læring og trivsel på ungdomsskolen.
 
 

 

ÅRSHJUL - Overgang fra barnetrinn til ungdomstrinn

Tidspunkt

Tiltak

Medvirkende

Ansvar

August

 

 

 

 

Gjennomgang av elever som skal begynne på 8.trinn.

Informasjonen formidles via rådgiver/sosiallærer/spespedkoordinator

Foreldremøte for nye 8. trinn, informasjon om fremmedspråk,  utdanningsvalg og videregående

Skoleledere, kontaktlærere,  faglærere, fagarbeidere

Rektor u-skole

August/september Utviklingssamtaler for nye 8. trinn
Kontaktlærer, elev og foreldre/foresatte
 
Kontaktlærer

Oktober

Informasjon til ungdomsskolen vedr. barneskoleelever med særskilte behov som skal begynne på 8.trinn kommende skoleår.

Skoleledere og skoleeier

Skoleeier, rektorer b-skole

Januar

Februar

Møte mellom barneskole, ungdomsskole og PPT:

  • Fokus på elever med behov for individuell tilrettelegging.
     
  • Fokus på læringsmiljø

Skoleledere, TPO-koordinator, PPT

 

Rektor ungdomstrinn

Mars

Møte mellom barneskole og ungdomsskole:

Gjøre seg kjent med alle elevene som skal begynne på 8.trinn.

Rådgiver besøker barneskolen og informerer elevene om fremmedspråk og overgangen til ungdomsskolen.

 

Kontaktlærere fra barneskolen, rådgiver, sosiallærer, TPO-koordinator

Rådgiver og noen elever fra ungdomstrinnet 

Rektor og rådgiver ungdomsskole

April-juni

Overføringsmøter for 7. trinns-elever som har behov for individuell tilrettelegging.

 

Aktuelle deltakere fra skoler, PPT, eleven og foresatte

Rektor.

TPO-koordinator

Mai

Foreldremøter på ungdomsskolen, 
informasjon om fremmedspråk og overgangen til ungdomsskolen.

Skoleledere, rådgiver og event. kontaktlærer

Rektor u-skole

 

Juni

Besøksdag der elevene på barneskolen besøker ungdomsskolen

Skoleledere, rådgiver og kontaktlærere

Rektor u-skole

 

 
 

 

Overgang fra grunnskole til videregående skole

 

Sammenheng:

  • Eleven får hjelp til å gjøre gjennomtenkte, selvstendige og kunnskapsbaserte valg som gjelder videregående opplæring.
     
  • Eleven opplever en trygg og god start på videregående opplæring.
     
  • Lærerne og skolens personale sikrer kontinuitet og progresjon mellom ungdomsskolen og videregående opplæring.

 

Informasjon:

  • Eleven kan opptre selvstendig i forhold til lærere og medelever i den videregående skolen.
     
  • Foreldre/foresatte er involvert i overgangen til videregående opplæring. De er informert gjennom utviklingssamtaler, foreldremøte mm.
     
  • Rådgivere og ledere på ungdomstrinnet får tilbakemelding om gjennomføringsgrad i den videre opplæring.

 

Møteplasser:

  • Elevene kjenner godt til valgmuligheter, rettigheter og plikter i videregående opplæring.
     
  • Foreldre/foresatte deltar på informasjonsmøter med videregående opplæring. De får informasjon om hvordan de kan bidra til å støtte eleven ved oppstart og gjennom utdanningsløpet.
     
  • Hospitering, åpen skole, utdanningsmesser, overføringsmøter, mm.

 

 

ÅRSHJUL - Overgang fra grunnskole til videregående skole

Tidspunkt

Tiltak

Medvirkende

Ansvar

August Overføringsmøter for elever med behov for individuell tilrettelegging.

Rådgivere i u-skole og videregående, kontaktlærere,  eleven og foreldre/foresatt

Rådgiver u-skole

August/ september

 

Foreldremøter på 9. og 10. tinn, informasjon om utdanningsvalg, karriereveiledning og videregående skole.

Rådgivere og kontaktlærere

 

Kontaktlærere og rådgiver u-skole

 

September

Nettverkssamling for rådgivere, informasjon
om utdanningsvalg og karriereveiledning.

Rådgivere u-skoler og aktuelle samarbeidspartnere Skoleeier v/rådgiverkoordinator
September

Evaluering av årets inntak til videregående.

 

Info-møte vedr. elever med fortrinnsrett
(tilmelding 1. okt)

Rådgivere u-skole og videregående

 

Rådgiver, event TPO-koordinator

Agder fylkeskommune

September Samarbeidsmøter for elever med fortrinnsrett (1. okt)
Kontaktlærer, elev, foreldre/foresatte rådgiver, PPT, TPO-koordinator
 
Rådgiver u-skole

Oktober/ november

Samarbeidsmøter for elever med tilleggsopplysninger. Kontaktlærer, elev, foreldre/foresatte, rådgiver, PPT, TPO-koordinator Rådgiver u-skole

Oktober/ november

Åpen skole på videregående skoler

 

Agder fylkeskommune, skoleeier, opplæringskontor.

Elever (9. og 10. trinn), foreldre/foresatte, rådgivere, lærere og fagarbeidere.

Agder fylkeskommune v/de videregående skolene, opplæringskontorene og skoleeier (Kristiasand kommune)

 

November/ desember

Inntakssamling - info om tilbudsstruktur, fokus på innsøking og overgangen til i videregående skole neste skoleår.

