Bekymringsfullt skolefravær v. 1.0

KilderBekymringsfulltskolefraværHensiktGjelder forAnsvar for gjennomføringDefinisjonerForstå skolefraværHandlingsveilederAnsvarsområder og lovverk

 

 

 

1.0 Hensikt 

Oppdage elever med økende fravær tidlig, og sette inn tiltak, slik at det ikke utvikler seg til alvorlig skolefraværsproblematikk.  

 

2.0 Gjelder for 

Dette dokumentet gjelder alle ansatte i grunnskoler i Kristiansand. Prosedyren gjelder for alle typer skolefravær, og trer inn når fraværet er bekymringsfullt.   

Veilederen må sees i sammenheng med kommunens øvrige prosedyrer og veiledere:  

 

3.0 Ansvar for gjennomføring 

Kontaktlærere og skolens ledelse. 

 

4.0 Definisjoner 

Gyldig/dokumentert fravær: Fraværet er meldt ifra om på forhånd, og skyldes sykdom, tannlegetime, begravelse o.l forhold som gjør at barnet er forhindret fra å møte 

Ugyldig/Udokumentert fravær: Fravær som ikke er meldt fra om, skulk, forsentkomming m.m 

Bekymringsfullt fravær: Det finnes flere betegnelser for bekymringsfullt skolefravær, f.eks skolevegring, skolenekt og skulk. Årsaken til alvorlig skolefravær er imidlertid ofte sammensatte, og ligger også utenfor eleven. Eleven skal ikke, og kan ikke, ha eneansvaret for situasjonen. Med bakgrunn i dette har Kristiansand kommune valgt å benytte begrepet bekymringsfullt skolefravær, om skolefravær som medfører bekymring knyttet til elevens faglige utvikling, samt elevens sosiale tilhørighet og utvikling. 

Fraværet skal alltid følges opp som bekymringsfullt ved: 

  1. 10 % fravær, gyldig eller ugyldig i løpet av en måned 

  1. 10 enkelttimer i et halvår.  

  1. Gjentakende forsentkomming/forlater skolen 

 

Tidspunkt 

10%fravær 

15. oktober 

Ca. 4 dager 

1. desember 

Ca. 7 dager 

1. halvår, slutt 15. januar 

Ca. 10 dager 

1. mai 

Ca. 6 dager 

2. halvår, slutt  

Ca. 10 dager 

 

 
 

 

5.0 Forstå skolefravær

For å kunne være oppmerksom på elever som står i fare for å utvikle alvorlig skolefraværsproblematikk, er det viktig å vite hva som kan være Risikofaktorer - skolefravær. Det å kjenne tilgir et godt grunnlag for å kunne kjenne igjen de elevene som er særlig utsatt. 

5.1 Årsaker til skolefravær 

Det kan være flere årsaker til at enkelte elever utvikler alvorlig skolefraværsproblematikk og problematikken er som regel sammensatt. Vi vet at årsakene til alvorlig skolefraværsproblematikk er både individuellerelasjonelle og strukturelle forhold, og ofte kan de ikke skilles tydelig fra hverandre. I kartleggingen av årsaker er det viktig å ha med alle perspektivene for å sikre god forståelse og iverksetting av riktig tiltak. Se mer om Skolefravær - kartlegging. .

5.2 Forebygge skolefravær 

Alvorlig skolefravær kan forebygges. Forebygging handler særlig om skolens rutiner knyttet til fraværsføring, rutiner for oppfølging av fravær, skole-hjem-samarbeid og læringsmiljø. Både skolen som system og hver enkelt lærer kan bidra til å forbygge at elever utvikler alvorlig skolefraværsproblematikk. Les mer om Skolefravær- forebygging. 

 

 

6.0 Handlingsveileder 

Denne delen beskriver trinn for trinn (utifra BTI-modellen) hva skolen skal gjøre når en elev har bekymringsfullt skolefravær. Da alle saker er ulike, må skolen benytte skjønn ved bruk av veilederen. 

 

6.1 Nivå 0 - Undring 

Kontaktlærer følger prosedyre for melding og føring av fravær, og oppdager at en elev nærmer seg bekymringsfullt fravær. Kontaktlærer kartlegger fraværet for å få bedre forståelse for sitasjonenProsessen under beskriver de ulike nivåene fra undring/bekymring oppstår frem til en beslutning om hvorvidt det er grunnlag for å sette inn tiltak eller ikke.  

