SvarUt - prosedyre når bruker er UFB (uten fast bopel) v. 1.0

Hensikt

Kommunen bruker SvarUt ved utsendelse av brev fra fagsystemet Profil. Prosedyren skal sikre at man fanger opp når personer hverken leser brevet i Digipost eller mottar det fysisk når de er registrert uten fast bopel (UFB).

 

Gjelder for

Forvaltning og koordinering

 

Beskrivelse
 

Registrering av bruker som er UFB

Profil - Oppskrift - Registrere ny bruker
 

Når en person er UFB skal brukerkortet fylles ut som eksempelet vist nedenfor. 

  • Fysisk adresse - skriv inn adresse hvor vedkommende oppholder seg om dette er kjent. Hvis det ikke er kjent, skriv UFB.
     
  • Distrikt - velg UFB under nedtrekksfeltet
     
  • Postadresse - skriv inn adressen til Forvaltning og koordinering som vist nedenfor. Dersom bruker ikke åpner brevet i Altinn blir brevet i stedet sendt til Forvaltning og koordinering. 

    NB! Dersom bruker har opprettet Digital postkasse brukeren lese brevet der – det vil ikke komme i papirform.
     
  • Merknadsfelt - skriv gjerne inn opplysninger som vist nedenfor.  

Skjermbilde_2.PNG

 

Utsendelse av brev til bruker som er UFB

Når det skal sendes ut vedtak eller andre typer brev gjøres dette via SvarUt på lik linje med andre post til andre brukere. 
 

Profil - Oppskrift - Utsendelse av post (SvarUt)

 

Når post ikke åpnes i Digipost 

Dersom en person ikke åpner posten i Digipost innen 3 dager vil brevet bli sendt ut i papirform til registrert adresse. Når man nå legger inn postadresse til Kristiansand kommune v/Forvaltning og koordinering vil brevet komme i retur til kommunen, og saksbehandler vil få informasjon om at brevet ikke er mottatt av bruker. 

Saksbehandler må da kontakte bruker for å avtale hvor brevet kan hentes. Det kan for eksempel gjøres avtale om henting på ett av Innbyggertorgene.