Innhold
Gjelder for: Ansatte i Helse og mestring som skal sende ut brev/post i Profil
Nytt i versjon 1.8: Presisering av at kommunikasjon med fastlegen ikke skal gjøres via SvarUt, men skal gå via Elektroniske melding - se Profil - Oppskrift - Elektronisk melding - sende til FASTLEGE, Vedlegg fra postjournal kan sendes med den elektroniske meldingen til fastlegen.
Nytt i versjon 1.9: Presisering av SvarUt, oppdaterte bilder.
Skriftlige henvendelser bør besvares skriftlig. Unntak kan være innkalling til legetime. Forvaltningsloven sier at brev skal besvares så raskt som mulig. Praksis i kommunen er at det bør innen 1 uke sendes ut svar om at brevet er mottatt, samt informasjon om videre behandling av saken.
Utgående svar skal kobles til inngående post.
Fanen Postjournal | |
Gå inn i brukerkortet Klikk på fanen Postjournal Dobbeltklikk/Åpne den innkomne posten. |
|
Klikk på feltet Besvar, deretter Svar. | |
Svar Ja på å oppdatere Postjournalen.
Skriv inn riktig tekst i feltet Emne Emnefeltet i post som skal sendes ut, SKAL følge oppsatt Liste for fritekst i PostjournalenProfil - Liste for fritekst-felt i Postjournal og Saker
Klikk Tekst. Svar Ja på spørsmål om lagring. |
|
Velg aktuell mal fra listen. Blir alfabetisk om du trykker på feltet Type eller Beskrivelse Savner du og din avdeling en mal, så kontakt på e-post hs.fagsystem.hjelp@kristiansand.kommune.no Vi kan kanskje lage en ny for deg. Gå deretter videre til punkt 3 (evt skriv ut dokumentet og send i posten dersom det ikke skal sendes elektronisk via SvarUt) |
Alle utgående brev/opplysninger fra dere skal skrives i Profil. Det sikrer at alt vedrørende en bruker er samlet på ett sted, og at uvedkommende ikke får adgang til taushetsbelagte opplysninger.
Stå i fanen Postjournal. Trykk Sett inn ny rad eller trykk Insert på tastaturet.
Fyll inn:
Type = Ut
Saksbehandler = dine initialer (finnes ved å klikke på Hjelp > Om: bak Operatør som står med blå skrift står initialene i en klamme)
Emne = setning fra Profil - Liste for fritekst-felt i Postjournal og Saker
Trykk Tekst. Svar Ja på spørsmål om lagring. Velg mal fra listen
Skriv inn ønsket tekst, gå til punkt 3 (evt skriv ut dokumentet og send i posten dersom det ikke skal sendes elektronisk via SvarUt)
Fanen Postjournal | |
Brev skal ferdigstilles når en er sikker på at alt er riktig i brevet. Se punkt 4 for å legge til Mottaker/Kopi riktig Dersom brevet du skal sende ut er knyttet til et innkommet dokument i Postjournal, må dette ferdigstilles før brevet kan ferdigstilles |
|
Fanen Saker | |
Dersom sak er opprettet må alle dokumenter knyttet til saken ferdigstilles først - får varsel om dette:
Så kan saken ferdigstilles. Klikk på OK Se |
SvarUt innebærer at brevet sendes elektronisk. Foreløpig kan det ikke sendes med vedlegg med SvarUt, det må ettersendes pr post.
Adressering - hvem du kan sende til via SvarUt og hvordan:
Profil vil som standard sette kommunen som avsender og bruker som mottaker på et utgående brev. Du kan redigere hvem som skal motta brevet. Mottaker av post fra kommunen må være registrert med fødselsnummer (er her det samme som personnummer) eller organisasjonsnummer og korrekt adresse. Organisasjonsnummer kan søkes i Brønnøysundregisteret www.brreg.no, men vi anbefaler at du tar kontakt på e-post hs.fagsystem.hjelp@kristiansand.kommune.no dersom du ikke finner mottaker du skal sende til, så kan vi sjekke om du kan sende til dem og eventuelt legge mottakeren riktig inn.
I hovedsak kan du sende til brukeren selv, pårørende, verge, advokat (med organisasjonsnummer), Statsforvalteren i Agder, HAVO/HABU (=Sørlandet sykehus). NB! Legesenter skal ikke sendes til via SvarUt - bruk elektronisk melding i stedet. Profil - Oppskrift - Elektronisk melding - sende til FASTLEGE
Mottaker: Bruker står som mottaker som standardinnstilling. Dersom det skal være en annen mottaker, klikk på Endre mottaker for å endre til f.eks Statsforvateren. Velg Foretak (bruk gjerne % i søkefeltet) utfør søk og legg til: Statsforvalteren i Agder (Org.nr: 974762994 - Forb.nr: 46471)
Ny kopi: Klikk på Ny kopi for å legge til flere mottakere (bruker, pårørende, verge). Obs: om bruker selv skal være mottaker eller ikke. Ny kopi gir anledning til å hente kopimottakere som ikke er forhåndsdefinert i fanen "Kontaktperson". NB! Advokat/offentlig verge e.l (med organisasjonsnummer) kan ikke/skal ikke registreres under kontaktpersoner men hentes inn under Ny kopi på SvarUt hver gang det er aktuelt at de skal få kopi av brev. Klikk på Ny Kopi > Velg Foretak i Forbindelsestype > Skriv inn f.eks navnet på advokaten/firmaet% eller Stats% (= Statsforvalteren (tidligere Fylkesmannen)) i feltet Foretak og klikk på Utfør søk.
Kopi til (til høyre i bildet): Klikk på navn under Kopi til for å legge til pårørende eller verge uten organisasjonsnummer (forutsetter at de er lagt inn som kontaktperson og haket av for Kopi av post). Profil - Oppskrift - Kontaktpersoner NB! Kontaktperson som skal ha kopi av post må være registret med fullt fødselsnummer. Før du skal ferdigstille brevet og det skal sendes elektronisk, må du gå inn i fanen kontaktperson og sjekke at de ligger inne med fullt fødselsnummer (dvs personnummer), se Profil - Oppskrift - Kontaktpersoner
Kontaktpersoner som er definert som kopimottakerer i fanen Kontaktperson kommer frem i feltet Kopi til. Hak av aktuell kontaktperson.
Fjerne kopimottaker: Høyreklikk for å evtentuelt fjerne kopimottakere (mottaker kan ikke fjernes, kun endres).
Grønn "prikk" bak navn = kan sende via SvarUt (elektronisk), betyr at mottakerens fødselsnummer/orgnr er korrekt.
Rød "prikk" bak navn = viser enten at det feil fødselsnummer eller at personen ikke kan motta digitalt. Endre til riktig fødselsnummer eller skriv ut brevet og send pr post.
Sende i ordinær post: Det er automatisk haket av for at svarbrevet skal gå via SvarUt (Sendes KS SvarUt). Dersom du skal sende det ut pr post må du fjerne avhakningen.
Ferdigstilling med arkiv
Det kan være behov for å rette i et brev eller en sak som er ferdigstilt. Når utgående brev er sendt med SvarUt kan det ikke rettes, det MÅ opprettes nytt brev i Profil og sendes med endringene tydelig markert.
NB! Ved henvendelser på e-post - husk å henvise til løpenummer og dato for postjournal. Det må ikke sendes navn og personnummer på e-post.