AKAN-avtale v. 2.0

Vedtatt i HAMU 9. mars 2021

Hensikt

AKAN-avtalen skal bidra til at ansatte med avhengighetsproblematikk som påvirker arbeidsforholdet, blir fulgt opp til det beste for den ansatte og arbeidsgiver.

Gjelder for

Ledere, og ansatte. 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver

 

Beskrivelse

En individuell Akan-avtale kan tilbys ansatte som har utviklet, eller er i ferd med å utvikle et problematisk forhold til rus og/eller spill. Avtalen sikrer tett oppfølging over en gitt periode og er bindende for både arbeidstaker og arbeidsgiver. Intensjonen ved å tilby Akan-avtale er å hjelpe den ansatte med sitt problem, samtidig som de får være i jobb.

Merk at det er egne bestemmelser for helsepersonell, se referanser. Ved behov for bistand, ta kontakt med «kontaktpersoner for kommunalområdene».

Utforming av en individuell Akan-avtale

I enhver Akan-avtale opprettes det et team bestående av leder, den ansatte og bedriftshelsetjenesten (BHT). I tillegg får den ansatte tilbud om å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen person den ansatte ønsker. Det tilbys lederstøtte fra personaltjenesten. Den ansattes fastlege skal alltid informeres og involveres i en eventuell Akan-avtale. Arbedsgiver og BHT samarbeider med den ansattes fastlege. I tillegg vil den ansatte bli gitt tilbud om individuelle konfidensielle samtaler med BHT.

  • Hensikten med Akan-avtalen er å bygge tillit mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.
  • En individuell Akan-avtale regulerer forhold som er relevante for jobbutførelsen. Nærmeste leder med personalansvar har ansvaret for at Akan-avtalen utformes, med eventuell støtte fra personaltjenesten om ønskelig.
  • Det er frivillig for den ansatte å inngå en individuell Akan-avtale. Dersom den ansatte takker nei, vil saken følges opp som en ordinær personalsak.
  • Avtalen må inngås skriftlig og underskrives av den ansatte og en representant for arbeidsgiver, normalt lederen.
  • Det må angis konkret på hvilket grunnlag avtalen er inngått, type oppfølging, og hvilket tidsrom den gjelder for. Akan anbefaler at individuelle Akan-avtaler varer i to år.
  • Det er viktig at den ansatte selv er med på utformingen og oppfølgingen av avtalen.
  • En individuell Akan-avtale knyttet til rusmiddelavhengighet vil som en hovedregel innebære et fast testregime, normalt i regi av fastlegen.
  • Individuelle Akan-avtaler som opprettes uten støtte fra personaltjenesten, skal meldes om til personalsjefen, slik at kommunen kan holde oversikt over det totale antallet avtaler vi har løpende til en hver tid.

Vedlagt denne prosedyren ligger mal for individuell Akan-avtale, samt mal for advarsel for brudd på kommunens rusmiddelpolitikk og mal for advarsel for brudd på Akan-avtale.

Avvik: Avvik fra denne prosedyren meldes i henhold til kommunens avviksprosedyre.

Håndtering av brudd iht. AKAN-modellen

Ved første brudd: Samtale med mulig tilbud om individuell Akan-avtale. Nærmeste leder informerer om kommunens rusmiddelpolitikk og hvilke alternativer som foreligger.

  • Alternativ 1: Vedkommende sier ja – det gis skriftlig advarsel for forholdet og Akan-avtale opprettes for to år.
  • Alternativ 2: Vedkommende sier nei – det gis skriftlig advarsel for forholdet og bruddet vurderes som ordinær personalsak.

Andre brudd: Arbeidsgiver vurderer om det gis nytt tilbud eller behandles som en ordinær personalsak.

  • Alternativ 1: Vedkommende får tilbud og sier ja – det gis skriftlig advarsel for forholdet og Akan-avtale opprettes for to år.
  • Alternativ 2: Vedkommende får tilbud og sier nei – ordinær personalsak med oppsigelse/avskjed som mulig konsekvens.
  • Alternativ 3: Vedkommende er allerede i individuell Akan-avtale etter første brudd: Teamet opprettet i Akan-avtalen samles og det vurderes fortsatt Akan-avtale med justeringer, eller avslutning av denne og ordinær personalsak.

Ytterligere brudd: Vedkommende er i en individuell Akan-avtale. Teamet samles og det vurderes fortsatt avtale, eller ordinær personalsak.

Generelt gjelder, at ved særlig alvorlige brudd kan oppsigelse eller avskjed være mulig konsekvens på bakgrunn av en helhetsvurdering.

Alle advarsler og avtaler lagres i den ansattes personalmappe i kommunens sak/arkiv-system.

 

Definisjoner

Akan er en forkortelse for Arbeidslivets komité mot alkholisme og narkomani.

En individuell Akan-avtale er et tilbud til ansatte som har utviklet, eller er i ferd med å utvikle, en avhengighetsproblematikk.

 

Vedlegg og referanser

Referanser:

Akan kompetansesenter:

Lov: