Denne planen skal sikre grunnleggende viktige forhold i overgangsfaser som har vesentlig betydning for barnas utvikling, læring og trivsel.
Barn og elever skal oppleve å mestre overganger mellom opplæringsinstitusjoner. Alle ansatte i barnehager og skoler i Kristiansand skal:
Barnet / ungdommen opplever mestring og føler seg trygt og godt ivaretatt.
Barnet / ungdommen opplever å mestre det nye og vokser på å møte nye utfordringer.
Det er sikret god dialog og god informasjonsflyt ved alle overganger mellom tilsatte og foreldre / foresatte.
Det er etablert møteplasser mellom tilsatte som sikrer at kompetanse og kultur støtter intensjonene over. Nødvendig informasjon overføres.
Dette gjelder for arbeidet med å sikre godt samarbeid og god sammenheng i overganger i Kristiansand kommune:
|
Rammeverket for kvalitet og mestring er en videreføring av satsingene FLiK og Inkluderende Læringsmiljø, i Nye Kristiansand. Vi skal bygge videre på det gode arbeidet som har blitt gjort, men samtidig se fremover. Sammen skal vi bygge den kvaliteten som kreves for å kunne gi barn og unge best mulige oppvekstvillkår i et samfunn som preges av økt kompleksitet og stadig raskere endringstakt.
Rammeverket skal være:
Rammeverket vil være et viktig redskap når skole/SFO, barnehage og andre aktører skal samarbeide for å lage god sammenheng rundt overganger.
De ulike overgangene i barnehage og skole representerer en stor endring i barns og unges liv. De kan være både en kilde til utvikling og vekst, men også en risiko for nederlag og krise. I slike perioder har barn og unge behov for voksne som har evne til å forstå hva overgangen betyr for det enkelte barn, for å kunne gi den støtte det enkelte barn / den unge har behov for i sin utviklings- og læringsprosess. For at barnet / den unge skal oppleve god sammenheng i overgangene kreves et godt samarbeid mellom berørte parter; barnet, foresatte, og de ulike voksne på de aktuelle arenaene.
Gjennom hele utdanningsløpet trenger barn og unge trygge voksne, som støtter, viser godhet, beskytter og hjelper med følelsesregulering. Voksne må støtte barn og unge til vekst og utvikling, tilrettelegge for og glede seg sammen med de i nye utfordringer som livet byr på. Barnets opplevelse av trygghet og tilknytning vil være individuelt og må alltid tilpasses det enkelte barnets behov.
Cooper, Hoffman, Marwin & Powell 1999
Gjelder uavhengig av starttidspunkt i barnehagene (Løpende opptak).
Sammenheng:
|
Informasjon:
|
Møteplasser:
|
ÅRSHJUL - Overgang fra hjem til barnehage |
|||
Tidspunkt |
Tiltak |
Medvirkende |
Ansvar |
Mars / April
|
Tildeling av barnehageplass
|
|
Oppvekstsektor
|
Mai / Juni
|
Besøksdager i barnehagen Informasjon om oppstart og om barnehagen formidles til foreldre / foresatte. |
Barn
|
Pedagog Barnehageleder
|
August
|
Oppstart for barnet. Førstegangssamtale med foreldre / foresatte. |
Barn |
Pedagog Barnehageleder |
Kontinuerlig
|
Tett dialog mellom hjem og barnehage. Samarbeid om barnets trivsel og tilknytning. |
Foreldre / Foresatte |
Pedagog Barnehageleder |
Sammenheng:
|
Informasjon:
|
Møteplasser:
|
ÅRSHJUL - Overganger mellom avdelinger / baser / grupper i barnehagen |
|||
Tidspunkt |
Tiltak |
Medvirkende |
Ansvar |
Mars / Juni |
Organisering av nye grupper |
Barnehageleder |
Barnehageleder |
Mai / Juni |
Bli kjent med nye grupper |
Barn og ansatte |
Pedagog |
Juni |
Informasjon om ny avdeling til foreldre / foresatte |
Foreldre / Foresatte |
Barnehageleder Pedagoger |
Juni / Juli/ August
