Ungdom på institusjon - beskrivelse av arbeidsprosess - Barnevern v. 1.5

Hensikt
Formålet med rutinen er å sikre forsvarlig og god oppfølging av barn som bor på barnevernsinstitusjon, i tråd med barnvernsloven og Forskrift om barnevernstjenestens oppfølging av barn på barnevernsinstitusjon (Oppfølgingsforskriften); Oppfølging av barn på barnevernsinstitusjon -Oppfølgingsforskriften .


Barn og unge kan flytte på barnevernsinstitusjon etter følgende paragrafer: § 3-2, § 5-1, § 6-1, 6-2.
I tillegg har vi midlertidige flyttinger etter hasteparagrafer § 4-1 og § 4-2, § 4-4 og § 6-2, femte og sjette ledd.

Det er viktig at vi er bevisste på at når barn flytter etter en frivillig paragraf, så er det foreldrene som har omsorgen for barnet/ungdommen sin.

Barn/ungdom over 15 år er part i egen sak. Det betyr at barnet/ungdommen kan ha rett på egen advokat i saken som skal behandles i Barneverns- og helsenemnda/retten. I saker som gjelder tiltak for barn med atferdsvansker, er barnet alltid part jf. bvl. § 12-3. 
Frivillige hjelpetiltak kan ikke iverksettes dersom ungdom over 15 år ikke samtykker.

 

Gjelder for

Ansatte som ha ansvar for flytting og oppfølging av ungdom på institusjon. 

 

Ansvar for gjennomføring

Kontaktpersoner, fagstøtter og ledere. 

 

Beskrivelse

1. Før vedtak fattes:   

  • Avklare med avdelingsleder om saken skal meldes inn for drøfting i beslutningsteamet og fylle ut drøftingsnotat.
  • Blir det besluttet en flytting i beslutningsteam sender man søknad til Bufetat om institusjonsplass. Beslutningsteam
  • Etter beslutningsteam skal avdelingsleder i Ungdomsavdelingen koble på en kontaktperson som 2- er i saken frem til flytting er gjennomført
  • Vurder skriftlig om det er behov for en individuell plan (IP) Individuell plan - Barnevern. Både foreldrene og barn/ungdom over 15 år må samtykke til en slik plan.
  • Dersom ungdommen har rettigheter etter annet lovverk, skal forvaltningstjenesten kobles på allerede før/ved flytting.
  • Vi skal alltid tenke langsiktig og ha med vurderinger om hva familien vil ha behov for av tiltak både under og etter oppholdet.
  • Informer foreldrene om økonomiske forpliktelser som kan forekomme når barnet flytter ut av hjemmet. Kartlegg foreldrenes økonomiske kapasitet, og følg ellers punkt 4 i denne prosedyren.

 

2. Før tildeling av institusjon:

  • Kontaktperson fyller ut søknadskjema til Bufetat. Involver partene (barnet/ungdommen og familien.). Husk at dette er vår bestilling av tiltak. Vær konkret mht ungdommens behov knyttet til relevant dokumentasjon og kjennskap (husk vedlegg).
  • Kontaktperson etablerer samarbeid med tiltaksvelger hos Bufetat
  • Når tiltak foreligger innkaller kontaktperson på området/BUO til en drøfting med avdelingsleder og kontaktperson i Ungdomsavdelingen for å vurdere om barnevernstjenesten vil takke ja/nei til institusjonen.
  • Gå igjennom beskrivelsen av hva som tilbys:
    • Hvilken metodikk/faggrunnlag jobbes det etter?
    • Hvordan jobber institusjonen med familien og systemet rundt? Samvær?
    • Får personalet veiledning?
    • Hvilken bemanning og kompetanse har institusjonen?
    • Treffer tilbudet på bestillingen (søknaden) vår?
    • Hvordan stiller barnet/ungdommen og familien seg til tilbudet?

 

3. Ved uenighet i tildeling av institusjon:

Bufetat har bistandsplikt og plikt til å tilby et forsvarlig tiltak, og vi kan takke ja eller nei til tilbudet.