Nivå 0 - Undring 

Hva 

Ansvarlig 

Snakk med eleven og kontakt foresatte samme dag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Møte innen én uke.   

  • Når fraværet når fraværsgrense på ca. 10% skal kontaktlærer ha dialog med elev/foresatte om fraværet, og informere om at fraværet er oversteget 10%. (Hensikten er å raskt fange opp, om det er årsaker bak fraværet som bør følges opp. Derfor skal også foresatte som har meldt ifra om at barnet er sykt kontaktes. F.eks kan foresatte ha meldt ifra om at barnet har hodepine/vondt i magen gjentatte ganger, og således ha "gyldig" fravær, mens i samtale med foresatte, kan det avdekkes at det er andre årsaker som kan ligge bak, eller fremkomme tilrettelegginger skolen bør gjøre.)  

  • Elever skal alltid inkluderes ved bekymring. Tilpass samtale ut ifra alder og utvikling.  

  • Kontaktlærer og foresatte vurderer sammen om det er behov for et møte. I noen tilfeller har fraværet en forklaring som betrygger kontaktlærer om at det ikke vil bli et videre problem. (f.eks influensa, operasjon osv.)  Saken avsluttes. Bruk skjema – unntak fra prosedyren. (Standardtekst i P360) 

  • Dersom kontaktlærer og/eller foresatte er bekymret for videre fravær,  rådfører kontaktlærer seg med en fra koordineringsgruppa på skolen, og det kalles inn til møte innen 1 uke -benytt møteinnkalling skolefravær (standardtekst i P360).  

  • I møte (evt. flere møter) kartlegger skolen situasjonen sammen med foresatte/elev for å få svar på omstendigheter for fraværet.  Bruk Skolefravær - kartlegging   

  • Eleven forteller hva han/hun mener skal til for at fraværet reduseres. 

  • Gå videre til Nivå 1 

 

Kontaktlærer 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontaktlærer og en fra skolens koordineringsgruppe.    

 

 

6.2 Nivå 1 Fra undring til tiltak 

Skolen er bekymret for videre fravær, og tiltak må settes inn i egen tjeneste Det lages en tiltaksplanDet skal konkretiseres målsettinger, varighet på innsatsen og tidspunkt for evaluering. Det bør opprettes elektronisk stafettlogg på dette nivået. 

Nivå1 - Fra undring til tiltak 

Hva 

Ansvarlig 

Skolen oppretter stafettlogg/ utarbeider tiltakplan

 

 

 

Tiltakene evalueres

  • Bli enige om konkrete tiltak og fordel ansvar. Se eksempler påSkolefravær - tiltak.   

  • Opprett stafettlogg, evt. benytt tiltaksplan for skolefravær (standardtekst i P360.) 

  • Tiltak for både elev, skole og hjem er anbefalt. 

  • Avtal evalueringsmøte senest etter 2 ukerEvaluer i stafettlogg, evt. benytt evalueringsskjema i standardtekst i P360.  

  • Når tiltak ikke har ønsket effekt, kartlegg på nytt, og vurder hvilke instanser som evt. kan bistå. Se ansvarsområder. 

  • Innhent samtykke (standardtekst i P360/ verkøyskasse BTI) før tverrfaglig drøfting/henvisning.   

 

Kontaktlærer og koordineringsgruppe

 

 

 

 

6.3 Nivå 2  - Tiltak på tverrfaglig nivå 

Tiltakene satt inn på nivå 1 har ikke gitt ønsket resultat, og i samråd med eleven/foresatte henvises barnet til annen instans. Det er skolen som har bekymringen for eleven som skal ta ansvar for å henvise videre. 

Nivå 2 innebærer en beskrivelse av enkelt tverrfaglig samarbeid mellom fortrinnsvis to tjenester, og det opprettes Samarbeidsmøter i oppvekst (Ikke tilgjengelig). 

Nivå2 - Tiltak på tverrfaglig nivå 

Hva 

Ansvarlig

Tverrfaglige tiltak

 

 

 

 

 

Evaluering av tiltak

  • Nye tiltak defineres i samarbeid med elev, foresatte og samarbeidende instanser. 