Søknadsprosess-/prosedyrer på Vigo

Rådgiverer vgs og  u-skoler

 

Agder fylkeskommune

Desember

Hospitering i vgs

Rådgivere u-skoler, elever på 10.trinn, lærere,  fagarbeidere

Videregående skoler

Skoleeier (Kristiasand kommune)

Januar

Informasjonsmøter vgs

Elever 10.trinn, rådgivere, lærere, event andre.

Videregående skoler, rådgiver u-skole

Januar

Innsøking – elever med tilleggsopplysninger og søknadsfrist 1. februar

Eleven i samarbeid med rådgivere, event også foresatte, kontaktlærer, TPO-koordinator, fagarbeider

Rådgiver u-skole

Februar

Innsøking av alle elever på 10.trinn

Elevene i samarbeid med rådgiver

Rådgiver u-skole

April/mai

juni

Overførings- og avklaringsmøter for elever med behov for individuell tilrettelegging.

"Kill the butterflies" (besøk på vgs)

 

 

Rådgivere u-skoler og vgs, eleven og foreldre/foresatte, kontaktlærere u-skole og vgs

Rådgivere i u-skoler og videregående

Videregående skoler, rådgiver u-skole

 

Rådgivere i u-skole

 

 

Andre overganger – lærerbytte, overgang til ny barnehage eller skole

 

Sammenheng:

  • Barnet/eleven opplever en trygg og god overgang.
     
  • Barn/elever får god mulighet til forberedelse før en overgang.
     
  • Ansatte sikrer sammenheng og utvikling/progresjon i overgangen.
     
  • Ansatte utveksler kunnskap og erfaringer som er viktige for barnet/eleven i overgangen.

 

Informasjon:

  • Ansatte utveksler informasjon til beste for barnet/eleven i overgangen, og i samarbeid med og etter samtykke fra foreldre/foresatte.
     
  • Ved overgang til ny oppvekstenhet (som ved overgang barnehage-SFO/skole og skolebytte) og når barn flytter ut av kommunen, innhentes  det samtykke fra foreldre/ foresatte ved informasjonsoverføring.
     
  • Ansatte utveksler informasjon om det pedagogiske i arbeidet der barnet/eleven kommer fra og der barnet/eleven skal begynne.
     
  • Foreldre/foresatte får god relevant informasjon om det nye.

 

Møteplasser:

  • Barnet/eleven blir kjent med ny enhet/lærer så langt det er mulig,
     
  • Ny enhet/lærer tar initiativ til å treffe barnet/eleven/foreldre/foresatte før overgang.
     
  • Nåværende og ny lærer møtes for å utveksle informasjon og planer.

 

 

Overgang fra Mottaksskolen til skole i nærmiljøet

 

Sammenheng:

  • Eleven opplever en trygg og god start på skolen i nærmiljøet.
  • Eleven hospiterer på skolen i nærmiljøet fire uker før eleven skal overføres.

  • Eleven opplever at skolen har et ressurspersketiv på flerspråklighet.

  • Alle ansatte sikrer sammenheng og progresjon for at hver enkelt elev skal få realisert sitt potensiale for læring og utvikling.

  • Eleven opplever at skolen kjenner elevens språkbakgrunn.

  • Både barne- og ungdomsskolene utveksler kunnskap og erfaringer som kan bedre kvaliteten på opplæringen og øke læringsutbyttet for alle elever.

 

Informasjon:

  • Mottaksskolen kontakter skolen der eleven er tildelt plass 3-4 uker før hospitering for å opprette kontakt med kontaktlærer.
  • Ansatte overfører informasjon i henhold til lover og regler, i samarbeid med og etter tillatelse fra foreldre/foresatte.
  • Foreldre/foresatte får god informasjon og bli involvert i eleven sin overgang.
  • Skolene utveksler informasjon om planer, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer for å sikre sammenheng og progresjonen i overgangen mellom Mottaksskolen og skolen i nærmiljøet.
  • Lærerne på skolen i nærmiljøet:
    • kjenner til og bruker læringsstrategier eleven har lært på Mottaksskolen
    • kjenner til elevens trivsel og mestring
    • kjenner til hvordan hver enkelt elev mestrer de grunnleggende ferdighetene

 

 

Møteplasser:

  • Eleven hospiterer på skolen i nærmiljøet i fire uker før eleven starter.
  • Lærer fra skolen i nærmiljøet inviteres til Mottaksskolen for å treffe eleven i sitt læringsmiljø.

  • Skolen i nærmiljøet benytter tolk i møter med familien.

  • Skolen arrangere møte for elev og foreldre/foresatte, med fokus på forventninger til elevenes læring og trivsel på skolen i nærmiljøet.

 

 

 

ÅRSHJUL - Overgang fra Mottaksskolen til skole i nærmiljøet

Tidspunkt

Tiltak

Medvirkende

Ansvar

September

Skolene kontakter Mottaksskolen og forhører seg om de kan forvente elever til skolen

Inspektør innføringstilbud

Rektor

Rektor

Nov-des

Hospitering på skole i elevens nærmiljø

 

Foreldre / Foresatte

Rektor

Mai-juni

Hospitering på skole i elevens nærmiljø

Kontaktlærere og skolens støttepersonell

Rektor