Systematisk observasjon med TRAS
og
Samtykke til bruk av observasjonsskjema TRAS
4/5
4 Systematisk observasjon med TRAS
TRAS – Tidlig registrering av språkutvikling – daglig samspill. TRAS er et pedagogisk observasjonsverktøy som skal brukes til å observere barns språkutvikling. I tillegg skal det bidra til kompetanseutvikling blant barnehageansatte ved at de blir mer bevisste på hvilke fremgangsmåter, forklaringer og utfordringer som påvirker barns utvikling. I Språkstandarden brukes TRAS:
• • For alle flerspråklige barn fra 2 år. Bruk TRAS skjemauten aldersinndeling.
• • For alle barn som vekker bekymring. Fra 2 år.
• • Som grunnlag for å utvikle tiltak
Informasjonsinnhenting om barns språk er nødvendig både for å avdekke barn under bekymringsgrensen og for å finne styrker og svakheter i barnehagens språkmiljø. Det finnes mye materiell som er utviklet til observasjon av barns språk. I språkstandarden for Kristiansand brukes det forskningsbaserte observasjonsverktøyet TRAS utviklet av ulike fagmiljøer i Norge.
Tiltak som en følge av observasjon
Barn som strever skal sikres god støtte i sin språkutvikling. Observasjoner må følges opp med nødvendige tiltak. Tidlig innsats er et nasjonalt mål. Skal vi nå dette målet er det viktig å tidlig bli oppmerksomme på barn som strever med språktilegnelsen. Det må settes inn riktige tiltak slik at vi kan sikre at alle barn får optimale utviklingsmuligheter. TRAS kan bidra til at vi når dette målet.
NB! Hvis TRAS skjemaet viser at det er nødvendig med en oppfølging hvor det utformes spesifikke mål for det enkelte barn, skal målene settes i samarbeid med foreldrene (jmf. Rammeplanen)
Samtykkeskjema er dokument nr 5 i standarden
Utfylling og bruk av TRAS er behandling av personopplysninger om barnet, og det krever derfor etter personopplysningsloven, samtykke fra barnets foresatte. Gjennomgåelse av barnehagens arbeid med språk og bruk av TRAS, gjøres på 1. foreldresamtale (dokument 1 i standarden). Samtykke bør innhentes for alle barn slik at man kan bruke dette fritt som et verktøy i barnehagens pedagogiske arbeid. Ved hjelp av opplysningene i skjemaet vil barnehagen kunne tilrettelegge best mulig for hvert enkelt barn.
Barnets foresatte har til enhver tid anledning til å få innsyn i de opplysninger som er registrert om barnet. Uriktige eller ufullstendige opplysninger kan kreves rettet, og opplysninger som oppleves som belastende kan kreves slettet. Det er frivillig å samtykke til bruk av skjemaet.
Bruk
Det er pedagog i barnehagen som er ansvarlig for at barn blir observert på en god og rett måte. Skjemaet, eller opplysningene i skjemaet vil ikke bli utlevert til skoler eller andre tredjepersoner uten foresattes samtykke. Utfyllt TRAS-skjema arkiveres i barnemappe. Foresatte kan få utlevert kopi av skjema for sitt barn.
Observasjoner i det daglige foregår i alle barnehager. Det kan være spontane, nedskrevne enkletepisoder. Det kan også være systematiske og strukturerte observasjoner der man observerer ut fra fastlagte kategorier.Begge arbeidsformene bør ha sin plass i barnehagen. Hensikten med observasjon er å utvikle barnahegansattes faglige blikk og bidra til et mer bevisst språkarbeid i barnehagen.
TRAS selges av Info Vest forlag.
Digital utgave til TRAS og andre kartleggingsverktøy finnes på spesialpedagog.no.
Den enkelte barnehage oppretter egen bruker.
Ta kontakt på post@spesialpedagog.no dersom det er behov for hjelp.