Risikofaktorer og årsaksforklaringer
Risikofaktorer er faktorer som øker sjansen for at skolefraværet oppstår, og blir her omtalt som individuelle utfordringer, risikofaktorer i familien og risikofaktorer i skolemiljøet.
Der risikofaktorer er tilstede for å utvikle langvarig skolefravær, er det viktig å være oppmerksom på tidlige tegn hos eleven. Det kan ofte være vanskelig å identifisere tidlige tegn på alvorlig skolefravær, fordi det er stor variasjon i hvordan det først opptrer, og samme symptomer kan også skyldes andre utfordringer.
Risiko- og beskyttelsesfaktorer
Elev |
Risikofaktorer |
Beskyttende faktorer |
- Eleven er innadvent, sjenert, utrygg.
- Eleven er faglige vansker
- Eleven har dårlige sosiale ferdigheter
- Eleven har angsrelaterte problemer eller annen psykisk sårbarhet
- Eleven er ensom
|
- Eleven har et positivt selvbilde
- Skolefaglig mestring
- Eleven har gode sosiale ferdigheter og gode relasoner på skolen
|
Familien |
- Psykiske lidelser hos foreldre
- Endringer i familiesitasjonen
- Familiekonflikter
- Lav sosioøkomisk status
- Dårlige holdninger til skole og utdanning hos foreldre
- Aleneforsørger
|
- God psykisk helse hos foreldre
- Godt samarbeid med foreldre og skole
- Familien har støtte i sosiale nettverk
- Tydelig grensesetting
- Foreldre har positiv skoleerfaring
|
Skolen |
- Mangelfulle rutiner for registreringer og oppfølging av fravær
- Utrygt læringsmiljø
- Mobbing
- Høyt lærerfravær
- Lav kompetanse om barns pyskiske helse
- Dårlig skole-hjem samarbeid
- Dårlige relasjoner mellom elever og lærere
|
- Gode fraværsrutiner og oppfølging
- God klasseledelse
- Vennskap og tilhørighet
- Godt samarbeid mellom foreldre og skole
- God informasjonsflyt ved overganger
- Gode relasjoner mellom elever og lærere
|
Tidlige tegn hos for å utvikle langvarig skolefravær
Eleven |
Foresatte |
- Er uvanlig innadvendt eller sjenert
- Er uvanlig utrygg ved skolestart/skolebytte
- Snakker aldri høyt i klassen
- Er ofte alene i friminutt
- Er avhengig av at en bestemt voksen er tilstede
- Har ofte fysiske plager
- Gir uttrykk for redsel eller nedstemthet
- Trekker seg tilbake fra sosiale situasjoner/skolerelaterte aktiviteter
- Viser utagerende atferd
- Viser motsatt mot å delta - forlater skolen
- Gir uttrykk for ikke å ville være på skolen
- Ringer ofte hjem/ønsker å gå hjem iløpet av skoledagen
|
- Blir værende lenge i leveringssituasjonen
- Blir med inn i klasserommet
- Ringer/oppsøker eleven for å se at eleven har det bra
- Overdreven kontakt med skolen
|