  • Ved uenighet om tiltak, sendes en skriftlig og faglig begrunnet klage til Bufetat med leders underskrift.
  • barnevernstjenesten får så et tilsvar fra Bufetat, som igjen må vurderes skriftlig
  • Dersom vi vurderer at tiltaket som tilbys ikke er forsvarlig, og vi ikke når fram med klage til Bufetat, kan vi klage det inn til Statsforvalteren.

 

4. Før flytting til institusjon:

  • Det skal tilstrebes at barnet/ungdommen og deres foreldre får tilbud om å besøke institusjonen sammen med kontaktperson.
  • Vedtak om flytting sendes ut til partene med kopi til Bufetat og institusjonen, sammen med en foreløpig barnets plan. Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig), se lenger ned. For barn på institusjon bør barnets plan foreligge ved innflytting og senest innen 4 uker. 
  • Ved frivillig flytting etter bvl. § 3-2 og § 6-1 skal partene skriftlig samtykke til flyttingen senest ved innflytting.
  • Ved § 6-1 flytting skal det vurderes samtykke til urinprøvetaking, som også må tas inn i vurdering i vedtaket.
  • Ved § 6-2 flytting skal det vurderes å fremme mulighet for urinprøvetaking og begrensning av mobilbruk/sos. medier i begjæringen til nemnda.
  • Utarbeid en samværsplan jf. § 7-6 i samarbeid med foreldrene, ungdommen og institusjonen.  Send den ut i god tid før første samvær.
  • Sørg for at evt. omsorgsplan er utarbeidet eller oppdatert (gjelder flyttinger jf. bvl § 5-1). Se Fosterhjemsavtalen, punkt 4.2; Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)
  • Meld c/o flytting til Folkeregisteret på skjema i fagprogrammet, senest 8 dager etter flytting.
    • Melding om flytting for barn underlagt barnevernets omsorg (RF-1460)
    • Melding om fortrolig/strengt fortrolig adresse (RF-1404)
  • Send brev til NAV og stopp barnetrygden, og evt. bidrag dersom foreldrene bor hver for seg. Informer foreldre først. 
    • Opplys hvilken institusjon barnet/ungdommen flyttet til, paragrafen barnevernstjenesten har benyttet, dato for flyttingen og hvem som skal gjøre krav på barnetrygden. Send kopi til institusjonen og foreldrene.
    • Institusjonen må selv gjøre krav på barnetrygden.
  • Vurdere oppfostringsbidrag fra foreldrene som sendes NAV. Link til skjema: https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/relatert-informasjon/oppfostringsbidrag
    • Dersom barnevernstjenesten konkluderer med å ikke kreve dette, så skal begrunnelsen dokumenteres. Alternativt kan man inngå en privat avtale med foreldrene at de dekker en del utgifter som klær og sko.
  • Det er viktig å få i gang et samarbeidsmøte med skolen tidlig i prosessen. Etabler samarbeid med skoleansvarlig ved institusjonen, og sørg for at det blir meldt overgang på skoletilbudet. SMI-skolen har det overordnede ansvaret for skoletilbudet til barn og ungdom på institusjon.
  • Trepartsavtalen fra Bufetat signeres av avdelingsleder.
  • Når barnet/ungdommen flytter, er barnevernstjenesten forpliktet til å delta på selve innflyttingen. Inviter gjerne med foreldrene om mulig.
  • Barnevernstjenesten har ansvar for å etablere barnet/ungdommen på institusjon i tråd med prosedyre for Økonomisk dekning til ungdom som er flyttet ut av hjemmet; Økonomisk dekning til ungdom som er flyttet ut av hjemmet
  • Avklar hvor ofte barnevernstjenesten skal motta skriftlige rapporter fra institusjonen ut fra barnets utfordringer og behov.
  • Avklar hyppighet av samarbeidsmøter ut ifra barnets behov, med mulighet for å tilpasse underveis.