|
Markering av endelig bytte (kan gjøres på ulike måter, for eksempel flytte hylle / ting) |
Barn og ansatte |
Pedagog |
I etterkant |
Evaluering |
Alle involverte |
Barnehageleder Pedagog |
Sammenheng:
|
Informasjon:
|
Møteplasser:
|
ÅRSHJUL - Overgang mellom barnehage – SFO – skole |
|||
Tidspunkt |
Tiltak |
Medvirkende |
Ansvar |
September |
Informasjon på foreldremøte om barnehagens arbeid med denne aldersgruppa. |
Barnehage |
Barnehage-leder |
September /Oktober
|
Rød tråd samling
Første utviklingssamtale i skolen med kontaktlærer og SFO. |
Barnehage
Kontaktlærer |
Oppvekst
Rektor |
September til |
Samarbeidsmøter / overføringsmøter om barn som har eller vurderes å trenge ekstra oppfølging det siste året / halvåret i barnehage og videre inn i skolen. |
Barnehage Foreldre / Foresatte |
Barnehage-leder / Rektor |
Januar |
Innskriving via Foreldreportalen |
|
|
Januar - |
Skole / SFO og barnehage gjennomfører aktiviteter der barna blir kjent med skolen. |
Skole / SFO |
Rektor Barnehage-leder |
Februar - Juni |
Skole-SFO og aktuelle barnehager samarbeider om å arrangere foreldremøte for kommende skolestartere. |
Skole – SFO – barnehage gjør avtaler. Foreldre / foresatte |
|
April |
Barnehagene sender Språkstandard 2021. Dokument 6 - Overføringsskjema, barnehage - SFO - skole og avtaler nødvendige overføringsmøter med aktuelle skoler. |
Barnehage |
Barnehage- leder |
April | Rød tråd fagsamling |
Rektorer SFO Barnehage |
Oppvekst |
Mai / Juni
|
Førskoledag på skole og SFO
|
Barn, |
Rektor / SFO-leder |
Mai/ Juni | Bydelsvis samling rektor, SFO- leder og barnehageledere, kvalitetssjekk/ utsjekk av overgangen(overføringsskjema, førskoledag, andre aktiviteter) |
Rektor SFO Barnehage |
Rektor |
Juni |
Barnehagen arrangerer avslutning for skolestarterne |
Barnehagen, med barn og foreldre / foresatte |
Barnehage - leder |
Sammenheng:
|
Informasjon:
|
Møteplasser:
|
ÅRSHJUL - Overgang småskole til mellomtrinn |
|||
Tidspunkt |
Tiltak |
Medvirkende |
Ansvar |
Vår |
Samarbeidsmøter om barn som trenger ekstra oppfølging. |
Kontaktlærere/PPT Sosiallærer og spes.ped.koordinator |
Rektor |
Ved behov |
Overføringsmøte ved bytte av kontaktlærer Gjennomgang av klasse- og læringsmiljø |
Foreldre / Foresatte |
Rektor |
Vår |
Hospitering – Besøk i ny klasse |
Kontaktlærere og skolens støttepersonell |
|
Høst |
Evalueringsmøte |
Kontaktlærere og skolens støttepersonell |
|
Sammenheng:
|
Informasjon:
|
Møteplasser:
|
ÅRSHJUL - Overgang fra barnetrinn til ungdomstrinn |
|||
Tidspunkt |
Tiltak |
Medvirkende |
Ansvar |
August
|
Gjennomgang av elever som skal begynne på 8.trinn. Informasjonen formidles via rådgiver/sosiallærer/spespedkoordinator Foreldremøte for nye 8. trinn, informasjon om fremmedspråk, utdanningsvalg og videregående |
Skoleledere, kontaktlærere, faglærere, fagarbeidere |
Rektor u-skole |
August/september | Utviklingssamtaler for nye 8. trinn | Kontaktlærer, elev og foreldre/foresatte |
Kontaktlærer |
Oktober |
Informasjon til ungdomsskolen vedr. barneskoleelever med særskilte behov som skal begynne på 8.trinn kommende skoleår. |
Skoleledere og skoleeier |
Skoleeier, rektorer b-skole |
Januar Februar |
Møte mellom barneskole, ungdomsskole og PPT:
|
Skoleledere, spespedkoordinatorer, PPT
|
Rektor ungdomstrinn |
Mars |
Møte mellom barneskole og ungdomsskole: Gjøre seg kjent med alle elevene som skal begynne på 8.trinn. Rådgiver besøker barneskolen og informerer elevene om fremmedspråk og overgangen til ungdomsskolen.
