Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at det er lik og optimal informasjon og saksbehandling for ulike trafikksikkerhetstiltak på kommunale veier. Tiltakene kan være f.eks. etablering av fartsdumper, bedre sikt og annet.
Dette dokumentet gjelder alle ansatte som er involvert i prosessen.
Arbeidsgiver har ansvaret for at den beste praksisen til enhver tid er reflektert i denne prosedyren. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Alle ansatte skal følge den.
Sakene sendes inn elektronisk og de oversendes til saksbehandler via P360.
Fartsdumper:
Det er et krav at søknader kommer fra velforeninger eller sameier. Dersom det ikke finnes velforening for området, kan søker sende inn en underskriftsliste fra berørte beboere.
Saksbehandler bestiller fartsmåling, som gjennomføres av oppsynsmann, for å kartlegge fartsnivået på det aktuelle stedet.
Dersom fartsnivået overskrider fartsgrensen med ca. 5 km/t vil kommunen som regel si ja til å etablere fartshumper
Kommunen anlegger ikke fartshumper i bratte bakker (brattere enn 7%).
Vurdering av fartshumper sendes på høring til politiet.
Humper merkes i asfalten og kunngjøres i avisen og på hjemmesiden - med to ukers høringsfrist. Arkiveres i P360.
Dersom eventuelle høringsinnspill ikke tas til følge, setter saksbehandler fartsdumpen i bestilling hos oppsynsmann i aktuell sone.
Søkere som får avslag får tilbakemelding fra saksbehandler. Avgjørelse om humper er ikke enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Det betyr at søker ikke kan klage på vedtaket. Brevet ut arkiveres i P360.
Søknad om fartsdempere i buss- og samleveier har en mer omfattende saksgang og blir sendt på høring til bl.a. utrykningsetater og transportorganisasjoner før sak fremmes for by- og miljøutvalget.
Gangfelt
Det er et krav at søknader kommer fra velforeninger eller sameier. Dersom det ikke finnes velforening for området, kan søker sende inn en underskriftsliste fra berørte beboere.
Saksbehandler sikrer at oppsynsmannen gjennomfører manuelle tellinger på det aktuelle stedet for å kartlegge hvor mange som krysser veien.
Saksbehandler vurderer tellingene i henhold til V127 Kryssingssteder for gående for å bestemme om gangfelt skal etableres eller ikke og hvordan det i så fall skal utformes og plasseres.
Dersom saksbehandler anbefaler å anlegge gangfelt, sendes saken på høring til politiet, Statens vegvesen og Agder fylkeskommune. To ukers høringsfrist. Arkiveres i P360. I tillegg er det ofte også samarbeidsmøter mellom partene der en diskuterer slike tema.
Dersom det ikke kommer inn innsigelser, setter saksbehandler gangfeltet i bestilling hos oppsynsmann i aktuell sone.
Saksbehandler sørger for at det etableres skiltplan og bestiller skiltene. Oppdraget for montering av skiltene bestilles av saksbehandler og settes til dedikert oppsynsmann.
Søkere som får avslag får beskjed fra saksbehandler. Avgjørelse om gangfelt er ikke enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Det betyr at søker ikke kan klage på vedtaket. Brevet ut arkiveres i P360.
Skilt - generelt
Det er et krav at søknader kommer fra velforeninger eller sameier. Dersom det ikke finnes velforening for området, kan søker sende inn en underskriftsliste fra berørte beboere.
Saksbehandler benytter håndbøker fra Statens vegvesen for å gi en vurdering.
Dersom det gjelder parkeringsregulering, sendes det på intern høring til parkering. Dersom parkering er enige, utarbeider saksbehandler skiltplan og sender til Statens vegvesen for vedtaksbehandling.
For de skiltene som kommunen selv er vedtaksmyndighet for sendes skiltplan på høring til Statens vegvesen og politiet før saksbehandler utarbeider skiltvedtak som signeres av saksbehandler og enhetsleder. «Link til mal for kommunalt skiltvedtak»
Søkere får brev fra saksbehandler. Avgjørelse om skilt er ikke enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Det betyr at søker ikke kan klage på vedtaket. Brevet ut arkiveres i P360.
Skilt - Fartsregulering 30 og 40 km/t
Dersom det gjelder skilting av fartsgrenser, er det er et krav at søknader kommer fra velforeninger eller sameier. Dersom det ikke finnes velforening for området, kan søker sende inn en underskriftsliste fra berørte beboere.
Dersom saksbehandler anbefaler å endre fartsgrensen, sendes saken på høring til politiet, Statens vegvesen og Agder fylkeskommune, To ukers høringsfrist. Arkiveres i P360. I tillegg er det ofte også samarbeidsmøter mellom partene der en diskuterer slike tema.
Trafikkspeil og barn leker-skilt
Det er ikke tillatt med trafikkspeil og barn-leker skilt på kommunale veier i Kristiansand. Dette er begrunnet på våre nettsider.
Søkere får brev om avslag fra saksbehandler. Avgjørelsen er ikke enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Det betyr at søker ikke kan klage på vedtaket. Brevet ut arkiveres i P360.
En kommunal vei er en offentlig vei der kommunen har ansvar for planlegging, anlegg og vedlikehold. Utgiftene for veien bæres av kommunen. Per 1. januar 2013 var det i Norge 93 870 km offfentlige veier.