Denne prosedyren skal sikre grunnleggende viktige forhold i overgangsfaser som har vesentlig betydning for barnas utvikling, læring og trivsel.
Barn og elever skal oppleve å mestre overganger mellom opplæringsinstitusjoner. Alle ansatte i barnehager og skoler i Kristiansand skal:
Barnet/ungdommen opplever mestring og føler seg trygt og godt ivaretatt.
Barnet/ungdommen opplever å mestre det nye og vokser på å møte nye utfordringer.
Det er sikret god dialog og god informasjonsflyt ved alle overganger mellom tilsatte og foreldre/foresatte.
Det er etablert møteplasser mellom tilsatte som sikrer at kompetanse og kultur støtter intensjonene over. Nødvendig informasjon overføres.
|
Dette gjelder for arbeidet med å sikre godt samarbeid og god sammenheng i overganger i Kristiansand kommune:
|
For at alle barn og unge i Kristiansand skal få en trygg og god oppvekst, må alle ledere og ansatte ha et felles verdigrunnlag og arbeide mot et felles formål. Vi må jobbe innenfor felles strategier, som bygger på en undersøkende og kunnskapsbasert tilnærming.
Rammeverket angir en felles retning og beskriver en felles ramme vi jobber innenfor. Rammeverket skal støtte ledere og ansatte i arbeidet med å undersøke egen praksis, identifisere styrker og svakheter, og med å velge forbedrings- og utviklingsområder som gjør at barn og unge får et godt tilbud og en trygg og god oppvekst.
Rammeverket vil være et viktig redskap når skole/SFO, barnehage og andre aktører skal samarbeide for å lage god sammenheng rundt overganger.

De ulike overgangene i barnehage og skole representerer en stor endring i barns og unges liv. De kan være både en kilde til utvikling og vekst, men også en risiko for nederlag og krise. I slike perioder har barn og unge behov for voksne som har evne til å forstå hva overgangen betyr for det enkelte barn, for å kunne gi den støtte det enkelte barn / den unge har behov for i sin utviklings- og læringsprosess. For at barnet / den unge skal oppleve god sammenheng i overgangene kreves et godt samarbeid mellom berørte parter; barnet, foresatte, og de ulike voksne på de aktuelle arenaene.
For noen barn og unge kan overgangene være ekstra krevende fordi de har kort botid i landet. Språk og kultur kan være både ukjent og utfordrende. Dette må vi ha med i vurderingen når disse barna og familiene møter barnehagen og skolen.
Gjennom hele utdanningsløpet trenger barn og unge trygge voksne, som støtter, viser godhet, beskytter og hjelper med følelsesregulering. Voksne må støtte barn og unge til vekst og utvikling, tilrettelegge for og glede seg sammen med de i nye utfordringer som livet byr på. Barnets opplevelse av trygghet og tilknytning vil være individuelt og må alltid tilpasses det enkelte barnets behov.
Gjelder uavhengig av starttidspunkt i barnehagen
|
Sammenheng:
|
|
Informasjon:
|
|
Møteplasser:
|
|
ÅRSHJUL - Overgang fra hjem til barnehage |
|||
|
Tidspunkt |
Tiltak |
Medvirkende |
Ansvar |
|
Mars/april
|
Tildeling av barnehageplass
|
|
Oppvekst
|
|
Mai/juni
|
Besøksdager i barnehagen Informasjon om oppstart og om barnehagen formidles til foreldre. |
Barn
|
Pedagog Barnehageleder
|
|
August
|
Oppstart for barnet. Førstegangssamtale med foreldre. |
Barn |
Pedagog Barnehageleder |
|
Kontinuerlig
|
Tett dialog mellom hjem og barnehage. Samarbeid om barnets trivsel og tilknytning. |
Foreldre |
Pedagog Barnehageleder |
|
Sammenheng:
|
|
Informasjon:
|
|
Møteplasser:
|
|
ÅRSHJUL - Overganger mellom avdelinger/baser/grupper i barnehagen |
|||
|
Tidspunkt |
Tiltak |
Medvirkende |
Ansvar |
|
Mars/juni |
Organisering av nye grupper |
Barnehageleder |
Barnehageleder |
|
Mai/juni |
Bli kjent med nye grupper |
Barn og ansatte |
Pedagoger |
|
Juni |
Informasjon om ny avdeling til foreldre |
Foreldre |
Barnehageleder Pedagoger |
|
Juni /juli/august
|
Markering av endelig bytte
|
Barn og ansatte |
Pedagoger |
|
I etterkant |
Evaluering |
Alle involverte |
Barnehageleder Pedagoger |
|
Sammenheng:
|
|
Informasjon:
|
|
Møteplasser:
|
|
ÅRSHJUL - Overgang mellom barnehage – SFO - skole |
|||
|
Tidspunkt |
Tiltak |
Medvirkende |
Ansvar |
|
September |
Informasjon på foreldremøte om barnehagens arbeid med denne aldersgruppa. Informasjon om skoleinnskriving og skolevalg, og muligheten for å valg av kommunal skole eller privatskole (friskole). Informasjon om utsatt eller tidlig skolestart.
