Anerkjennelse |
Likeverdighet | Forventninger |
Anerkjennelse innebærer å gi oppmerksomhet og bekreftelse til andres handlinger, identitet eller følelser. Anerkjennelse er viktig for trivsel og det bidrar til å bygge gode relasjoner og fremmer godt samarbeid. Å gi og motta anerkjennelse er en viktig del av det sosiale samspillet og det kan styrke selvtillit, mestring og forbedre selvfølelsen til en person. Voksne må vise anerkjennelse overfor andre voksene og overfor alle barn og unge. Voksne har også et ansvar for å lære barn og unge å vise anerkjennelse overfor hverandre. |
Likeverd er prinsippet om at alle individer og grupper skal behandles med lik respekt og verdighet, og ha like muligheter uten hensyn til kjønn, alder, etnisitet, funksjonsevne, religion, seksuell orientering eller sosial status. Prinsippet om likeverd er grunnleggende for rettferdighet, menneskerettigheter og demokratiske. samfunn. Likeverd handler om å anerkjenne og akseptere at alle mennesker har en iboende verdi og rett til å bli behandlet rettferdig og med verdighet |
Forventninger handler om at vi møter hverandre med nysgjerrighet, og ser forskjellighet og mangfold som verdi, styrke og ressurs. Barn og unges trivsel, helse og læring baserer seg blant annet på at de har forventninger om mestring, både fra seg selv og fra omgivelsene. Hvis barn og unge blir møtt med en forventning om at de kan og har noe å tilføre fellesskapet, kan den forventningen i seg selv føre til at alle opplever mestring og finner mening. Positive forventninger gir muligheter for deltakelse og medvirkning, og øker mestringsfølelsen hos hvert barn. Den voksne må ha positive forventninger til seg selv, til andre voksne og til barn og unge. |