  • Skriv referat, fordel ansvar. 

  • Sett inn tiltak i stafettlogg, evt. tiltaksplan for skolefravær i P360. 

  • Nytt møte med elev og foresatte og evt. andre involverte instanser avtales senest innen 2 uker. 

  • Evaluering av tiltak i stafettlogg, evt. Benytt evalueringsskjema i standardtekst i P360.  

  • Dersom skolen ser behov for flere instanser inn, og/eller saken er særlig kompleks vurder å gå videre til nivå 3.   

Kontaktlærer og koordineringsgruppe  

+ andre involverte instanser 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.4 Nivå 3 - Bredt tverrfaglig samarbeid 

Nivået beskriver et mer omfattende tverrfaglig samarbeid mellom flere tjenester, og det kan være behov for en Ansvarsgruppe i oppvekst rundt barnet og familien. Behovet for koordinering av tjenester er i hovedsak knyttet til problematikk utenfor skolen. Barnet kan ha rett til en Individuell plan - prosedyre for tildeling og oppfølging og/eller tjenester fra barnevernet. 

 Nivå - Bredt tverrfaglig samarbeid 

Hva 

Hvem 

  • Etablering av samarbeidsmøte/ansvarsgruppe med definert stafettholder-ansvar 

 

 

 

 

 

  • Skoleledelsen inviterer til samarbeidsmøte/ansvarsgruppemøte  etter avtale med elev/foresatte.  
  • Definer stafettholderansvaret  
  • Elevens stemme MÅ høres i  arbeidet 
  • Nye tiltak defineres i samarbeidsmøte/ansvarsgruppe, fordel ansvar. 
  • Vurder behov for Individuell plan og koordinator. 
  • Evaluering av tiltak i stafettlogg, evt. benytt evalueringsskjema i standardtekst i P360. 
  • Dersom det tverrfaglige samarbeidet ikke bidrar til å få eleven på skolen, eller saken er særlig alvorlig enten på grunn av dens karakter eller varighet skal skoleledelsen ta kontakt med kommunalsjef.

  • Dersom foresatte ikke bidrar til at eleven får oppfylt sin rett til skolegang, må den enkelte ansatte vurdere om det skal sendes bekymringsmelding til barneverntjenesten. 

  • I alvorlige forsømmelser fra foresattes side kan det være aktuelt å politianmelde. Det er oppvekstdirektør som har myndighet til å avgjøre dette. 

 

 

Skolens koordineringsgruppe og kontaktlærer

 

 

 

Helse/ Barnevern 

 

 

Skolens ledelse

 

 

Alle ansatte

 

 

Skolens ledelse

 

 

7.0 Ansvarsområder og lovverk 

Barn og unge har plikt til grunnskoleopplæring, og rett til en offentlig grunnskoleopplæring i samsvar med opplæringsloven med tilhørende forskrifter, men det er flere lovverk som er relevante for å sikre at elevene fullfører grunnskoleopplæring. En tydelig ansvarsfordeling er avgjørende for god tverrfaglig samhandling. 

Hvem 

Ansvarsområde  

Relevant lovverk 

Eleven 

Barn og unge har rett og plikt til grunnskoleopplæring. 

 

Barn og unge har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring 

 

Barn skal få uttale seg i saker som angår dem.  

 

Fravær kan få konsekvenser for ordenskarakteren. Fravær føres på vitnemålet. 

Opplæringslova § 2-1 

 

Opplæringslova § 9A-2. 

 

BK art. 12 

 

Forskrift til opplæringslova 

 

 

Foresatte 

Barn og unge har rett og plikt til grunnskoleopplæring. Foresatte kan straffes med bøter dersom de forsømmer dette ansvaret. 

 

Foresatte må levere skriftlig melding til skolen hvis en elev er fraværende, og søke om permisjon ved ønske om at elever skal være fraværende fra skolen utenom angitte ferier 

Opplæringslova § 2-1 

 

 

Opplæringslova § 2-11 

Skole 

Tilrettelegge for at barn og unge får oppfylt retten til opplæring 

 

Skolen skal legge til rette for et skolemiljø som fremmer læring og trivsel og som er trygt for elevene  

 

Skolen skal sørge for tilpasset opplæring og evt. spesialundervisning. 