|
Barnehage |
Barnehageleder |
|
September /oktober
|
Rød tråd samling
Første utviklingssamtale i skolen med kontaktlærer og SFO. |
Barnehage
Kontaktlærer |
Oppvekst
Rektor |
|
September til |
Samarbeidsmøter/overføringsmøter om barn som har eller vurderes å trenge ekstra oppfølging det siste året/halvåret i barnehage og videre inn i skolen. |
Barnehage Foreldre / Foresatte |
Barnehageleder / Rektor |
|
Januar/februar |
Innskriving via Foreldreportalen |
|
|
|
Januar - |
Skole/SFO og barnehage gjennomfører aktiviteter der barna blir kjent med skolen. |
Skole/SFO |
Rektor Barnehage-leder |
|
Februar - Juni |
Skole/SFO og aktuelle barnehager samarbeider om å arrangere foreldremøte for kommende skolestartere. |
Skole/SFO – barnehage gjør avtaler. Foreldre/foresatte |
|
|
April |
Barnehagene sender Overføringsskjema barnehage - SFO/skole og avtaler nødvendige overføringsmøter med aktuelle skoler. |
Barnehage |
Barnehageleder |
| April | Rød tråd fagsamling |
Rektorer SFO Barnehage |
Oppvekst |
|
Mai / Juni
|
Førskoledag på skole og SFO
|
Barn, |
Rektor/SFO-leder |
| Mai/ Juni | Bydelsvis samling rektor, SFO- leder og barnehageledere, kvalitetssjekk/utsjekk av overgangen (overføringsskjema, førskoledag, andre aktiviteter) |
Rektor SFO Barnehage |
Rektor |
|
Juni |
Barnehagen arrangerer avslutning for skolestarterne |
Barnehagen, med barn og foreldre/foresatte |
Barnehageleder |
|
Sammenheng:
|
|
Informasjon:
|
|
Møteplasser:
|
|
ÅRSHJUL - Overgang småskole til mellomtrinn |
|||
|
Tidspunkt |
Tiltak |
Medvirkende |
Ansvar |
|
Vår |
Samarbeidsmøter om barn som trenger ekstra oppfølging. |
Kontaktlærere/PPT Sosiallærer og TPO-koordinator |
Rektor |
|
Ved behov |
Overføringsmøte ved bytte av kontaktlærer Gjennomgang av klasse- og læringsmiljø |
Foreldre / Foresatte |
Rektor |
|
Vår |
Hospitering – Besøk i ny klasse |
Kontaktlærere og skolens støttepersonell |
|
|
Høst |
Evalueringsmøte |
Kontaktlærere og skolens støttepersonell |
|
|
Sammenheng:
|
|
Informasjon:
|
|
Møteplasser:
|
|
ÅRSHJUL - Overgang fra barnetrinn til ungdomstrinn |
|||
|
Tidspunkt |
Tiltak |
Medvirkende |
Ansvar |
|
August
|
Gjennomgang av elever som skal begynne på 8.trinn. Informasjonen formidles via rådgiver/sosiallærer/spespedkoordinator Foreldremøte for nye 8. trinn, informasjon om fremmedspråk, utdanningsvalg og videregående |
Skoleledere, kontaktlærere, faglærere, fagarbeidere |
Rektor u-skole |
| August/september | Utviklingssamtaler for nye 8. trinn | Kontaktlærer, elev og foreldre/foresatte |
Kontaktlærer |
|
Oktober |
Informasjon til ungdomsskolen vedr. barneskoleelever med særskilte behov som skal begynne på 8.trinn kommende skoleår. |
Skoleledere og skoleeier |
Skoleeier, rektorer b-skole |
|
Januar Februar |
Møte mellom barneskole, ungdomsskole og PPT:
|
Skoleledere, TPO-koordinator, PPT
|
Rektor ungdomstrinn |
| Mars |
Møte mellom barneskole og ungdomsskole: Gjøre seg kjent med alle elevene som skal begynne på 8.trinn. Rådgiver besøker barneskolen og informerer elevene om fremmedspråk og overgangen til ungdomsskolen.
|
Kontaktlærere fra barneskolen, rådgiver, sosiallærer, TPO Rådgiver og noen elever fra ungdomstrinnet |
Rektor og rådgiver ungdomsskole |
|
April-juni |
Overføringsmøter for 7. trinns-elever som har behov for individuell tilrettelegging.