Se for øvrig: Oppgave- og ansvarsfordelingen mellom kommuner og statlige barnevernmyndigheter - herunder om betalingsordninger i barnevernet: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/rundskriv-q-062007---oppgave-og-ansvarsf/id475750/

 

5. Oppfølging under oppholdet på institusjon:

Barnevernstjenesten skal ha fortløpende dialog med barnet/ungdommen, foreldrene og institusjonen jf. bvl. § 8-4. Det som skisseres er veiledende og det må gjøres individuelle vurderinger for hver enkelt ungdom

All oppfølging og samhandling med barn skal baseres på barnets plan. Planen skal inneholde følgende: 

  • Hva er formålet med flyttingen?
  • Konkrete mål forplanperioden
  • Hvordan skal målsettingen nås?
  • Hvem gjør hva?
  • Er planen målbar?
  • Hvordan jobber vi med foreldrene både med tanke på samvær, men også fremtidig tilbakeføring til foreldrene.
  • Husk medvirkningen til barnet/ungdommen, foreldrene og samarbeidspartnere.
  • Fremtidsplaner/overgangen til voksenlivet

I tillegg inneholde en oversikt over

  • oppfølgingsbesøk og annen kontakt mellom barnet og barnevernstjenesten
  •  møter og annen kontakt mellom barnevernstjenesten og institusjonen
  • skolens- helsetjenestens- og andre tjenesters oppfølging av barnet
  • involvering av barnets foreldre familie og nettverk
  • hvordan barnet har fått medvirke og hvordan barnets mening blir vektlagt

Følg med på hvordan barnet utvikler seg  og på om barnet får forsvarlig omsorg og behandling ved at: 

  • Ha en jevnlig kontakt med barnet på telefon/sms/Join/fysisk minimum en gang i måneden og legg vekt på kommunikasjonsform og hyppighet som barnet ønsker.
  • Hyppigheten av fysiske treff vurderes individuelt. Som et minimum skal barnet/ungdommen treffes hvert kvartal. Barnet/ungdommen skal tilbys å ha med en tillitsperson. Det skal begrunnes i dokumentasjonen dersom man ikke har gjennomført treff i løpet av kvartalet. Forsøk å få frem barnets/ungdommens syn på situasjonen og hva som skal til i arbeidet videre. Gjør gjerne noe hyggelig sammen. Gå en tur, spis en is eller kjør en tur. Vær kreative innenfor rimelighetens grenser.
  • Barnet skal tilbys en enesamtale i fbm oppfølgingsbesøk på institusjon jf. Oppfølgingsforskriften. 
  • Les igjennom tvangsprotokoller og følg dette opp med ungdommen og institusjon fortløpende.
  • Ha jevnlig kontakt med foreldrene i form av telefonsamtaler og fysiske treff, minst hvert kvartal. Gjerne hyppigere. Gi tilbud om veiledning og oppfølging. Vi skal holde oss oppdatert på foreldrenes situasjon. Se prosedyre for fosterhjemsoppfølgingen for ytterligere informasjon om foreldrearbeidet, Oppfølging av foreldre etter omsorgsovertakelse .
  • Som utgangspunkt bør det være samarbeidsmøter/ansvarsgruppemøter med barnet/ungdommen og aktuelle instanser ca. hver 6. uke.

I følge veileder fra Bufetat skal institusjonen kalle inn og skrive referat. Kontaktperson har et ansvar for å sikre at man hele tiden i møter og evalueringer følger punkter i barnets plan. 

 

6. Evaluering

Barnevernstjenesten skal evaluere tiltakene regelmessig og endre dem dersom barnets behov tilsier det. 

Vi bruker referater, rapporter, telefonsamtaler og egne samtaler med barnet og foreldrene når vi evaluerer barnets utvikling.