 

Skolen skal høre og ta hensyn til barnets stemme 

 

Skolen skal sørge for samarbeid med hjemmet 

 

Skolens ansatte plikter å melde fra dersom de er vitne til at elever ikke har det bra på skolenAnsatte kan straffes med bøter dersom de forsømmer dette ansvaret 

Opplæringslova § 2-1 

 

Opplæringsloven kap. 9A  

 

  

Opplæringslova§§ 1-3 og 5-1 

 

BK. art 12  

 

Forskrift til opplæringslova § 20-3 

 

Opplæringslova § 9A-4 

Helsesykepleier 

 

OBS! Helsesykepleier har taushetsplikt etter helsepersonelloven § 21, dette innebærer at det som hovedregel krever samtykke for å dele informasjon mellom helsesykepleier og skolen. Dette gjelder også der helsesykepleier er del av koordineringsteamet ved skolen.  

Skal delta i skolens koordineringsgruppe.

Tilbudet til barn og ungdom i skolehelsetjenesten skal blant annet omfatte helsefremmende og forebyggende psykososialt arbeid og samarbeid med skole om tiltak som fremmer godt psykososialt og fysisk lærings- og arbeidsmiljø, jf.  

Skolehelsetjenesten skal støtte barn og ungdommer med psykiske plager ved å: 

  • Tilby oppfølgende samtaler individuelt eller i grupper 

  • Henvise til andre tjenester dersom oppfølgende samtaler og/eller tiltak i skolehelsetjenesten ikke er tilstrekkelige 

  • Samarbeide med skole, foreldre og andre tjenester om å tilrettelegge skolehverdagen/veiledning til barnet  

Skolehelsetjenesten bør også støtte barn og ungdom som er i behandling for psykiske lidelser ved å: 

  • Samarbeide med skole og foreldre om å tilrettelegge skolehverdagen 

  • Motivere barn og ungdom som faller ut av behandling til å gjenoppta behandlingen 

Skolehelsetjenesten bør ha oversikt over relevante hjelpetilbud i lokalmiljøet og samarbeide med relevante aktører ved bekymring om psykiske plager eller lidelser hos barn og ungdom. 

Forskrift om helsestasjons- og skolehelsetjenesten § 6 bokstav a og f 

 

Forskrift om helsestasjons- og skolehelsetjenesten § 6 bokstav a og b 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forskrift om helsestasjons- og skolehelsetjenesten  6 bokstav i. 

PPT 

PPT skal hjelpe skolen i arbeidet med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling for å legge opplæringen bedre til rette for elever med særlige behov. 

PPT skal i sakkyndig vurdering vurdere behov for spesialundervisning og hvilket opplæringstilbud eleven bør gis, herunder:   

  • behov for alternativ opplæringsarena 

  • hjemmeundervisning 

  • avvik fra fag og timefordeling 

  • fritak fra opplæringsplikten 

 

Opplæringslova § 5-3 og § 2-1.  

Mobilt team 

Mobilt team er en støttetjeneste for grunnskolene i Kristiansand kommune. Mobilt team tilbyr hjelp, samarbeid og veiledning til skolene i forbindelse med tilrettelegging for opplæringen av elever, grupper og trinn med utfordringer på det sosio-emosjonelle området. Både skoler og foresatte kan ta direkte kontakt. 

 

 

Forebyggende avdeling 

Forebyggende avdeling driver forebyggende arbeid for barn og unge med særlig fokus på tverrfaglig samhandling, psykososiale utfordringer og kriminalitetsforebyggende arbeid. Teamet jobber både på system- og individnivå, med enkeltindivid og utfordringer knyttet til ungdomsmiljø.  Forebyggende team samarbeider tett med andre instanser på familiens hus, eksterne samarbeidspartnere og er et naturlig kontaktpunkt for forebyggende politi. 

 

Familieveiledere familiens hus 

Familieveiledning er et lavterskeltilbud til gravide og foreldre med barn fra 0-16 år. Det er familieterapeuter og psykologer som jobber i tjenesten.  Foreldre kan ta direkte kontakt dersom de ønsker veiledning i foreldrerollen eller dersom de har et barn som strever. Familieveiledning kan videre bistå i saker hvor et barn har utfordringer i barnehage/skole. Tjenesten kan f.eks bistå i samtaler mellom foresatte og barnehage/skole. 

