Studentoppgaver v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er:

  • å benytte potensialet som ligger i samarbeid med kunnskapsinstitusjon om studentoppgaver, både på bachelor og master-utdanningene
  • å legge til rette for at studenter kan gjennomføre relevante og gode studentoppgaver i kommunen
  • å bidra til kunnskapsutvikling som har betydning for kommunens praksis og fagområder
  • at ledere og andre som blir kontaktet vet hvordan de skal forholde seg
  • at kommunen fremstår enhetlig i møte med student og kunnskapsinstitusjoner 

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder for ledere og fagpersonell i kommunen som er i kontakt med studenter som skriver oppgaver.

Leder har ansvar for at prosedyren blir fulgt.

 

Beskrivelse

Steg 1 Fra initiativ / henvendelse til beslutning om samarbeid

Initiativ til samarbeid om studentoppgaver kan komme fra tjenestene og områdene selv, eller fra studenter eller fagansvarlig fra UIA eller andre utdanningssteder som tar kontakt med kommunen. Henvendelser rettes til aktuell leder som vurderer kapasitet og relevans.

Når kommunen selv ønsker å ta initiativ til studentoppgaver knyttet til aktuelle tema eller problemstillinger kan det gjøres på to måter:

  • Ressurser ved universitet, høgskoler og utdanningsinstitusjoner kan kontaktes, for eksempel emne-ansvarlig ved bachelor- og masterutdanningene.
  • Når Universitet i Agder er aktuell samarbeidspartner kan også aktuelle studentoppgaver annonseres på kompetansetorget, UiA sin portal for formidling av studentoppgaver; https://kompetansetorget.uia.no/ 

For noen oppgaver kan kommunens tjenester eller brukere være aktuelle informanter. Leder skal vurderer slike henvendelser ut fra kapasitet i tjenesten og tema/problemstillingens relevans. Når leder vurderer henvendelsen som aktuell iverksettes steg 2.

Steg 2: Samarbeidsavtale

Leder peker ut kontaktperson i enheten som følger opp samarbeidet med student og veileder fra utdanningsstedet. Det anbefales at kommunalområder med regelmessig innslag av studenter definerer en ressurs med ansvar for dette. Student, veileder og kontaktperson blir enig om oppgavens endelige problemstilling og gjennomføring. Student, kontaktperson i kommunen og veileder ved utdanningsstedet inngår en samarbeidsavtale om oppgavens gjennomføring og student signerer taushetserklæring. Se vedlegg, begge dokumenter signeres. Samarbeidsavtalen skal beskrive aktørenes rolle, taushetsplikt, veileder, kontaktperson kommunen, involvering i prosess, tilgang til informanter, tilgang til data, tilgang til kommunale systemer, gjennomføring av oppgaven og behandling av personopplysninger. Ved behov for avklaringer om kommunens eventuelle deling av opplysninger kan personvernombudet rådføres. I tillegg bør samarbeidsavtalen omtale eierskap til data, publisering og bruk av resultater. Samarbeidsavtale og taushetserklæring arkiveres i public 360, i områdets mappe for studentoppgaver. Kontaktperson i kommunen vurderer om datainnsamlingen tilsier at politiattest skal leveres, feks ved pasientkontakt.

Steg 3: Bruk av resultater -formidlingsplan

Student, veileder og kontaktperson enes om hvordan resultatene kan formidles og benyttes i kommunen. Aktuelle formidlingsarenaer kan blant annet være presentasjon av resultater for intern samhandlingsarena, fagdager, personalmøter, politiske møter eller i saksfremstillinger.

 

Vedlegg 

Vedlegg ligger under fanen Relatert.

Vedlegg 1: Samarbeidsavtale

Vedlegg 2: Taushetserklæring