|
Aktuelle deltakere fra skoler, PPT, eleven og foresatte |
Rektor. TPO-koordinator |
|
Mai |
Foreldremøter på ungdomsskolen, |
Skoleledere, rådgiver og event. kontaktlærer |
Rektor u-skole
|
|
Juni |
Besøksdag der elevene på barneskolen besøker ungdomsskolen |
Skoleledere, rådgiver og kontaktlærere |
Rektor u-skole |
|
Sammenheng:
|
|
Informasjon:
|
|
Møteplasser:
|
|
ÅRSHJUL - Overgang fra grunnskole til videregående skole |
|||
|
Tidspunkt |
Tiltak |
Medvirkende |
Ansvar |
| August | Overføringsmøter for elever med behov for individuell tilrettelegging. |
Rådgivere i u-skole og videregående, kontaktlærere, eleven og foreldre/foresatt |
Rådgiver u-skole |
|
August/ september
|
Foreldremøter på 9. og 10. tinn, informasjon om utdanningsvalg, karriereveiledning og videregående skole. |
Rådgivere og kontaktlærere |
Kontaktlærere og rådgiver u-skole
|
| September |
Nettverkssamling for rådgivere, informasjon |
Rådgivere u-skoler og aktuelle samarbeidspartnere | Skoleeier v/rådgiverkoordinator |
| September |
Evaluering av årets inntak til videregående.
Info-møte vedr. elever med fortrinnsrett |
Rådgivere u-skole og videregående
Rådgiver, event TPO-koordinator |
Agder fylkeskommune |
| September | Samarbeidsmøter for elever med fortrinnsrett (1. okt) | Kontaktlærer, elev, foreldre/foresatte rådgiver, PPT, TPO |
Rådgiver u-skole |
|
Oktober/ november |
Samarbeidsmøter for elever med tilleggsopplysninger. | Kontaktlærer, elev, foreldre/foresatte, rådgiver, PPT, TPO-koordinator | Rådgiver u-skole |
|
Oktober/ november |
Åpen skole på videregående skoler
|
Agder fylkeskommune, skoleeier, opplæringskontor. Elever (9. og 10. trinn), foreldre/foresatte, rådgivere, lærere og fagarbeidere. |
Agder fylkeskommune v/de videregående skolene, opplæringskontorene og skoleeier (Kristiasand kommune)
|
|
November/ desember |
Inntakssamling - info om tilbudsstruktur, fokus på innsøking og overgangen til i videregående skole neste skoleår. Søknadsprosess-/prosedyrer på Vigo |
Rådgiverer vgs og u-skoler
|
Agder fylkeskommune |
|
Desember |
Hospitering i vgs |
Rådgivere u-skoler, elever på 10.trinn, lærere, fagarbeidere |
Videregående skoler Skoleeier (Kristiasand kommune) |
|
Januar |
Informasjonsmøter vgs |
Elever 10.trinn, rådgivere, lærere, event andre. |
Videregående skoler, rådgiver u-skole |
|
Januar |
Innsøking – elever med tilleggsopplysninger og søknadsfrist 1. februar |
Eleven i samarbeid med rådgivere, event også foresatte, kontaktlærer, TPO-koordinator, fagarbeider |
Rådgiver u-skole |
|
Februar |
Innsøking av alle elever på 10.trinn |
Elevene i samarbeid med rådgiver |
Rådgiver u-skole |
|
April/mai juni |
Overførings- og avklaringsmøter for elever med behov for individuell tilrettelegging. "Kill the butterflies" (besøk på vgs)
|
Rådgivere u-skoler og vgs, eleven og foreldre/foresatte, kontaktlærere u-skole og vgs Rådgivere i u-skoler og videregående |
Videregående skoler, rådgiver u-skole
Rådgivere i u-skole |
|
Sammenheng:
|
|
Informasjon:
|
|
Møteplasser:
|
|
Sammenheng:
|
|
Informasjon:
|
|
Møteplasser:
|
|
ÅRSHJUL - Overgang fra Mottaksskolen til skole i nærmiljøet |
|||
|
Tidspunkt |
Tiltak |
Medvirkende |
Ansvar |
|
September |
Skolene kontakter Mottaksskolen og forhører seg om de kan forvente elever til skolen |
Inspektør innføringstilbud Rektor |
Rektor |
|
Nov-des |
Hospitering på skole i elevens nærmiljø
|
Foreldre / Foresatte |
Rektor |
|
Mai-juni |
Hospitering på skole i elevens nærmiljø |
Kontaktlærere og skolens støttepersonell |
Rektor |