Risikofaktorer - skolefravær v. 1.0

Risikofaktorer og årsaksforklaringer

Risikofaktorer er faktorer som øker sjansen for at skolefraværet oppstår, og blir her omtalt som individuelle utfordringer, risikofaktorer i familien og risikofaktorer i skolemiljøet.

Der risikofaktorer er tilstede for å utvikle langvarig skolefravær, er det viktig å være oppmerksom på tidlige tegn hos eleven. Det kan ofte være vanskelig å identifisere tidlige tegn på alvorlig skolefravær, fordi det er stor variasjon i hvordan det først opptrer, og samme symptomer kan også skyldes andre utfordringer.

 

Risiko- og beskyttelsesfaktorer

 

Elev
Risikofaktorer Beskyttende faktorer
  • Eleven er innadvent, sjenert, utrygg.
  • Eleven er faglige vansker
  • Eleven har dårlige sosiale ferdigheter
  • Eleven har angsrelaterte problemer eller annen psykisk sårbarhet
  • Eleven er ensom
  • Eleven har et positivt selvbilde
  • Skolefaglig mestring
  • Eleven har gode sosiale ferdigheter og gode relasoner på skolen

 

Familien
  • Psykiske lidelser hos foreldre
  • Endringer i familiesitasjonen
  • Familiekonflikter
  • Lav sosioøkomisk status
  • Dårlige holdninger til skole og utdanning hos foreldre
  • Aleneforsørger
  • God psykisk helse hos foreldre
  • Godt samarbeid med foreldre og skole
  • Familien har støtte i sosiale nettverk
  • Tydelig grensesetting
  • Foreldre har positiv skoleerfaring
Skolen
  • Mangelfulle rutiner for registreringer og oppfølging av fravær
  • Utrygt læringsmiljø
  • Mobbing
  • Høyt lærerfravær
  • Lav kompetanse om barns pyskiske helse
  • Dårlig skole-hjem samarbeid
  • Dårlige relasjoner mellom elever og lærere
  • Gode fraværsrutiner og oppfølging
  • God klasseledelse
  • Vennskap og tilhørighet
  • Godt samarbeid mellom foreldre og skole
  • God informasjonsflyt ved overganger
  • Gode relasjoner mellom elever og lærere
 

Tidlige tegn hos  for å utvikle langvarig skolefravær

 

Eleven Foresatte
  • Er uvanlig innadvendt eller sjenert
  • Er uvanlig utrygg ved skolestart/skolebytte
  • Snakker aldri høyt i klassen
  • Er ofte alene i friminutt
  • Er avhengig av at en bestemt voksen er tilstede
  • Har ofte fysiske plager
  • Gir uttrykk for redsel eller nedstemthet
  • Trekker seg tilbake fra sosiale situasjoner/skolerelaterte aktiviteter
  • Viser utagerende atferd
  • Viser motsatt mot å delta - forlater skolen
  • Gir uttrykk for ikke å ville være på skolen
  • Ringer ofte hjem/ønsker å gå hjem iløpet av skoledagen
  • Blir værende lenge i leveringssituasjonen
  • Blir med inn i klasserommet
  • Ringer/oppsøker eleven for å se at eleven har det bra
  • Overdreven kontakt med skolen