I tillegg til å evaluere delmål i barnets plan må man ta med tema som:  

  • Effekten av tiltakene – behov for justeringer/andre tiltak?
  • Jobber institusjonen i tråd med kommunens bestilling? Følg opp om bemanningssituasjonen påvirker barnets situasjon og utvikling.
  • IP – vurdere om det er behov
    • Dersom det er behov og ungdommen samtykker, så skal det søkes om IP og koordinator fra kommunen. Individuell plan
  • Bruk av tvang:
    • Er bruken i tråd med rettighetsforskriften og barnets beste?
  • Er samvær og familiearbeidet i tråd med gjenforeningsplanene?
  • Vurdering av foreldrenes situasjon. Er deres situasjon endret? Behov for tiltak med tanke på tilbakeføringKrav om tilbakeføring/endret samvær
  • Kontaktperson kaller inn avdelingsleder og fagstøtte til evaluering midtveis i oppholdet.
  • Vurder behov for forlengelse eller endring av tiltak. Send eventuelt ny søknad til Bufetat tre måneder før tilsagnet går ut. Vær konkret i vurderingen om hvorfor vi ber om en forlengelse eller endret tiltak.

 

7. Når barnet/ungdommen og/eller foreldrene trekker samtykket til flyttingen:

Når barn/ungdom er flyttet frivillig etter § 6-1, så er følgende punkter viktige å følge opp:

  • Barnet/ungdommen skal trekke sitt samtykke skriftlig. Be institusjonen besørge dette.
  • Institusjonen kan tilbakeholde barnet/ungdommen i inntil 3 uker, forutsatt at dette var satt som vilkår før plasseringen, og at barnevernstjenesten har gjort en vurdering hvorvidt et er riktig i det enkelte tilfelle.
  • Drøft saken i beslutningsteamet hvor følgende vurderinger gjøres:
    • Hva er bakgrunnen for at ungdommen trekker samtykket sitt?
    • Finnes det andre hjelpetiltak som vil være egnet for ungdommen.
    • barnevernstjenesten må gjøre en konkret vurdering på om vilkårene for å fremme sak jf. bvl § 6-2 er til stede.
    • Skal barnevernstjenesten søke ny institusjon eller vurderer vi at den som allerede er tildelt er den som skal benyttes videre som en mulig § 6-2 plassering?

 

8. Overgangen til avslutningsfasen

  • Kontaktperson skal gjennom hele oppholdet/behandlingen hatt fokus på veien videre og hva som skal skje når tiltaket skal avsluttes. Innen 17 årsalderen skal kontaktperson starte arbeidet med planer for veien videre. Ettervern
  • Det bør gjennomføres et familieråd knyttet til overgangen fra institusjon til ettervern. 
  • Send oppsigelse til Bufetat en måned før utflytting.
  • Det skal senest 3 måneder før utflytting sendes søknad om tiltak fra andre instanser, dersom det er behov for mer enn ordinært ettervern. Send søknad til Forvaltning om oppfølging, IP, Koordinator, kommunal bolig, bofellesskap etc. Send søknad til ABUP eller ARA/DPS ved behov for spesialisthelsetjenester.
  • Husk å søke om stønader fra NAV, evt. drøfte saken i Utsatt ungdom møter[1]. Avdelingsleder i Ungdomsavdelingen koordinerer disse møtene og melder opp aktuelle ungdommer til drøfting.

 

9. Når skal kontaktpseron varsle avdelingsleder?

  • Ved omfattende tvangsbruk og brudd på rettighetsforskriftene
  • Ved store uenigheter
  • Dersom tiltaket ikke fungerer etter formålet og større endringer må gjøres.
  • Når Statsforvalteren melder om avvik/lovbrudd på institusjonen.
  • Ved alvorlige situasjoner/hendelser

 

10. Forventninger til institusjonen:

Ved flyttinger på institusjon har kontaktpersonene i barnevernstjenesten behov for å være oppdatert på det som skjer i ungdommens liv. Vi er avhengig av at institusjonene holder barnevernstjenesten orientert fortløpende:

  • Barnevernstjenesten ber om at institusjonene sender en skriftlig og uformell oppdatering på mail hver 14. dag. Husk at den må være anonym.
    • Dokumenter mailene
  • Institusjonen gir fortløpende informasjon om det har vært noen hendelser som ikke meldes ordinært, som skolefravær, generell stemning rundt ungdommen i det daglige eller annet alvorlig.
  • Institusjonen skal skrive en rapport minst hver 3. mnd. som er av formell karakter med hvordan man har jobbet i perioden og hva som må ha fokus fremover. Rapporten sendes barnevernstjenesten og Bufetat, og brukes i evalueringen av barnets plan.
  • Institusjonen skriver halvårsrapport som sendes barnevernstjenesten og Bufetat
  • Barnevernstjenesten orienteres fortløpende om store endringer i personalsituasjonen.
  • Se for øvrig evt. trepartsavtalen.
 

