Hensikten med rutinene er å sikre at aktuelle saker meldes til aktuelle forsikringsselskap til rett tid. Kommunen risikerer å miste forsikringsdekning dersom kravet ikke meldes aktuelle forsikringsselskap innen ett år etter at sikrede fikk kunnskap om de forhold som begrunner det, jf. forsikringsavtaleloven § 4-10 tredje ledd, jf. § 8-5.
Dette dokumentet gjelder alle ansatte i oppvekst. Rutinene blir også meddelt dokumentsenteret til orientering.
Enhver ansatt innen oppvekst – skole, barnehage, barneverntjenesten, pp – tjenesten eller andre - som mottar henvendelse eller melding som kan utløse meldefristen overfor forsikringsselskapet.
Henvendelse om erstatningsbetingende forhold
Bakgrunnen for rutinen er kommunens arbeidsgiveransvar etter skadeserstatningsloven § 2-1, og knytter seg til følgende sakstyper:
Ansatt i kommunen som mottar en henvendelse (muntlig/ skriftlig, del av innsynsbegjæring, spørsmål eller anmodning om uttalelser e.l.) direkte fra privatperson eller på vegne av privatperson som antyder at det er forekommet en erstatningsbetingende handling eller skade hvor vedkommende holder Kristiansand kommune (og tidligere Søgne eller Songdalen) ansvarlig skal oppvekst - stab og forvaltning, v/ Dag Røise eller Silje Årnes Lauvrak, snarest orienteres.
Det er «lav terskel» for å orientere oppvekst, stab og forvaltning. Det kreves ikke konkrete opplysninger eller noen realitetsvurdering av de faktiske forhold ved saken.
Oppfølgning
Henvendelser til ansatte skal som klart utgangspunkt kun følges opp og svares ut av Oppvekst - stab og forvaltning. Henvendelsen kan kun svares ut av noen andre dersom Oppvekst- stab og forvaltning på forhånd har vært orientert og involvert.
Melding og varsling av mulige erstatningssaker - oppvekst stab