|
Kontaktlærere fra barneskolen, rådgiver, sosiallærer, spespedkoordinator Rådgiver og noen elever fra ungdomstrinnet |
Rektor og rådgiver ungdomsskole |
April-juni |
Overføringsmøter for 7. trinns-elever som har behov for tilrettelegging.
|
Aktuelle deltakere fra skoler, PPT, eleven og foresatte |
Rektor. Spes.ped.koor. |
Mai |
Foreldremøter på ungdomsskolen, |
Skoleledere, rådgiver og event. kontaktlærer |
Rektor u-skole
|
Juni |
Besøksdag der elevene på barneskolen besøker ungdomsskolen |
Skoleledere, rådgiver og kontaktlærere |
Rektor u-skole |
Sammenheng:
|
Informasjon:
|
Møteplasser:
|
ÅRSHJUL - Overgang fra grunnskole til videregående skole |
|||
Tidspunkt |
Tiltak |
Medvirkende |
Ansvar |
August | Overføringsmøter for elever med behov for tilrettelegging. |
Rådgivere i u-skole og videregående, kontaktlærere, eleven og foreldre/foresatt |
Rådgiver u-skole |
August/ september
|
Foreldremøter på 9. og 10. tinn, informasjon om utdanningsvalg, karriereveiledning og videregående skole. |
Rådgivere og kontaktlærere |
Kontaktlærere og rådgiver u-skole
|
September |
Nettverkssamling for rådgivere, informasjon |
Rådgivere u-skoler og aktuelle samarbeidspartnere | Skoleeier v/rådgiverkoordinator |
September |
Evaluering av årets inntak til videregående. Info-møte vedr. elever med tilmelding 1.okt, i samarbeid med og etter samtykke fra foreldre / foresatte. |
Rådgivere u-skole og videregående
Rådgiver, event spespedkoordinator |
Fylkeskommunen |
September | Samarbeidsmøter med aktuelle elever (1.okt) | Kontaktlærer, elev, foreldre/foresatte rådgiver, PPT spespedkoordinator |
Rådgiver u-skole |
Oktober |
Utdanningsmesse om videregående - 15 utdanningsprogram blir presentert |
Fylkeskommunen, skoleeier, opplæringskontorer, Elever (9. og 10. trinn), foreldre/foresatte, rådgivere, lærere og fagarbeidere |
Fylkeskommunen, opplæringskontorene og skoleeier.
|
November/ desember |
Inntakssamling - info om tilbudsstruktur, fokus på innsøking og overgangen til i videregående skole neste skoleår. Søknadsprosess-/prosedyrer på Vigo |
Rådgiverer vgs og u-skoler
|
Fylkeskommunen |
Desember |
Hospitering i vgs |
Rådgivere u-skoler, elever på 10.trinn, lærere, fagarbeidere |
Videregående skoler Skoleeier |
Januar |
Åpne dager i vgs
Informasjonsmøter vgs |
Elever og foreldre/foresatte 8., 9.og 10. trinn. Elever 10.trinn |
Videregående skoler |
Januar |
Innsøking – elever med tilleggsopplysninger og søknadsfrist 1. februar |
Eleven i samarbeid med rådgivere, event også foresatte, kontaktlærer, spesped, fagarbeider |
Rådgiver u-skole |
Februar |
Innsøking av alle elever på 10.trinn |
Elevene i samarbeid med rådgiver |
Rådgiver u-skole |
April/mai juni |
Overførings- og avklaringsmøter for elever med særskilte behov.
