Kartlegging av årsaker, både utløsende og opprettholdende, gir viktig informasjon med tanke på å velge riktige tiltak. Det er spesielt viktig å få tak i elevens opplevelse, og vurdere hva som er til elevens beste. Det er også viktig at noen tiltak iverksettes allerede fra første dag slik at kartleggingsprosessen ikke står til hinder for handling.
For at man skal lykkes med tiltakene, er det av avgjørende betydning at alle involverte samarbeider og støtter opp om avtalte tiltak. Tiltakene må være så konkrete og avgrensede at de er oppnåelige for eleven. Det må avklares hva som skal prøves ut, hvem som har ansvar for det som skal iverksettes og hvilke frister man har på utprøvingen. Tiltakene nedtegnes i stafettlogg eller aktivitetsplan (standardtekst i P360), og skal evalueres i møte med elev, foresatte og evt. andre instanser senest innen 14 dager. Evaleringen nedtegnes i stafettlogg eller i evalueringsskjema (standardtekst i P360).
Tiltakskort - Trygghet og forutsigbarhet (Ikke tilgjengelig)
Tiltakskort - Sosiale relasjoner (Ikke tilgjengelig)
Tiltakskort - Fellesskap og godt klassemiljø (Ikke tilgjengelig)
Tiltakskort - Styrke voksenrelasjoner (Ikke tilgjengelig)
Tiltakskort - Tilbakeføring (Ikke tilgjengelig)
Tiltakskort - Faglige tilpasninger (Ikke tilgjengelig)
Tiltakskort - hjemmet (Ikke tilgjengelig)
Tiltakskort - Langvarig og alvorlig skolefravær (Ikke tilgjengelig)