[1] Utsatt ungdoms møter er et tverrfaglig sammensatt team bestående av avdelingsledere fra Helseforvaltning, NAV ungdom, ungdomstjenesten, ungdoms helsetjenesten, privat avlastning/konsulenter barn/unge, barnevernstjenesten, Livsmestring – aktiv fritid. Her drøftes aktuelle ungdommer som har behov for flere tjenester i overgangen til voksen tilværelsen.

 

 

Huskeliste for oppfølging av barn i institusjon

 

Før flytting:

 Hva:

 Dato:

 Merknad:

 Drøftet i beslutningsteam

 

 

 Fylt ut søknad til Bufetat

 

 

 Etablert kontakt med Bufetat

 

 

 Etablert kontakt med     fagstøtte/avd.leder i UA

 

 

 Intern drøfting med UA om valg av   institusjon

 

 

 Sendt klage ved uenighet om   tiltaksvalg?

 

 

 Behovet for individuell plan (IP)   vurdert?

 

 

 Har ungdommen fått anledning til å   besøke tiltaket?

 

 

 Ha samtale med foreldrene om   økonomi

 

 

 

Ved flytting:

 Hva

 Dato

 Merknad

 Vedtak skrevet og sendt ut

 

 

 Skrevet samtykke-erklæring

 

 

 Barnets plan skrevet i samarbeid   med barnet/ungdommen og sendt   aktuelle aktører

 

 

 Omsorgsplan utarbeidet/justert

 

 

 Meldt flytting

 

 

 Stopp barnetrygd

 

 

 Stopp barnebidrag mellom   foreldrene, opplys hvem som skal   gjøre krav på den

 

 

 Vurder underholdsbidrag fra   foreldrene

 

 

 Meld overgang på skole/dagtilbudet

 

 

 Trepartsavtalen underskrevet

 

 

Meld fra om flytting til team adm. 

   

Hold Bor-hos bildet ajour

   

 

Under oppholdet:

 Hva

 Dato

 Merknad

 Evaluering 1. kvartal

 

 

 Evaluering 2. kvartal

 

 

 Evaluering 3. kvartal

 

 

 Evaluering 4. kvartal

 

 

 Følg opp tvangsprotokoller   fortløpende    

 Intern halvårsevaluering 

 

 

 Søkt om forlengelse

 

 

 Fokus på ettervern

 

 

 Søkt om tjenester fra Helse   forvaltning

 

 

 Er det søkt om tjenester fra NAV

 

 

 Holdes barnevernstjenesten   kontinuerlig orientert?

 

 

 Leveres det rapporter tredje hver   måned?

 

 

 Leveres det halvårsrapporter?

 

 

 

Ungdommen trekker samtykket sitt:

 Hva

 Dato

 Merknad

 Sørg for at det er informert og gjort   skriftlig

 

 

 Finnes det andre alternativer for   veien videre?

 

 

 Beslutningsteamet

 

 

 Vurder å fremme sak jf. bvl.  § 6-2

 

 

 Søk om ny institusjon fra Bufetat

 

 

 

Ved avslutning:

 Hva

 Dato

 Merknad

 Lage en plan for avslutning

 

 

 Familieråd

 

 

 Innskriving i nytt skole/dagtilbud

 

 

 Skrive   omgjøringsvedtak/avslutningsvedtak

 

 

 Samtykke til ettervern før fylt 18 år

 

 

 Etablert et samarbeid med   andre instanser

 

 

Foreligger avslutningsrapport fra   institusjonen? 

 

 

 Evaluere flyttingen med alle aktuelle   parter/instanser