Stillingsbeskrivelser - prosedyre for utforming og bruk v. 1.0

Hensikt

Denne prosedyren gir informasjon om bruk av stillingsbeskrivelser i vår kommune.

Prosedyren skal også klargjøre skillene mellom utlysningstekst, arbeidsavtale, stillingsbeskrivelser, og bruk av funksjonsbeskrivelser og instrukser.

De samme malene skal brukes i alle områdene. Se under "Definisjoner"

 

Gjelder for

Malene for stillingsbeskrivelser gjelder for alle områdene. Det er verken krav til, eller bestemt, at stillingsbeskrivelser skal tas i bruk i vår kommune. 

Hvert område avgjør hvilke arbeidssteder som har behov for stillingsbeskrivelser for enkelt ansatte eller en fag-/yrkesgruppe. Det er arbeidsgiver som avgjør dette. Det anbefales en koordinering av bruk og innhold i stillingsbeskrivelser innen hvert område og kommunalsjefsområde med samme typer stilling.

 

Ansvar for gjennomføring

Arbeidsgiver, ved direktør eller kommunalsjef/enhetsleder, har ansvar for å opprette og fylle ut stillingsbeskrivelser. Se Delegering fra kommunedirektøren

 

Beskrivelse

Malene for stillingsbeskrivelse ble utarbeidet i "Program Nye Kristiansand kommune" i samarbeid og etter drøftinger med fagforeningene og ledelsen.

Disse malene ligger som grunnlag for kommunens stillingsbeskrivelse for følgende grupper: 

Ikke alle stillingstyper har behov for stillingsbeskrivelse. Det er opp til hvert område å vurdere nytten av og behovet for hvilke stillinger og fag-/yrkesgrupper som bør ha stillingsbeskrivelse. 

Funksjonsbeskrivelser kan være mer aktuelt for større fag-/yrkesgrupper hvor det er nødendig med mer detaljert opplisting av oppgaver og ansvar.


Vurdering av behov

Ved bruk av stillingsbeskrivelser må behovet for en beskrivelse av ansvar og oppgaver vurderes nøye ut fra arbeidsgivers styringsrett. Det gjelder både korte og varige ombemanninger og endringer i organisering, ansvar- og oppgaveendringer. Erfaring fra de siste årene er at detaljnivået i stillings-/funksjonsbeskrivelser kan være til hinder for nødvendige endringer. Dette er erfaringer fra både pandemien og for arbeidsavtaler ved overgang til ny kommune.  

Det er særlig viktig å unngå for detaljert beskrivelse av oppgaver og ansvar i stillingsbeskrivelser og i funksjonsbeskrivelser.
Stillingsbeskrivelser og funksjonsbeskrivelser bør ha med følgende setning:

  • ​Ansatte kan tildeles ansvar og oppgaver utover stillingsbeskrivelsen/funksjonsbeskrivelsen ut fra driftens behov og ved administrative og politiske vedtak. 

 

Innhold i en stillingsbeskrivelse

Stillingsbeskrivelser skal inneholde beskrivelser på et overordnet nivå.  

  • stillingens tittel, stillingskode og betegnelse, plassering i organisasjonen 
  • stillingens fagområde og viktige overordnede føringer for ansvar og oppgaver 
  • generelle overordnede krav for oppgaver og plikter tillagt stillingen
  • ansvar og oppgaver spesifikt knyttet til den ansatte, og eventuelle fagansvar/fagfunksjoner tillagt den ansatte. 
  • hvilke kompetanse som kreves, både fag, utdanning og erfaring, og evt. sertifiseringer og lignende.
    • for sertifisering: hvis den ansatte ikke har dette, så skal det avtales hvordan dette skal oppnås. Det lages egen avtale om kompetanseheving. 
  • stillingsbeskrivelsen signeres av leder. 

Stillingsbeskrivelse for en faggrupper: hver ansatt i en gruppen får en egen stillingsbeskrivelse ved tiltredelse.Stillingsbeskrivelsen skal lagres i den ansattes personalmappe i P360.

 

Definisjoner

Stillingsbeskrivelse angir stillingens overordnede ansvar og oppgaver for en faggruppe eller for en enkelt stilling. Stillingsbeskrivelsen signeres av leder. Den angir ikke en detaljert opplisting av oppgaver, ansvar og plikter en ansatt eller en fag-/yrkesgruppe har.  

Funksjonsbeskrivelse og instruks angir detaljert opplisting av ansvar, oppgaver og hvordan disse skal gjøres. Dette er mer som en detaljert instruks heller enn en overordnet beskrivelse. Den skal signeres av både leder og ansatt. 

 

Vedlegg og referanser

Stillingsbeskrivelser: veileder til utfylling av malene
Fellesmal for: