Hensikt
Hensikten er å sørge for gode rutiner slik at man får en oversikt over fremtidid boligbehov innen habiliteringsfeltet.
Gjelder for
Forvaltning og koordinering
Definisjoner
Ansvarlig bofelleskap habilitering - Saksbehandler i Forvaltning og koordinering som har ansvar for oppfølging av bofellesskap innen habiliteringsfeltet.
Beskrivelse
- Ansvarlig bofellesskap habilitering sender ut aktuell liste på slutten/begynnelsen av året med hvem som skal ha boligsamtale det kommende/samme år.
- Hver saksbehandler går gjennom listen og vurderer hvilke samtaler som skal gjennomføres og hvilke som ikke skal gjennomføres.
- Ta utgangspunkt i tjenestemottakere som har en diagnose som psykisk utviklingshemming, epilepsi som krever tilsyn gjennom døgnet, sjeldne diagnoser som tilsier at de trenger tett oppfølging gjennom døgnet, infantil autisme (barneautisme) og atypisk autisme (symptomer oppstått etter fylte 3 år).
- Dersom det er underdiagnosen Asperger bør man se om det er tilleggsdiagnoser/atferd som tilsier at de trenger tett oppfølging gjennom døgnet.
- Tjenestemottakeren bør ha en eller flere aktive tjenester for å få tilbud om boligsamtale.
Dersom det ikke er aktuelt med 14-års samtale/boligsamtale:
- Send ID nummer til Ansvarlig bofellesskap habilitering og gi beskjed om at det ikke er aktuelt med samtale. Ikke opprett samtale-dokument i postjournal dersom samtale ikke skal gjennomføres.
Dersom 14-års samtale/boligsamtale skal gjennomføres:
- Avtal og gjennomfør kartleggingssamtalen på telefon eller i hjemmet.
- Opprett standard dokument «BO-14-års samtale» i postjournal. Rediger overskriften til «boligsamtale» dersom personen ikke er 14 år.
- Skriv referat og send ut fra postjournal (referat skrives slik at det dannes et godt bilde av hva som er funksjon og behov gjennom døgnet per dags dato).
- Når referat er sendt, send ID-nummer til ansvarlig bofellesskap habilitering og skriv kort info om hvilke fremtidig behov det er for bolig/aktivitetshus (punkttilsyn, bolig med bemanning, hvilende eller våken nattevakt, aktivitetshus eller VTA/annet på dagtid, årstall). Ansvarlig bofellesskap habilitering oppdaterer listen fortløpende.
- Ansvarlig bofellesskap habilitering går gjennom listen på slutten av hvert år og ser om alt er gjennomført/mottatt fått beskjed fra alle saksbehandlerne, samt sender ut påminnelse dersom det ikke er gjort.
Oversikt over fremtidig boligbehov
Forvaltning og koordinering skal ha oversikt over vurderinger av boligbehov og plan for utvikling av boligmasse og tjenestetilbud til alle i målgruppen, over de neste to fireårsperiodene (8 år). Boligbehov ajourholdes hvert år.
Ved gjennomgang vurderes:
- Bruken og utviklingen av eksisterende kommunal boligmasse (både bofellesskap og enkeltstående utleieenheter)
- Behovet for nyetableringer
- Behovet for utvikling av tjenester
- Mulighetene for selveie, også ved hjelp av Husbankens individrettede virkemidler
Ansvarlig for oppdatering av oversikt og plan for bolig- og tjenesteløsninger er avdelingsledere i avdeling 2 og 3.
Oversikt over bolig og tjenestebehov til personer med kognitiv funksjonsnedsettelse vurderes og behandles i forbindelse med årlig rullering av økonomiplan. Oversikten danner grunnlaget for investerings- og driftsbehov og ferdigstilles til frister som fremgår av sektorens årshjul for økonomiplan. Ansvarlig er avdelingsledere i forvaltning og koordinering.
Vedlegg og referanser
Bofelleskap habilitering - prosedyre for søknad og tildeling