Fastlege 

 

Fastlegen har det medisinskfaglige koordineringsansvaret for pasienter på sin liste. Fastlegen skal samarbeide med andre relevante tjenesteytere. Det er kommunens ansvar å legge til rette for at fastlegen kan være en integrert del av kommunens helse- og omsorgstjeneste. Fastlegen skal videre koordinere legemiddelbehandlingen til sine pasienter.
Når pasientens behov tilsier det skal fastlegen henvise til spesialisthelsetjenesten. Kommunale tjenester som har vært involvert før henvisning bør bidra til henvisningen i form av følgebrev eller tilsvarende. 
 

 

 

Barneverntjenesten 

Barneverntjenesten skal sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling får nødvendig hjelp og omsorg i rett tid, samt at barn og unge skal sikres trygge oppvekstsvilkår. 

Barneverntjenesten vurderer utifra bekymringsmelding, om det er grunnlag for å starte en undersøkelse. Utfallet av undersøkelsen avgjør om vilkårene for tilby hjelpetiltak er oppfylt, og hvilke tiltak som skal tilbys.

Ved langvarig skolefravær må skolen vurdere om det skal sendes bekymringsmelding til barneverntjenesten. Når foresatte ikke sørger for at barnet går på skolen, eller motarbeider faglige råd for å få barnet på skolen, kan dette regnes utdanningsmessig omsorgssvikt. Utdanningsmessig omsorgssvikt er å holde barnet tilbake fra eller tillate/godta at barnet ikke går i grunnskole, og ved slike situasjoner ikke å søke eller samarbeide med kvalifisert hjelp for å få barnet tilbake til skolen (Kvello 2010, former for ikke god nok omsorg).

Høyt skolefravær kan imidlertid ha mange årsaker, f.eks fysisk sykdom, angst, mobbing o.l. og skolene må derfor vurdere selvstendig i hver enkelt sak om det er grunnlag for å melde. Høyt skolefravær er ikke alene tilstrekkelig grunnlag for bekymringsmelding til barneverntjenesten. Skolen må gjøre en helhetsvurdering, og dokumentere denne. 

 

Se Meldeplikt til barnevernstjenesten

 

Barnevernloven § 1-1 og § 1-5.

 

 

Barnevernloven kap. 4.  

 

 

 

 

Opplæringsloven § 15-3

ABUP 

 

Avdeling for barn og unges psykiske helse (ABUP) er et spesialisthelsetjenestetilbud til barn mellom 0-18 år. ABUP tilbyr utredning, diagnostisering og behandling til barn hvor det er psykiske utfordringer, samt oppfølging til barnas pårørende. For å få et tilbud i ABUP må psykolog, fastlege eller barnevernleder henvise. Kommunale tjenester som har vært involvert før henvisning bør bidra til henvisningen i form av følgebrev eller tilsvarende. Deretter vil ABUP bruke henvisningen som vurderingsgrunnlag på hvorvidt barnet har rett til helsehjelp ut fra  gjeldende prioriteringsveileder. 
 
Spesialisthelsetjenesten har en -lovpålagt veiledningsplikt overfor kommunene. Det inneværer at ansatte i ABUP skal gi råd, veiledning og opplysninger om helsemessige forhold som er påkrevd for at kommunehelsetjenesten skal kunne løse sine oppgaver etter lov og forskrift. Skoler kan således be om veiledning fra ABUP. 
 

 

Spesialisthelsetjenesteloven § 6-3

Ressursteam for trygt og godt skolemiljø

Ressursteamet er et tverrfaglig sammensatt team, som skal bistå barn og unge, foresatte og skoler i komplekse skolemiljøsaker. Teamet kan bistå i de tilfellene hvor skolens ordinære rutiner for å forebygge og håndtere skolemiljøsaker ikke har ført frem eller ikke er iverksatt. 

 

 

 

8.0 Kilder

Ingul, J. M. (2005): Skolevegring hos barn og unge

Havik, T.(2018): Å forstå og håndtere skolefravær og skolevegring