Hensikt
Å sikre gode rutiner for søknad, vurdering og tildeling av bolig med bemanning innen habilitering.
Forvaltning og koordinering
Livsmestring
Ansvarlig bofelleskap habilitering - Saksbehandler i Forvaltning og koordinering som har ansvar for å følge opp bofellesskap innen habiliteringsfeltet.
Fagkoordinator bolig - Saksbehandler i Forvaltning og koordinering som har overordnet ansvar for å koordinere all boligtildeling.
OPPGAVE |
BESKRIVELSE |
ANSVARLIG |
Det gis vedtak om BOLUH. |
Aktuell type bolig fylles inn i feltet Tjenestetype (i saksbildet) Saken ferdigstilles i Profil slik at søker kommer på venteliste. Det opprettes tjeneste i Profil med Iverksattdato 00.00.0000. |
Saksbehandler |
Profil lokal (egne kategorier) |
Definer kategori søker befinner seg i: A-B-C-C+ A = Ambulant bemanning / nærhet til personalbase B = Stedlig bemanning, men ikke behov for natt C = Stedlig bemanning, behov for natt enten våken eller hvilende C+ =Stedlig bemanning, store bistandsbehov blant annet når det gjelder atferd, trygghet +++ |
Saksbehandler |
Gi beskjed til Ansvarlig bofellesskap habilitering |
Hvilken kategori søkeren er i. Ønske om geografisk område. Informasjonen legges inn i Profil lokal. |
Saksbehandler Ansvarlig bofelleskap habilitering |
Melding til fagkoordinator bolig |
Det meldes ifra når det er ledig leilighet i bofellesskap til fagkoordinator bolig. |
Ansvarlig bofelleskap habilitering |
Kandidatmøte |
Det innkalles til kandidatmøte. Saksbehandlere har oversikt over «sine» kandidater og tar opp sine aktuelle kandidater. Ved spørsmål om hvem som er på ventelisten kontaktes Ansvarlig bofellesskap habilitering. Det lages en prioriteringsliste over aktuelle kandidater |
Fagkoordinator bolig
|
Tildelingsmøte |
Aktuelle avdelingsledere og enhetsledere innkalles til tildelingsmøte hvor saksbehandler presenterer kandidatene i prioritert rekkefølge. Priotiteringsliste legges ved innkallingen. |
Fagkoordinator bolig |
Tildelingsliste |
Det sendes tildelingsliste til boligenheten som sender ut tildelingsbrev. |
Fagkoordinator bolig |
Informasjon til søker |
Når tildelingsbrevet er skannet inn i postjournal vurderer man om tjenestemottaker/pårørende/verge skal kontaktes for å gi beskjed om at det kommer et tildelingsbrev. Det gis informasjon om at de kan ta kontakt med leder i bolig for å se boligen. Det gis påminnelse om å takke ja/nei til boligenheten innen fristen. |
Saksbehandler |
Overføringsmøte/kartlegging |
Det avtales et møte mellom tjenestemottaker, pårørende, leder i bolig og saksbehandler, hvor det enten kartlegges på nytt eller gås gjennom kartleggingen som har blitt gjort. Det gås igjennom om det er noe som personen klarer selvstendig fra forrige kartlegging. Innflytning avtales. |
Saksbehandler |
Vedtak om tjenester |
Det sendes ut vedtak om tjenester i bolig med bemanning. Disse tjenestene registreres: HE-BOLUH med aktuelle timer og 0 besøk Oppgavelinjen fører til egenbetaling for bruker |
Saksbehandler |
Kategorisering finansieringsmodell |
Definer hvilken kategori A-B-C-D-E søkeren befinner seg i, og send informasjon til avdelingsleder og økonomirådgiver i FOK. |
Saksbehandler |
Avslutte andre tjenester |
Det meldes ifra til andre instanser om tjenester som skal avsluttes (avlastning, støttekontakt, o.l). Omsorgsstønad skal opphøre i forbindelse med innflytting. Opphør av omsorgsstønad er 2 mnd. etter kontrakt om bolig er inngått. Send ut brev med "varsel om opphør av omsorgsstønad» i postjournal. Omsorgsstønad - prosedyre for vedtak, oppdragsavtale og avslutning av tjenesten |
Saksbehandler |
Overføring av tjenestemottaker til ansvarlig bofellesskap habilitering. |
Ansvarlig bofellesskap habilitering overtar tjenestemottakeren etter at tjenestemottakeren har flyttet inn i bofellesskap. Det er en forutsetning at saken er avklart og at ting er stabilt. |
Saksbehandler |
BE-notat |
Rutine for BE-notat følges videre. | Utfører |
14 års samtale/ boligsamtale - prosedyre for oppfølging