Informasjon om sommerskole
|
Rådgivere u-skoler og vgs, eleven og foreldre/foresatte, kontaktlærere u-skole og vgs Rådgivere i u-skoler og videregående |
Rådgiver u-skole
Rådgivere i u-skole |
Sammenheng:
|
Informasjon:
|
Møteplasser:
|
Barn og unge med behov for støtte kan være de som allerede har samarbeid med og oppfølging av ulike støttetjenester. Det kan også være barn og unge som av ulike grunner har behov for ekstra støtte i en periode.
Kommunen skal sikre at ansatte har kunnskap om beskyttelses- og risikofaktorer, tegn og signaler som kan gi grunnlag for å oppdage behov hos barn og unge. Kristiansand kommune har rutiner for hvordan ansatte kan handle på bakgrunn av en bekymring for barn og unge. Disse rutinene er samlet i Bedre Tverrfaglig Innsats, BTI. På Familiens Hus er ulike tjenester med oppfølging av barn, familier, skoler og barnehager samlet. Disse tjenester samarbeider om tjenestetilbudet.
Bedre Tverrfaglig Innsats - BTI
Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk hjelp dersom de har særlige behov for det. Dette gjelder uavhengig av om de går i barnehage. Rutiner for spesialpedagogisk hjelp, § 31 finnes her:
https://www.kristiansand.kommune.no/navigasjon/barnehage-og-skole/skole-og-sfo/ppt/
Kommunen skal sikre at barn med nedsatt funksjonsevne får et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud. Plikten til tilrettelegging omfatter ikke tiltak som innebærer en uforholdsmessig byrde for kommunen. Rutiner for tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne, §37 finnes her:
Kommunen skal legge til rette for at alle barna i barnehage får et fullverdig og likeverdig barnehagetilbud. Barnehagen skal støtte alle barnas utvikling og gi et tilpasset barnehagetilbud basert på barnas egne forutsetninger. Dette omfatter også flerspråklige barn, som kan ha særlig utbytte av barnehagen for sosial og språklig utvikling. Kristiansand kommune har tjenester for barn i barnehagealder med flerspråklig bakgrunn. Lenke til styrketjenesten for språk og mangfold ved Kongsgård barnehagesenter finner du her:
Styrketjenesten for språk og mangfold
Overgangsrutiner for barn som har hatt sitt barnehagetilbud ved Kongsgård barnehagesenter, finnes her.
I følge Opplæringslovens §2.8 har elever i grunnskolen med annet morsmål enn norsk og samisk rett til særskilt norskopplæring til de har tilstrekkelige ferdigheter i norsk til å følge den vanlige opplæringa. Rutiner for slike tiltak finnes her.
Overgangsrutiner for barn og unge som har hatt sitt opplæringstilbud ved Kongsgård skolesenter, finnes her.
Elever som ikke har, eller ikke kan få rett til tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet har rett til spesialundervisning. Det er Pedagogisk Psykologisk Tjeneste som vurderer om barnet har slik rett.
https://www.kristiansand.kommune.no/navigasjon/barnehage-og-skole/skole-og-sfo/ppt/
Barn som får hjelp fra barnevernet kan oppleve overganger / skolebytte på andre tidspunkt enn ved skolestart, og er blant annet ekstra utsatt for kunnskapshull. Skolerapport fra BUFDIR:
https://bibliotek.bufdir.no/BUF/101/Skolerapport_barnevern_Bufdir_2014.pdf
Bufdir har laget en veileder for skolebytte der barnevern, skole og ev andre institusjoner samarbeider. Denne finner du her:
https://bufdir.no/Barnevern/Skoleveileder/Skolebytte/For_skolen/Hva_gjor_skolen_nar_eleven_flytter/
Kommunen har ulike andre støttetiltak som kan være relevante i en overgangsfase: