I Kristiansand kommune definerer vi internkontroll slik:
"Internkontrollen er alle systematiske tiltak som skal sikre at virksomhetens aktiviteter planlegges, organiseres, utføres og forbedres slik at driften er målrettet, effektiv og i henhold til lover og regler" Kilde:Coso-rammeverket.
Alle ledere i kommunen må sørge for at deres virksomhet drives i tråd med de mål og krav som gjelder for virksomheten. Dette er en sentral del av virksomhetsstyringen. Kommunedirektøren er etter kommuneloven ansvarlig for å ha internkontroll med administrasjonens virksomhet. Gjennom Delegering fra kommunedirektøren har kommunedirektøren delegert ansvaret for internkontrollen for de enkelte fagområdene til direktørene, med henvisning til kommunens Internkontrollpolicy hvor dette er nærmere beskrevet.
Hensikten med internkontrollen er kontinuerlig forbedring. Internkontrollen skal sikre at det ikke skjer avvik på vesentlige områder, og at lover og forskrifter etterleves. I tillegg skal internkontrollen hjelpe oss med å finne smartere og mer effektive måter å jobbe på. Internkontrollen er også viktig både for kommunen selv, for innbyggere og mottakere av tjenester, for folkevalgt styring og for allmennhetens tillit til forvaltningen.
Kristiansand kommune har satt følgende mål for internkontrollen:
I område Økonomi utfører vi ulike internkontrollaktiviteter for å nå disse målene:
Internkontrollaktiviteter pr. kommunalsjefsområde (Ikke tilgjengelig)